Program Operacyjny Kapitał Ludzki Konkurs pn.: „Start w przyszłość” na najciekawsze zajęcia realizowane w ramach projektu systemowego Województwa Mazowieckiego pn.: „Wyrównanie szans edukacyjnych uczniów poprzez dodatkowe zajęcia rozwijające kompetencje kluczowe – „Moja przyszłość” realizowany w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki 2007 – 2013; KSI POKL /14 Nr partnera: 97/ES/ZS/D-POKL/14 Nazwa szkoły uczestniczącej w konkursie: Publiczna Szkoła Podstawowa im. Henryka Sienkiewicza w Rogolinie
Program Operacyjny Kapitał Ludzki Człowiek – najlepsza inwestycja.
Ścieżkami naszej małej miejscowości Zbiorowiska roślinne wokół szkoły w Rogolinie
Podczas zajęć terenowo – warsztatowych oznaczyliśmy z uczniami gatunki drzew i krzewów rosnących na terenie wokół szkoły. Zebraliśmy fragmenty roślin i zasuszyliśmy je w prasach. Z suchych liści zrobiliśmy plansze tzw. listniki, z których w czasie zimy możemy się uczyć rozpoznawania drzew.
Podczas zajęć terenowych obserwowaliśmy również zwierzęta. Młode jaszczurki spokojnie siedziały nam na rękach, a ten fantastyczny, żyjący przy szkole, stwór to larwa motyla - szczotecznicy szarawki. larwa motyla szczotecznicy szarawki. jaszczurka
W czasie zajęć dowiedzieliśmy się jak żyją pszczoły jesienią. Odwiedziliśmy pasiekę Pana Tomasza Aderka w Rogolinie, który przekazał nam wiele cennych informacji o tych pożytecznych owadach. Zostaliśmy poczęstowani przepysznym miodem. Po degustacji zrobiliśmy sobie pamiątkowe zdjęcie.
Pan Tomasz hoduje także dziki - mogliśmy obejrzeć je z bliska.
Na zajęciach języka angielskiego przygotowaliśmy prezentację multimedialną na temat życia pszczół, uczniowie przekazywali informację o tych pożytecznych owadach w języku angielskim. Następnie wykonali pracę projektową oraz ułożyli pytania do quizu dla uczniów naszej szkoły.
Poznaliśmy ekosystem rzeki na przykładzie, przepływającej przez naszą gminę Pierzchni, która jest dopływem Pilicy. Robiliśmy różne pomiary m.in. prędkości przepływającej wodym.in
Podczas zajęć terenowych w lesie obserwowaliśmy ślady bobrów tj. tamy, nory, stare i świeże zgryzy… Uczniowie poznali również, że obumarły, spróchniały pień drzewa jest „mieszkaniem” zapewniającym wielu dziesiątkom organizmów przez długi okres pokarm i schronienie. Krajobraz zmieniony przez działalność bobrów Rola martwego drewna w lesie
Z ogromnym zaangażowaniem uczniowie przygotowali kolejną prezentację multimedialną w języku angielskim. Była to prezentacja na temat życia i zwyczajów bobrów. Uczestnicy projektu wykonali również prace projektowe na których znalazły się najciekawsze informacje o tych fascynujących zwierzętach
Po przeprowadzeniu cyklu zajęć przyrodniczych powstały dwie przyrodnicze ścieżki dydaktyczne pt. "Zbiorowiska roślinne wokół szkoły w Rogolinie" i "Walory przyrodnicze rzeki Pierzchni". Te opracowania ułatwiają uczniom, poznawanie przyrody wokół naszej szkoły.