STRATEGIA ROZWOJU ZAKOPANEGO Pracowania Projektowa MAGNUS MEDIA CZĘŚĆ PRZESTRZENNA
Strategia Rozwoju - definicja Zarządzanie strategiczne w samorządzie to kierowanie rozwojem podległego mu obszaru, z uwzględnieniem długofalowych prognoz, opartych na analizie potencjału miejsca, jego szans i występujących zagrożeń, przy założeniu wieloletniej perspektywy działania. Jest to więc długofalowy proces, u źródeł którego leży dogłębna weryfikacja stanu posiadania, potrzeb i oczekiwań społecznych i który jest skorelowany z zasadami planowania przestrzennego oraz troską o jakość środowiska naturalnego. Podmiotem planowania przestrzennego w samorządzie jest człowiek, funkcjonujący w społeczeństwie oraz we wspólnym otoczeniu przyrodniczym.
Strategia Rozwoju - definicja Dla uzyskania układu symbiotycznego wprowadzono zasadę zrównoważonego rozwoju, która będzie podstawą dla określania kierunków rozwojowych MIASTA ZAKOPANE, zawartych w niniejszym dokumencie. Zrównoważony rozwój definiuje się jako rozwój społeczno- gospodarczy, w którym następuje integrowanie działań logistycznych i inwestycyjnych, mających na celu wzrost gospodarczy, a także działań prospołecznych, z zachowaniem równowagi przyrodniczej i trwałości podstawowych procesów przyrodniczych. Celem jest zagwarantowanie możliwości zaspokajania potrzeb obywateli, zarówno obecnie, jak i w wieloletniej perspektywie.
Strategia Rozwoju - obszary CZŁOWIEK PRZESTRZEŃ GOSPODARKA ŚRODOWISKO
Strategia Rozwoju – analiza SWOT SWOT to analiza podstawowych parametrów wewnętrznych i zewnętrznych poszczególnych działań, prowadzona poprzez ocenę: W Strategii zostanie ona przeprowadzona dla poszczególnych obszarów strategicznych: - Obszar społeczny - Obszar przestrzenny - Obszar gospodarczy - Obszar środowiskowy
Strategia Rozwoju – zagospodarowanie przestrzenne
MOCNE STRONYSŁABE STRONY SZANSEZAGROŻENIA KIERUNKI ZMIAN
Strategia Rozwoju – układ drogowy Połączenie Zakopanego z regionalnym układem drogowym stanowią dwa dojazdowe ciągi komunikacyjne: Droga krajowa nr 47, biegnąca od Rabki-Zdrój do Zakopanego przez Nowy Targ, o długości ok 40 km jest głównym ciągiem komunikacyjnym, obsługującym ruch samochodowy na trasie Zakopane – Nowy Targ oraz jedną z dwóch dróg, sprowadzających ruch turystyczny do Zakopanego. Droga wojewódzka nr 958 relacji Chabówka – Zakopane przez Czarny Dunajec, jest alternatywnym ciągiem drogowym, komunikującym Zakopane z północną częścią województwa. Ww. drogi stanowią połączenie z drogą krajową nr 7.
Strategia Rozwoju – układ drogowy
Zakopane przyjmuje również ruch samochodowy poprzez dwie drogi powiatowe, łączące sąsiednie miejscowości: droga powiatowa nr 1656K - ul. Powstańców Śląskich, łącząca Zakopane z miejscowością Kościelisko, droga powiatowa nr 1648K – ul. Oswalda Balzera, prowadząca z południowo - zachodniej części Zakopanego w kierunku DW 960, która prowadzi do przejścia granicznego ze Słowacją na Łysej Polanie.
Strategia Rozwoju – układ drogowy Wewnętrzny układ drogowy miasta stanowią drogi gminne. Głównymi ciągami drogowymi, przenoszącymi wewnętrzny ruch drogowy są: Aleja 3-go Maja, jedyna dwupasmowa droga w Zakopanem, stanowiąca dojazd do północnej części Zakopanego, ul. Tadeusza Kościuszki, ul. Chramcówki oraz ul. dra Tytusa Chałubińskiego, które zbiegają się przy dworcu autobusowym i kolejowym, łącząc północną, południową i zachodnią część miasta, ciąg drogowy, wyznaczony przez ulice Kasprusie, Władysława Orkana, Grunwaldzką, Kazimierza Tetmajera, Józefa Piłsudzkiego oraz Bronisława Czecha, stanowi alternatywny dojazd do centrum miasta i Kuźnic. Łączna długość dróg na terenie Zakopanego liczy 100,3 km, przy czym 29,7 km znajduje się w ścisłym centrum miasta
Strategia Rozwoju – zagospodarowanie przestrzenne MOCNE STRONYSŁABE STRONY SZANSEZAGROŻENIA KIERUNKI ZMIAN
Strategia Rozwoju – OCHRONA ŚRODOWISKA POKRYCIE ZAPOTRZEBOWANIA NA ENERGIĘ FINALNĄ PRZEZ POSZCZEGÓLNE NOŚNIKI W SEKTORZE BUDOWNICTWA UŻYTECZNOŚCI PUBLICZNEJ W 2014 ROKU POKRYCIE ZAPOTRZEBOWANIA NA ENERGIĘ FINALNĄ PRZEZ POSZCZEGÓLNE NOŚNIKI W SEKTORZE BUDOWNICTWA USŁUGOWO- HANDLOWEGO I PRZEMYSŁOWEGO W 2014 ROKU
Strategia Rozwoju – OCHRONA ŚRODOWISKA STRUKTURA NOŚNIKÓW ZUŻYWANYCH NA CELE OPAŁOWE i PRZYGOTOWANIA CIEPŁEJ WODY UŻYTKOWEJ W BUDYNKACH JEDNORODZINNYCH POKRYCIE ZAPOTRZEBOWAIA NA ENERGIĘ FINALNĄ PRZEZ POSZCZEGÓLNE NOŚNIKI W SEKTORZE BUDOWNICTWA JEDNORODZINNEGO W 2014 ROKU
Strategia Rozwoju – OCHRONA ŚRODOWISKA STRUKTURA NOŚNIKÓW ZUŻYWANYCH NA CELE OPAŁOWE I PRZYGOTOWANIA CIEPŁEJ WODY UŻYTKOWEJ W MIESZKANIACH ZNAJDUJĄCYCH SIĘ W BUDYNKACH WIELORODZINNYCH POKRYCIE ZAPOTRZEBOWANIA NA ENERGIĘ FINALNĄ PRZEZ POSZCZEGÓLNE NOŚNIKI W SEKTORZE BUDOWNICTWA WIELORODZINNEGO W 2014 ROKU
Strategia Rozwoju – OCHRONA ŚRODOWISKA Zużycie energii finalnej w mieście Zakopane w roku 2014 wynosiło ,9 MWh, natomiast całkowita emisja dwutlenku węgla wynosiła ,7 Mg. Według prognozy, bez podjęcia działań, prowadzących do obniżenia energochłonności i zmniejszenia emisji dwutlenku węgla, w 2020 roku zużycie energii finalnej na terenie miasta będzie większe o 6,1% w porównaniu z rokiem 2014 i będzie wynosić ,0 MWh. Całkowita emisja dwutlenku węgla będzie natomiast większa o 8,93% i wyniesie ,6 Mg. Sektorem zużywającym najwięcej energii w 2014 roku był transport (43,96% energii finalnej). Według prognozy będzie on również najbardziej energochłonnym czynnikiem w 2020 roku i stanowić będzie 44,21% całkowitego zużycia energii. Równocześnie jest to sektor o najwyższej emisji dwutlenku węgla. W 2014 roku wynosiła ona 81498,5 Mg, co stanowi 37,24 % emisji całkowitej. Również w roku 2020 sektor ten będzie emitować najwięcej dwutlenku węgla do atmosfery ,5 Mg (36,04% łącznej emisji). Drugim sektorem pod względem, zarówno zużycia energii, jak i emisji CO 2 jest sektor usługowo- handlowy i przemysłowy, który w 2014 roku zużył ,8 MWh, co stanowiło 23,53% energii finalnej. Z tego sektora zostało wyemitowane 57368,7 Mg dwutlenku węgla (27,48 % łącznej emisji). Zgodnie z prognozą, sektor ten będzie również w 2020 roku drugi pod względem emisji dwutlenku węgla (64820,6 Mg CO 2, 28,31% emisji łącznej) i zużycia energii (173099,2 MWh, 23,31 % energii finalnej).
Strategia Rozwoju – OCHRONA ŚRODOWISKA Najwięcej zużywanej energii w mieście powstaje ze zużycia oleju napędowego ,0 MWh co stanowi 30,8% energii finalnej. Kolejnym nośnikami energii są: energia elektryczna ,2 MWh stanowiąca 16,2% i ciepło sieciowe 88966,4 MWh(13,7%). Natomiast na terenie miasta najwięcej dwutlenku węgla emitowanego do atmosfery pochodzi z użytkowania energii elektrycznej 89627,1 Mg CO 2. Jest to 42,9% całkowitej emisji CO 2. Kolejnymi nośnikami, ze zużycia których powstaje najwięcej dwutlenku węgla są: olej napędowy 56068,9 Mg (26,8%) oraz węgiel 19014,2 Mg (9,5%).
Strategia Rozwoju – OCHRONA ŚRODOWISKA Cele strategiczne: Ograniczenie emisji CO 2; Ograniczenie zużycia energii poprzez podniesienie efektywności infrastruktury energetycznej; Zwiększenie udziału odnawialnych źródeł energii na lokalnym rynku energetycznym. Cele szczegółowe: Wzrost liczby budynków mieszkalnych i usługowych objętych termomodernizacją oraz wyposażonych w efektywne i nowoczesne instalacje grzewcze, z maksymalnym możliwym wykorzystaniem odnawialnych źródeł energii. Rozbudowa infrastruktury energetyki sieciowej w Zakopanem. Wprowadzenie zmian planistycznych, nakierowanych na poprawę efektywności energetycznej budownictwa Upłynnienie ruchu pojazdów, poprzez modernizację i zmiany w organizacji infrastruktury transportowej, w tym wprowadzenie transportu publicznego. Wzrost liczby budynków użyteczności publicznej o wysokim stopniu efektywności energetycznej, w tym objętych działaniami z zakresu głębokiej termomodernizacji z maksymalnym możliwym wykorzystaniem instalacji OZE Modernizacja oświetlenia ulicznego Wzrost świadomości ekologicznej mieszkańców i przedsiębiorców. Zwiększenie wagi kryterium efektywności energetycznej w kontekście przeprowadzanych w Zakopanem przetargów publicznych.
Strategia Rozwoju – OCHRONA ŚRODOWISKA WYZNACZENIE OBSZARÓW EKOLOGICZNYCH W MIEŚCIE na obszarze jednostek bilansowych Z.III, Z.II i wschodniej części jednostki bilansowej Z.IV, strefy ekologicznej. Działania na tym terenie będą zakładać: Sukcesywną likwidację wszystkich niskosprawnych instalacji grzewczych, zasilanych węglem, o ile będzie pozwalać na to stan techniczny budynku; Przyjęcie jako priorytet zamianę ww. instalacji na przyłącze do sieci gazowej lub ciepłowniczej; Zapewnienie montażu finansowego, składającego się ze środków własnych miasta oraz środków zewnętrznych; Wprowadzenie zachęt finansowych dla przedsiębiorców, polegających na odpowiednim montażu finansowym oraz zwolnieniu z części podatków lokalnych; Odnośnie budynków użyteczności publicznej: Podjęcie działań z zakresu głębokiej termomodernizacji, połączonej ze zmianą węglowej instalacji grzewczej na przyłącze do jednej z dwóch dostępnych sieci (gazowej lub ciepłowniczej); Odnośnie ogółu budownictwa: Podjęcie działań lobbystycznych na rzecz rozbudowy sieci ciepłowniczej i gazowej.
Strategia Rozwoju – OCHRONA ŚRODOWISKA POWOŁANIE KOMUNIKACJI MIEJSKIEJ ORAZ ZMIANA SPOSOBU ZARZĄDZANIA TRANSPORTEM ZBIOROWYM, Z UWZGLĘDNIENIEM UZUPEŁNIENIA INFRASTRUKTURY Zakłada się, że głównymi zadaniami w ramach optymalizacji komunikacji publicznej w Zakopanem, będą: Zakup dwóch autobusów, odpowiadających standardom euro 6; Powołanie spółki miejskiej, mającej na celu koordynację transportu publicznego, realizowanego poprzez: autobusy miejskie, busy prywatnych firm, realizujących umowy z miastem na bazie rozliczenia wozokilometrowego; Połączenie komunikacji publicznej z systemem zielonej karty; W celu poprawy konkurencyjności komunikacji publicznej, planuje się wytyczenie bus-pasów oraz wdrożenie systemu park&ride. WYTYCZENIE ŚCIEŻEK ROWEROWYCH Budowa ścieżek rowerowych stanowi działanie nakierowane na zmniejszenie natężenia ruchu drogowego, generowanego zarówno przez turystów, jak i mieszkańców Zakopanego.