STRATEGIA ROZWOJU ZAKOPANEGO Pracowania Projektowa MAGNUS MEDIA CZĘŚĆ PRZESTRZENNA.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Koncepcja przestrzenna docelowego układu drogowego
Advertisements

STRATEGIA ROZWOJU GOSPODARCZEGO MIASTA PABIANICE
Regionalny Program Operacyjny Województwa Zachodniopomorskiego na lata
Urząd Marszałkowski Województwa Mazowieckiego
Rejowiec Fabryczny Miasto przyjazne mieszkańcom i środowisku.
Marian Babiuch Prezes PTEZ
POLITYKA ENERGETYCZNA W WOJEWÓDZTWIE ŁÓDZKIM Łódź, 28 marca 2008 r. POLITYKA ENERGETYCZNA W WOJEWÓDZTWIE ŁÓDZKIM Urząd Marszałkowski w Łodzi Łódź, 28 marca.
Lokalny program rewitalizacji – Czym jest rewitalizacja
Konferencja Nowa koncepcja polityki regionalnej Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Warszawa, 4 sierpnia 2008 r.
Instytut Paliw i Energii Odnawialnej Warszawa, I FORUM FUNDUSZY EUROPEJSKICH Fundusze Europejskie – efekty, możliwości i perspektywy Program.
Strategia Rozwoju Województwa Lubuskiego 2020.
Narodowy Program Przebudowy Dróg Lokalnych Etap II Bezpieczeństwo – Dostępność – Rozwój Edycja 2013.
Dokumenty wprowadzające politykę wspólnotową. Zasada programowania oznacza, że instytucje Unii Europejskiej kontrolują i monitorują wykorzystanie środków.
Narzędzia pomagające zwiększyć efektywność energetyczną
Dr inż. Marek Mielczarek Prezes Zarządu WFOŚiGW we Wrocławiu
Czysty transport miejski
NA RZECZ ZRÓWNOWAŻONEJ ENERGII DLA MIASTA KOŚCIERZYNA
Zespół ds. Energetyki WFOŚiGW w Gdańsku
Poprawa jakości powietrza jednym z kluczowych ekologicznych wyzwań w Regionalnym Programie Operacyjnym Województwa Śląskiego na lata Katowice,
ANALIZA CZYNNIKÓW DETERMINUJĄCYCH ROZWIĄZANIA
UNIA EUROPEJSKA Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego Urząd Marszałkowski Województwa Zachodniopomorskiego Przebudowa mostu nad rzeką Tywą w Pniewie,
Regionalny Program Operacyjny Województwa Zachodniopomorskiego na lata Możliwości wsparcia dla przedsiębiorców.
Założenia Powiatu Świeckiego do Strategii Rozwoju Województwa Kujawsko – Pomorskiego do 2020 roku
KONFERENCJA PODSUMOWUJĄCA Katowice, 28 listopada 2008 Krystyna Kubica, Anna Bogusz, Bernard Bednorz, Jan Drużyński, Robert Kubica, Sławomir Pasierb, Andrzej.
Strategia Województwa a Powiat Świecki – kontekst infrastrukturalny i bezpieczeństwa Dariusz Woźniak Skarbnik Powiatu Świeckiego.
Węgiel brunatny w Polityce Energetycznej Polski do 2030 roku
MATERIAŁY DO STRATEGII ROZWOJU MIASTA I GMINY WRONKI na lata
OGÓLNE ZASADY OPRACOWYWANIASTRATEGII ZRÓWNOWAŻONEGO ROZWOJU W GMINACH MIEJSKICH OGÓLNE ZASADY OPRACOWYWANIA STRATEGII ZRÓWNOWAŻONEGO ROZWOJU W GMINACH.
STRATEGIA ROZWOJU MIASTA ŚWIDWIN NA LATA
OPOLE SMART CITY 2020 w Opolu oraz Aglomeracji Opolskiej
PLAN GOSPODARKI NISKOEMISYJNEJ
Zrównoważony rozwój Małopolski w kontekście współpracy z Unią Europejską Witold Śmiałek Prezes Zarządu MARR S.A.
Wsparcie sektora energetyki w ramach POIiŚ
Opracowanie Planu Gospodarki Niskoemisyjnej dla Gminy Miedzna
Opracowanie Planu Gospodarki Niskoemisyjnej dla Gminy Lubsza Krzysztof Pietrzak Meritum Competence.
ATMOTERM ® S.A. Inteligentne rozwiązania aby chronić środowisko Gdański Obszar Metropolitalny 2015 Plan gospodarki niskoemisyjnej dla Gdańskiego.
STRATEGIA ROZWOJU ZAKOPANEGO Pracowania Projektowa MAGNUS MEDIA CZĘŚĆ SPOŁECZNA.
WIELOLETNI PLAN ROZWOJU GMINY JAROCIN NA LATA
9 grudnia 2015 r.. Gmina Jarocin, w kwietniu 2015 r. złożyła wniosek o dofinansowanie opracowania pn.: „Plan gospodarki niskoemisyjnej dla Gminy Jarocin.
PROGRAM OPERACYJNY Infrastruktura i Środowisko Zielona Góra, r.
GMINA CZERWIŃSK NAD WISŁĄ PLAN GOSPODARKI NISKOEMISYJNEJ DLA GMINY CZERWIŃSK NAD WISŁĄ inż. Bartosz Palka IGO Sp. z o.o. Instytut Gospodarowania Odpadami.
Gmina-Miasto Koszalin Budowa i przebudowa dróg stanowiących zewnętrzny pierścień układu komunikacyjnego miasta Koszalin – I etap odcinek od ul. Gnieźnieńskiej.
Gdańsk, 29 maja 2015 PIERWSZE KONKURSY W REGIONALNYM PROGRAMIE OPERACYJNYM WOJEWÓDZTWA POMORSKIEGO NA LATA Regionalny Program Operacyjny dla.
Plan Gospodarki Niskoemisyjnej. Inteligentne rozwiązania aby chronić środowisko 2.
Krajowa Agencja Poszanowania Energii S.A.. Plan Gospodarki Niskoemisyjnej dla miasta: SPOTKANIE Z MIESZKAŃCAMI Miejski Ośrodek Kultury w Józefowie ul.
Plan konsultacji społecznych I część – prezentacja zakresu prac nad Strategią, celów strategicznych I i II rzędu II część – pytania skierowane do uczestników.
Założenia konkursu dla poddziałania Efektywność energetyczna - wsparcie dotacyjne w ramach RPO WP Regionalny Program Operacyjny Województwa.
Nazwa projektodawcy: Przedsiębiorstwo Komunikacji Samochodowej w Szczecinku Sp. z o.o. „Wzmocnienie potencjału transportowego Przedsiębiorstwa Komunikacji.
Monika Jamróz – Koordynator Zespołu ds. Komunikacji, Promocji i Funduszy Europejskich Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Kielcach.
Kryteria wyboru projektów w ramach poddziałania Efektywność energetyczna - wsparcie dotacyjne Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego.
1.KRYTERIA WYBORU PRZEDSIĘWZIĘĆ FINANSOWANYCH ZE ŚRODKÓW WFOŚiGW w KIELCACH 1.LISTA PRZEDSIĘWZIĘĆ PRIORYTETOWYCH DO DOFINANSOWANIA PRZEZ WFOŚiGW w KIELCACH.
PROGRAM ROZWOJU GMINY CZŁUCHÓW NA LATA
1 Wprowadzenie Dostępne środki z funduszy strukturalnych i Funduszu Spójności w latach
Mechanizmy wsparcia rozwoju zrównoważonej energii w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Świętokrzyskiego
Plan Gospodarki Niskoemisyjnej dla gminy Olecko
Przebudowa Etap I - drogi powiatowej 2483P Wierzyce-Czerniejewo
Abonament korzyści dla miast i gmin
BEZPIECZNA ORAZ SPRAWNA REALIZACJA INWESTYCJI BUDOWLANYCH
Sprawozdanie okresowe z realizacji RPO WK- P za II półrocze 2014 roku Regionalny Program Operacyjny Województwa Kujawsko – Pomorskiego na lata 2007.
STRATEGIA ROZWOJU TRANSPORTU OBSZARU FUNKCJONALNEGO
Diagnoza. Diagnoza Informowanie I alarmowanie.
Budowa Trasy Północnej w Szczecinie – etap II
Kraków, Potencjał zmniejszenia niskiej emisji w Polsce dzięki modernizacji budynków jednorodzinnych dr inż. Konrad Witczak Politechnika Łódzka.
Program Priorytetowy „OGRANICZENIE NISKIEJ EMISJI
Projekt pn. „Założenia do planu zaopatrzenia w ciepło, energię elektryczną i paliwa gazowe dla obszaru Gminy Wrocław” na lata Wrocław, styczeń.
Koncepcja funkcjonowania klastrów energii
UPRZYWILEJOWANIE TRANSPORTU ZBIOROWEGO
strategia rozwoju gminy Nieporęt na lata
Wdrożenie systemu zarządzania jakością powietrza
Zapis prezentacji:

STRATEGIA ROZWOJU ZAKOPANEGO Pracowania Projektowa MAGNUS MEDIA CZĘŚĆ PRZESTRZENNA

Strategia Rozwoju - definicja Zarządzanie strategiczne w samorządzie to kierowanie rozwojem podległego mu obszaru, z uwzględnieniem długofalowych prognoz, opartych na analizie potencjału miejsca, jego szans i występujących zagrożeń, przy założeniu wieloletniej perspektywy działania. Jest to więc długofalowy proces, u źródeł którego leży dogłębna weryfikacja stanu posiadania, potrzeb i oczekiwań społecznych i który jest skorelowany z zasadami planowania przestrzennego oraz troską o jakość środowiska naturalnego. Podmiotem planowania przestrzennego w samorządzie jest człowiek, funkcjonujący w społeczeństwie oraz we wspólnym otoczeniu przyrodniczym.

Strategia Rozwoju - definicja Dla uzyskania układu symbiotycznego wprowadzono zasadę zrównoważonego rozwoju, która będzie podstawą dla określania kierunków rozwojowych MIASTA ZAKOPANE, zawartych w niniejszym dokumencie. Zrównoważony rozwój definiuje się jako rozwój społeczno- gospodarczy, w którym następuje integrowanie działań logistycznych i inwestycyjnych, mających na celu wzrost gospodarczy, a także działań prospołecznych, z zachowaniem równowagi przyrodniczej i trwałości podstawowych procesów przyrodniczych. Celem jest zagwarantowanie możliwości zaspokajania potrzeb obywateli, zarówno obecnie, jak i w wieloletniej perspektywie.

Strategia Rozwoju - obszary CZŁOWIEK PRZESTRZEŃ GOSPODARKA ŚRODOWISKO

Strategia Rozwoju – analiza SWOT SWOT to analiza podstawowych parametrów wewnętrznych i zewnętrznych poszczególnych działań, prowadzona poprzez ocenę: W Strategii zostanie ona przeprowadzona dla poszczególnych obszarów strategicznych: - Obszar społeczny - Obszar przestrzenny - Obszar gospodarczy - Obszar środowiskowy

Strategia Rozwoju – zagospodarowanie przestrzenne

MOCNE STRONYSŁABE STRONY SZANSEZAGROŻENIA KIERUNKI ZMIAN

Strategia Rozwoju – układ drogowy Połączenie Zakopanego z regionalnym układem drogowym stanowią dwa dojazdowe ciągi komunikacyjne: Droga krajowa nr 47, biegnąca od Rabki-Zdrój do Zakopanego przez Nowy Targ, o długości ok 40 km jest głównym ciągiem komunikacyjnym, obsługującym ruch samochodowy na trasie Zakopane – Nowy Targ oraz jedną z dwóch dróg, sprowadzających ruch turystyczny do Zakopanego. Droga wojewódzka nr 958 relacji Chabówka – Zakopane przez Czarny Dunajec, jest alternatywnym ciągiem drogowym, komunikującym Zakopane z północną częścią województwa. Ww. drogi stanowią połączenie z drogą krajową nr 7.

Strategia Rozwoju – układ drogowy

Zakopane przyjmuje również ruch samochodowy poprzez dwie drogi powiatowe, łączące sąsiednie miejscowości: droga powiatowa nr 1656K - ul. Powstańców Śląskich, łącząca Zakopane z miejscowością Kościelisko, droga powiatowa nr 1648K – ul. Oswalda Balzera, prowadząca z południowo - zachodniej części Zakopanego w kierunku DW 960, która prowadzi do przejścia granicznego ze Słowacją na Łysej Polanie.

Strategia Rozwoju – układ drogowy Wewnętrzny układ drogowy miasta stanowią drogi gminne. Głównymi ciągami drogowymi, przenoszącymi wewnętrzny ruch drogowy są: Aleja 3-go Maja, jedyna dwupasmowa droga w Zakopanem, stanowiąca dojazd do północnej części Zakopanego, ul. Tadeusza Kościuszki, ul. Chramcówki oraz ul. dra Tytusa Chałubińskiego, które zbiegają się przy dworcu autobusowym i kolejowym, łącząc północną, południową i zachodnią część miasta, ciąg drogowy, wyznaczony przez ulice Kasprusie, Władysława Orkana, Grunwaldzką, Kazimierza Tetmajera, Józefa Piłsudzkiego oraz Bronisława Czecha, stanowi alternatywny dojazd do centrum miasta i Kuźnic. Łączna długość dróg na terenie Zakopanego liczy 100,3 km, przy czym 29,7 km znajduje się w ścisłym centrum miasta

Strategia Rozwoju – zagospodarowanie przestrzenne MOCNE STRONYSŁABE STRONY SZANSEZAGROŻENIA KIERUNKI ZMIAN

Strategia Rozwoju – OCHRONA ŚRODOWISKA POKRYCIE ZAPOTRZEBOWANIA NA ENERGIĘ FINALNĄ PRZEZ POSZCZEGÓLNE NOŚNIKI W SEKTORZE BUDOWNICTWA UŻYTECZNOŚCI PUBLICZNEJ W 2014 ROKU POKRYCIE ZAPOTRZEBOWANIA NA ENERGIĘ FINALNĄ PRZEZ POSZCZEGÓLNE NOŚNIKI W SEKTORZE BUDOWNICTWA USŁUGOWO- HANDLOWEGO I PRZEMYSŁOWEGO W 2014 ROKU

Strategia Rozwoju – OCHRONA ŚRODOWISKA STRUKTURA NOŚNIKÓW ZUŻYWANYCH NA CELE OPAŁOWE i PRZYGOTOWANIA CIEPŁEJ WODY UŻYTKOWEJ W BUDYNKACH JEDNORODZINNYCH POKRYCIE ZAPOTRZEBOWAIA NA ENERGIĘ FINALNĄ PRZEZ POSZCZEGÓLNE NOŚNIKI W SEKTORZE BUDOWNICTWA JEDNORODZINNEGO W 2014 ROKU

Strategia Rozwoju – OCHRONA ŚRODOWISKA STRUKTURA NOŚNIKÓW ZUŻYWANYCH NA CELE OPAŁOWE I PRZYGOTOWANIA CIEPŁEJ WODY UŻYTKOWEJ W MIESZKANIACH ZNAJDUJĄCYCH SIĘ W BUDYNKACH WIELORODZINNYCH POKRYCIE ZAPOTRZEBOWANIA NA ENERGIĘ FINALNĄ PRZEZ POSZCZEGÓLNE NOŚNIKI W SEKTORZE BUDOWNICTWA WIELORODZINNEGO W 2014 ROKU

Strategia Rozwoju – OCHRONA ŚRODOWISKA Zużycie energii finalnej w mieście Zakopane w roku 2014 wynosiło ,9 MWh, natomiast całkowita emisja dwutlenku węgla wynosiła ,7 Mg. Według prognozy, bez podjęcia działań, prowadzących do obniżenia energochłonności i zmniejszenia emisji dwutlenku węgla, w 2020 roku zużycie energii finalnej na terenie miasta będzie większe o 6,1% w porównaniu z rokiem 2014 i będzie wynosić ,0 MWh. Całkowita emisja dwutlenku węgla będzie natomiast większa o 8,93% i wyniesie ,6 Mg. Sektorem zużywającym najwięcej energii w 2014 roku był transport (43,96% energii finalnej). Według prognozy będzie on również najbardziej energochłonnym czynnikiem w 2020 roku i stanowić będzie 44,21% całkowitego zużycia energii. Równocześnie jest to sektor o najwyższej emisji dwutlenku węgla. W 2014 roku wynosiła ona 81498,5 Mg, co stanowi 37,24 % emisji całkowitej. Również w roku 2020 sektor ten będzie emitować najwięcej dwutlenku węgla do atmosfery ,5 Mg (36,04% łącznej emisji). Drugim sektorem pod względem, zarówno zużycia energii, jak i emisji CO 2 jest sektor usługowo- handlowy i przemysłowy, który w 2014 roku zużył ,8 MWh, co stanowiło 23,53% energii finalnej. Z tego sektora zostało wyemitowane 57368,7 Mg dwutlenku węgla (27,48 % łącznej emisji). Zgodnie z prognozą, sektor ten będzie również w 2020 roku drugi pod względem emisji dwutlenku węgla (64820,6 Mg CO 2, 28,31% emisji łącznej) i zużycia energii (173099,2 MWh, 23,31 % energii finalnej).

Strategia Rozwoju – OCHRONA ŚRODOWISKA Najwięcej zużywanej energii w mieście powstaje ze zużycia oleju napędowego ,0 MWh co stanowi 30,8% energii finalnej. Kolejnym nośnikami energii są: energia elektryczna ,2 MWh stanowiąca 16,2% i ciepło sieciowe 88966,4 MWh(13,7%). Natomiast na terenie miasta najwięcej dwutlenku węgla emitowanego do atmosfery pochodzi z użytkowania energii elektrycznej 89627,1 Mg CO 2. Jest to 42,9% całkowitej emisji CO 2. Kolejnymi nośnikami, ze zużycia których powstaje najwięcej dwutlenku węgla są: olej napędowy 56068,9 Mg (26,8%) oraz węgiel 19014,2 Mg (9,5%).

Strategia Rozwoju – OCHRONA ŚRODOWISKA Cele strategiczne: Ograniczenie emisji CO 2; Ograniczenie zużycia energii poprzez podniesienie efektywności infrastruktury energetycznej; Zwiększenie udziału odnawialnych źródeł energii na lokalnym rynku energetycznym. Cele szczegółowe: Wzrost liczby budynków mieszkalnych i usługowych objętych termomodernizacją oraz wyposażonych w efektywne i nowoczesne instalacje grzewcze, z maksymalnym możliwym wykorzystaniem odnawialnych źródeł energii. Rozbudowa infrastruktury energetyki sieciowej w Zakopanem. Wprowadzenie zmian planistycznych, nakierowanych na poprawę efektywności energetycznej budownictwa Upłynnienie ruchu pojazdów, poprzez modernizację i zmiany w organizacji infrastruktury transportowej, w tym wprowadzenie transportu publicznego. Wzrost liczby budynków użyteczności publicznej o wysokim stopniu efektywności energetycznej, w tym objętych działaniami z zakresu głębokiej termomodernizacji z maksymalnym możliwym wykorzystaniem instalacji OZE Modernizacja oświetlenia ulicznego Wzrost świadomości ekologicznej mieszkańców i przedsiębiorców. Zwiększenie wagi kryterium efektywności energetycznej w kontekście przeprowadzanych w Zakopanem przetargów publicznych.

Strategia Rozwoju – OCHRONA ŚRODOWISKA WYZNACZENIE OBSZARÓW EKOLOGICZNYCH W MIEŚCIE na obszarze jednostek bilansowych Z.III, Z.II i wschodniej części jednostki bilansowej Z.IV, strefy ekologicznej. Działania na tym terenie będą zakładać: Sukcesywną likwidację wszystkich niskosprawnych instalacji grzewczych, zasilanych węglem, o ile będzie pozwalać na to stan techniczny budynku; Przyjęcie jako priorytet zamianę ww. instalacji na przyłącze do sieci gazowej lub ciepłowniczej; Zapewnienie montażu finansowego, składającego się ze środków własnych miasta oraz środków zewnętrznych; Wprowadzenie zachęt finansowych dla przedsiębiorców, polegających na odpowiednim montażu finansowym oraz zwolnieniu z części podatków lokalnych; Odnośnie budynków użyteczności publicznej: Podjęcie działań z zakresu głębokiej termomodernizacji, połączonej ze zmianą węglowej instalacji grzewczej na przyłącze do jednej z dwóch dostępnych sieci (gazowej lub ciepłowniczej); Odnośnie ogółu budownictwa: Podjęcie działań lobbystycznych na rzecz rozbudowy sieci ciepłowniczej i gazowej.

Strategia Rozwoju – OCHRONA ŚRODOWISKA POWOŁANIE KOMUNIKACJI MIEJSKIEJ ORAZ ZMIANA SPOSOBU ZARZĄDZANIA TRANSPORTEM ZBIOROWYM, Z UWZGLĘDNIENIEM UZUPEŁNIENIA INFRASTRUKTURY Zakłada się, że głównymi zadaniami w ramach optymalizacji komunikacji publicznej w Zakopanem, będą: Zakup dwóch autobusów, odpowiadających standardom euro 6; Powołanie spółki miejskiej, mającej na celu koordynację transportu publicznego, realizowanego poprzez: autobusy miejskie, busy prywatnych firm, realizujących umowy z miastem na bazie rozliczenia wozokilometrowego; Połączenie komunikacji publicznej z systemem zielonej karty; W celu poprawy konkurencyjności komunikacji publicznej, planuje się wytyczenie bus-pasów oraz wdrożenie systemu park&ride. WYTYCZENIE ŚCIEŻEK ROWEROWYCH Budowa ścieżek rowerowych stanowi działanie nakierowane na zmniejszenie natężenia ruchu drogowego, generowanego zarówno przez turystów, jak i mieszkańców Zakopanego.