informacje i wskazówki dla rodziców PIERWSZY ROK W SZKOLE informacje i wskazówki dla rodziców
Tym pojęciem określa się dojrzałość: dojrzałość szkolna to gotowość dziecka do rozpoczęcia systematycznej nauki oraz gotowość do wejścia w nowe obowiązki i nowe środowisko. Tym pojęciem określa się dojrzałość: - fizyczną - umysłową - społeczno - emocjonalną.
dojrzałość fizyczna zdrowie sprawność fizyczna dobra koordynacja wzrokowo – ruchowa
dojrzałość umysłowa umiejętność czytania (najlepiej sylabami lub całymi wyrazami) gotowość do nauki matematyki ( stosunki przestrzenne, określenie czasu, posługiwanie się zbiorami, wykonywanie działań na konkretach) gotowość do pisania (sprawność ręki) umiejętność rozwiązywania zagadek logicznych
dojrzałość emocjonalno - społeczna łatwość nawiązywania kontaktów umiejętność współdziałania, dopasowywania się do norm grupowych stabilność emocjonalna Umiejętność radzenia sobie z niepowodzeniami samodzielność koncentracja, męczliwość i umiejętność kończenia prac obowiązkowość umiejętność dzielenia się i oczekiwania na swoją kolej
Co może zrobić rodzic? w miarę możliwości swoje lęki związane ze szkołą zostawić dla siebie bez popadania w przesadę, opowiedzieć dziecku jak będzie wyglądało życie w szkole starać się, skracać pobyt dziecka w szkole do niezbędnego minimum uważnie słuchać poważnie, ale z dystansem podchodzić do relacji dziecka umożliwiać kontakty z rówieśnikami, również poza szkołą pomagać w treningu samodzielności dawać dobry przykład
Niepokojące zachowania dzieci: unikanie szkoły brak koleżanek lub kolegów nadmierne rozdrażnienie ciągłe zmęczenie problemy ze spaniem zamknięcie w sobie brak chęci do nauki niechęć do uczestniczenia w imprezach klasowych
Etapy rozwiązywania problemów wychowawca psycholog lub pedagog dyrektor
Literatura – Poradniki wychowawcze Covey S.: 6 najważniejszych decyzji, które kiedykolwiek podejmiesz Covey S.: 7 nawyków skutecznego nastolatka Covey S.: 7 nawyków szczęśliwej rodziny Faber A., Mazlish E.: Wyzwoleni rodzice wyzwolone dzieci … Faber A., Mazlish E.: Jak mówić, żeby dzieci nas słuchały … Faber A., Mazlish E.: Rodzeństwo bez rywalizacji … Faber A., Mazlish E.: Jak mówić, żeby dzieci się uczyły … Faber A., Mazlish E.: Jak mówić do nastolatków, żeby nas słuchały … Gordon T.: Wychowanie bez porażek Gordon T.: Wychowanie bez porażek w praktyce Gordon T.: Wychowanie bez porażek w szkole Gordon T.: Wychowanie w samodyscyplinie