Od ogłoszenia do zamówienia

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Dla rozwoju Mazowsza Dyscyplina finansów publicznych w gospodarowaniu środkami z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego (EFRR) Wojciech Motelski.
Advertisements

Zamówienia publiczne Katowice, 2011.
Wybrane elementy zamówień publicznych wycena nieruchomości
Nowe Prawo Zamówień Publicznych w informatyce, PIIiT, Nowa ustawa stare problemy Jarosław Deminet.
Interpretacje przepisów prawa podatkowego
POSTĘPOWANIE KONTROLNE
UNIA EUROPEJSKA FUNDUSZ SPÓJNOŚCI 1 Procedury wewnętrzne jakie Beneficjent powinien wprowadzić w zakresie postępowań o udzielenie zamówienia, wymagane.
Prof. dr hab. Krystyna Szczepanowska – Kozłowska
Wydział Zarządzania PROW
Zlecenie i wybór wykonawcy
Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Nowelizacja Ustawy Prawo Zamówień Publicznych 2005 MINISTERSTWO ROZWOJU REGIONALNEGO.
Zamówienia publiczne a małe i średnie przedsiębiorstwa
PROGRAM ROZWOJU OBSZARÓW WIEJSKICH działanie Odnowa i rozwój wsi Czerwiec 2010.
NAJCZĘŚCIEJ POPEŁNIANE BŁĘDY W ZAMÓWIENIACH PUBLICZNYCH
Kontrola projektu Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
1. Obowiązki beneficjenta wynikające z zawartej umowy o dofinansowanie projektu Wrocław, lipiec 2009.
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego27 lutego 2008 r. 1 Obowiązki Beneficjenta wobec IZ RPO WD wynikające z zawartej umowy o dofinansowanie projektu.
PODSTAWY PRAWNE KOSZTORYSOWANIA
Roboty dodatkowe, uzupełniające i zamienne
UBEZPIECZENIE W PRAKTYCE określając zakres odpowiedzialności
Szkolenie współfinansowane ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Ostrołęka
Szkolenie współfinansowane ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Ostrołęka
2009 Zamówienia publiczne w projektach dotacyjnych realizowanych przez Beneficjentów Magdalena Łempicka Warszawa, 8 czerwca 2009r.
Nowelizacja ustawy Prawo Zamówień Publicznych 2009
Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej UNIA EUROPEJSKA FUNDUSZ SPÓJNOŚCI ROBOTY DODATKOWE I UZUPEŁNIAJĄCE, ZMIANY UMÓW Z WYKONAWCĄ – KWALIFIKOWALNOŚĆ
UNIA EUROPEJSKA FUNDUSZ SPÓJNOŚCI 1 Wymogi UE w zakresie przeprowadzania przetargów Hubert Nowak, radca prawny Warszawa, dnia
Przygotowanie ogłoszenia o zamówieniu zgodnie z wymogami ustawy z dnia 29 stycznia 2004r. Prawo zamówień publicznych (Dz. U.z 2004r. nr 19 poz.177 z późn.zm)
PODSTAWOWE POJĘCIA PRAWA ZAMÓWIEŃ PUBLICZNYCH
Nowelizacja ustawy i jej cele
Katowice, styczeń 2013 Jan Cofała
Źródła prawa podatkowego
…dla rozwoju Województwa Świętokrzyskiego…
Działanie 111 Szkolenia zawodowe dla osób zatrudnionych w rolnictwie i leśnictwie PROW 2007 – 2013.
Dokument sporządzony przez Siwek Gaczyński & Partners Kancelarię Prawniczą 1 FORMY WSPÓŁDZIAŁANIA PODMIOTU PUBLICZNEGO I PODMIOTU PRYWATNEGO W RAMACH ZAMÓWIENIA.
KONTROLA PROJEKTÓW 1.4 NCBR.
Spotkanie informacyjno – konsultacyjne dotyczące aneksowania umów, oraz obowiązku stosowania ustawy prawo zamówień publicznych w realizacji operacji.
Klauzule społeczne w zamówieniach publicznych. Radziejów, 15 listopada 2010 roku.
Kierunki zmian w prawie zamówień publicznych.. 2 Nowelizacja ustawy ustawa z dnia 4 września 2008 r. o zmianie ustawy – Prawo zamówień publicznych oraz.
Centrum Doskonalenia kadr Lex- Klass
Szkolenie Podstawy prawne, organizowanie oraz finasowanie PES
Podstawowe akty prawne dotyczące zadań realizowanych dla cudzoziemców
Znaczenia Biuletynu Informacji Publicznej w realizacji prawa do informacji publicznej Katowice, dr Grzegorz Sibiga Instytut Nauk Prawnych PAN.
 Przedmiotem zamówienia jest wykonanie usług ochroniarskich i usług portierskich na terenie domów pomocy społecznej, wchodzących.
Zamówienia Publiczne w kontekście realizowania projektów EFS Departament Wdrażania EFS Ministerstwo Gospodarki i Pracy.
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata Zamówienia publiczne Szczecin 2009.
Szanse i zagrożenia związane z nowym prawem zamówień publicznych. Czy we właściwy sposób wdrażamy dyrektywę 2014/24/UE? Spotkanie na Brukselskiej w ramach.
Najczęściej popełniane błędy przy udzielaniu zamówień publicznych
Zasady obowiązujące podczas dokonywania zamówień przy realizacji dostaw, usług i robót budowlanych w ramach Projektu Konkursy ogłaszane przez Dolnośląską.
USTAWA z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2007 r. Nr 223, poz ze zmianami)
Działaniu 321 "Podstawowe usługi dla gospodarki i ludności wiejskiej" w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskch na lata , w zakresie budowy.
1 Zamówienia Publiczne Zasady udzielania zamówień publicznych przez Beneficjentów projektów realizowanych w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja.
Zespół trenerów FAOW – Janina Jaszczur, Inga Kawałek, Ryszard Kamiński, Ryszard Zarudzki Zamówienia publiczne w PPLeader+
ZAMÓWIENIA W RAMACH PROJEKTÓW
Zasady obowiązujące podczas dokonywania zamówień przy realizacji dostaw, usług i robót budowlanych w ramach Projektu Wrocław, r. Wydział Kontroli.
ZAMÓWIENIA O WARTOŚCI od 50 TYS. ZŁ do 30 TYS. EURO
Kierownik Wydziału Kontroli
Kierownik Wydziału Kontroli
Przedmiot: Prawo zamówień publicznych
ZINTEGROWANE INWESTYCJE TERYTORIALNE AGLOMERACJI WAŁBRZYSKIEJ NAJCZĘŚCIEJ POPEŁNIANE BŁĘDY W PROCEDURZE UDZIELANIA ZAMÓWIEŃ PUBLICZNYCH Wałbrzych, 07.
Zasady obowiązujące podczas dokonywania zamówień przy realizacji dostaw, usług i robót budowlanych w ramach Projektu Wydział Kontroli Wrocław,
Kierownik Wydziału Kontroli
TRANSPORTOWY DOZÓR TECHNICZNY
Zasady obowiązujące podczas dokonywania zamówień przy realizacji dostaw, usług i robót budowlanych w ramach Projektu Wrocław, r. Wydział Kontroli.
Art. 17. ust. 1 pkt 1 Ustawy z dnia z dnia 17 grudnia 2004 r
Rządowa administracja zespolona w administracji
Przedmiot: Prawo zamówień publicznych
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi
Zapis prezentacji:

Od ogłoszenia do zamówienia Opole, 25.09.2012 r. Opracowanie Barbara Rokosz

Po pierwsze, akt z 1994 r. był w dużym stopniu niedoskonały. Podstawowe pojęcia z zakresu zamówień publicznych Wprowadzenie do Ustawy Prawo Zamówień Publicznych Obowiązująca „ustawa Prawo zamówień publicznych” z dnia 29 stycznia 2004 r. zastąpiła „ustawę o zamówieniach publicznych” z dnia 10 czerwca 1994 r. Przyjęcie nowego prawa było konieczne z dwóch powodów. Po pierwsze, akt z 1994 r. był w dużym stopniu niedoskonały. Po drugie, przystąpienie Polski do Unii Europejskiej wiązało się koniecznością dostosowania polskiego prawa do przepisów unijnych.

Podstawowe pojęcia z zakresu zamówień publicznych Wprowadzenie do Ustawy Prawo Zamówień Publicznych Ustawa z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (tekst jednolity – Dz. U. z 2010 Nr 113, poz.759 ze zm.) zwaną w dalszej części tekstu Pzp jest podstawowym aktem prawnym regulującym system zamówień publicznych w Polsce. Określa zasady, tryby udzielania zamówień publicznych, środki ochrony prawnej, sposoby i procedury przeprowadzania kontroli zamówień publicznych.

Podstawowe pojęcia z zakresu zamówień publicznych System zamówień publicznych tworzą: Traktat o funkcjonowaniu Unii Europekjskiej rozporządzenia Komisji UE i dyrektywy UE ustawa Pzp akry wykonawcze do ustawy Pzp inne ustawy do treści, których odsyła ustawa Pzp

Zakres podmiotowy Zamawiający - należy przez to rozumieć osobę fizyczną, osobę prawną albo jednostkę organizacyjną nieposiadającą osobowości prawnej obowiązaną do stosowania ustawy Wykonawcy – należy przez to rozumieć osobę fizyczną, osobę prawną albo jednostkę organizacyjną nieposiadającą osobowości prawnej, która ubiega się o udzielenie zamówienia publicznego, złożyła ofertę lub zawarła umowę w sprawie zamówienia publicznego

Dostawy Usługi Roboty budowlane Zakres przedmiotowy zamówienia publiczne = umowy odpłatne zawierane między zamawiającym a wykonawcą, których przedmiotem są DOSTAWY, USŁUGI lub ROBOTY BUDOWLANE

Progi kwotowe w ustawie Średni kurs złotego w stosunku do euro stanowiący podstawę przeliczania wartości zamówień publicznych wynosi 4,0196

Progi kwotowe w ustawie 14.000 euro Wartość zamówienia <= 14.000 euro = (14.000 x 4.0196) = 56.274,40 zł. NETTO (wynagrodzenie wykonawcy bez podatku od towaru i usług), zamawiający nie jest zobowiązany do stosowania ustawy Pzp przy wyborze wykonawcy. W projektach unijnych beneficjent zobowiązany jest do zastosowania zasady efektywnego zarządzania finansami lub zasady konkurencyjności

Progi kwotowe w ustawie Ustawy Pzp nie stosuje się do zamówień i konkursów, których wartość nie przekracza wyrażonej w złotych równowartości kwoty 14.000 euro 56.274,40 zł. NETTO (wynagrodzenie wykonawcy bez podatku od towaru i usług), zamawiający nie jest zobowiązany do stosowania ustawy Pzp przy wyborze wykonawcy

Progi kwotowe w ustawie „Progi unijne” – określone zostały w Rozporządzeniu Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 grudnia 2011 r. w sprawie kwot wartości zamówień oraz konkursów, od których jest uzależniony obowiązek przekazywania ogłoszeń Urzędowi Publikacji Unii Europejskiej (Dz. U. Nr 282, poz. 1649).

Wyłączenia przedmiotowe i ograniczenia stosowania ustawy Wyłączenia stosowania ustawy zawarte w art. 4 ustawy Pzp

Zasady udzielania zamówień publicznych Fundamentalne zasady w Pzp to: zasada uczciwej konkurencji zasada równego traktowania wykonawców zasada jawności postępowania zasada pisemności postępowania i języka polskiego zasada prymu trybów konkurencyjnych: przetargu nieograniczonego i ograniczonego

Postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego Etapy przygotowania postępowania: określenie przedmiotu zamówienia, tj.: określenie polegające na prawidłowym wskazaniu, do której grupy przedmiotowej (dostawa, usługa lub robota budowlana) zalicza się nasz przedmiot zamówienia precyzyjne opisanie przedmiotu zamówienia – zgodnie z wymaganiami art. od 29 – 31 ustawy Pzp

Postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego ustalenie wartości zamówienia – zgodnie z od art. 32-35 ustawy Pzp określenie trybu zamówienia postępowanie zgodne z przepisami ustawy w odniesieniu do trybu udzielania zamówienia

Szacowanie wartości przedmiotu zamówienia oraz obliczanie wartości zamówienia Ustalenia wartości zamówień dokonuje się z rozróżnieniem na przedmiot zamówienia tj.: dla dostaw i usług – ustalenia wartości zamówienia dokonuje się nie wcześniej niż 3 miesiące przed dniem wszczęcia postępowania o udzielenie zamówienia, 15

Szacowanie wartości przedmiotu zamówienia oraz obliczanie wartości zamówienia dla robót budowlanych - ustalenia wartości zamówienia dokonuje się nie wcześniej niż 6 miesięcy przed dniem wszczęcia postępowania o udzielenie zamówienia 16

Do podstawowych metod szacowania zamówienia zalicza się: Szacowanie wartości przedmiotu zamówienia oraz obliczanie wartości zamówienia Do podstawowych metod szacowania zamówienia zalicza się: rozeznanie rynku usług i dostaw, sposoby obliczania wynagrodzenia na roboty budowlane oparte na przepisach art. 628 Kc w tym:

Szacowanie wartości przedmiotu zamówienia oraz obliczanie wartości zamówienia

Tryby udzielania zamówień publicznych przetarg nieograniczony przetarg ograniczony negocjacje z ogłoszeniem dialog konkurencyjny negocjacje bez ogłoszenia zamówienie z wolnej ręki zapytanie o cenę licytacja elektroniczna

Specyfikacja istotnych warunków zamówienia (siwz) Specyfikacja istotnych warunków zamówienia stanowi oświadczenie woli zamawiającego o udzieleniu zamówienia. Dokument ten określa istotne dla stron postanowienia mające na celu doprowadzić do zawarcia umowy i realizacji jej na warunkach określonych w SIWZ.

Specyfikacja istotnych warunków zamówienia (siwz) Specyfikacji istotnych warunków zamówienia nie sporządza się jeżeli postępowanie prowadzone jest w trybie: zamówienia z wolnej ręki licytacji elektronicznej

Specyfikacja istotnych warunków zamówienia (siwz) Zakres wymagań dotyczący specyfikacji istotnych warunków zamówienia szczegółowo określa art. 36 ustawy Prawo zamówień publicznych

Zasady wyboru wykonawcy i oferty warunki udziału w postępowaniu (o udzielenie zamówienia mogą ubiegać się wykonawcy, którzy spełniają warunki określone w art. 22 ustawy Pzp oraz nie podlegają wykluczeniu na podstawie ar. 24 ustawy Pzp) – odnoszą się do właściwości wykonawcy kryteria oceny ofert (zamawiający wybiera ofertę najkorzystniejszą na podstawie kryteriów oceny ofert określonych w specyfikacji istotnych warunków zamówienia) art. 91 ustawy – odnoszą się do przedmiotu zamówienia

Dokumentowanie postępowania W trakcie prowadzenia postępowania o udzielenie zamówienia zamawiający sporządza pisemny protokół z postępowania o udzielenie zamówienia, zwany „protokołem"

Dokumentowanie postępowania Oferty, opinie biegłych, oświadczenia, informacja z zebrania, o którym mowa w art. 38 ust. 3, zawiadomienia, wnioski, inne dokumenty i informacje składane przez zamawiającego i wykonawców oraz umowa w sprawie zamówienia publicznego stanowią załączniki do protokołu

Dokumentowanie postępowania Protokół wraz z załącznikami jest jawny. Załączniki do protokołu udostępnia się po dokonaniu wyboru najkorzystniejszej oferty lub unieważnieniu postępowania, z tym że oferty udostępnia się od chwili ich otwarcia, oferty wstępne od dnia zaproszenia do składania ofert, a wnioski o dopuszczenie do udziału w postępowaniu od dnia poinformowania o wynikach oceny spełniania warunków udziału w postępowaniu

Dokumentowanie postępowania Zamawiający przechowuje protokół wraz z załącznikami przez okres 4 lat od dnia zakończenia postępowania o udzielenie zamówienia, w sposób gwarantujący jego nienaruszalność W przypadku postępowań realizowanych w ramach projektów unijnych, protokół wraz z załącznikami przechowuje w terminie określonym w umowie o dofinansowanie

Umowy Do umów w sprawach zamówień publicznych, zwanych dalej „umowami", stosuje się przepisy ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny, jeżeli przepisy ustawy Pzp nie stanowią inaczej

Umowy Umowa wymaga, pod rygorem nieważności, zachowania formy pisemnej, chyba że przepisy odrębne wymagają formy szczególnej (np. w formie aktu notarialnego). Umowy są jawne i podlegają udostępnianiu na zasadach określonych w przepisach o dostępie do informacji publicznej

Umowy Zakres świadczenia wykonawcy wynikający z umowy jest tożsamy z jego zobowiązaniem zawartym w ofercie Umowa podlega unieważnieniu w części wykraczającej poza określenie przedmiotu zamówienia zawarte w specyfikacji istotnych warunków zamówienia

Środki ochrony prawnej Odwołanie Skarga PROTESÓW JUŻ NIE MA!!!

Zasady udzielania zamówień do 14 000 euro Ustawa o finansach publicznych w art. 44 ust. 3 mówi: Wydatki publiczne powinny być dokonywane:

Zasady udzielania zamówień do 14 000 euro 1) w sposób celowy i oszczędny, z zachowaniem zasad: uzyskiwania najlepszych efektów z danych nakładów optymalnego doboru metod i środków służących osiągnięciu założonych celów