Marketing Usług - WYKŁAD dr inż. Agnieszka Bieńkowska p. 315 B-1 tel. (071) 320 42 41 e-mail: agnieszka.bienkowska@pwr.wroc.pl Zaliczenie: pisemny sprawdzian wiedzy na przedostatnich zajęciach
Cele kursu: Zrozumienie istoty i specyfiki marketingu w usługach oraz opanowanie podstaw wiedzy w tym zakresie na tle elementarnej wiedzy o marketingu. Zagadnienia dotyczą istoty usług oraz ich własności. Istotną część kursu stanowi charakterystyka strategii i marketingowego instrumentarium specyficznego dla usług. Omówione zostaną również: odniesienie koncepcji marketingowej do sfery usług, a także problematyka doskonalenia procesu świadczenia usługi oraz oceny jej jakości
Podstawowe zagadnienia 1. Usługa i jej własności. 2. Przedsiębiorstwa usługowe jako podmioty rynku. 3. Handel i inne sfery usług. 4. Koncepcja marketingowa w sferze usług. 5. Badania marketingowe i segmentacja rynku usług. Plasowanie i różnicowanie usług w środowisku. 6. Strategie marketingowe usługi, cen usług, dystrybucji i promocji usług.
Podstawowe zagadnienia 7. Jakość i jej doskonalenie w usługach. 8. Personel usługowy w świetle koncepcji marketing wewnętrznego i zarządzania relacjami z klientami. 9. Aktualne trendy rozwoju marketingu w usługach. Organizacja i kontrola działań marketingowych w usługach. 11. Strategie i instrumenty marketingu w handlu, specyficznej sferze usług. 12. Marketing handlowy jako nowoczesna koncepcja zarządzania firmą handlową. 13. Technologia i technika handlu hurtowego i detalicznego.
Literatura 1. Czuba M., Marketing usług : teoria i praktyka, Wydawnictwo Tara, Katowice 2001. 2. Kałążna-Drewińska U., Iwankiewicz-Rak B., Marketing w handlu, AE, Wrocław1999. 3. Kotler Ph.., Marketing. Analiza, planowanie, wdrażanie i kontrola. Prentice Hall International Inc., Wyd. Gebethner i S-ka 1994 (lub Felberg SJA 1999). 4. Lipowicz A., Nowak M. W., Marketing w zarządzaniu przedsiębiorstwem, [w:] Hopej M., Martan L. (red.), Przedsiębiorstwo, Oficyna Wydawnicza Politechniki Wrocławskiej, Wrocław, 1999. 5. Marketing usług, pr. zbior. pod red. A. Styś, PWE, Warszawa 2003. 6. Marketing usług na przykładach, red.nauk. K.Rogoziński, R. F. Nicholls, AE, Poznań 2001.
Literatura 7. Mudie P., Cottam A., Usługi :Zarządzanie i marketing, Warszawa, PWN, 1998. 8. Payne A., Marketing usług, PWE, Warszawa 1997. 9. Rogoziński K., Nowy marketing usług, AE, Poznań 2000. 10. Sullivan M., Adcock D., Marketing w handlu detalicznym, Oficyna Ekonomiczna, Kraków 2003.. 11. Pluta-Olearnik M., Marketing usług : idee - zastosowania, PWE, Warszawa 1993. 12. Withers J., Vipperman C., Na czym polega i jak robić marketing usług, Wydawnictwo M and A Communications Polska, Lublin 1994. 13. Kałążna-Drewińska U., Iwankiewicz-Rak B., Marketing w Handlu, Wyd. AE Wrocław, Wrocław 1999.
Literatura 14. Domański T., Strategie marketingowe dużych sieci handlowych, PWN, Warszawa-Łódź 2001. 15. Domański T., Strategie rozwoju handlu, PWE, Warszawa 2005.