Zawody przyszłości… dr Bohdan Wyżnikiewicz Lublin, 23 września 2015 r.
Plan prezentacji Zawody przeszłości Cykle życia czterech grup zawodów Nowe zawody – znaczenie dla rozwoju Model współpracy uczelni i biznesu - osiągnąć sprzężenie zwrotne Mechanizm kreowania nowych zawodów Bohdan Wyżnikiewicz2
Zawody przeszłości (już ich nie ma) Źródło: Skorowidz mieszkańców miasta Warszawy na rok 1854, Warszawa 1854, Drukarnia Józefa Unger Białoskórnicy Grzebieniarze Guzikarze Gwoździarze Iglarze Konwisarze Linarze i powroźnicy Mydlarze Nożownicy Ostrogarz Pasamonicy i szmu- klerze Pilnikarze Puszkarze Siodlarze Szczotkarze Szpadnicy Bohdan Wyżnikiewicz3
Zawody przeszłości (jeszcze są) Źródło: Skorowidz mieszkańców miasta Warszawy na rok 1854, Warszawa 1854, Drukarnia Józefa Unger Fryzyerzy i peru- karze Garbarze Introligatorzy Jubilerzy i złotnicy Kowale Krawcy damscy Krawcy mezcy Kuśnierze Piekarze Rzeźnicy wendli- niarze Stolarze Szewcy Szklarze Ślusarze Tapicery Zegarmistrze Bohdan Wyżnikiewicz4
Cztery grupy zawodów Zawody: Zanikające, wypierane przez postęp cywilizacyjny Przekształcające się, np. dawniej woźnica i stangret, dziś szofer, maszynista pociągu, pilot samolotu Trwające, zaspokajanie potrzeb poślednich, niższego rzędu, np. piekarz, lekarz, mularz/budowlaniec Nowopowstające, związane na ogół z potrzebami i wymaganiami postępu cywilizacyjnego Bohdan Wyżnikiewicz5
Cykle życia zawodów Bohdan Wyżnikiewicz6 t Znaczenie wzrostdojrzałośćschyłek Trwające Nowe Zanikające Przekształcające się wejście
Nowe zawody – znaczenie dla rozwoju W przyszłości ludzie będą nadal pracowali w zawodach trwających, rozwiną się zawody usług, w tym usług osobistych i przemysłu wolnego czasu. Nowe zawody przyszłości są związane z wysokimi technologiami: informatyką o rosnących wykładniczo zastosowaniach nowych dziedzinach, m.in. zastosowaniami kosmicznymi i oceanograficznymi, drukarkami 3D, internetem rzeczy, biotechnologią, nanotechnologią itd. Bohdan Wyżnikiewicz7
Nowe zawody – znaczenie dla rozwoju Powstawanie nowych zawodów wymuszą też nowe modele biznesu. Specjaliści pracujący w nowych zawodach, a zwłaszcza w zawodach związanych z gospodarką opartą na wiedzy warunkują uczestnictwo kraju w globalnym rozwoju gospodarczym i mogą przyczynić się do wyrwania kraju z tzw. pułapki średniego dochodu. Bohdan Wyżnikiewicz8
Współpraca uczelni i biznesu - uzyskać sprzężenie zwrotne Tradycyjny model kształcenia nie sprzyja kształceniu w nowych zawodach: nauczyciele akademiccy często nie nadążają za postępem. Nowy model wymaga ściślejszej współpracy między uczelniami a biznesem. W kształcenie studentów w coraz większym stopniu powinni być angażowani pracownicy przedsiębiorstw zajmujący się nowymi technologiami. Bohdan Wyżnikiewicz9
Współpraca uczelni i biznesu - uzyskać sprzężenie zwrotne Jedną z przyczyn słabości polskich szkół wyższych jest zaniedbywanie działalności badawczej. Jedną z przyczyn niskiej skłonności do innowacji jest niechęć do współpracy z nauką. Przełamanie barier z obu stron stwarza szanse na wkład w przyspieszenie rozwoju gospodarczego kraju. Bohdan Wyżnikiewicz10
Mechanizm kreowania nowych zawodów Czynniki kreujące nowy zawód: Postęp technologiczny Kumulacja doświadczeń i synergia z wiedzy interdyscyplinarnej + pomysł biznesowy Popyt rynkowy Nowe zawody są kreowane w luźnym związku z uczelniami, na ogół w firmach związanych w zastosowań wysokich technologii. Bohdan Wyżnikiewicz11
Model 1 (przemysł, usługi) Bohdan Wyżnikiewicz12 Nowy zawód Popyt rynkowy Postęp technologiczny Kumulacja doświadczeń oraz synergia wiedzy interdyscyplinarnej
Model 2 (usługi) Bohdan Wyżnikiewicz13 Nowy zawód Popyt rynkowy Pomysł biznesowy Nowe zastosowania kompetencji