Edukacja zdrowotna w podstawie programowej Wychowanie fizyczne

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
NOWA PODSTAWA PROGRAMOWA - WYCHOWANIE FIZYCZNE -
Advertisements

Edukacja globalna w praktyce szkolnej
Ministerstwo Edukacji Narodowej
KONFERENCJA METODYCZNA pod hasłem Diagnostyka i ewaluacja - konieczność czy potrzeba?  Organizatorzy: Centrum Doskonalenia Nauczycieli w Koninie Miejski.
SZKOŁA PROMUJĄCA ZDROWIE „Moja kolorowa szkoła”
EDUKACJA ZDROWOTNA W NOWEJ PODSTAWIE PROGRAMOWEJ KSZTAŁCENIA OGÓLNEGO.
i edukacja dla bezpieczeństwa w nowej podstawie programowej
w nowej podstawie programowej
Kształcenie według nowej podstawy programowej kształcenia w zawodach Konferencja metodyczna dla nauczycieli przedmiotów zawodowych w roku szkolnym 2012/2013.
Program wychowawczy szkoły
Przedsiębiorczość w polskim systemie oświaty
Wspieranie rozwoju indywidualnego ucznia gimnazjum
KIERUNKI POLITYKI OŚWIATOWEJ PAŃSTWA
ETwinning narzędziem realizacji nowej podstawy programowej Warszawa, 18 marca 2010 Iwona Moczydłowska, MSCDN Wydział w Siedlcach Konferencja z okazji 5-lecia.
Ewaluacja innowacji pedagogicznej realizowanej w Zasadniczej Szkole Zawodowej w Ośrodku Szkolno-Wychowawczym dla Dzieci Młodzieży Niepełnosprawnej.
Zdrowie: To nie tylko brak choroby, lecz pełny dobrostan społeczny, psychiczny i biologiczny Światowa Organizacja Zdrowia.
Edukacja zdrowotna i promocja zdrowia w szkole
Wspomaganie nauczania w klasach I-III
Nowa podstawa programowa kształcenia ogólnego dla szkół podstawowych
EURO 2012 = RÓWNOŚĆ + TOLERANCJA Szkolny Program Przygotowań m.st. Warszawa przed Mistrzostwami Europy w Piłce Nożnej UEFA EURO 2012.
„A tu rzeczywistość skrzeczy” jak uczyć, by nie spadła efektywność przygotowania do egzaminu maturalnego 2015 Matura 2015 – jak dobrze już teraz przygotowywać.
Szkoła Podstawowa nr 2 im. J. Korczaka w Kluczborku
Reforma edukacji Zmiana programowa Informacje dla rodziców.
Szkoła Promująca Zdrowie
WYMAGANIA WOBEC M. IN. SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH: I
ale (a może przede wszystkim)
Jednym z głównych zadań przedszkola, szkoły jest łagodne wprowadzenie uczniów w świat wiedzy oraz dbałość o ich harmonijny rozwój intelektualny, etyczny,
Zespół Szkół w Słupnie Szkołą Promującą Zdrowie
Wyczyn czy rekreacja? Oto jest pytanie.
Promocja zdrowia w szkole (propozycja zajęć pozalekcyjnych)
ILE ZDROWIA, A ILE SPORTU W SZKOLNYM WF?
Nowy status edukacji zdrowotnej
w praktyce pedagogicznej
Szkoła Promująca Zdrowie
Szkoła demokracji – szkoła samorządności Program rozwoju kompetencji społecznych i obywatelskich rad pedagogicznych Spotkanie V Podsumowanie i zakończenie.
Realizacja edukacji zdrowotnej na III i IV etapie edukacyjnym
Koncepcja i strategia Szkoły Promującej Zdrowie
Idea Szkół Promujących Zdrowie. Szkoła Promująca Zdrowie: tworząca warunki (fizyczne i społeczne) sprzyjające ochronie i pomnażaniu zdrowia, umożliwiająca.
EDUKACJA ZDROWOTNA W SZKOŁACH PONADGIMNAZJALNYCH W POLSCE
SZKOLNY PROGRAM PROFILAKTYKI 2014 – 2017 SZKOŁA PODSTAWOWA NR 6 im
Motywowanie uczniów do aktywności sportowej
Szkolenie krajowe dotyczące wprowadzenia programu edukacyjnego Warszawa, Państwowa Inspekcja Sanitarna Polska Federacja Producentów Żywności.
Szkoła Promująca Zdrowie jest to siedlisko, w którym członkowie społeczności szkolnej - pracownicy i uczniowie: - podejmują starania, aby poprawić swoje.
SZKOŁA PROMUJĄCA ZDROWIE Program Szkoła Promująca Zdrowie realizowany jest w Polsce od 1991r.
Cele i zadania doradztwa zawodowego na poszczególnych etapach edukacyjnych. mgr Monika Weryńska Doradca zawodowy.
Świętokrzyskie Centrum Onkologii Założenia i metody wdrażania projektu „Szkoła promująca zalecenia Europejskiego kodeksu walki z rakiem” w roku szkolnym.
„Zespoły problemowo-zadaniowe w szkole”
Doradztwo zawodowe w szkołach – jak wdrożyć i prowadzić?
Debata na temat wychowania fizycznego w szkole.  Program „Wf z klasą”  Co to jest wf?  Zalety i wady naszych lekcji  Oczekiwania uczniów – propozycje.
W YCHOWANIE DO ŻYCIA W RODZINIE NSP Nasza Szkoła im. J. Korczaka.
Śląska Sieć Szkół Promujących Zdrowie. Postawa prawna edukacji prozdrowotnej i promocji zdrowia Podstawę prawną programów z zakresu edukacji prozdrowotnej.
1 Szkoła Promuj ą ca Zdrowie. 2 Czynniki wpływające na zdrowie.
Co to jest SzPZ? Koncepcja SzPZ narodziła się w Europie w latach 80-tych, jako drugi po „zdrowych miastach” szeroki ruch promocji zdrowia.
Czy uczyć normalizacji w szkole zawodowej? Warszawa, 12 marca 2014 r. Piotr Pniewski.
Model absolwenta dr Jolanta Barbara Jabłonkowska 1.
Doradztwo zawodowe jako ważny element planowania kariery zawodowej uczniów w obliczu wyzwań rynku pracy. Przykłady dobrych praktyk na podstawie projektów.
Informacja na temat oferty Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli w Zielonej Górze w roku szkolnym 2017/2018.
Doradztwo zawodowe w szkołach
Wizja i misja szkoły Zespół Szkół Specjalnych nr 110 przy Szpitalu Klinicznym im. K. Jonschera Uniwersytetu Medycznego w Poznaniu.
Sieć współpracy i samokształcenia doradców metodycznych
PROJEKT rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach podstawowych.
Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo Oświatowe (Dz. U. z 2017 r., poz. 60) Delegatura w Płocku.
Zmiany w statutach przedszkoli po reformie oświaty 2017
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 3 sierpnia 2017 r
Ministerstwo Edukacji Narodowej
EKONOMIA NA CO DZIEŃ czyli decyduj o sobie
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków
Kontrola i ewaluacja zajęć wychowania fizycznego
Prezentację opracowano na podstawie materiałów
„Szkoły Aktywne w Społeczności” SAS
Zapis prezentacji:

Edukacja zdrowotna w podstawie programowej Wychowanie fizyczne Opracowanie Jolanta Malanowska Powiatowy Ośrodek Edukacji w Środzie Śląskiej

Powiało optymizmem  Nowa podstawa programowa kształcenia ogólnego otwiera nowy etap w szkolnej edukacji zdrowotnej w Polsce. Wreszcie ten problem, dotyczący każdego z nas i ważny społecznie, doczekał się należytego miejsca, został doceniony.

Jak było? Nieco historii 1997 rok – pojawiły się wzmianki o ważnej roli edukacji zdrowotnej w wychowaniu dziecka, nie przydzielono jednak ani godziny na tego typu zajęcia, ani też nie sprecyzowano jak ta edukacja powinna wyglądać; 1999 rok – w ramach reformy systemu edukacji, wprowadzono ścieżkę edukacyjną „edukacja zdrowotna” w szkole podstawowej i w gimnazjum; 2002 rok – w wyniku kolejnej modyfikacji podstawy programowej, ścieżkę tę uwzględniono we wszystkich typach szkół.

Ścieżka edukacyjna „edukacja zdrowotna” W resorcie edukacji podjęto działania dla wspierania jej realizacji, w tym m.in.: utworzono (w 1999 r.) Pracownię edukacji zdrowotnej i Promocji Zdrowia w Krajowym Ośrodku Wspierania Edukacji Zawodowej MEN, przeniesioną (w 2003 r.) do Centrum Metodycznego Pomocy Psychologiczno Pedagogicznej. Rozpoczęto kształcenie edukatorów ds. edukacji zdrowotnej i promocji zdrowia. Od 2000 r. wydawane są zeszyty „Edukacja Zdrowotna i Promocja Zdrowia w Szkole”.

Starania o odrębny przedmiot „edukacja zdrowotna” W rozpoczętych w 2007 r. pracach nad nową podstawą programową, założono likwidację ścieżek edukacyjnych. Uznano, że edukacja zdrowotna realizowana będzie w ramach biologii i wychowania fizycznego, bez utrzymania jej nazwy w podstawie programowej. Założenie takie oznaczało regres w stosunku do aktualnej sytuacji. Zaistniała obawa, że Polska znajdzie się w niekorzystnej sytuacji wśród krajów Unii Europejskiej

W marcu 2008 r. zespół ekspertów zakresu nauk medycznych, edukacji i zdrowia publicznego zwrócił się do Ministra MEN z postulatem włączenia do podstawy programowej odrębnego przedmiotu o nazwie „zdrowie”, „edukacja zdrowotna” wzorem wielu państw europejskich. Propozycji nie przyjęto .

Co na szczęście nie znaczy, że zarzucono prace nad wprowadzeniem edukacji zdrowotnej do podstawy programowej. Powstał zespół ekspertów pod kierownictwem prof. Wojciecha Przybylskiego, w wyniku prac zespołu podjęto decyzję o włączeniu modułu „edukacja zdrowotna” do podstawy programowej wychowania fizycznego w gimnazjum i szkołach ponadgimnazjalnych. Rozwiązanie to zaakceptowało kierownictwo MEN

Należy uznać to za sukces i uznanie przez twórców reformy programowej roli edukacji zdrowotnej jako elementu polityki edukacyjnej i zdrowotnej państwa.

Ale…. W podpisanej 23 grudnia 2008 roku podstawie programowej, zapis o module edukacji zdrowotnej w wychowaniu fizycznym już nie istnieje . Ministerstwo wycofało się z tego pomysłu uwzględniając monity stowarzyszenia dyrektorów, którzy twierdzili, że nauczyciele nie są odpowiednio przygotowani, a zajęcia wychowania fizycznego mają uwzględniać ruch.

Miejsce i status edukacji zdrowotnej w nowej podstawie programowej W preambule podstawy zamieszczono zdanie:” Ważnym zadaniem szkoły jest także edukacja zdrowotna, realizowana przez nauczycieli wielu przedmiotów, której celem jest kształtowanie u uczniów umiejętności dbałości o zdrowie własne i innych ludzi” Jest to niezwykle ważne stwierdzenie, nadające edukacji zdrowotnej wysoką rangę wśród zadań szkoły.

Szkoły podstawowe W podstawie programowej wymagania dotyczące różnych aspektów edukacji zdrowotnej znajdują się w wielu przedmiotach, stanową element nauczania zintegrowanego. W II etapie wymagania wymieniono szczególnie w wychowaniu fizycznym, przyrodzie, wychowaniu do życia w rodzinie. Są one także w przedmiotach: język polski, nowożytny, etyka, zajęcia praktyczno – techniczne, komputerowe, muzyka. Wskazano też wiodącą rolę wychowania fizycznego.

Liczba wymagań i ich zakres tematyczny stwarzają szansę na realizację edukacji zdrowotnej. Tworzą one „nieformalną” ścieżkę międzyprzedmiotową. Należy więc dołożyć starań, aby nauczyciele przedmiotów rozumieli swoją rolę a szkoła stwarzała warunki do koordynacji ich działań.

Gimnazja i szkoły ponadgimnazjalne W podstawie programowej III i IV etapu wymagania dotyczące różnych aspektów edukacji zdrowotnej znajduję się w wielu przedmiotach, w tym w szczególności: w wychowaniu fizycznym, biologii, przyrodzie, wychowaniu do życia w rodzinie, wiedzy o społeczeństwie, edukacji dla bezpieczeństwa, etyce…

Korzyści płynące z nowego statusu i miejsca edukacji zdrowotnej w szkole Utrzymanie w zapisie podstawy nazwy „edukacja zdrowotna”; Nauczyciel wychowania fizycznego jako wiodąca osoba w zakresie edukacji zdrowotnej w szkole; Rozszerzenie zakresu ed. zdrowotnej o aspekty zdrowia psychospołecznego.

Strategia wdrażania edukacji zdrowotnej w szkole Utworzenie w resorcie edukacji narodowej ośrodka organizującego i koordynującego, monitorującego przebieg wdrażania edukacji zdrowotnej w szkole; Stworzenie systemu doskonalenia nauczycieli wychowania fizycznego w zakresie edukacji zdrowotnej

Uwzględnienie edukacji zdrowotnej w kształceniu przeddyplomowym nauczycieli; Opracowanie materiałów (podręczników metodycznych i innych pomocy) dla nauczycieli, w tym zwłaszcza wychowania fizycznego i dla wychowawców klas

Nauczyciel wychowania fizycznego w edukacji zdrowotnej Co trzeba, żeby uczyć o zdrowiu? Mieć wiedzę, Mieć chęci, Mieć pomysły, Mieć metody, Mieć wsparcie.

Warsztat Proszę w grupach narysować ZDROWIE i stworzyć do swojego plakatu definicję zdrowia.

Definicja zdrowia wg WHO 1947 r. Stan dobrego samopoczucia fizycznego, psychicznego i społecznego a nie tylko brak choroby kalectwa i niepełnosprawności.

Styl życia Jaki wpływ mam sama/sam na swoje zdrowie? Co decyduje o naszym zdrowiu? (np.) odżywianie, kontakty z ludźmi…… I tego właśnie trzeba uczyć dzieciaki 

Dobrymi chęciami jest piekło wybrukowane Same chęci nie wystarczą, potrzebne jest w nas przekonanie, że mogę dzieciakom pomóc uzyskać dobry stan zdrowia poprzez własną postawę i ekspozycję wiedzy. Musi nam na tym zależeć, być wewnętrzną potrzebą, poczuciem misji. Po co jest wychowanie fizyczne w szkole?

Cele wychowania fizycznego Szkoła Podstawowa Gimnazjum Szkoła podnadgimnazjalna Udział w aktywności fizycznej ukierunkowanej na zdrowie, wypoczynek i sport Umiejętność oceny własnej sprawności fizycznej i przebiegu rozwoju fizycznego w okresie dojrzewania. Uświadomienie potrzeby całożyciowej aktywności fizycznej Stosowanie zasad bezpieczeństwa podczas aktywności fizycznej Gotowość do uczestnictwa w rekreacyjnych i sportowych formach aktywności fizycznej oraz ich organizacja Stosowanie w życiu codziennym zasad prozdrowotnego stylu życia Poznanie własnego rozwoju fizycznego i sprawności fizycznej oraz praktykowanie zachowań prozdrowotnych Rozumienie związku aktywności fizycznej ze zdrowiem. Umiejętności osobiste sprzyjające zdrowiu i bezpieczeństwu Działanie jako krytyczny konsument (odbiorca) sportu. Umiejętności sprzyjające zapobieganiu chorobom i doskonaleniu zdrowia fizycznego , psychicznego i społecznego.

Zalecane warunki i sposoby realizacji Patrz – Podstawa programowa

Teraz pomysły, metody Ucz o zdrowiu tego na czym się najlepiej znasz i co najbardziej lubisz, ucz dla przyjemności pokazania swojej wiedzy, dla pożytku uczniów, dla sukcesu…. Ale ucz! Stosuj projekt edukacyjny, Angażuj uczniów w zajęcia, nich sami przygotowują lekcję zgodnie z diagnozą potrzeb.

Kształtowanie postaw - wsparcie W procesie kształcenia ogólnego szkoła (…) kształtuje u uczniów postawy sprzyjające ich dalszemu rozwojowi indywidualnemu i społecznemu, takie jak: uczciwość, wiarygodność, odpowiedzialność, wytrwałość, poczucie własnej wartości, szacunek dla innych ludzi, ciekawość poznawcza, kreatywność, przedsiębiorczość, kultura osobista, gotowość do uczestnictwa w kulturze, podejmowania inicjatyw oraz do pracy zespołowej.

Warto się zastanowić Jak ja na swoich zajęciach kształtuję te wartości, czy sama/sam jestem ich kreatorem? Jak kształtuję uczciwość, czy sama/sam taka/i jestem? Co z tą „wiarygodnością” na moich zajęciach?; Czy daję dzieciom poczucie ich własnej wartości? Czy odpowiednio uczę ich wytrwałości? Czy wzmacniam u swoich uczniów szacunek do innych ludzi, czy uczę ich tolerancji, empatii, wykluczam dyskryminację? Czy wdrażam ich do przestrzegania zasad kultury osobistej?

Dziękuję za uwagę  malanowska.jolanta@gmail.com