Heurystyki Wersja studencka. Heurystyki Opisane i nazwane w latach 70. XX wieku Daniel KahnemanAmos Tversky.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Zmiany w egzaminie maturalnym od 2015 r.
Advertisements

PSYCHOLOGIA REKRUTACJA 2011_12. TRYB STACJONARNY.
Ocena dokładności i trafności prognoz
Psychologia Zarządzania
Autorzy: Janusz Melaniuk Grzegorz Manowski
Techniki komunikacji prof. Wyższa Szkoła Bankowa w Poznaniu
Statystyka w doświadczalnictwie
Philip Zimbardo Psychologia i życie
Tablice.
Kształtowanie motywacji pracowników
RACJONALNOŚĆ W EKONOMII - według D. Kahneman’a
Maps of bounded rationality:
Metody badawcze w psychologii
Czy masz jakieś określone plany dotyczące przyszłości? a) tak, wiem dokładnie co chcę robić b) nie,nie mam pojęcia co chcę robić c) nie jestem pewien\na,
1. Zwyczaje zakupowe Polaków Metodologia badania 3 Badanie zrealizowane zostało w dniach stycznia 2010 roku na 1000 osobowej reprezentatywnej próbie.
Jak mierzyć efekty naszych działań, czyli ewaluacja w projekcie społecznym Agnieszka Iwaniak Warszawa, 10 czerwca 2009 r.
Ekonomika procesów logistycznych
Hipotezy statystyczne
SPECYFIKA PRACY BIBLIOTEKARZA UCZELNI ARTYSTYCZNEJ W OPINII CZYTELNIKÓW – PRACOWNIK MERYTORYCZNY, DORADCA CZY PRZYJACIEL? mgr Sławomir Sobczyk Biblioteka.
Psychologia społeczna kurs 024 – rok akad. 2002/2003
Ankieta Oceny Zajęć Dydaktycznych
Ekonometria. Co wynika z podejścia stochastycznego?
Zarządzanie ryzykiem 2 Dorota Kuchta.
Badanie losów absolwentów
Seminarium Rankingowe Sesja II, cz. II Jak mierzyć warunki studiowania w tym jakość zaplecza bibliotecznego?
OGÓLNOPOLSKA KONFERENCJA BIBLIOTEKARZY
WYMAGANIA Przedmiot: psychologia poznawcza
Ankieta została przeprowadzona z mieszkańcami Gminy Nadarzyn w ramach Młodzieżowej Akcji Obywatelskiej- 20 lat wspólnie. Pytania na które odpowiadali ankietowani:
EGZAMIN MATURALNY Z WIEDZY O SPOŁECZEŃSTWIE
MODUŁ SZKOLENIOWY CZĘŚĆ 2. WYPEŁNIANIE SRP W WERSJI PAPIEROWEJ
WYDZIAL NAUK SPOŁECZNYCH
Prof. Aleksander Surdej
Heurystyki Wersja studencka.
Praktyki zawodowe na kierunku FIZJOTERAPIA w roku akademickim 2012/2013.
Dydaktyka ogólna 30 godzin wykładów
Metoda studium przypadku jako element XI Konkursu Wiedzy Ekonomicznej
Sądy Michał Białek. Sąd – wyrażone wprost twierdzenie na temat pewnego stanu rzeczy.
Teoria perspektywy Daniela Kahnemana i Amosa Tversky`ego
Heurystyki Wersja studencka.
Andrzej Wodecki Polski Uniwersytet Wirtualny Ogólnopolska Konferencja
Analiza wyników ankiet studenckich za rok 2014/2015 ( semestr zimowy)
Analiza ankiet „SZKOŁA PROMUJĄCA ZDROWIE” Ankieta przeprowadzona wśród 19 nauczycieli i pracowników szkoły.
Kto może ubiegać się o stypendium Rektora?
UCZELNIA PRZYJAZNA NIEPEŁNOSPRAWNYM Wsparcie studentów niepełnosprawnych Katowice, 10 października 2015.
Wyniki ankiety ewaluacyjnej Kierunek: GEOGRAFIA II st. Studia stacjonarne 2014.
na podstawie tekstu: W. Kwaśnickiego
Wyniki ankiety ewaluacyjnej Kierunek: GOSPODARKA PRZESTZRENNA II st. Studia stacjonarne 2014.
Warszawa, luty 2011 Główne wyniki badania przeprowadzonego w ramach projektu „Komercjalizacja wiedzy i wyników badań naukowych” Przygotowanie: Grzegorz.
Komentarz Ankietę przeprowadzono wśród studentów ostatniego roku studiów stacjonarnych II stopnia kierunku Oceanografia wszystkich uruchomionych.
Polacy w internecie 2011 dr Dominik Batorski Uniwersytet Warszawski R ADA M ONITORINGU S POŁECZNEGO D IAGNOZA S POŁECZNA 2011.
Badanie losów zawodowych absolwentów PWSIiP w Łomży, którzy ukończyli studia w 2010 roku mgr Marlena Włodkowska mgr inż. Sebastian Chrzanowski Biuro Karier.
Wydział Prawa, Administracji i Ekonomii EKONOMICZNA ANALIZA PRAWA Zdaniem L. Balcerowicza EAP polega na: „wykorzystaniu podstawowych twierdzeń i analitycznych.
Zdarzenia losowe. Opracowanie: Beata Szabat. Zdarzenia losowe. Często w życiu codziennym używamy określeń: - to jest bardzo prawdopodobne, - to jest mało.
Ewaluacja jakości kształcenia – dane zbiorcze Rok akademicki 2012/2013 Semestr zimowy Dr Agnieszka Pawlak, Zakład Nauk o Rodzinie UM Dr Paweł Przyłęcki,
Cz. Nosala (1979, 1993) koncepcja problemu i ich podziału (taksonomii) Każda sytuacja poznawcza ukierunkowana na osiągnięcie jakiegoś celu zawiera następujące.
Wolność – kocham i rozumiem
„Promocja zdrowia psychicznego w środowisku akademickim, wsparcie studentów z doświadczeniem kryzysu psychicznego”
MODELOWANIE MATEMATYCZNE
ODCZYTYWANIE DIAGRAMÓW
Zajęcia 1 – Zasady współpracy i zaliczenia
Postawy studentów wychowania fizycznego Uniwersytetu Rzeszowskiego wobec zdrowia Dr Jaromir Grymanowski Uniwersytet Rzeszowski Wydział Wychowania Fizycznego.
Badanie #finanseprzyszlosci – czy za 10 lat bankowa aplikacja mobilna będzie najważniejszą aplikacją w telefonie.
Ocena Projektu „Klasa Akademicka” prowadzonego na Wydziale Zarządzania Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu – wybrane wyniki badań Dominika Stachowiak.
Przykładowa ankieta nt. telefonów komórkowych
Zajęcia 1 – Zasady współpracy i zaliczenia
MATEMATYKA Egzamin ósmoklaisty
ABSOLWENT, PRACODAWCA I WYKŁADOWCA – TRZY STANY JEDNA OSOBA
Zapis prezentacji:

Heurystyki Wersja studencka

Heurystyki Opisane i nazwane w latach 70. XX wieku Daniel KahnemanAmos Tversky

Heurystyki wydawania sądów Proste i efektywne strategie wnioskowania odzwierciedlające wiedzę płynącą z codziennych doświadczeń Umysłowe „drogi na skróty” Wymagają bardzo niewiele myślenia – tylko wyboru reguły

Heurystyka zaktowiczenia i dostosowania ang. anchoring and adjustment heuristic Uproszczona metoda wnioskowania polegająca na oparciu się na jakiejś informacji (zakotwiczenie) i wykorzystaniu jej w celu odpowiedzi na pytanie (dostosowanie) Kierujemy się sugestiami, nawet jeśli nie mają one nic wspólnego z rzeczywistością

Heurystyka dostępności psychicznej ang. availability heuristic Podstawą oceny prawdopodobieństwa jakiegoś zdarzenia jest jego dostępność w pamięci Może być skuteczna i często sprawdza się całkiem dobrze Czasem prowadzi jednak do poważnego zniekształcania ocen – gdy zdarzenia są dostępne w pamięci tylko dlatego, że były dla danej osoby wysoce emocjonalne

Heurystyka reprezentatywności ang. representativeness heuristic Szacowanie prawdopodobieństwa zdarzenia poprzez ocenę reprezentatywności danego obiektu, czyli stwierdzenie w jakim stopniu pasuje do danej kategorii Podstawą oceny jest podobieństwo do typowego przypadku

Heurystyka reprezentatywności Błąd koniunkcji - ocena koniunkcji zdarzeń jako bardziej prawdopodobnej niż pojedynczych zdarzeń należących do tej koniunkcji Prawdopodobieństwo koniunkcji zdarzeń musi być mniejsze niż prawdopodobieństwo pojedynczego zdarzenia Opcja z koniunkcją wydaje się bardziej „reprezentatywna”

Ankieta nr 1 Poniższa ankieta jest anonimowa i zajmuje mniej niż 5 min.  Mężczyzna  Kobieta 1. Czy sądzisz że studentów UEP studiów stacjonarnych I stopnia jest:  więcej niż 5 tysięcy  mniej niż 5 tysięcy Proszę oszacować dokładną liczbę………………………. 2. Jak sądzisz, ile średnio wydaje się pieniędzy w ciągu roku akademickiego na stypendia socjalne?  więcej niż 1 mln  mniej niż 1 mln Proszę oszacować dokładną liczbę………………………. 3. Proszę oszacować w ciągu 5 sekund wynik następującego działania:  1x2x3x4x5x6x7x8=……………………………………… 4. Ewa ma 23 lata, jest inteligentna i otwarta na wyzwania. Studiuje i poświęca dużo czasu problemowi dyskryminacji i sprawiedliwości społecznej. Uczestniczy także w akcjach przeciwko znęcaniu się nad zwierzętami. Co jest bardziej prawdopodobne?  Ewa studiuje ekonomię.  Ewa studiuje ekonomię i działa w ruchu feministycznym. 5. Jak myślisz, jaka jest zdawalność egzaminu z przedmiotu Mikroekonomia za pierwszym podejściem?  Proszę podać w procentach………………………  Za którym razem zdałeś/aś egzamin z Mikroekonomii? Dziękujemy za poświęcony czas

Ankieta nr 2 Poniższa ankieta jest anonimowa i zajmuje mniej niż 5 min.  Mężczyzna  Kobieta 1. Czy sądzisz że studentów UEP studiów stacjonarnych I stopnia jest:  więcej niż 10 tysięcy  mniej niż 10 tysięcy Proszę oszacować dokładną liczbę………………………. 2. Jak sądzisz, ile średnio wydaje się pieniędzy w ciągu roku akademickiego na stypendia socjalne?  więcej niż 3 mln  mniej niż 3 mln Proszę oszacować dokładną liczbę………………………. 3. Proszę oszacować w ciągu 5 sekund wynik następującego działania:  8x7x6x5x4x3x2x1=……………………………………… 4. Ewa ma 23 lata, jest inteligentna i otwarta na wyzwania. Studiuje i poświęca dużo czasu problemowi dyskryminacji i sprawiedliwości społecznej. Uczestniczy także w akcjach przeciwko znęcaniu się nad zwierzętami. Co jest bardziej prawdopodobne?  Ewa studiuje ekonomię.  Ewa studiuje ekonomię i działa w ruchu feministycznym. 5. Jak myślisz, jaka jest zdawalność egzaminu z przedmiotu Mikroekonomia za pierwszym podejściem?  Proszę podać w procentach………………………  Za którym razem zdałeś/aś egzamin z Mikroekonomii? Dziękujemy za poświęcony czas

Analiza wyników Grupa docelowa –Studenci Uniwersytetu Ekonomicznego Łączna liczba osób ankietowanych: 53 –mężczyźni: 20 –kobiety: 33 Okres badania – rok

Analiza ankiety nr 1 1. Czy sądzisz że studentów UEP studiów stacjonarnych I stopnia jest:  więcej niż 5 tysięcy  mniej niż 5 tysięcy Proszę oszacować dokładną liczbę………………………. Mężczyźni%Kobiety%Razem% PYTANIE 1Czy sądzisz że studentów UEP studiów stacjonarnych I stopnia jest: więcej niż 5 tys1155%2164%3260% mniej niż 5 tys945%1236%2140% szacowanie:5489, ,5

2. Jak sądzisz, ile średnio wydaje się pieniędzy w ciągu roku akademickiego na stypendia socjalne?  więcej niż 1 mln  mniej niż 1 mln Proszę oszacować dokładną liczbę………………………. PYTANIE 2 Jak sądzisz, ile średnio wydaje się pieniędzy w ciągu roku akademickiego na stypendia socjalne? więcej niż 1 mln945%1752%2649% mniej niż 1mln1155%1648%2751% szacowanie:

Bibliografia Aronson, E., 2000, Człowiek - istota społeczna, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa. Myers, D.G., 2003, Psychologia społeczna, Zysk i S-ka, Poznań. Tyszka, T., 2000, Psychologiczne pułapki oceniania i podejmowania decyzji, GWP, Gdańsk.