Prowadzący: Marian Szcześniak- Dyrektor Biura Spraw Pracowniczych

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Słabe strony administracji publicznej wg Narodowej Strategii Spójności 2007
Advertisements

STRATEGIA ROZWOJU GOSPODARCZEGO MIASTA PABIANICE
Świadczenie usługi dystrybucyjnej - biznes OSD
Jak zatrzymać najlepszych pracowników?
Definicja Clienting to nowe pojęcie, które umożliwia odmiennie niż w tradycyjny sposób postrzeganie marketingu i klientów. Prekursorem tego nurtu jest.
- dokapitalizowanie funduszu szkoleniowego w MMSP
system zarządzania zasobami ludzkimi
OFERTA DLA PRZEMYSŁOWEGO ODBIORCY ENERGII ELEKTRYCZNEJ CENTROZAP S.A. Biuro Energetyki Ul. Wańkowicza Katowice Tel. +48(32) Fax. +48(32)
Znaczenie podręcznika
Mazowiecka Jednostka Wdrażania Programów Unijnych
Zarządzanie przez cele Mazowieckiego Urzędu Wojewódzkiego
Zintegrowane podejście do systemu motywacyjnego w ZUS
I FORUM FUNDUSZY EUROPEJSKICH Fundusze Europejskie – efekty, możliwości i perspektywy Program Bloku Finansowego PIENIĄDZ ROBI PIENIĄDZ… Czyli rola i wsparcie.
Zatrudnienie Fair Play Promocja kultury przedsiębiorczości i etyki rynku pracy.
SYSTEM ZARZĄDZANIA JAKOŚCIĄ
DOKUMENTOWANIE PROCESU ZINTEGROWANEGO
OKRESOWA OCENA PRACOWNICZA DIALOG DLA ROZWOJU
OUTPLACEMENT – program zwolnień monitorowanych, którego głównym celem jest złagodzenie skutków, jakie niosą ze sobą zwolnienia, zarówno dla pracowników,
Współpraca tłumacza z BT przed zdobyciem i po zdobyciu certyfikatu normy PN:EN Autor: Magdalena Gałczyńska Firma: BTInfo Biuro Tłumaczeń Informatycznych.
FUNKCJA PERSONALNA.
Zarządzanie projektami
Gospodarowanie Zasobami Ludzkimi
Działanie 5.2 Wzmocnienie potencjału administracji samorządowej Departament Administracji Publicznej Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji.
Koncepcja biznesowa i nowoczesne rozwiązania IT w zarządzaniu potencjałem społecznym dużej organizacji przemysłowej  na przykładzie KGHM Polska Miedź.
Firma dla różnych ludzi
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego Wydział Europejskiego Funduszu Społecznego Wrocław, 10 grudnia 2007r. INSTYTUCJA POŚREDNICZĄCA komponentu.
Jako istotny czynnik zwiększający kapitał przedsiębiorstwa.
Wewnętrzny system zapewniania jakości PJWSTK - główne założenia i kierunki działań w ramach projektu „Kaizen - japońska jakość w PJWSTK” Projekt współfinansowany.
w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego
Departament Rozwoju Gospodarczego Kościerzyna,
Szkolenia, Coaching, PR.
PODDZIAŁANIE PODNOSZENIE KWALIFIKACJI KADR POMOCY I INTEGRACJI SPOŁECZNEJ PROGRAM OPERACYJNY KAPITAŁ LUDZKI.
Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego Szkolnictwo Wyższe i Nauka Priorytet IV Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki Departament Wdrożeń i.
JAK SKUTECZNIE WDROŻYĆ SYSTEM ZARZĄDZANIA JAKOŚCIĄ
Projekt AS KOMPETENCJI jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki.
Czym jest doradztwo zawodowe?
Konferencja Projektu Razem-inicjatywy w zakresie ekonomii społecznej współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Program Operacyjny Kapitał Ludzki
Zarządzanie efektywnością energetyczną przedsiębiorstw
Planowanie przepływów materiałów
Nowa jakość doskonalenia – wsparcie rozwoju szkół w powiecie mieleckim POWIAT MIELECKI / CENTRUM KSZTAŁCENIA PRAKTYCZNEGO I DOSKONALENIA NAUCZYCIELI Wspomaganie.
Ocena efektów wsparcia MŚP w ramach
mgr Marta Mularczyk Kierownik projektu
Mechanizm komunikacji wewnętrznej jako integralny element doskonalenia systemu zarządzania jednostką. Doświadczenia Urzędu Miejskiego w Gliwicach Warszawa,
Projekt realizowany w ramach Programu Regionalnego MRR „Rozwój miast poprzez wzmocnienie kompetencji jednostek samorządu terytorialnego, dialog społeczny.
WSPARCIE POTENCJAŁU ORGANIZACJI POZARZĄDOWYCH
KONTROLA ZARZĄDCZA - 1 Kontrolę zarządczą stanowi ogół
Wdrożenie zintegrowanego systemu Zarządzania Zasobami Ludzkimi
Wprowadzenie teoretyczne
Ministerstwo Finansów
SYSTEM FUNKCJI, PROCESÓW I PRZEDSIĘWZIĘĆ W ORGANIZACJI.
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego „Kompleksowe wspomaganie rozwoju szkół i przedszkoli w Powiecie.
Audyt wewnętrzny jako źródło oceny kontroli zarządczej w jednostce
Business Consulting Services © 2005 IBM Corporation Confidential.
Wdrażanie SYSTEMU Jacek WĘGLARCZYK.
Nie jesteśmy w stanie odpowiedzieć na wszystkie wyzwania... ~ … ale jesteśmy Nie jesteśmy w stanie odpowiedzieć na wszystkie wyzwania... ~ … ale jesteśmy.
BPR – zarządzanie personelem Podczas reengineeringu / i w trakcie wdrażania systemu zarządzania sukces w zasadniczej mierze zależy od akceptacji zmian.
Z A R Z Ą D Z A Ć Potrafię PRAKTYCZNIE WYŻSZA SZKOŁA ZARZĄDZANIA OCHRONĄ PRACY W KATOWICACH.
System ocen pracowników
Zarządzanie Zasobami Ludzkimi
Zintegrowany monitoring infrastruktury IT w Budimex
Metoda partycypacyjnego planowania zintegrowanego rozwoju w SOM.
OCENA INSTYTUCJONALNA W ŚWIETLE AKTUALNYCH KRYTERIÓW OCENY JAKOŚCI Stanisław Kondracki Ekspert Polskiej Komisji akredytacyjnej Uniwersytet Przyrodniczo-Humanistyczny.
WYKŁAD dr Krystyna Kmiotek
ZARZĄDZANIE ZASOBAMI LUDZKIMI W ORGANIZACJI
Efektywność zarządzania w sektorze publicznym Ministerstwo Finansów 16 czerwca 2015 r. Coroczne spotkanie przedstawicieli komitetów audytu.
Zarządzanie projektami (Project management) planowanie, organizacja, monitorowanie i kierowanie wszystkimi aspektami projektu motywowanie jego wszystkich.
Mazowiecka Jednostka Wdrażania Programów Unijnych
„Metodologia Zarządzania Cyklem Projektu (PCM) — klucz do sukcesu
OFERTA USŁUG Wagony Lokomotywy spalinowe i elektryczne Podzespoły
Zapis prezentacji:

ZMIANY STRATEGII PERSONALNEJ I SYSTEMÓW MOTYWACYJNYCH HR JAKO PARTNER ZARZĄDZANIA Prowadzący: Marian Szcześniak- Dyrektor Biura Spraw Pracowniczych „PKP Energetyka” spółka z o.o. Sebastian Trzaska – Dyrektor Działu Projektów ANACCO Doradztwo Strategiczne i Szkolenia Biznesowe

Agenda Informacja o prelegentach, „PKP Energetyka” spółka z o.o. W jaki sposób dział personalny firmy PKP Energetyka zmienia swoją rolę w organizacji z administracyjnej na strategiczną? Zarządzanie zmianą funkcji HR w systemach dużych organizacji.

Agenda Korelacje systemów, zaangażowanie zasobów organizacji, menedżerowie zmian, Główne projekty w nowej polityce personalnej, Nowa strategiczna rola – trudności i pierwsze sukcesy, Pytania uczestników, Podsumowanie.

Prelegenci Marian Szcześniak – Dyrektor Biura Spraw Pracowniczych „PKP Energetyka” spółka z o.o. Sebastian Trzaska – Dyrektor ds. Merytorycznych ANACCO Doradztwo Strategiczne i Szkolenia Biznesowe

„PKP Energetyka” spółka z o.o. „PKP Energetyka” spółka z o.o.

„PKP Energetyka” spółka z o.o. „PKP Energetyka” spółka z o.o. pełną działalność operacyjną rozpoczęła 1 października 2001 roku w wyniku realizacji Ustawy o Restrukturyzacji, Komercjalizacji i Prywatyzacji Przedsiębiorstwa Państwowego PKP. Wchodzi w skład Grupy PKP. Kapitał zakładowy (obecny) 602 621 500,00 PLN Roczne przychody w 2006 r. 1 578 736 407,02 PLN Zysk netto 24 458 549,69 PLN

„PKP Energetyka” spółka z o.o. Działa na podstawie: wpisu do Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem 0000014327; koncesji na obrót energią elektryczną uzyskanej dnia 25.07.2001 r. decyzją Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki nr OEE/297/3158/N/2/2001/MS;

„PKP Energetyka” spółka z o.o. Działa na podstawie: koncesji na przesył i dystrybucję energii elektrycznej uzyskanej dnia 25.07.2001 r. Decyzją Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki nr PEE/237/3158/N/2/2001/MS; taryfy na energię elektryczną dla Spółki zatwierdzanej corocznie.

„PKP Energetyka” spółka z o.o. MISJA FIRMY „Zaspokajanie potrzeb i oczekiwań klientów w zakresie dostaw energii elektrycznej i usług energetycznych o dobrej jakości”.

„PKP Energetyka” spółka z o.o. O FIRMIE Firma dostarcza energię elektryczną, w szczególności na potrzeby trakcji elektrycznej oraz energię elektryczną ogólnego użytku dla odbiorców kolejowych i niezwiązanych z koleją; świadczy również usługi elektroenergetyczne na terenie całego kraju. Od 2004 roku firma skutecznie korzysta z zasady TPA.

„PKP Energetyka” spółka z o.o. PRAWO TPA Od 1 stycznia 2004 roku „PKP Energetyka” jako jedna z niewielu firm w kraju aktywnie korzysta z prawa do swobodnego wyboru dostawcy (zasady TPA). W chwili obecnej (2006 r. ) zakup energii z wykorzystaniem TPA odbywa się dla 192 obiektów z terenu 7 spółek dystrybucyjnych. Wykorzystując zasadę TPA zakupiono w 2006 r. 960 GWh energii elektrycznej, zaś w 2007 r. planowany jest zakup minimum 1367 GWh. Podstawowym kryterium korzystania z zasady TPA jest uzyskanie korzyści ekonomicznych, związanych z obniżeniem kosztów jednostkowych zakupu energii elektrycznej.

„PKP Energetyka” spółka z o.o. Czym się zajmujemy? Dostarczamy: energię elektryczną na cele trakcyjne; energię elektryczną ogólnego użytku.

„PKP Energetyka” spółka z o.o. Czym się zajmujemy? – c.d. Prowadzimy również usługi w zakresie: budowy, modernizacji i utrzymania sieci trakcyjnej; budowy, modernizacji i utrzymania urządzeń i instalacji elektrycznych, w tym: wykonywanie przyłączy kablowych i napowietrznych do budynków mieszkalnych, usługowych i produkcyjnych; remonty linii kablowych i napowietrznych NN i SN; budowa i obsługa stacji elektroenergetycznych; budowa instalacji elektrycznych budynków; budowa, modernizację oraz utrzymanie urządzeń oświetlenia zewnętrznego i wewnętrznego obiektów; doradztwo techniczne w zakresie projektowania oświetlenia;

„PKP Energetyka” spółka z o.o. Czym się zajmujemy? – c.d. pomiary eksploatacyjne instalacji odgromowych; pomiary eksploatacyjne urządzeń ochrony przeciwporażeniowej i instalacji elektrycznych; 3. lokalizowania uszkodzeń i naprawę kabli elektroenergetycznych każdego typu przy użyciu specjalistycznego sprzętu; całodobowego serwisu awaryjnego instalacji i urządzeń; usług projektowych, doradczych, nadzorczych; audytów energetycznych;

„PKP Energetyka” spółka z o.o. Czym się zajmujemy? – c.d. pozostałych usług specjalistycznych: wykonywanie ekspertyz sprzętu izolacyjnego, dielektrycznego oraz elektronarzędzi; przeglądy i naprawy transformatorów o mocy do 630 kVA; naprawy silników elektrycznych o mocy do 100 kW; naprawy prostowników, spawarek wirowych i transformatorowych; konserwacja i naprawa zespołów prądotwórczych; przeglądy, konserwacja oraz naprawa urządzeń podlegających dozorowi technicznemu.

„PKP Energetyka” spółka z o.o. Jakość naszych usług potwierdza Zintegrowany System Zarządzania Jakością, Środowiskiem, Bezpieczeństwem i Higieną Pracy (PN-EN ISO 9001:2001, PN-EN ISO 14001:2005, PN-N-18001:2004).

„PKP Energetyka” spółka z o.o. Sprzedaż energii elektrycznej W roku 2006 spółka sprzedała 2 620 GWh energii trakcyjnej i 720 GWh energii nietrakcyjnej. Przyłączono 1496 odbiorców energii nietrakcyjnej i 4 odbiorców energii trakcyjnej. W sumie w roku ubiegłym firma obsługiwała ponad 43 tysiące klientów energii ogólnego użytku, z czego blisko połowa to klienci niezwiązani z koleją. W zakresie sprzedaży energii trakcyjnej Spółka obsługuje 20 przewoźników kolejowych, z czego 16 to kontrahenci niezwiązani z Grupą PKP.

„PKP Energetyka” spółka z o.o. Jakie mamy CELE w 2007 r. ? W roku 2007 planowana jest realizacja następujących głównych zamierzeń strategicznych spółki „PKP Energetyka”: W zakresie sprzedaży energii elektrycznej: utrzymanie i rozwój istniejącego rynku sprzedaży energii elektrycznej; pozyskiwanie nowych, pozakolejowych rynków sprzedaży energii elektrycznej i usług; wdrożenie nowych procedur oraz struktur organizacyjnych nakierowanych na efektywne funkcjonowanie na zliberalizowanym rynku energii elektrycznej- pozyskiwanie odbiorców w ramach zasady TPA;

„PKP Energetyka” spółka z o.o. CELE 2007 – c.d. kontynuowanie wyposażania głównych obiektów zasilania w systemy pomiarowe i transmisyjne umożliwiające poszerzanie zakresu korzystania przez Spółkę z zasady TPA (dostępu do sieci) polegającej na dokonywaniu zakupów energii elektrycznej od dostawców oferujących najkorzystniejsze ceny na rynku energii, kontynuowanie wdrażania nowoczesnych systemów informatycznych, wspomagających zarządzanie Spółką, w tym m.in.: - procesy obsługi klienta; - procesy zakupu energii elektrycznej związane z postępującą liberalizacją rynku energii;

„PKP Energetyka” spółka z o.o. CELE 2007 – c.d. W zakresie usług energetycznych: umacnianie pozycji na rynku kolejowych usług elektroenergetycznych; pozyskiwanie zleceń realizacja kontraktów na modernizację infrastruktury głównych linii kolejowych, w tym przede wszystkim w zakresie projektów współfinansowanych z funduszy UE, jako lider lub uczestnik konsorcjum robót wielobranżowych;

„PKP Energetyka” spółka z o.o. CELE 2007 – c.d. Inne: kontynuowanie realizacji umowy kredytowej zawartej z Europejskim Bankiem Odbudowy i Rozwoju, nakierowanej na pozyskiwanie środków na unowocześnienie wyposażenia technicznego „PKP Energetyka” spółka z o.o; umacnianie marki firmy „ PKP Energetyka ” i zwiększanie jej rozpoznawalności.

„PKP Energetyka” spółka z o.o. STRUKTURA ORGANIZACYJNA SPÓŁKI Zarząd „PKP ENERGETYKA” spółka z o.o. Jednostki organizacyjne: Centrala – zarządzenie i koordynowanie pracy zakładów spółki m.in. Prowadzenie dystrybucji i obrotu energii elektrycznej na cele trakcyjne i wg prawa TPA. 15 Zakładów Spółki – eksploatacja i utrzymanie urządzeń przesyłowo – rozdzielczych, dostawa energii elektrycznej ogólnego użytku oraz świadczeń usług elektroenergetycznych.

„PKP Energetyka” spółka z o.o. Zakład Mazowiecki w Warszawie Zakład Łódzki w Łodzi Zakład Wschodni w Białymstoku Zakład Świętokrzyski w Kielcach Zakład Lubelski w Lublinie Zakład Południowy w Krakowie Zakład Staropolski w Częstochowie Zakład Śląski w Gliwicach Zakład Górnośląski w Katowicach Zakład Kujawski w Bydgoszczy Zakład Północny w Sopocie Zakład Dolnośląski we Wrocławiu Zakład Zachodni w Poznaniu Zakład Pomorski w Szczecinie Zakład Robót Energetycznych w Słotwinach

„PKP Energetyka” spółka z o.o. Polityka personalna Człowiek – od jego decyzji, pracy i zaangażowania tworzy się świat, w którym żyjemy. Dlatego lubimy pracować z ludźmi, z którymi dobrze się czujemy. W naszej firmie również dbamy, o to, aby właściwi ludzie z odpowiednim wykształceniem i z odpowiednią charyzmą tworzyli naszą firmę. Między innymi w tym celu zostało zawarte Porozumienie o Współpracy z Wydziałem Elektrycznym Politechniki Warszawskiej. Zawarte porozumienie będzie początkiem aktywnej współpracy, dzięki której studenci zyskają nowe drogi rozwoju zawodowego, a nasza spółka będzie miała możliwość wzmocnienia i pozyskania kadry inżynieryjnej oraz podniesienia wśród młodego pokolenia energetyków świadomości istnienia naszej firmy. Liczne duże prace modernizacyjne wymagają zatrudnienia w spółce kadry inżynierów uprawnionych do prowadzenia robót budowlanych w specjalności instalacyjnej w zakresie sieci, instalacji i urządzeń elektrycznych i elektroenergetycznych. Stan zatrudnienia na koniec 2006 roku wynosił 8375 osób.

„PKP Energetyka” spółka z o.o. Struktura zatrudnienia według wieku

„PKP Energetyka” spółka z o.o. Struktura zatrudnienia według stażu

„PKP Energetyka” spółka z o.o. Struktura zatrudnienia według płci

Zmiana roli działu personalnego W jaki sposób dział personalny firmy PKP Energetyka zmienia swoją rolę w organizacji z administracyjnej na strategiczną?

Zmiana roli działu personalnego Ewolucja czy Rewolucja ? Zatem …… Ewolucja czy Rewolucja ?

Co było powodem zmian? Słabo funkcjonujące mechanizmy motywacyjne, Słaba konkurencyjność na rynku pracy, Bardzo wolne zmiany w zakresie personalnym, Chęć poprawy / unowocześnienia kultury organizacyjnej, Konieczność wprowadzenia mechanizmów rozwoju pracowników, Chęć świadomego zarządzania zasobami ludzkimi, Konieczność utworzenia strategii personalnej, Chęć wiązania strategii personalnej ze strategią organizacji.

Rola administracyjna – tak było… Planowanie zatrudnienia – głównie co do ilości, Adaptacja w zakresie własnym pracownika i jego przełożonego, Formalizacja systemu kadrowego, Szkolenia obowiązkowe i zawodowe, System płacowy – roszczeniowy – ekwiwalent za pracę, Komunikacja – spontaniczna wg uznania przełożonego, System premiowania – roszczeniowy – premia regulaminowa.

Rola administracyjna – tak było… System nagradzania – premia uznaniowa, Polityka rozwoju – zakres czynności – identyfikacja zadań i obowiązków, Zarządzanie centralne – realizacja w oddziałach na poziomie kadrowym, Ocena – uznaniowa na poziomie przełożonego, Motywacja pozapłacowa na poziomie ZUZP.

Misja strategii personalnej PKP Energetyka Misją polityki personalnej w „PKP Energetyka” spółka z o.o. jest zapewnienie odpowiednio wykwalifikowanych i zmotywowanych pracowników oraz stworzenie warunków do osiągnięcia przez tych pracowników wysokiej efektywności.

Rola partnera strategicznego – do tego dążymy integracja działań kierowników funkcjonalnych z działaniami HR, udział kadry kierowniczej w tworzeniu i doskonaleniu systemów personalnych, budowa systemowej komunikacji, świadome zarządzanie zmianami w kulturze organizacyjnej, programy budowania kadry rezerwowej, programy adaptacji pracowników i rozwoju, coaching i mentoring w grupach zarządzających.

Rola partnera strategicznego – do tego dążymy zadaniowe systemy zarządcze, zadaniowe systemy motywacyjne, programy identyfikacji i zarządzania talentami, system zarządzania i doboru programów szkoleniowo – rozwojowych, system zintegrowanego rozwoju i podnoszenia kapitału zasobów ludzkich.

Rola partnera strategicznego – to już mamy Strategię i politykę personalną, Integrację planów personalnych ze strategią Organizacji, Politykę i plany szkoleniowe, Programy rozwojowe, Plany w zakresie szkoleń dofinansowanych, Systemy motywacji pozapłacowej, Politykę płacową.

Obszary definiowania nowej strategii personalnej planowanie zatrudnienia, rekrutacja i selekcja, adaptacja zawodowa, ocena pracowników, szkolenia i rozwój, motywowanie i wynagradzanie.

Nasze pierwsze oczekiwania przeniesienie zarządzania personalnego z centrali do zakładów, budowanie świadomości pracowników dot. ich roli w organizacji – przygotowanie do zmian, budowa świadomego systemu motywowania – odpowiednie elementy i ich jakość funkcjonowania, stawianie wysokich wymagań pracownikom z jednoczesnym tworzeniem warunków do rozwoju.

Jeden z pierwszych dużych projektów System motywacji płacowej w kierunku zmiany System motywacji płacowej projekt

Przyczyny wprowadzania zmian w systemie płacowym – analiza systemu Czy system wynagrodzeń rzeczywiście funkcjonuje i stanowi integralną część strategii przedsiębiorstwa ? Funkcjonuje, Nie spełnia funkcji motywacyjnej, Jest systemem dystrybuowania płac, Nie jest w pełni powiązany z główną strategią Firmy.

Przyczyny wprowadzania zmian w ZZL – analiza systemu Czy system wynagrodzeń i oczekiwanych od poszczególnych pracowników efektów pracy jest jasny i akceptowany ? Nie w pełni jasne zasady klasyfikacji stanowisk do grup płacowych, Dodatki socjalne zmniejszające rolę płacy zasadniczej i premii, Ograniczona rola komunikacji i rozliczania zadań, Utrudnione delegowanie zadań i uprawnień.

Przyczyny wprowadzania zmian w ZZL – analiza systemu Czy system odpowiada obecnym i przyszłym potrzebom oraz celom przedsiębiorstwa ? Utrudnienia w rozwoju organizacji ze względu na swoją małą elastyczność.

Przyczyny wprowadzania zmian w ZZL – analiza systemu Czy system wspiera pożądaną kulturę organizacyjną ? W ograniczonym zakresie wspiera kreowanie zachowań, głównie w systemie premiowania, ocen i awansu płacowego.

Przyczyny wprowadzania zmian w ZZL – analiza systemu Czy system zwiększa konkurencyjność Spółki ? Ze względu na : brak nowoczesnego systemu zarządzania płacami zasadniczymi, brak nowoczesnego systemu premiowania, dużą rolę składników socjalnych w systemie, System ogranicza konkurencyjność Organizacji.

Przyczyny wprowadzania zmian w ZZL – analiza systemu Czy kierownicy liniowi są włączeni do systemu ? Są włączeni w ograniczony sposób. Nie ma pełnej kontroli nad systemem, Nie ułatwia kierowania pracownikami i kreowania pożądanych postaw.

Przyczyny wprowadzania zmian w ZZL – analiza systemu Czy jest różnorodność rozwiązań dla różnych grup pracowników? W systemie występuje różnorodność, Jednakże: Kryteria różnicowania premii nie są klarowne, Dynamika w systemie płac zasadniczych jest niewystarczająca.

Podsumowanie Zatem, jak widzimy zmianę roli administracyjnej na rolę partnera strategicznego ? Podsumowanie.

Zarządzanie zmianą funkcji HR w systemach dużych organizacji.

Etapy wprowadzania zmian w PKP Energetyka Identyfikacja, uświadomienie roli zasobów ludzkich w Organizacji, Opracowanie strategii personalnej, powiązanej ze strategią główną Firmy, Konsultacje i negocjacje z organizacjami społecznymi.

Etapy wprowadzania zmian w PKP Energetyka Kampania informacyjna, Szkolenia przygotowawcze, Projekty podstawowe, Powiązania projektów, Szkolenia podnoszące umiejętności, Monitorowanie efektów – ocena realizacji celów, Wprowadzenie usprawnień.

Sprawność Organizacji w procesie zmiany każda zmiana powoduje obciążenie dla Organizacji, możliwy jest spadek efektywności podczas wdrażania, szczególna uwaga w utrwaleniu zmiany – wprowadzeniu nowych systemów, tendencja do powrotu – zalecana ewolucja, komunikacja jako podstawa sukcesu, marketing i PR we wdrażaniu nowych rozwiązań.

Role osób w procesie wprowadzania nowych rozwiązań Trzy znane role w procesie zmiany Inicjator, propagator - lider zmiany – Zarząd, Naczelna dyrekcja. Kontynuator, wykonawca - agent zmiany – Szef działu personalnego, kadra funkcjonalna. Implementator, osoba bezpośrednio wykorzystująca zmianę - klient zmiany – Nasi pracownicy.

Reakcje uczestników zmiany Wrogość do zmian - wynika z niezrozumienia, braku akceptacji, Obojętność wobec zmian – wynika z braku zaangażowania, Chęć współpracy – wynika z aktywnego udziału w projekcie i doskonałej informacji.

Opis stanowiska pracy – podstawa procesu wielu procesów zmian w HR Nowocześnie projektowane opisy stanowisk pracy stanowią podstawę poprawnego przeprowadzenia zmiany w obszarze Zarządzania Zasobami Ludzkimi

Ważne we wprowadzaniu zmiany elementy opisu stanowiska pracy Miejsce stanowiska w strukturze organizacji, Zakres realizowanych czynności i obowiązki, Wymagane kompetencje i wiedza specjalistyczna, Relacje i funkcje stanowiska w Organizacji, Kryteria oceny bieżącej.

Nowa polityka personalna Główne projekty w nowej polityce personalnej.

Nowa polityka personalna - Planowanie zatrudnienia Determinanty planowania zatrudnienia: rządowa strategia dla transportu kolejowego, nowe perspektywy rozwoju, planowane zmiany strukturalne i organizacyjne, potrzeby komórek organizacyjnych, specyfika Firmy. wydajność pracy, efektywne wykorzystanie czasu pracy.

Nowa polityka personalna - Planowanie zatrudnienia Etapy procesu: diagnoza potrzeb kadrowych, analiza aktualnego stanu zatrudnienia, analiza wydajności i kosztów zatrudnienia i zwalniania, opracowanie programu zmiany stanu i struktury zatrudnienia.

Nowa polityka personalna - Rekrutacja Cele dokonywania zmian w procesie rekrutacji: określenie jasnych procedur rekrutacyjnych, rozpoznanie potrzeb i pozyskanie odpowiednich kandydatów, określenie metod rekrutacji dostosowanych do potrzeb Firmy, wybór najlepszych źródeł pozyskiwania kandydatów.

Nowa polityka personalna - Selekcja Cele dokonywania zmian w procesie selekcji: określenie zasad i procedur selekcji kandydatów, identyfikacja dobrych praktyk ułatwiających i zwiększających skuteczność zatrudnienia najlepszych osób, wzrost korzyści Firmy oraz nowo zatrudnionych osób.

Nowa polityka personalna - Selekcja Przyjęte etapy selekcji: analiza dokumentów, rozmowa wstępna przeprowadzona przez pracownika komórki kadrowej, stosowanie nowoczesnych narzędzi selekcji, sprawdzanie referencji, rozmowa z bezpośrednim przełożonym stanowiska pracy, podjęcie decyzji o zatrudnieniu.

Nowa polityka personalna - Selekcja Rola działu personalnego w procesie selekcji: analiza nadesłanych dokumentów, wstępna selekcja kandydatów w oparciu o przyjęte kryteria, przeprowadzenie wstępnej rozmowy kwalifikacyjnej w formie wywiadu.

Nowa polityka personalna – System Ocen Pracowników Cele dokonywania zmian w systemie ocen pracowników: możliwość kreowania postaw i zachowań, wzrost wydajności pracy, identyfikacja potencjału zawodowego pracowników, ułatwienie podejmowania decyzji personalnych, odpowiednie zarządzanie systemem wynagradzania i motywacyjnym, identyfikacja potrzeb szkoleniowych, planowanie indywidualnych ścieżek kariery.

Nowa polityka personalna – System Ocen Pracowników Przyjęte etapy wprowadzania zmian: ustalenie celów systemu, opracowanie PR-u programu, szkolenia informacyjne dla kadry kierowniczej, szkolenia promujące program dla pracowników, opracowanie systemu, szkolenia z zakresu oceny dla kadry kierowniczej.

Nowa polityka personalna – System Ocen Pracowników Przyjęte etapy wprowadzania zmian: uruchomienie systemu korelowania wyników oceny z awansem płacowym pracowników, uruchomienie systemu korelowania systemu oceny z procesami rekrutacji, selekcji i adaptacji pracownika, program monitorowania osiągnięcia kluczowych czynników sukcesu dla projektu.

Nowa polityka personalna – Szkolenia i doskonalenie zawodowe Cele dokonywania zmian w systemie: rozwój kompetencji pracowników, stworzenie atmosfery i warunków sprzyjających motywacji do podnoszenia kwalifikacji, wzrost świadomości roli zasobów ludzkich, opracowanie procedur planowania szkoleń, budowa ścieżek kariery, zatrzymanie w Firmie pracowników o dużym potencjale, poprawa jakości zasobów pracy.

Nowa polityka personalna – Szkolenia i doskonalenie zawodowe Pięcioetapowy model procesu szkolenia w PKP Energetyka – zadania działu personalnego: Identyfikacja i analiza potrzeb szkoleniowych, Ustalenie celów i priorytetów szkoleniowych, Opracowanie programów szkoleniowych, Realizacja szkoleń, Badanie efektywności szkoleń.

Nowa polityka personalna – Szkolenia i doskonalenie zawodowe Rola kadry kierowniczej: Właściwa diagnoza potrzeb szkoleniowych pracownika, Umiejętny dobór pracowników na stanowiska zgodne z ich kwalifikacjami, Odpowiednie motywowanie pracowników do podnoszenia kwalifikacji, Efektywne wykorzystanie umiejętności pracowników, Informowanie komórek kadrowych o potrzebach szkoleniowych, Diagnoza ewaluacji umiejętności, wiedzy, postaw i zachowań.

Nowa polityka personalna – Szkolenia i doskonalenie zawodowe Poziomy przeprowadzania analizy szkoleniowej: Cała Organizacja, Poszczególne komórki organizacyjne, Stanowiska pracy.

Nowa polityka personalna – System wynagrodzeń Cele dokonywania zmian w systemie: wzrost motywacji pracowników, maksymalne wykorzystanie zasobów pracy, opracowanie jasnych i zrozumiałych zasad, uzależnienie wysokości wynagrodzenia od wkładu pracy i uzyskanych efektów, wzrost elastyczności i możliwości reagowania na zmiany.

Nowa polityka personalna – System wynagrodzeń Etapy procesu zamiany w systemie wynagradzania kampania informacyjna, badanie nastrojów, oczekiwań i postaw pracowniczych w zakresie systemów motywacyjnych, ustalenie kluczowych czynników sukcesu, ustalenie nowej struktury składników płacowych, opracowanie opisów stanowisk pracy, opracowanie metody i przeprowadzenie wartościowania pracy.

Nowa polityka personalna – System wynagrodzeń Etapy procesu zamiany w systemie wynagradzania opracowanie nowych tabel płacowych, opracowanie nowego taryfikatora kwalifikacyjnego, opracowanie polityki płacowej – system awansu płacowego, system korelacji rynkowej, opracowanie zasad łączenia oceny okresowej z awansem płacowym.

Nowa polityka personalna – System wynagrodzeń Etapy procesu zamiany w systemie wynagradzania opracowanie systemu premiowania opartego na zarządzaniu przez cele, szkolenia wdrożeniowe dla kadry kierowniczej, monitorowanie systemu i jego elementów.

Nowa polityka personalna – System wynagrodzeń Płaca zasadnicza będzie odzwierciedlać: stopień trudności pracy, złożoność, odpowiedzialność, warunki pracy.

Nowa polityka personalna – System wynagrodzeń Motywacyjny charakter płacy zasadniczej będzie wynikiem analizy: ilości, jakości, terminowości, stopnia złożoności realizowanych zadań .

Korelacja systemów Korelacje systemów, zaangażowanie zasobów organizacji, menedżerowie zmian.

System ocen pracowników Korelacja systemów System rekrutacji System ocen pracowników Rekrutacja wewnętrzna Rola korelacji: Wyłanianie potencjalnych kandydatów na stanowiska kierownicze.

System rozwoju zawodowego Planowanie potrzeb szkoleniowych Korelacja systemów System rozwoju zawodowego Planowanie potrzeb szkoleniowych Budowa ścieżek kariery System ocen Rola korelacji: możliwość opracowania programów szkoleniowych i ustalenia budżetów, stworzenie rezerwy na stanowiska kierownicze, pomoc w planowaniu indywidualnych ścieżek kariery.

System awansu płacowego System ocen Korelacja systemów System wynagrodzeń System awansu płacowego System ocen Rola korelacji: dostarczenie informacji niezbędnych do awansu płacowego pracowników, informowanie o poziomie realizacji zadań pracownika.

Indywidualna ścieżka kariery Polityka szkoleniowa Korelacja systemów Indywidualna ścieżka kariery Polityka szkoleniowa Rola korelacji: podnoszenie poziomu kwalifikacji pracowników, zatrzymanie najcenniejszych pracowników w Firmie, budowanie ścieżek karier dla młodych pracowników z dużym potencjałem rozwojowym.

Korelacja systemów System motywacyjny System wynagrodzeń Rola korelacji: wzrost poziomu motywacji pracowników, wzrost efektywności pracy, identyfikacja i zaspokojenie potrzeb pracowników, uelastycznienie systemu.

Nowa strategiczna rola – trudności i pierwsze sukcesy. Trudności i sukcesy Nowa strategiczna rola – trudności i pierwsze sukcesy.

Podejmowane działania: Trudności i sukcesy Podejmowane działania: Szkolenia informacyjne wśród kadry kierowniczej i pracowników, Rozmowy ze związkami zawodowymi, Działania audytowe.

Trudności i sukcesy Napotkane trudności: Obawy przed zmianą, Brak zaangażowania kadry kierowniczej.

Jak przezwyciężono trudności? Trudności i sukcesy Jak przezwyciężono trudności?

Dobre praktyki dla menedżerów planujących wprowadzanie zmian: Trudności i sukcesy Dobre praktyki dla menedżerów planujących wprowadzanie zmian: planowanie możliwie wszystkich etapów procesu, prowadzenie kampanii informacyjnych, angażowanie maksymalnie dużej liczby pracowników w proces, korzystanie z doświadczeń innych Organizacji.