Struktura HR gotowa na wyzwania przyszłości – na przykładzie transformacji pionu HR w ING Nationale–Nederlanden Polska S.A. Przemysław Stalica Dyrektor Departamentu Polityki Personalnej
Kluczowe Punkty Reorganizacja struktur HR dla efektywniejszego wsparcia biznesu – budowanie partnerstwa biznesowego; Redefinicja procesów HRM jako odpowiedź na wyzwania otoczenia;
Wyzwania Gotowość HR do sprostania zmianom i wyzwaniom biznesu Wojna o Talenty; Rosnąca presja na pracowników; Zmiany wartości społecznych i biznesowych; Spadek lojalności pracowników; Spadek lojalności Klientów; Rozwój technologii; Szybkość zmian; Gotowość HR do sprostania zmianom i wyzwaniom biznesu
Główne Fazy Rozwoju HR w Firmach Partnerstwo Czas Ekspertyza HR Administracja Text Text Text
Dotychczasowa Struktura HR w ING NN Departament Rekrutacji i Rozwoju Wszystkie aspekty „miękkiego” HR; Odpowiedzialność za funkcjonowanie procesów doboru, rozwoju, oceny pracowników oraz realizacja projektów tj. talent management, informacja zwrotna 360, budowanie ścieżek karier; Tworzenie narzędzi, procesów i polityk w tym zakresie; Komunikacja z pracownikami; Departament Polityki Personalnej „Twarde” aspekty HR; Odpowiedzialność za funkcjonowanie polityki motywacyjnej (C&B); Zapewnienie sprawnego funkcjonowania administracji personalnej, prawidłowego naliczania wynagrodzeń, itp.; Komunikacja z pracownikami
Koncepcja Nowej Struktury HR Partnerzy - budują partnerstwo z biznesem; - wspierają realizację strategii biznesowej; -dostarczają rozwiązania HR; - funkcja rozproszona w organizacji; Centrum Ekspertyzy - gromadzi wiedzę ekspercką z zakresu HR; - tworzy procesy i rozwiązania HR; - zapewnia spójność ze standardami; - funkcja centralna; Service Center - administracja kadrowa i płacowa; - zarządzanie informacją pracowniczą; - funkcja centralna;
Przebudowana Struktura HR w ING NN Front Office - - Doradcy HR dostarczenie rozwiązań HR zgodnych z potrzebami biznesu; zapewnienie pracowników; rozwój pracowników; komunikacja z pracownikami; Back Office – - Specjaliści HR zarządzanie procesami HR; tworzenie polityk i standardów HR; zapewnienie narzędzi HR; optymalizacja kosztów; Service Center - administracja kadrowa i płacowa; - zarządzanie informacją pracowniczą; - funkcja centralna; OUTSOURCED
Rola Doradców i Specjalistów Ekspertyza DORADCY Ocena Pracownicza Polityka C&B Prawo Pracy Rozwój Pracowników Dobór Pracowników SPECJALIŚCI
Rola Doradców i Specjalistów - Praktyka DORADCY Kompetencje Doradcy Ocena Pracownicza Polityka C&B Prawo Pracy Rozwój Pracowników Dobór Pracowników Kompetencje Specjalisty SPECJALIŚCI
Współpraca Doradców i Specjalistów DORADCY SPECJALIŚCI WSPÓŁPRACA
Współpraca Doradców i Specjalistów Title Measure EFEKTY Specjalista Doradca Manager
Struktura to za mało By skutecznie budować partnerstwo konieczne jest: dokładne zaprojektowanie ról biznesowych; właściwe określenie profili osób w określonych rolach; przejrzysta komunikacja do biznesu;
6 powodów dlaczego HR nie jest traktowany jak partner biznesowy Zbyt dużo czasu poświęcają na dyskusje o szczegółach HR; Deficyt wiedzy biznesowej; Niedostateczne dostosowanie działań/procesów HR do specyficznych potrzeb biznesu; Używają specyficznego języka HR; Myśląc o rozwoju menedżerów, wskazując im kierunki rozwoju, sami zapominają, że mają podobne problemy i nie rozwijają się; Nie wnoszą wartości dodanej do dyskusji biznesowej;
Kompetencje Potrzebne w Pracy Doradcy Doskonałe rozumienie biznesu; Znajomość najlepszych praktyk; Umiejętność budowania rozwiązań z uwzględnieniem potrzeb; Doskonałe umiejętności interpersonalne; Dobre umiejętności komunikacji; Umiejętność diagnozy potrzeb rozwojowych;
Doradca HR Aktywnie uczestniczy w budowaniu i rozwoju strategii odpowiedniego obszaru biznesowego; Przekłada strategię biznesu na potrzeby w obszarze HR i dostarcza najlepsze rozwiązania; Zapewnia wdrożenie i ciągłość procesów HR; Wie jaka jest różnica pomiędzy pomaganiem a wspieraniem; Potrafi oderwać się od pracy specjalisty; Ma świadomość, że jego klientem nie jest wyłącznie menedżer, ale również pracownicy; Przekazuje specjaliście informacje zwrotne z biznesu;
Jakie role przybiera Doradca w ING Partner Biznesowy Agent Zmian Ekspert Zarządzania Rzecznik Pracowników
Specjaliści HR Posiada i rozwija ekspertyzę merytoryczną w danej dziedzinie; Poszukuje nowych rozwiązań; Umiejętnie dostosowuje rozwiązania do bieżących okoliczności biznesowych i potrzeb; Dba o spójność procesów i procedur z ogólnymi celami i standardami firmy; Ma świadomość, że jego bezpośrednim klientem jest doradca, a ostatecznym biznes; Przekazuje wiedzę i narzędzia Doradcy, by wspierać efektywność pracy całego HR;
Kompetencje Potrzebne w Pracy Specjalisty Głęboka wiedza merytoryczna; Zdolności analityczne; Umiejętność myślenia systemowego; Zdolność kompleksowego myślenia; Pragmatyzm; Nastawienie na zmianę;
Wdrożenie Zmian Struktury w ING NN Wypracowanie koncepcji nowej struktury przez menedżerów HR; Komunikacja nowej struktury do pracowników HR z wyprzedzeniem; Okres przejściowy: wymiana wiedzy; doprecyzowywanie zakresów działania; integracja zespołów; Go Life!
Typowe Problemy Doradcy będą odchodzić do biznesu; Specjaliście HR będą potrzebowali być identyfikowani w organizacji; Pracownicy będą chcieli rozwiązywać swoje problemy bezpośrednio ze specjalistami; Doradcy HR nie będą aktywnie pozyskiwali wiedzy z „twardego” HR;
Wyzwania Budowanie prawdziwego partnerstwa w biznesie; Wyrównywanie poziomów kompetencji wśród Doradców; Zmiana profilu pracy Specjalistów; Doskonalenie organizacji i komunikacji wewnątrz HR; Budowanie ścieżek karier w HR; Redefinicja procesów HR;
Specjalista HR Doradca HR Ścieżka Kariery w HR Młodszy Starszy Koordynator Manager
Ewolucja Procesów Oderwijmy się od codziennej pracy. Popatrzmy na potrzeby biznesu z nowej perspektywy. Przeformułujmy nasze spostrzeżenia w odpowiedzi na pytania: Czego potrzebuje biznes? Jaki jest stan obecny? Jakie są alternatywne rozwiązania? Jaką metodą wdrożymy zmiany? Zaangażujmy menedżerów liniowych – uczyńmy ich sponsorami zmian;
Ewolucja Procesu Pozyskiwania Talentów DOBÓR Rekrutacja Selekcja Adaptacja