Kształtowanie relacji instytucji z odbiorcami oferty kulturalnej Łukasz Wróblewski
Opera Filharmonia Odbiorcy oferty kulturalnej Opery, filharmonii Donatorzy (darczyńcy, mecenasi, sponsorzy) Ośrodki władzy i administracji, Samorząd lokalny Jednostki współpracujące (dostawcy) Środowisko wewnętrzne (pracownicy) Profesjonalni doradcy Społeczność regionalna, lokalna Główne rynki działań instytucji kultury
Identyfikacja docelowych odbiorców oferty kulturalnej Zaoferowanie wartości (korzyści) Nawiązanie więzi Kreacja i dostarczenie wartości Osiągnięcie celów Ponowne zaoferowanie wartości Wzmocnienie więzi Proces kształtowania długotrwałych relacji z odbiorcami oferty kulturalnej
Cena Ilość (wielkość sprzedaży) Segment 1 Segment 2 Segment 3 Krzywa popytu dla różnych segmentów rynku
Rdzeń produktuNajważniejsza korzyść (wartość podstawowa) Koncert skrzypcowy A-dur M. Karłowicza Zapoznanie się z arcydziełem polskiej literatury muzycznej Orkiestra – New York PhilharmonicWysłuchanie renomowanej orkiestry symfonicznej Solista – Itzhak PerlmanWysłuchanie gry wybitnego wirtuoza skrzypiec Dyrygent – James LevineUczestniczenie w koncercie pod przewodnictwem światowej sławy dyrygenta Miejsce wykonania – Park Centralny w Nowym Jorku Forma pikniku Powiązanie rdzenia produktu filharmonii z rdzeniem korzyści słuchacza
Struktura produktu instytucji kultury Rdzeń produktu Produkt oczekiwany Produkt poszerzony
Melomani (Słuchacze oddani filharmonii, operze) Nie znający oferty instytucji kultury (filharmonii, opery) Znający ofertę instytucji kultury ale odrzucający ją Przekonani do oferty instytucji kultury Nowi słuchacze filharmonii, opery Słuchacze nie odczuwający przywiązania do filharmonii, opery Słuchacze przywiązani do filharmonii, opery Preferujący ofertę instytucji kultury
Powód rezygnacji z udziału w programach lojalnościowych (słabnącej lojalności) FilharmoniaOperaBalet K. I.K. S.K. I.K. S.K. I.K. S. Mała niezależność w doborze repertuaru Wiążą, komplikują plany na przyszłość Niechęć do ponoszenia wysokiego kosztu uczestnictwa w programie lojalnościowym Niezadowolenie z oferowanego repertuaru w subskrypcji Brak środków na opłacenie subskrypcji, udziału w programie lojalnościowym Mniej czasu na rekreację Wzrost udziału w wydarzeniach artystycznych innych organizacji Powody słabnącej lojalności Źródło: Micocci T.: Booking Performance Tours, Allworth Press, New York 2008.
Dziękuję za uwagę