Dzieci i uczniowie ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi ( w tym dzieci i uczniowie niepełnosprawni i niedostosowani społecznie) w publicznych przedszkolach.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
ZESPÓŁ SZKÓŁ OGÓLNOKSZTAŁCACYCH NR 11 W SOSNOWCU PODSUMOWANIE ANKIETY DLA RODZICÓW.
Advertisements

Publiczne Gimnazjum im. Jana Pawła II w Adamowie RAPORT Z EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ 2012/2013.
POSTĘPOWANIE EGZEKUCYJNE ćwiczenia /art..13 UPE/
System Stypendialny W Gminie Żyraków. Podstawa prawna: Uchwała nr V/73/03 Rady Gminy w Żyrakowie z dnia 28 marca 2003 roku w sprawie: zasad udzielania.
Regionalny Ośrodek Kształcenia na Odległość w Krośnie Regionalny Ośrodek Kształcenia na Odległość w Krośnie
Moduł analiz systemu Uczniowie Optivum NET (UONET) Przykłady zastosowań
Nazwa, adres i REGON szkoły / placówki lub pieczątka
PREZENTACJA WYKORZYSTANA PODCZAS DEBATY W SALI PATRONA SZKOŁY.
Debata samorządowa 2 kwietnia 2012 Temat: „JAK DZIAŁA I CO TO JEST SAMORZĄD SZKOLNY?” Demokracja znaczy: przestrzegać reguł gry, nawet jeżeli nie patrzy.
SAMORZĄD SZKOLNY Samorząd szkolny to jeden ze szkolnych organów. W jego skład wchodzą wszyscy uczniowie danej szkoły. Samorząd szkolny działa na podstawie.
TWORZYMY SPOŁECZEŃSTWO OTWARTE DLA KAŻDEGO
1 Kartuzy, 22 października 2010 r. Założenia do zmian w ustroju szkolnym w Polsce.
System pomocy psychologiczno-pedagogicznej w szkole
Oto my- samorząd uczniowski. -JESTEŚMY JEDYNYMI REPREZENTANTAMI UCZNIÓW W SZKOLE -MAMY PRAWO DO ORGANIZACJI ŻYCIA SZKOLNEGO, UMOŻLIWIAJĄCEGO ZACHOWANIE.
1 Priorytet III Wysoka jakość systemu oświaty Działanie 3.3 Poprawa jakości kształcenia Poddziałanie Modernizacja treści i metod kształcenia – projekty.
Konferencja dla dyrektorów szkół i placówek oświatowych Jelenia Góra, 27 sierpnia 2012 r. Legnica, 28 sierpnia 2012 r. Wrocław, 30 sierpnia 2012 r. Wałbrzych,
Doskonalenie sprawowania nadzoru pedagogicznego Podstawa prawna 1. Rozporządzenie MENiS w/s szczegółowych zasad sprawowania nadzoru pedagogicznego (...)
Rozporządzenie z dnia r w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów.
Projekt zmian w ustawie o systemie oświaty (marzec 2011 r.)
PRZEGLĄD JESIENNY SZKÓŁ wrzesień - październik 2005 R.
Ocena działalności opiekuńczej szkół w zakresie pracy świetlicy - wyniki badań w województwie łódzkim -
PODSTAWOWE KIERUNKI POLITYKI OŚWIATOWEJ PAŃSTWA W ROKU SZKOLNYM 2011/2012 Warszawa, 17 sierpnia 2011 r.
Szkolnictwo w Wielkiej Brytanii
SZKOLNA PLATFORMA EDUKACYJNA (SPE) to profesjonalne narzędzie służące do za­rządzania i wspomagania procesu kształcenia poprzez wykorzystanie nowoczesnych.
1 Mierzenie problemowe w zakresie warunków nauczania języków obcych w szkołach publicznych.
Szkoła przyjaźnie wymagająca
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna w szkole
Punkty rekrutacyjne Zasady rekrutacji Wybór szkoły kolejne kroki Zapoznanie się z ofertą edukacyjną m.in. na stronach www szkół Wybór maksymalnie.
XVII Sesja Sejmu Dzieci i Młodzieży 1 czerwca 2011 roku Warszawa.
Jest to projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Opracowała: Barbara Czahajda ZASADY PRZYJMOWANIA KANDYDATÓW DO PUBLICZNYCH SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH.
STAN REALIZACJI PORADNICTWA ZAWODOWEGO W LUBUSKICH SZKOŁACH stan za rok szkolny 2010/2011 Jesionka 27 – 28 marca 2012 r.
SZKO Ł A PODSTAWOWA IM. JANA PAW Ł A II W BIELINACH.
Projekt realizowany w ramach ZPORR, współfinansowany ze środków Unii Europejskiej z Europejskiego Funduszu Społecznego i budżetu państwa Ocena i oczekiwania.
Egzaminy potwierdzające kwalifikacje zawodowe po nowemu wicedyrektor Grzegorz Zieliński Barlinek dn r.
1 Pracownia Egzaminów Gimnazjalnych OKE w Krakowie.
Program Edukacyjno- Terapeutyczny Ortograffiti
1 Spotkanie z dyrektorami szkół zawodowych Egzamin potwierdzający kwalifikacje zawodowe.
Wielkopolski Oddział Wojewódzki NFZ 17 grudnia 2012.
1 Priorytet III Wysoka jakość systemu oświaty Działanie 3.3 Poprawa jakości kształcenia Poddziałanie Modernizacja treści i metod kształcenia – projekty.
Najważniejsze zmiany w rozporządzeniach dotyczących pomocy psychologiczno-pedagogicznej organizowanej w szkole.
STUDIA DOKTORANCKIE Szczecin 11 grudnia Zmiany w przepisach dotyczących studiów doktoranckich 2.
ORGANIZOWANIE I PROWADZENIE POMOCY PSYCHOLOGICZNO- PEDAGOGICZNEJ W SZKOLE PODSTAWOWEJ oraz W PRZEDSZKOLU celem podniesienia efektywności kształcenia.
Porusz umysł Uczniowie i Uczennice Stowarzyszeniowej Publicznej Szkoły Podstawowej im. H. Sienkiewicza w Górażdżach.
Jak pomagać dziecku w szkole – interpretacja opinii i orzeczeń poradni psychologiczno - pedagogicznych.
CENTRUM KSZTA Ł CENIA USTAWICZNEGO w CIECHANOWIE ul. Kopernika 7 tel , fax
A NALIZA OSIĄGNIĘĆ III LO W K RAKOWIE - E DUKACYJNA W ARTOŚĆ D ODANA.
Egzamin maturalny w 2008 roku.1 Egzamin maturalny w 2008 roku podstawowe informacje.
Ocenianie. 6 Ocenę celującą otrzymuje uczeń wówczas, jeżeli posiadł wiedzę i umiejętności wykraczające poza program nauczania w danej klasie, samodzielnie.
Ostaszewo, 2 września 2011 roku.
1. Celem naszych działań w roku szkolnym 2011 / 2012 będzie zwiększenie wyniku średniego naszej szkoły. 2. Zmniejszymy liczbę uczniów osiągających wynik.
Procedura zaskarżania aktów administracyjnych według prawa polskiego Jolanta Kochanowska – Generalna Dyrekcja Ochrony Środowiska Frankfurt nad Odrą,
Uczeń przewlekle chory
1 Egzamin maturalny w roku 2009 czyli co każdy uczeń, absolwent, nauczyciel, rodzic powinien wiedzieć na temat matury w 2009 roku.
autor: Stowarzyszenie Wierzeje Za siedmioma górami, Za siedmioma lasami, Żyły sobie dzieci ….
SPECJALNOŚĆ NAUCZYCIELSKA NA STUDIACH I STOPNIA FILOLOGIA POLSKA OFERTA.
Trwałość projektu "Pomorskie dobry kurs na edukację. Wspieranie uczniów o szczególnych predyspozycjach w zakresie matematyki, fizyki i informatyki" Obszar.
SZKOLNY DORADCA ZAWODOWY. PODSTAWA PRAWNA zUSTAWA Z DNIA 7 WRZEŚNIA 1991 R y O systemie oświaty zROZPORZĄDZENIE MENiS Z DNIA 7 STYCZNIA 2003 R yw sprawie.
L.I.P.S.S. Helmut Loidl koordynator Transfer po uko ń czeniu szko ł y podstawowej jest obecnie najgor ę tszym tematem w Europie. Nie przyj ę cie na.
Beneficjent Zespół Szkół Samochodowych im. T. Kościuszki we Włocławku Włocławek ul. Leśna 1A.
ZESPÓŁ SZKÓŁ NR3 WE WŁOCŁAWKU IX. ROZWÓJ WYKSZTAŁCENIA I KOMPETENCJI W REGIONACH. 9.2.PODNIESIENIE ATRAKCYJNOŚCI I JAKOŚCI SZKOLNICTWA ZAWODOWEGO pt.:
Rekrutacja do szkół ponadgimnazjalnych w roku jest realizowana elektronicznym systemem KSEON Optivum.
1 Prawa dziecka niepełnosprawnego. 2 3 Dziecko niepełnosprawne ma prawo n Do wczesnego wspomagania rozwoju Art.. 71b ust. 2a, 2b, 3a Ustawy o systemie.
Projekt pn. Einstein – każdy ma w sobie ukryty potencjał jest działaniem prowadzonym przez Powiat Lubański w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki.
1 Warszawa; POMOC PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNA I KSZTAŁCENIE SPECJALNE ZADANIA SZKOŁY W ŚWIETLE NOWYCH REGULACJI PRAWNYCH.
Pośrednie i bezpośrednie formy pomocy psychologiczno – pedagogicznej udzielanej dzieciom, młodzieży, rodzicom i nauczycielom poprzez Poradnię Psychologiczno.
Specjalny Ośrodek Szkolno-Wychowawczy im.Matki Wincenty Jadwigi Jaroszewskiej w Jurkach.
Egzamin zawodowy 2010 Zespół Szkół nr 1 im. Jana Pawła II Władysławowo, listopad 2009.
Prezentacja dla rodziców dzieci sześcioletnich. Prezentacja dla rodziców dzieci sześcioletnich w SP 189 Oddziały 0 w naszej szkole prowadzone są od wielu.
na miarę potrzeb WYSOKO WYKWALIFIKOWANE KADRY SYSTEMU OŚWIATY Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Zapis prezentacji:

Dzieci i uczniowie ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi ( w tym dzieci i uczniowie niepełnosprawni i niedostosowani społecznie) w publicznych przedszkolach i szkołach w świetle aktualnie obowiązujących przepisów prawa oświatowego. Poradnia Psychologiczno- Pedagogiczna Nr 1 w Gdyni 24 wrzesień 2010r. Opracowanie: mgr Lucyna Lewandowska

SPECJALNE POTRZEBY EDUKACYJNE Specjalne potrzeby edukacyjne dzieci i młodzieży wynikają ze zróżnicowanego indywidualnego sposobu nabywania wiedzy i umiejętności w procesie uczenia się, określonego zróżnicowanym funkcjonowaniem poznawczo-percepcyjnym. Specjalne potrzeby edukacyjne odnoszą się zarówno do dzieci i młodzieży mającej trudności w uczeniu się , jak i uczniów zdolnych. Rozpoznanie specjalnych potrzeb edukacyjnych pozwala na właściwy dobór metod, środków i oddziaływań dydaktyczno- wychowawczych prowadzących do zaspokojenia potrzeb, a tym samym stworzenia optymalnych warunków rozwoju intelektualnego i osobowościowego.

Dzieci i uczniowie ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi: Dzieci i uczniowie zdolni /opinia Z zaburzeniami i odchyleniami rozwojowymi w tym ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się- „Trudności w uczeniu się odnoszące się do uczniów w normie intelektualnej, o właściwej sprawności motorycznej i prawidłowo funkcjonujących systemach sensorycznych, którzy mają trudności w przyswajaniu treści dydaktycznych, wynikające ze specyfiki ich funkcjonowania”- Par. 1a Rozporządzenia MEN z dnia 20 sierpnia 2010r. Zmieniającego rozporządzenie MEN w sprawie warunków oceniania klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych/OPINIA Z przewlekłymi chorobami somatycznymi /opinia/zaświadczenie lekarskie/orzeczenie o potrzebie indywidualnego nauczania/ indywidualnego r.o.p.p/orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego/opinia o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka Z poważnymi zaburzeniami w komunikowaniu się( np. afazja, mutyzm, opóźniony rozwój mowy ) /opinia/zaświadczenie lekarskie/orzeczenie o potrzebie indywidualnego nauczania/ indywidualnego r.o.p.p/opinia o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka/orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego,- dotyczy tylko afazji ruchowej!!!! Niepełnosprawni /orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego/opinia o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka Niedostosowani społecznie / orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego/opinia o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka

Uczniowie wymagający w procesie kształcenia specjalnej organizacji nauki i metod pracy pracy dydaktycznej ( kwalifikujący się do wydania orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego) Rozporządzenie MENiS z dnia 18 stycznia 2005r. W sprawie warunków organizowania kształcenia , wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych i niedostosowanych społecznie w specjalnych przedszkolach, szkołach i ośrodkach ( Dz.U. Nr 19, poz.166). Uczniowie NIEPEŁNOSPRAWNI: Niesłyszący Słabo słyszący Niewidzący Słabo widzący Z niepełnosprawnością ruchową ( w tym afazja ruchowa) Z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim, umiarkowanym, znacznym Z autyzmem Z niepełnosprawnością sprzężoną

Niepełnosprawność sprzężona Art.3a podpunkt 18 Ustawy z dnia 7 września 1991r. O systemie oświaty ( Dz.U. z 2004r. Nr256, poz. 2703 z późn. zm. Niepełnosprawność sprzężona- występowanie u dziecka niesłyszącego lub słabo słyszącego, niewidomego lub słabo widzącego, z niepełnosprawnością ruchową, z upośledzeniem umysłowym albo z autyzmem co najmniej jeszcze jednej z wymienionych niepełnosprawności.

Niedostosowani społecznie Zagrożeni niedostosowaniem społecznym Dzieci i młodzież niedostosowana społecznie Rozporządzenie MENiS z dnia 18 stycznia 2005r. W sprawie warunków organizowania kształcenia , wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych i niedostosowanych społecznie w specjalnych przedszkolach, szkołach i ośrodkach ( Dz.U. Nr 19, poz.166). Niedostosowani społecznie Zagrożeni niedostosowaniem społecznym Zagrożeni uzależnieniem Z zaburzeniami zachowania

Wybrane formy pomocy dzieciom ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi: Opinie wydawane przez poradnie psychologiczno-pedagogiczne w sprawach: zezwolenia na indywidualny program lub tok nauki- zdolni Dostosowania wymagań edukacyjnych wynikających z programu nauczania do indywidualnych potrzeb psychofizycznych i edukacyjnych ucznia, u którego stwierdzono zaburzenia i odchylenia rozwojowe lub specyficzne trudności w uczeniu się, uniemożliwiające sprostanie tym wymaganiom Zwolnienia ucznia z wadą słuchu, głęboką dysleksją rozwojową, z afazją, z niepełnosprawnościami sprzężonymi lub z autyzmem, w tym z Zespołem Aspergera z nauki drugiego języka obcego - Par. 10.1 Rozporządzenia MEN z dnia 20 sierpnia 2010r. Zmieniającego rozporządzenie MEN w sprawie warunków oceniania klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych Obowiązuje od: 01.09.2010r!!!! Przestąpienia ucznia lub absolwenta z zaburzeniami lub odchyleniami rozwojowymi lub ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się odpowiednio do sprawdzianu przeprowadzanego w ostatnim roku nauki w szkole podstawowej, egzaminu gimnazjalnego, egzaminu maturalnego lub egzaminu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe, w warunkach i formie dostosowanych do indywidualnych potrzeb psychofizycznych ucznia lub absolwenta

Przyjęcia do klasy pierwszej szkoły ponadgimnazjalnej : zasadniczej zawodowej, liceum ogólnokształcącego, liceum profilowanego i technikum, a także klasy I-szej szkoły średniej na podbudowie programowej szkoły zasadniczej , szkoły policealnej i szkoły pomaturalnej, kandydata z problemami zdrowotnymi, ograniczającymi możliwości wyboru kierunku kształcenia ze względu na stan zdrowia Wcześniejszego przyjęcia do szkoły podstawowej oraz odroczenia rozpoczęcia spełniania obowiązku szkolnego Opinia o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka- wydawana przez zespoły orzekające działające w publicznych poradniach psychologiczno-pedagogicznych, mająca na celu pobudzanie psychoruchowego i społecznego rozwoju dziecka od chwili wykrycia niepełnosprawności do podjęcia nauki w szkole- Par1 Rozporządzenia MEN z dnia 3 lutego 2009r. w sprawie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka ( Dz.U. Nr 23, poz. 133)

Wybrane sposoby pomocy uczniom ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, będące w gestii Rady Pedagogicznej i/lub Dyrektora szkoły ( bez zasięgania opinii poradni, konieczności posiadania orzeczenia): Na podstawie: Rozporządzenia MEN z dnia 20 sierpnia 2010r. Zmieniającego rozporządzenie MEN w sprawie warunków oceniania klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych – obowiązuje od : 01.09.2010r. zwolnienie ucznia z zajęć wychowania fizycznego, zajęć komputerowych, informatyki lub technologii informatycznej na podstawie opinii no ograniczonych możliwościach uczestniczenia w tych zajęciach, wydanej przez lekarza, na czas określony w tej opinii Promowanie ucznia klasy I-szej i/lub II-giej szkoły podstawowej do klasy programowo wyższej również w ciągu roku szkolnego (Rada pedagogiczna na wniosek rodziców/prawnych opiekunów i po uzyskaniu zgody wychowawcy klasy lub na wniosek wychowawcy po uzyskaniu zgody rodziców) Powtarzaniu klasy I-III szkoły podstawowej , na wniosek wychowawcy klasy oraz po zasięgnięciu opinii rodziców Jeden raz w ciągu danego etapu edukacyjnego Rada Pedagogiczna szkoły podstawowej, gimnazjum i szkoły ponadgimnazjalnej, może promować do klasy programowo wyższej ucznia, który nie zdał egzaminu poprawkowego z jednych obowiązkowych zajęć edukacyjnych, zgodnych z planem nauczania , realizowanych w klasie programowo wyższej.

Życzę powodzenia w nowym roku szkolnym. Dziękuję za uwagę. Życzę powodzenia w nowym roku szkolnym. Gdynia 24.09.2010r.