„WPŁYW GOTOWOŚCI SZKOLNEJ NA PROCESY ADAPTACYJNE - - KILKA WSKAZÓWEK DLA NAUCZYCIELI”. Wskazówek udzielają psychologowie:

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
PROPOZYCJE ZAPISU Autorzy: Uczniowie należący do Samorządu Szkolnego.
Advertisements

Ekorozwój w naszym regionie – Szkolny ogródek Opracowali : Mateusz Gryczuk IIIB Jakub Wykrętowicz IIIB.
Niebezpieczeństwa które czyhają na ciebie w sieci
Zespół Szkół w Ostrowie Daniel Maliczowski & Paweł Wróbel.
O PTYMISTYCZNI R ODZICE Przedszkola Samorządowego Nr 35 Wesołe w Białymstoku.
Ewaluacja zewnętrzna Zasady informowania o działaniach w ramach pedagogicznego nadzoru zewnętrznego.
"SPOSOBY PRACY Z DZIECKIEM Z ADHD W JEGO NATURALNYM ŚRODOWISKU„
ZESPÓŁ SZKÓŁ OGÓLNOKSZTAŁCACYCH NR 11 W SOSNOWCU PODSUMOWANIE ANKIETY DLA RODZICÓW.
Publiczne Gimnazjum im. Jana Pawła II w Adamowie RAPORT Z EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ 2012/2013.
Irina Svichenyuk Valeria Poligova Skąd biorą się motywy dla podróży? Skąd biorą się motywy dla podróży? Każdy człowiek ma jakieś własne potrzeby. To.
System Stypendialny W Gminie Żyraków. Podstawa prawna: Uchwała nr V/73/03 Rady Gminy w Żyrakowie z dnia 28 marca 2003 roku w sprawie: zasad udzielania.
Efekt cieplarniany jako skutek nadmiernej emisji CO 2 Wrzesień – Październik 2009 TWORZENIE SZKÓŁ DLA ZRÓWNOWAŻONEGO ROZWOJU.
Szkoła marzeń.
Niepubliczne gimnazjum w mielcu
WNIOSKI Z PRZEPROWADZONEJ ANKIETY NA TEMAT SAMORZĄDU UCZNIOWSKIEGO ORAZ GAZETKI SZKOLNEJ „KUJONEK”
PREZENTACJA WYKORZYSTANA PODCZAS DEBATY W SALI PATRONA SZKOŁY.
Po co nam samorz ą d ? XVIII Sesja Sejmu Dzieci i MłodzieżySZKO Ł A DEMOKRACJI.
Debata samorządowa 2 kwietnia 2012 Temat: „JAK DZIAŁA I CO TO JEST SAMORZĄD SZKOLNY?” Demokracja znaczy: przestrzegać reguł gry, nawet jeżeli nie patrzy.
Debata- samorządność.. Samorząd Uczniowski to działająca w szkole instytucja, obejmująca całą społeczność uczniowską, niezależna od administracji oświatowej.
SAMORZĄD SZKOLNY Samorząd szkolny to jeden ze szkolnych organów. W jego skład wchodzą wszyscy uczniowie danej szkoły. Samorząd szkolny działa na podstawie.
Szkoła w chmurze.
TWORZYMY SPOŁECZEŃSTWO OTWARTE DLA KAŻDEGO
Jest to ustrój polityczny, w którym źródło władzy stanowi wola większości obywateli (sprawują oni rządy bezpośrednio lub za pośrednictwem przedstawicieli).
Konteksty tworzenie programów nauczania. ZALECENIE PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY z dnia 23 kwietnia 2008 r. w sprawie ustanowienia europejskich ram.
Jestem częścią społeczeństwa
System pomocy psychologiczno-pedagogicznej w szkole
Oto my- samorząd uczniowski. -JESTEŚMY JEDYNYMI REPREZENTANTAMI UCZNIÓW W SZKOLE -MAMY PRAWO DO ORGANIZACJI ŻYCIA SZKOLNEGO, UMOŻLIWIAJĄCEGO ZACHOWANIE.
Nieformalne miejsca spotkań. ANKIETY Przeprowadziliśmy wśród uczniów gimnazjum ankietę na temat nieformalnych miejsc spotkań. Przedstawimy przykładowe.
1 Priorytet III Wysoka jakość systemu oświaty Działanie 3.3 Poprawa jakości kształcenia Poddziałanie Modernizacja treści i metod kształcenia – projekty.
Uwaga !!! Uczniowie SP 32 w Toruniu ! Zapraszamy was i Wasze rodziny do wzięcia udziału w Festynie Zdrowia, który odbędzie się 31 maja 2013 roku podczas.
W jakich sprawach uczniowie, a w szczególności samorząd powinien zabrać głos-czyli walczymy o swoje prawa Debata Plenarna.
Ocena działalności opiekuńczej szkół w zakresie pracy świetlicy - wyniki badań w województwie łódzkim -
PODSTAWOWE KIERUNKI POLITYKI OŚWIATOWEJ PAŃSTWA W ROKU SZKOLNYM 2011/2012 Warszawa, 17 sierpnia 2011 r.
Szkolnictwo w Wielkiej Brytanii
PRAWIDŁOWA SYLWETKA.
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna w szkole
Bank Wielkopostny to ogólnopolska akcja ewangelizacyjna; dobry i pożyteczny sposób na aktywne przeżycie okresu Wielkiego Postu i przygotowanie się do.
XVII Sesja Sejmu Dzieci i Młodzieży 1 czerwca 2011 roku Warszawa.
Jest to projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
STAN REALIZACJI PORADNICTWA ZAWODOWEGO W LUBUSKICH SZKOŁACH stan za rok szkolny 2010/2011 Jesionka 27 – 28 marca 2012 r.
Następstwa ODD ODD może przekształcić się w Zespół Zaburzenia Zachowania tj. CD (Conduct Disorder), Dzieci z tym zespołem to jednostki niedostosowane społecznie!
Jak pomóc dziecku osiągnąć dojrzałość szkolną?
SZKO Ł A PODSTAWOWA IM. JANA PAW Ł A II W BIELINACH.
SKĄD WIEM, KIM JESTEM? O TOŻSAMOśCI I TOŻSAMOŚCIACH
To śmieszne...
Biznes Społecznie Odpowiedzialny My też mamy coś do powiedzenia! Ogólnopolski Konkurs CSR Biznes Społecznie Odpowiedzialny My też mamy coś do powiedzenia!
Wydatki na zakup podręczników i akcesoriów szkolnych gemiusReport sierpień 2006.
TESTOWANIE PROGRAMU INTERBLOK Gimnazjum nr 2 im. Jana Pawła II w Myślenicach Ogólna liczba nauczycieli testujących Program: 5 Nauczyciele: biologii, geografii,
Są w życiu chwile, kiedy tak bardzo odczuwamy brak obecności innych,
Program Edukacyjno- Terapeutyczny Ortograffiti
Najważniejsze zmiany w rozporządzeniach dotyczących pomocy psychologiczno-pedagogicznej organizowanej w szkole.
Nasza szkoła. Środowisko szkoły Środowisko szkoły społeczno - wychowawcze Środowisko szkoły społeczno - instytucjonalne.
Konstruowanie programów przeciwdziałania agresji i przemocy w szkole
A NALIZA OSIĄGNIĘĆ III LO W K RAKOWIE - E DUKACYJNA W ARTOŚĆ D ODANA.
Ocenianie. 6 Ocenę celującą otrzymuje uczeń wówczas, jeżeli posiadł wiedzę i umiejętności wykraczające poza program nauczania w danej klasie, samodzielnie.
ZESPÓŁ SZKÓŁ Z ODDZIAŁAMI INTEGRACYJNYMI NR 3 W POZNANIU SZKOŁA PODSTAWOWA NR 75 IM. POWSTAŃCÓW WIELKOPOLSKICH Klasa 1 Klasa 2 Klasa 3 Klasa 0.
Park Nauki i Zabawy przy Miejskiej Szkole Podstawowej im. Janusza Korczaka w Jedlinie – Zdroju, jako sposób aktywnego spędzania wolnego czasu. Rok szkolny.
Temat 5: Elementy meta.
1. Celem naszych działań w roku szkolnym 2011 / 2012 będzie zwiększenie wyniku średniego naszej szkoły. 2. Zmniejszymy liczbę uczniów osiągających wynik.
Matmatura 2013; 2014; 2015; 2016; 2017…. p. Katarzyna Misztal z uczniami klasy 2F: Monika Tobera Milena Ściana Radosław Stochmal KTO?
autor: Stowarzyszenie Wierzeje Za siedmioma górami, Za siedmioma lasami, Żyły sobie dzieci ….
Projekt Zespołu Szkół im. I. Łukasiewicza w Policach Konferencja Szczecin 2009.
SPECJALNOŚĆ NAUCZYCIELSKA NA STUDIACH I STOPNIA FILOLOGIA POLSKA OFERTA.
Rzeszów r.. Liczba osób badanych 3 Odpowiedzi badanych na temat stosowania krzyku przez rodziców 4.
SZKOLNY DORADCA ZAWODOWY. PODSTAWA PRAWNA zUSTAWA Z DNIA 7 WRZEŚNIA 1991 R y O systemie oświaty zROZPORZĄDZENIE MENiS Z DNIA 7 STYCZNIA 2003 R yw sprawie.
1 Prawa dziecka niepełnosprawnego. 2 3 Dziecko niepełnosprawne ma prawo n Do wczesnego wspomagania rozwoju Art.. 71b ust. 2a, 2b, 3a Ustawy o systemie.
Projekt pn. Einstein – każdy ma w sobie ukryty potencjał jest działaniem prowadzonym przez Powiat Lubański w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki.
1 Warszawa; POMOC PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNA I KSZTAŁCENIE SPECJALNE ZADANIA SZKOŁY W ŚWIETLE NOWYCH REGULACJI PRAWNYCH.
SYSTEM WZMOCNIEŃ POZYTYWNYCH ZACHOWAŃ
KW2 Czy można żyć bez KW2? - Można, ale co to za życie?... [S.Toton 2001r.n.e.]
Zapis prezentacji:

„WPŁYW GOTOWOŚCI SZKOLNEJ NA PROCESY ADAPTACYJNE - - KILKA WSKAZÓWEK DLA NAUCZYCIELI”. Wskazówek udzielają psychologowie: Katarzyna Józwiak Magdalena Raj – Wróblewska.

Problem przekroczenia ,,progu szkolnego” rozpatruje się w kategoriach dojrzałości szkolnej, rozumianej jako osiągnięcie takiego poziomu rozwoju funkcji psychofizycznych, który umożliwia sprawne funkcjonowanie dziecka w szkole.

Wybrane podstawy prawne obniżenia wieku edukacji dzieci w szkole: Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (t.j. Dz. U. z 2004 r., Nr 256 poz. 2572 z późń. zm.) Ustawa z dnia 19 marca 2009 r. o zmianie ustawy o systemie oświaty (Dz. U. z 2009 r., Nr 56, poz.458) Ustawa z dnia 26 stycznia 1982 Karta Nauczyciela (t.j. Dz. U. z 2006 r., Nr 97, poz. 674 z późn. zm.)

1 wrzesień 2012 rok wszystkie dzieci pięcioletnie obowiązkowo rozpoczynają edukację przedszkolną wszystkie dzieci sześcioletnie obowiązkowo rozpoczynają naukę w klasie pierwszej szkoły podstawowej

Najogólniej dojrzałością szkolną określa się poziom rozwoju fizycznego, społecznego i psychicznego dziecka ,który: jest niezbędny do podjęcia przez nie różnorodnych obowiązków, jakie niesie ze sobą życie szkolne czyni je wrażliwym na systematyczne nauczanie i wychowanie w klasie pierwszej szkoły podstawowej stanowi element równowagi pomiędzy wymaganiami szkoły , a możliwościami rozwojowymi dziecka

Według B. Wilgockiej – Okoń ,, dojrzałość szkolna to taki stopień rozwoju fizycznego i psychicznego, które czyni dziecko podatnym i wrażliwym na oddziaływanie szkoły i umożliwia naukę w klasie pierwszej”.     Stefan Szuman określając dojrzałość szkolną również zwraca uwagę na to, że powodzenie w nauce wiąże się z wrażliwością i podatnością dziecka na naukę, gdzie: wrażliwość to stopień zainteresowania dziecka nauką szkolną podatność to możność zrozumienia tego, co się dziecku pokazuje, jak też umiejętność podporządkowania się wychowawczym wymaganiom szkoły i godnego współżycia z kolegami.

rozwój emocjonalno – społeczny Zdaniem wielu psychologów określając stopień dojrzałości szkolnej należy brać pod uwagę trzy aspekty: rozwój fizyczny rozwój umysłowy rozwój emocjonalno – społeczny

Uczeń dojrzały fizycznie to dziecko, które: jest zdrowe ,silne, dobrze zbudowane i ogólnie sprawne ruchowo potrafi przez chwilę stać na jednej nodze, skacze na jednej nodze, przeskakuje przez przeszkody sprawnie i szybko biega , przy czym ruchy rąk i nóg są zharmonizowane posiada niezaburzoną sprawność manualną i grafomotoryczną oraz koordynację wzrokowo – ruchową charakteryzuje się poprawnym funkcjonowaniem organów zmysłowych jest wytrzymałe, zdolne do większych wysiłków Jest dobrze odżywione, odporne na choroby i zmęczenie ma zapewnioną odpowiednią ilość snu co sprawia, że mniej męczy się czynnościami związanymi z pisaniem , rysowaniem, czy wycinaniem.

Przez dojrzałość umysłową rozumie się taki poziom rozwoju funkcji poznawczych, który umożliwią dziecku osiąganie dobrych wyników w nauce, czyli sprostanie wymaganiom edukacyjnym klasy pierwszej.

Uczeń dojrzały umysłowo to dziecko, które posiada: pewien zasób wiedzy o świecie, o życiu przyrody i ludzi orientację w najbliższym otoczeniu oraz środowisku, w którym żyje umiejętność opowiedzenia o swojej rodzinie, o psie lub kocie, o ulubionych zabawkach, bądź obejrzanym filmie pewien zasób doświadczeń i wyobrażeń, będących podstawą do rozwoju pojęć umiejętność dostrzegania i różnicowania spostrzeżeń zdolność skupienia uwagi na zadaniu ( odchodzenia od uwagi krótkotrwałej i mimowolnej do uwagi długotrwałej i dowolnej ) potrzebę doprowadzania rozpoczętej pracy do końca z uwagi na zainteresowanie wynikiem końcowym zdolność do zapamiętywania i odtwarzania materiału ze zrozumieniem i na polecenie nauczyciela prawidłowy rozwój mowy zarówno pod względem artykulacji dźwięków jak i zasobu pojęć i słów zdolność do wnioskowania potrzebę aktywności poznawczej - chce się uczyć, zdobywać wiedzę, poznawać nowe zjawiska, interesuje się czytaniem i pisaniem

O poziomie umysłowym mogą świadczyć również rysunki dziecka O poziomie umysłowym mogą świadczyć również rysunki dziecka. Rysunki dzieci dojrzałych są bogate w treść, kolory, zawierają duża szczegółów, są prawidłowo rozmieszczone na kartce. Przy odwzorowywaniu zachowany jest właściwy kierunek od lewej do prawej krawędzi kartki i z góry na dół.

Uczeń dojrzały emocjonalno – społecznie to dziecko, które: jest w znacznym stopniu samodzielne łatwo i chętnie nawiązuje kontakty zarówno z nauczycielami jak i rówieśnikami dobrze czuje się w nowym środowisku szkolnym posiada umiejętność współdziałania i współpracy w grupie, z chęcią podejmuje zadania na rzecz innych potrafi podporządkować się niezbędnym wymaganiom dyscypliny jest obowiązkowe , wytrwałe i wrażliwe na opinię nauczyciela cieszy się z osiągnięć całej grupy jest odpowiedzialne za podjęte zadania , np. rolę dyżurnego rozpoczętą pracę stara się doprowadzić do końca, pomimo zmęczenia posiada równowagę psychiczną, czyli siła i jakość jego reakcji są adekwatne do działającego bodźca / sytuacji reaguje prawidłowo na pozytywne bądź negatywne uwagi dotyczące zachowania i postępów w nauce dobrze znosi niepowodzenia i frustrację jest zdolne do przeżywania pozytywnych emocji (solidarności , życzliwości i przyjaźni)

O niedojrzałości emocjonalno – społecznej ucznia mogą świadczyć między innymi następujące objawy: wybuchowość drażliwość agresywność fizyczna / słowna płaczliwość z byle powodu psychosomatyka - bóle głowy, brzucha, bezsenność, wymioty, biegunka bez istotnej przyczyny organicznej

Rodzice nie powinni utwierdzać się w przekonaniu, iż wystarczy umiejętność czytania, liczenia , pisania, by mieć sukcesy w szkole. Na powodzenie szkolne wpływa wiele czynników, wzajemnie ze sobą powiązanych. Zatem dziecko przekraczające próg szkolny , powinno posiadać zespół umiejętności przydatnych w szkole , określanych mianem dojrzałości szkolnej.

Ideałem byłaby harmonia i równy rozwój wyżej wymienionych sfer rozwojowych. Zwykle jednak pomiędzy poszczególnymi sferami rozwoju dziecka mogą być mniejsze lub większe różnice. Nie oznacza to , że uczeń mający niewielkie braki np. w rozwoju społecznym czy dojrzałości emocjonalnej nie będzie w stanie przystosować się do warunków szkolnych. Przy odpowiedniej opiece środowiska, kiedy rodzice zdają sobie sprawę z braków dziecka i pracują nad ich likwidacją oraz przy własnej pracy i aktywności dziecka , te niedobory mogą być szybko wyrównane.

Dzieci o niskiej gotowości szkolnej, wymagające szczególnego zainteresowania ze strony rodziców i nauczycieli jak również pomocy specjalistycznej to dzieci, które: niechętnie włączają się do ruchowych zabaw zespołowych, są smutne, milczące mają mało płynne ruchy, nieskoordynowane, kanciaste, nie nadążają za innymi dziećmi w bieganiu czynności codzienne wykonują powoli i niezręcznie, mają: - nadmierne napięcie mięśniowe – zbyt silny nacisk ołówka, kredki - zbyt grube linie rysunku – stąd częste przedziurawienia kartki - ruchy ręki gwałtowne, mało płynne - za małe napięcie mięśniowe – linie rysunku nikłe, brak siły do wycinania nożyczkami - słabą chwytność – wypuszczają przedmioty z rąk

wykazują się słabą spostrzegawczością – nie dostrzegają podobieństw i różnic, nie różnicują figur geometrycznych, nie układają obrazka z części nie potrafią wyjaśnić znaczenia słów, nie rozumieją poleceń ubogo opisują oglądaną ilustrację - dostrzegają małą liczbę szczegółów mają trudności w uczeniu się na pamięć wierszy lub piosenek posiadają mały zasób słów – odpowiadają pojedynczymi słowami, nie potrafią mówić zdaniami mają wadę wymowy – jąkanie, seplenienie, nieprawidłowa artykulacja nie rozumieją historyjek obrazkowych, mają trudności w rozwiązywaniu zagadek, prostych rebusów nie dokonują syntezy głoskowej prostych słów nie wyodrębniają słów w zdaniu

Podstawa prawna: Rozporządzenie MEN z dnia 17 listopada 2010 r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno – pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach.

§ 18. 1 „ Nauczyciele, wychowawcy grup wychowawczych oraz specjaliści w przedszkolu, szkole i placówce prowadzą działania pedagogiczne mające na celu: 1)rozpoznawanie indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych uczniów, w tym uczniów szczególnie uzdolnionych oraz zaplanowanie sposobu ich zaspokajania, w tym: a)w przedszkolu – obserwację pedagogiczną zakończoną analizą i oceną gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole (diagnoza przedszkolna)”.

W procesie adaptacji ucznia do szkoły ważna rolę odgrywa nauczyciel – wychowawca. Dziecko rozpoczynające naukę w klasie pierwszej adoptuje się do szkoły szybko, chodzi do niej chętnie i lubi się uczy, o ile napotyka ze strony nauczyciela atmosferę życzliwości i troski. Dla pierwszoklasistów sprawą ważną jest osobowość nauczyciela, gdyż jest on autorytetem i powiernikiem dziecka. Nauczyciel musi ściśle współpracować z rodzicami i opiekunami.

Gdy podjęte działania nie przynoszą zadowalających efektów wskazany jest kontakt z poradnią celem wskazania możliwych form pomocy dziecku, rodzicom i nauczycielom: zajęcia korekcyjno – kompensacyjne logoterapia psychoterapia konsultacje porady szkolenia warsztaty psychoedukacyjne

Dziecko dojrzałe do nauki szkolnej to takie, które potrafi sprostać wymaganiom stawianym przez program nauczania i wychowania. Sprostanie owym wymaganiom możliwe jest dzięki zmianom rozwojowym jakim ulega cała psychika dziecka oraz ukierunkowanym oddziaływaniom stymulacyjnym najbliższego otoczenia.

POWIATOWA PORADNIA PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNA ŁĘCZYCA ul POWIATOWA PORADNIA PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNA ŁĘCZYCA ul. Kaliska 13 Tel. (24)721 – 28 – 37 e-mail: ppppleczyca@interia.pl

aby dzieci z radością szły do szkoły. „Wszyscy pragniemy, aby dzieci z radością szły do szkoły. Chcemy, żeby było to miejsce, z którego wyruszają poznawać, badać,podziwiać i uczyć się rozumieć szeroki świat oraz rządzące nim prawa…” DZIĘKUJEMY ZA POŚWIĘCONY CZAS I UWAGĘ …