Wielkopolski Model Asystenta Rodziny Regionalny Ośrodek Polityki Społecznej w Poznaniu Jarocin, 23 września 2011 r.
Wielkopolski Model Asystenta Rodziny KOMU POTRZEBNYJEST MODEL ? propozycja dla decydentów politycznych ujednolicenie jakości i standardów pracy dookreślenie zapisów Ustawy
Wielkopolski Model Asystenta Rodziny OPS/pracownik socjalny Rodzina przeżywająca trudności Asystent rodziny Wywiad środowiskowy (analiza sytuacji rodziny pod kątem realizacji funkcji opiekuńczo-wychowawczej ) Decyzja kierownika OPS o przyznaniu rodzinie asystenta współpraca
Wielkopolski Model Asystenta Rodziny Forma spotkania: warsztaty Termin i miejsce: Poznań, 6-8 czerwca 2011 r. Uczestnicy: przedstawiciele OPS, MOPR, PCPR, Ośrodków Adopcyjno-Opiekuńczych, placówek opiekuńczo-wychowawczych, asystenci rodziny Cel: wypracowanie Wielkopolskiego Modelu Asystenta Rodziny Prowadzący: Krzysztof Korona - psycholog kliniczny, doradca rodzin
Wielkopolski Model Asystenta Rodziny TECHNIKA DEBAT Debaty prowadzone były w małych 5-osobowych zespołach. Zadaniem zespołów było podjęcie dyskusji nad argumentami ZA i PRZECIW przyjęciu kryteriów kompetencji i zachowań asystenta rodziny (AR). W podsumowaniu dyskusji zespołowej podjęto następujące propozycje kryteriów kompetencji i zachowań asystenta rodziny:
Wielkopolski Model Asystenta Rodziny KOMPETENCJE ZAWODOWE I.WYKSZTAŁCENIE ORAZ DOŚWIADCZENIE ZAWODOWE II. PROCES REKRUTACJI - WYMOGI: - nie jest i nie była pozbawiona władzy rodzicielskiej oraz władza rodzicielska nie jest jej zawieszona ani ograniczona -wypełnia obowiązek alimentacyjny- w przypadku, gdy taki obowiązek w stosunku do niej wynika z tytułu egzekucyjnego - nie była skazana prawomocnym wyrokiem za umyślne przestępstwo lub umyślne przestępstwo skarbowe III. PODNOSZENIE KWALIFIKACJI ZAWODOWYCH. SZKOLENIA. SUPERWIZJA.
Wielkopolski Model Asystenta Rodziny ASYSTENT RODZINY VS ŚRODOWISKO RODZINNE zasada samostanowienie rodziny asystent rodziny jako edukator i informator aspekt etyczny
Wielkopolski Model Asystenta Rodziny PODSUMOWUJĄC: 1. Model ma to do siebie, że można go modyfikować, w zależności od: warunków, zmieniającej się rzeczywistości, możliwości i specyfiki np. określonego obszaru. 2. Model ma to do siebie, że sam w sobie jest celem do którego się dąży.
Wielkopolski Model Asystenta Rodziny Dziękuję za uwagę Aleksandra Krawczyk asystent ds. budowania partnerstw i dialogu projekt systemowy ROPS tel