PRAKTYCZNE ASPEKTY PRZYGOTOWANIA WNIOSKU O DOTACJĘ NA SZKOLENIA PRACOWNIKÓW, FINANSOWANE Z PROGRAMU KAPITAŁ LUDZKI Warszawa, 29.01.2009 r.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
SzOK czyli Szkolny Ośrodek Kariery Szkolny Ośrodek Kariery prowadzi działania, których celem jest ukształtowanie umiejętności wspomagających absolwentów.
Advertisements

Wprowadzenie nowego pracownika do organizacji
Komunikacja interpersonalna
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich OŚ IV PROW Mariusz Bednarz Grudzień 2007.
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata stan wdrażania czyli co udało się zrobić? I co jeszcze przed nami? Mariusz Bednarz 1.
Warunki uzyskania dofinansowania z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko Prezentacja przygotowana na podstawie zatwierdzonej wersji PO IiŚ
Solina, 26 października 2009 roku Kompetentny urzędnik – silny samorząd Projekt finansowany jest, ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach.
ŚWIATOWY TYDZIEŃ PRZEDSIĘBIORCZOŚĆI
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Wzrost kompetencji życiowych i umiejętności zawodowych.
CENTRUM KSZTAŁCENIA I DZIAŁANIA PARTNERSTWA W KLASTRZE RES COMMUNIS Warsztaty w ramach projektu:
PREZENTACJA WYKORZYSTANA PODCZAS DEBATY W SALI PATRONA SZKOŁY.
FINANSE I RACHUNKOWOŚĆ
Zarządzanie międzynarodowe
Program wspomagający sekretariat Korespondencja. Wprowadzenie Instytucja dla którego ma być aplikacja pracuje w sieci Ethernet. Serwery pracują na systemie.
Regionalna Grupa Sterująca Ewaluacją Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki dla Województwa Dolnośląskiego na lata 2007–2013 Urząd Marszałkowski Województwa.
Powiatowy Urząd Pracy Grodzisk Mazowiecki,
Najczęściej pojawiające się błędy dotyczące wypełniania wniosku i spełniania kryteriów 15 kwietnia 2011 r. 15 kwietnia 2011 r. Alicja Kuźniar, Biuro Projektów.
Towaroznawstwo i Zarządzanie Jakością Absolwenci specjalności są specjalistami w zakresie kształtowania, oceny i ochrony jakości produktów i usług. W trakcie.
TUTORING Szkoła Podstawowa nr 93 im. Tradycji Orła Białego we Wrocławiu Rok szkolny 2010/ 2011.
Powiatowy Urząd Pracy w Tomaszowie Lubelskim Projekt pt.
Jak skutecznie organizować szkolenia językowe w firmie
Portale informacyjno-edukacyjne w samorządach terytorialnych. Ocena projektów dot. OZE w programie Retscreen Anna Bogusz Warszawa, 8 luty 2011 r.
xHTML jako rozszerzenie HTML
Przedmiot: Podstawy przedsiębiorczości Autor: Olga Łodyga
Bank Wielkopostny to ogólnopolska akcja ewangelizacyjna; dobry i pożyteczny sposób na aktywne przeżycie okresu Wielkiego Postu i przygotowanie się do.
Polskie cyfrowe miasto ? Marzenia a rzeczywistość. Maxymilian Bylicki - Zakopane, Polskie cyfrowe miasto - marzenia a rzeczywistość Maxymilian.
ZARZĄDZANIE PROCESAMI KOMUNIKACYJNYMI PRZEZ EVENT MARKETING
Usługi Doradcze IMPLEMENT Małgorzata Zaborska Prezentacja usług Badania opinii publicznej.
DARCZYŃCY GMINA BOREK WLKPGMINA GOSTYŃGMINA KROBIA GMINA PIASKI GMINA POGORZELA GMINA PONIEC POWIAT GOSTYŃSKI GMINA PĘPOWO.
AS-CONSULTING Połączenie sił to początek, pozostanie razem to postęp, wspólna praca to sukces - Henry Ford.
Wieloletnia Prognoza Finansowa – realność i użyteczność doświadczenia związane z wdrożeniem nowej instytucji.
Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej UNIA EUROPEJSKA FUNDUSZ SPÓJNOŚCI Umowa o dofinansowanie Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i.
Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej UNIA EUROPEJSKA FUNDUSZ SPÓJNOŚCI Kwalifikowanie wydatków c.d. ( najczęściej występujące problemy.
Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej UNIA EUROPEJSKA FUNDUSZ SPÓJNOŚCI Kryteria wyboru projektów w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura.
am NewConnect Convention lipca 2008 Łódź
Projekt realizowany w ramach ZPORR, współfinansowany ze środków Unii Europejskiej z Europejskiego Funduszu Społecznego i budżetu państwa Wpływ warunków.
Projekt realizowany w ramach ZPORR, współfinansowany ze środków Unii Europejskiej z Europejskiego Funduszu Społecznego i budżetu państwa Ocena i oczekiwania.
Projekt Aktywizacja, Specjalizacja, Praktyka-promocja zatrudnienia kobiet realizowany w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego Rozwój Zasobów Ludzkich.
Maciej Baster Wojewódzki Urząd Pracy w Krakowie
Procedura naboru projektów systemowych w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki 2007 – 2013.
Projekt systemowy Program Operacyjny Kapitał Ludzki Gmina Radziejowice/ Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Radziejowicach Radziejowice, 12 listopada 2013.
Program Inicjatywy Wspólnotowej INTERREG III A Czechy - Polska Wałbrzych, 21 lutego 2006 r.
Procedura wydania opinii o zasadności realizacji projektów z zakresu budowy sieci szerokopasmowych finansowanych z funduszy strukturalnych Warszawa.
Biznes plany w ramach PO RYBY Przemysław Osiński, r.
Przedstawienie założeń projektu Naprzeciw zmianom – badanie trendów gospodarczych miasta Jaworzna Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej.
Stowarzyszenie Lokalna Grupa Działania Ziemia Pszczyńska Szkolenie pt.: Tworzenie i rozwój mikroprzedsiębiorstw – przygotowywanie dokumentacji aplikacyjnej.
Propagowanie rozwoju Planu Działań na rzecz Zrównoważonego Wykorzystania Energii w Wielkopolsce, Poznań, października 2012r. Dlaczego warto wdrażać
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Specjalizacja pielęgniarek kluczem do kariery zawodowej.
Wzrost innowacyjności regionu jako efekt rozwijania i upowszechniania dobrych praktyk w zakresie strategicznego zarządzania środowiskowego w organizacjach.
Seminarium Naukowe Wzrost innowacyjności regionu jako efekt rozwijania i upowszechniania dobrych praktyk w zakresie strategicznego zarządzania.
Rola i zadania Rady LGD we wdrażaniu LSR, ze szczególnym uwzględnieniem procedury oceny wniosków, czyli procesu oceny zgodności i procesu wyboru. Europejski.
Instytut Logistyki i Magazynowania
Projekt Szkoły Jagiellońskie dofinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, Sektorowego Programu Operacyjnego Rozwoju.
Działanie 6.2 Rozwój kultury i zachowanie dziedzictwa kulturowego.
1. Wsparcie pracodawców przechodzących procesy adaptacyjne i ich pracowników szansą stabilizacji regionalnego rynku pracy. Departament Rozwoju Regionalnego.
Pomorze 2030 – scenariusze rozwoju i kluczowe technologie Instytut Badań nad Gospodarką Rynkową Informacja nt. projektu Gdańsk, listopad 2009 r.
Program Operacyjny Kapitał Ludzki 2007 – konkursy w 2010 roku - Prowadząca: Martyna Sawicka Gdańsk,
Trwałość projektu "Pomorskie dobry kurs na edukację. Wspieranie uczniów o szczególnych predyspozycjach w zakresie matematyki, fizyki i informatyki" Obszar.
Rzeszów r.. Liczba osób badanych 3 Odpowiedzi badanych na temat stosowania krzyku przez rodziców 4.
Dialog i partnerstwo szansą na rozwój zasobów ludzkich w powiecie kartuskim – edycja II Program Operacyjny Kapitał Ludzki Priorytet VII: Promocja integracji.
Beneficjent Zespół Szkół Samochodowych im. T. Kościuszki we Włocławku Włocławek ul. Leśna 1A.
ZESPÓŁ SZKÓŁ NR3 WE WŁOCŁAWKU IX. ROZWÓJ WYKSZTAŁCENIA I KOMPETENCJI W REGIONACH. 9.2.PODNIESIENIE ATRAKCYJNOŚCI I JAKOŚCI SZKOLNICTWA ZAWODOWEGO pt.:
Projekt pn. Einstein – każdy ma w sobie ukryty potencjał jest działaniem prowadzonym przez Powiat Lubański w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki.
Finansowanie przedsiębiorczości akademickiej. Co wiesz o finansowaniu? Czy potraficie wymienić potencjalne źródła finansowania komercjalizacji badań?
Lokalny Fundusz Młodych Projekt Lokalne Fundusze Młodych realizowany przez Polską Fundację Dzieci i Młodzieży we współpracy z Urzędem Dzielnicy Bielany.
Projekt Integracja dla samodzielności współfinansowany jest przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Projekt pn.: "Budowa infrastruktury rekreacyjno – wypoczynkowej w gminie Zębowice" Gminny Ośrodek Informacji, Kultury i Czytelnictwa w Zębowicach.
Egzamin zawodowy 2010 Zespół Szkół nr 1 im. Jana Pawła II Władysławowo, listopad 2009.
na miarę potrzeb WYSOKO WYKWALIFIKOWANE KADRY SYSTEMU OŚWIATY Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Analiza procesów metodą siatki jakości, badanie satysfakcji klienta, doskonalenie z wykorzystaniem analizy ryzyka 24 kwietnia IV Konferencja Analizy.
Zapis prezentacji:

PRAKTYCZNE ASPEKTY PRZYGOTOWANIA WNIOSKU O DOTACJĘ NA SZKOLENIA PRACOWNIKÓW, FINANSOWANE Z PROGRAMU KAPITAŁ LUDZKI Warszawa, r.

PRAKTYCZNE ASPEKTY PRZYGOTOWANIA WNIOSKU O DOTACJĘ NA SZKOLENIA PRACOWNIKÓW, FINANSOWANE Z PROGRAMU KAPITAŁ LUDZKI Warszawa, r.

W JAKI SPOSÓB PRZYGOTOWAĆ WNIOSEK O DOTACJĘ, KTÓRY UMOŻLIWI FIRMIE OTRZYMANIE DOFINANSOWANIA?

Nie jest problemem stworzenie projektu, problemem jest takie jego przygotowanie, aby uzyskał dofinansowanie!!!

POMYSŁ Podstawą dobrego projektu jest dobry pomysł, na bazie którego przygotowuje się projekt, a więc sekwencję działań prowadzących do realizacji celów firmy. Wniosek o dofinansowanie jest dokumentem, w którym przedstawiamy instytucji finansującej nasz pomysł, nasze problemy i nasze sposoby ich rozwiązania.

CZYNNIKI SUKCESU Wniosek o dotację powinien stanowić logiczną całość. Należy mieć świadomość, że oceniający nie znają realiów naszej firmy, dowiedzą się tylko tyle, ile będzie napisane we wniosku. Nie można oczekiwać, że oceniający będą się domyślać czegoś co dla nas jest oczywiste. logika wypełnienie kryteriów wykonalność spójność

ANALIZA POTRZEB SZKOLENIOWYCH Szkolenie jako instrument rozwiązywania problemów związanych z niewystarczającym poziomem wiedzy i umiejętności w firmie, powinno być poprzedzone analizą potrzeb szkoleniowych. Uzasadnienia wymaga zarówno tematyka szkoleń, jak i zakwalifikowanie pracowników z konkretnych stanowisk do udziału w projekcie. Analiza powinna precyzyjnie wskazać stanowiska bądź osoby które wymagają przeszkolenia oraz odpowiedzieć na pytania czego nie potrafią pracownicy i jakie szkolenia są im potrzebne.

ŹRÓDŁA DOFINANSOWANIA SZKOLEŃ W PRZEDSIĘBIORSTWACH

PODDZIAŁANIE Rozwój kapitału ludzkiego w przedsiębiorstwach zamknięte projekty szkoleń ogólnych i specjalistycznych oraz doradztwa dla przedsiębiorstw i grup przedsiębiorstw oraz pracowników przedsiębiorstw, przygotowane w oparciu o indywidualne strategie przygotowane w firmie; firma musi posiadać przedstawicielstwa, file, oddziały w przynajmniej dwóch różnych województwach, a szkolenia muszą się odbywać również w co najmniej dwóch województwach; wartość projektu: minimalna - wartość 400 tys. zł maksymalna - 15 mln zł ŹRÓDŁA DOFINANSOWANIA SZKOLEŃ

PODDZIAŁANIE Wspieranie rozwoju kwalifikacji zawodowych i doradztwo dla przedsiębiorstw ogólne i specjalistyczne szkolenia oraz doradztwo związane ze szkoleniami dla kadry zarządzającej i pracowników przedsiębiorstw m.in. w zakresie zarządzania, organizacji pracy, BHP, elastycznych form pracy, wdrażania technologii produkcyjnych przyjaznych środowisku, wykorzystania w prowadzonej działalności technologii informacyjnych i komunikacyjnych projekty o zasięgu regionalnym (przedsiębiorcy składają wnioski o dofinansowanie szkoleń w poszczególnych województwach dla pracowników z danego regionu) wartość projektu (różna w zależności od województwa) minimalna – najczęściej 50 tys. zł maksymalna – najczęściej nieokreślona ŹRÓDŁA DOFINANSOWANIA SZKOLEŃ

POZIOM DOFINANSOWANIA SZKOLEŃ Małe przedsiębiorstwa Średnie przedsiębiorstwa Duże przedsiębiorstwa Szkolenia ogólne pozwalają na zdobycie umiejętności możliwych do wykorzystania w różnych firmach 80%70%60% Szkolenia specjalistyczne Pozwalają na zdobycie umiejętności przydatnych praktycznie jedynie w danej firmie 45%35%25%

PRZYGOTOWANIE WNIOSKU O DOFINANSOWANIE

KRYTERIA OCENY WNIOSKU Przygotowując wniosek o dofinansowanie należy zwrócić jednakową uwagę na następujące kryteria: formalne, dostępu, merytoryczne, horyzontalne, strategiczne, Stanowią one podstawę weryfikacji wniosków przez instytucję finansującą.

KRYTERIA FORMALNE Przykłady Czy wniosek został złożony we właściwej instytucji? Czy wniosek został złożony w określonym terminie Czy wniosek został wypełniony w języku polskim? Czy wniosek został sporządzony na obowiązującym formularzu? Czy wniosek jest kompletny (tj. wydruk zawiera wszystkie strony, został opatrzony pieczęciami wnioskodawcy oraz podpisany przez upoważnione osoby)? Czy suma kontrolna papierowej i elektronicznej wersji wniosku jest tożsama na wszystkich stronach wniosku? Czy wypełniono wszystkie wymagane pola we wniosku i złożono wymagane załączniki? Czy wniosek wpłynął w odpowiedzi na ogłoszenie o konkursie? Czy wnioskodawca nie podlega wykluczeniu z ubiegania się o dofinansowanie (na podstawie art. 211 ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych)?

KRYTERIA FORMALNE Ocena formalna ma charakter zero-jedynkowy. Niespełnienie chociaż jednego z kryteriów formalnych powoduje, że wniosek odpada i nie jest dalej oceniany. Oznacza to zaprzepaszczenie, często wielomiesięcznych prac nad merytoryczną stroną projektu i stratę poniesionych nakładów finansowych!

KRYTERIA DOSTĘPU Przykłady Czy wnioskodawca jest uprawniony do ubiegania się o dofinansowanie? Czy wniosek skierowano do właściwych grup docelowych? Czy projekt spełnia kryterium obszaru realizacji? Czy projekt spełnia kryterium wysokości wkładu własnego?

KRYTERIA MERYTORYCZNE LOGIKA PROJEKTU SZKOLENIOWEGO 1. Uzasadnij potrzebę i wskaż problemy w firmie 2. Określ cele projektu 3. Wskaż i uzasadnij wybór adresatów szkoleń 4. Określ działania, które mają pomóc w rozwiązaniu problemów i umożliwić osiągnięcie celów 5. Określ planowane rezultaty zaproponowanych działań 6. Wskaż zgodność rezultatów z założonymi celami 7. Pokaż swój potencjał oraz zdolność organizacyjną i finansową do realizacji projektu 8. Szczegółowo określ i uzasadnij koszty planowanych działań

KRYTERIA MERYTORYCZNE UZASADNIENIE POTRZEBY REALIZACJI PROJEKTU Wskazanie kwestii problemowych, które zostaną rozwiązane (złagodzone) dzięki realizacji projektu Wskazanie celu głównego i celów szczegółowych projektu Wskazanie zgodności celów z PO KL, Planem działania oraz innymi właściwymi dokumentami strategicznymi

KRYTERIA MERYTORYCZNE GRUPY DOCELOWE PROJEKTU Opis grupy docelowej (osób, firmy, grupy firm, które zostaną objęte wsparciem) Uzasadnienie wyboru grupy docelowej Opis sposobu rekrutacji uczestników projektu (w tym uwzględnienie zasady równości szans, w tym równości płci)

DZIAŁANIA Racjonalność harmonogramu działań, przy uwzględnieniu wartości dodanej projektu oraz adekwatności doboru instrumentów służących osiągnięciu celów projektu WARTOŚĆ DODANA Dodatkowe rezultaty nie wynikające z celów projektu, np.: innowacyjność podejścia, zastosowanie rozwiązań, mogących stanowić wzór dla następnych projektów, promowanie zasady równych szans kobiet i mężczyzn oraz osób niepełnosprawnych. utworzenie dodatkowych miejsc pracy efekty, które nie byłyby możliwe bez wsparcia z EFS KRYTERIA MERYTORYCZNE

REZULTATY PROJEKTU Opis twardych i miękkich rezultatów projektu w odniesieniu do planowanych działań, z uwzględnieniem ich trwałości i kompleksowości, racjonalności i wykonalności Opis sposobu monitorowania (badania, mierzenia) rezultatów projektu Opis, w jaki sposób ww. rezultaty wpłyną na realizację założonych celów projektu KRYTERIA MERYTORYCZNE

POTENCJAŁ WNIOSKODAWCY I SPOSÓB ZARZĄDZANIA PROJEKTEM Doświadczenie w realizacji podobnych przedsięwzięć Potencjał instytucjonalny (kadrowy i finansowy) wnioskodawcy oraz (ewentualnie) jego partnerów, weryfikowane w oparciu o przedstawione dane finansowe Sposób zarządzania projektem (podział obowiązków, personel kluczowy) Rola partnerów lub innych instytucji zaangażowanych w projekt KRYTERIA MERYTORYCZNE

zgodność z polityką równych szans i koncepcją zrównoważonego rozwoju, zgodność z prawodawstwem wspólnotowym i krajowym. spójność z dokumentem będącym podstawą przyznawania dotacji tzn. Szczegółowym Opisem Priorytetów PO KL. KRYTERIA HORYZONTALNE

KRYTERIA STRATEGICZNE Przykłady Realizacja projektów kompleksowych – łączących kilka form wsparcia Komplementarność z projektami realizowanymi w ramach RPO Skierowanie szkoleń dla osób 45+ Skierowanie szkoleń dla pracowników z wykształceniem poniżej wyższego Skierowanie projektów do osób z terenów wiejskich i małych miast Skierowanie projektów dla pracowników MMŚP Skierowanie projektów do konkretnej branży np.turystycznej Wspomaganie wprowadzania innowacji w przedsiębiorstwach Uzyskanie przez uczestnika szkolenia uznawalnego certyfikatu Wkład własny, np. 10% Tematyka szkoleń (np. języki obce, elastyczne formy czasu pracy) Projekty wspierające wprowadzenie innowacji Preferowanie projektów szkoleniowych firm dla własnych pracowników KRYTERIA STRATEGICZNE SĄ KRYTERIAMI FAKULTATYWNYMI

POBUDZENIE INNOWACYJNOŚCI Zwiększaniu innowacyjności technologicznej, produktowej i organizacyjnej firm towarzyszyć powinno doskonalenie kadr. Budowanie przewagi konkurencyjnej w znacznej mierze oparte jest na wiedzy. WZROST ZATRUDNIENIA I ROZWÓJ ZASOBÓW LUDZKICH Projekty szkoleniowe mają służyć zarówno wzmocnieniu konkurencyjności przedsiębiorstw jak polepszeniu pozycji pracowników na rynku pracy WYKORZYSTANIE NOWYCH TECHNOLOGII W SZKOLENIACH W obszarze szkoleń zachęca się do prowadzenia ich w formie on-line (e-learning) PRIORYTETY UE W OBSZARZE ROZWOJU ZASOBÓW LUDZKICH

WARTO ZAPAMIĘTAĆ! Zanim rozpoczniesz przygotowywać wniosek porozmawiaj z przedstawicielem instytucji przyznającej dotację lub z konsultantem. Przygotuj się do złożenia wniosku, zanim ogłoszony zostanie konkurs. Wybierz podejście do projektu Mam pomysł – chcę uzyskać dotację aby go sfinansować! zamiast Są pieniądze do zdobycia – wymyślmy coś! Pamiętaj, że dotacje przyznawane są w konkursie – wygrywają najlepsze projekty. Nie przekraczaj terminów. Bądź skrupulatny.

DZIĘKUJĘ ZA UWAGĘ Remigiusz Nowicki DEPARTAMENT DORADZTWA EUROPEJSKIEGO ul. Strzelecka 34/ Poznań tel. +48 (61) internet: Inspirujemy w drodze po kapitał DZIĘKUJĘ ZA UWAGĘ Remigiusz Nowicki DEPARTAMENT DORADZTWA EUROPEJSKIEGO ul. Strzelecka 34/ Poznań tel. +48 (61) internet: