Ocena przestrzeni publicznej z punktu widzenia pieszych

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
30 marca SPOSÓB NA KARIERĘ W PRZEDSIĘBIORSTWIE Dariusz Szpakowski Gminna Spółdzielnia Samopomoc Chłopska w Ozorkowie Nauczycielem wszystkiego jest.
Advertisements

Konsultacje Społeczne, 06-07/09/20071 PROJEKT TRASY KRASIŃSKIEGO na odcinku plac Wilsona ul. Budowlana wraz przeprawą mostową i torowiskiem tramwajowym.
MPO KRAKÓW ISO 9001 Problematyka efektywnej gospodarki odpadami - Nowoczesne rozwiązania w branży usług komunalnych Kraków, kwiecień 2007.
Dział Zaopatrzenia w Surowiec Drzewny 13 lipca 20071PFLEIDERER Prospan S.A PROSPAN Grajewo S.A.. Rynek surowca drzewnego w Polsce – w drodze ku stabilizacji.
Made by : Jakub Maćkowiak
Zastosowanie osi symetrii i wielokątów w przyrodzie
Transport-wygoda i ekologia
TRENDY PRZYSZŁOŚCI DLA POLSKI do roku PEST: polityka, ekonomia, socjologia, technologie. SEMINARIUM INE PAN Warszawa INSTYTUT NAUK EKONOMICZNYCH.
OBLICZANIE SKALI MAPY Odległość między Ciechanowem a Kijowem w linii prostej wynosi 725 km. Oblicz skalę mapy, na której ta odległość wynosi 14,5 cm. Dane:
Badania podaży i popytu turystycznego
Turystyka krajoznawcza
Polityka turystyczna pańswa
Vitalii Dugaev Katedra Fizyki Politechnika Rzeszowska Semestr I Rok 2012/2013.
Analiza Stanu bezpieczeństwa pieszych, w tym dzieci do lat 14 oraz innych niechronionych uczestników ruchu na drogach województwa podkarpackiego w trzech.
Warunki uzyskania dofinansowania z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko Prezentacja przygotowana na podstawie zatwierdzonej wersji PO IiŚ
Regionalny Ośrodek Kształcenia na Odległość w Krośnie Regionalny Ośrodek Kształcenia na Odległość w Krośnie
Bezdrożami mojej miejscowości -kapliczki- Autor: Natalia Gałuszka Klasa III c 2006/2007.
Wolontariat w BACZYŃSKIM.
Ekologiczne poruszanie się po Gorzowie Wielkopolskim i jego okolicach Debata organizowana w ramach XIX Sesji Sejmu Dzieci i Młodzieży.
Szkoła systemów społecznych. Istota, przedstawiciele, wyniki
Zakłady Chemiczne w Polsce Kluczowe kwestie
Nieformalne miejsca spotkań. ANKIETY Przeprowadziliśmy wśród uczniów gimnazjum ankietę na temat nieformalnych miejsc spotkań. Przedstawimy przykładowe.
Symetria osiowa i środkowa
Uwaga !!! Uczniowie SP 32 w Toruniu ! Zapraszamy was i Wasze rodziny do wzięcia udziału w Festynie Zdrowia, który odbędzie się 31 maja 2013 roku podczas.
Materiał edukacyjny wytworzony w ramach projektu „Scholaris - portal wiedzy dla nauczycieli” współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
Opinie warszawiaków na temat organizacji UEFA EURO 2012 Warszawa, sierpień 2011 Opracowanie: Urząd m.st. Warszawy Centrum Komunikacji Społecznej.
WYBRANE ZNAKI W RUCHU DROGOWYM
Wypadki na drogach – porozmawiajmy Szkoła Podstawowa nr 1 im. Kardynała Bolesława Kominka w Kątach Wrocławskich.
PRAWIDŁOWA SYLWETKA.
VLAN Sieć VLAN jest logicznym zgrupowaniem urządzeń sieciowych lub użytkowników niezależnie od położenia ich fizycznego segmentu.
Antonie de Saint-Exupery
Dynamika bryły sztywnej
1 Oddziaływanie grawitacyjne. 2 Eliminując efekty związane z oporem powietrza możemy stwierdzić, że wszystkie ciała i lekkie i ciężkie spadają z tym samym.
Przedmiot: Podstawy przedsiębiorczości Autor: Olga Łodyga
Stojący pasażer Stojący pasażer w autobusie podczas gwałtownego hamowania „leci” do przodu.
Ruch niejednostajny Wykres zależności Wykres w zależności od prędkości susającego zająca (1) i poruszającego się żółwia (2) od czasu trwania ruchu.
Ruch jednostajny po okręgu Ciało porusza się ruchem jednostajnym oraz torem tego ruchu jest okrąg.
Strategia kształtowania jakości oferty turystyki wiejskiej
DANE SPRAWOZDAWCZE Z ZAKRESU LIST PACJENTÓW OCZEKUJĄCYCH OD 1 KWIETNIA 2007 ROKU. Mgr Marcin Karwacki Przedsiębiorstwo Informatyczne KAMSOFT.
Polskie cyfrowe miasto ? Marzenia a rzeczywistość. Maxymilian Bylicki - Zakopane, Polskie cyfrowe miasto - marzenia a rzeczywistość Maxymilian.
Bazy danych w systemie SimCallCenter Krótkie omówienie wyboru baz danych stosowanych w CallCenter, integracja z zewnętrznymi bazami danych Czas 15 min.
Planowanie trasy.
ZARZĄDZANIE PROCESAMI KOMUNIKACYJNYMI PRZEZ EVENT MARKETING
Usługi Doradcze IMPLEMENT Małgorzata Zaborska Prezentacja usług Badania opinii publicznej.
ZANIECZYSZCZENIA POWIETRZA
Ewa Amghar, Barbara Bułat BIBLIOTEKARZ – ZAWÓD Z PRZYPADKU, Z PRZYMUSU CZY Z MARZEŃ? MOTYWY WYBORU ZAWODU PRZEZ PRACOWNIKÓW BIBLIOTEKI JAGIELLOŃSKIEJ.
Wielowymiarowa analiza poziomu ubóstwa w województwie podlaskim WSTĘPNE WYNIKI BADAŃ
Rozbudowa i przebudowa infrastruktury dworcowej regionalnego węzła integracyjnego Chojnice. Projekt planowany do wsparcia ze środków Unii Europejskiej.
Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej UNIA EUROPEJSKA FUNDUSZ SPÓJNOŚCI Kryteria wyboru projektów w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura.
Ile przyrody w mojej głowie, tego się po lekcji dowiem Ćwiczenia praktyczne.
Projekt realizowany w ramach ZPORR, współfinansowany ze środków Unii Europejskiej z Europejskiego Funduszu Społecznego i budżetu państwa Ocena i oczekiwania.
Podsumowanie wdrożonych środków finansowych w ramach 4 osi priorytetowej Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata Europejski Fundusz Rolny.
Łamana Anna Gadomska S.P. 79 Łódź.
3 Posiedzenie Rady Strategii Rozwoju Chojnic Chojnice Strategia Rozwoju Miasta Chojnice na lata
Szymon Murawski, 4 rok nanotechnologii1 Misja kosmiczna GAIA Czyli cały wszechświat w twoim domu.
Podsumowanie Programu IW INTERREG III A Czechy –Polska w Województwie Śląskim Ocena wpływu transgranicznego Konferencja Podsumowująca Interreg III A Czechy.
Programowanie ruchu narzędzia
Strategie badań – ilościowe v. jakościowe - porównanie
RENTOWNY PROGRAM AUTOMATYCZNEJ DOSTAWY (ADR)RENTOWNY PROGRAM AUTOMATYCZNEJ DOSTAWY (ADR) (Nowy Program – 1 września 2009 r.) Przykład: LifePak ® - 72,60.
Podsumowanie W. Suchorzewski PODSUMOWANIE 130 UCZESTNIKÓW + 3 rowery 15 REFERATÓW (13+2) PREZENTACJE WZBOGACAJĄCE TEKSTY.
KLIMAT PROWADZENIA BIZNESU W POWIECIE SOKÓLSKIM w latach prezentacja wyników ankiet przeprowadzonych wśród lokalnych przedsiębiorców.
Bezpieczeństwo energetyczne kraju Program dla obszarów wiejskich Bogdan Sedler Olsztyn, sierpień 2008 r. Fundacja Naukowo – Techniczna GDAŃSK.
Generowanie neutronów w liniowym akceleratorze elektronów
Korzyści dla MSP ze współpracy z ISW. MSP współpracujące z ISW Przegląd korzyści Korzyści Dostęp do ekspertyz Rozwiązywanie problemów Badania Specjalistyczne.
Rzeszów r.. Liczba osób badanych 3 Odpowiedzi badanych na temat stosowania krzyku przez rodziców 4.
ZESPÓŁ SZKÓŁ NR3 WE WŁOCŁAWKU IX. ROZWÓJ WYKSZTAŁCENIA I KOMPETENCJI W REGIONACH. 9.2.PODNIESIENIE ATRAKCYJNOŚCI I JAKOŚCI SZKOLNICTWA ZAWODOWEGO pt.:
Badanie wychylenia osi komina przemysłowego Dr inż. Ryszard Kowalski
Bezpieczny na drodze.
Analiza procesów metodą siatki jakości, badanie satysfakcji klienta, doskonalenie z wykorzystaniem analizy ryzyka 24 kwietnia IV Konferencja Analizy.
Podzielona POLSKA, czyli otwarte formaty
Zapis prezentacji:

Ocena przestrzeni publicznej z punktu widzenia pieszych  Transplan Konsulting Ocena przestrzeni publicznej z punktu widzenia pieszych Piotr Olszewski Konferencja „Miasto i Transport” - Warszawa, 6 grudzień 2007 r. P. Olszewski – MiT 2007

Ruch pieszy – zaniedbany środek transportu Ruch pieszy w planowaniu jest traktowany drugoplanowo Podróże piesze często pomijane w badaniach i modelowaniu Uważa się, że ruch pieszy jest ‘samoorganizujący’ Podróże piesze: 10%-30% wszystkich podróży każda podróż zawiera segment pieszy P. Olszewski – MiT 2007

Ostatnio: wzrost zainteresowania ruchem pieszym Troska o środowisko Bezpieczeństwo pieszych na drogach piesi są najbardziej narażeni na wypadki Walory zdrowotne chodzenie jest najprostszą formą wysiłku fizycznego Integracja systemów transportu zbiorowego wygodne dojścia warunkiem atrakcyjności KZ Dostępność dla osób starszych i niepełnosprawnych poprawa dostępności zaczyna się od chodników P. Olszewski – MiT 2007

Metody oceny warunków dla pieszych Ocena chodników i ciągów pieszych Metoda Fruina/HCM: gęstość  poziom swobody ruchu oceny punktowe, czynniki jakościowe Ocena obszarów/sieci dla pieszych dostępność piesza (walkability) drążność kwartałów zabudowy PEF (wskaźnik środowiska pieszego) Modele symulacyjne analiza potoków pieszych na stacjach, stadionach, etc. modele matematyczne bardziej skomplikowane niż dla samochodów P. Olszewski – MiT 2007

Badanie dostępności stacji metra w Singapurze Cel projektu: ocena warunków ruchu pieszego w okolicach 10 stacji metra P. Olszewski – MiT 2007

Badania ankietowe i polowe 1550 wywiadów z pasażerami Pomiary 185 tras dojścia pieszego: odległości, schody, spadki, przejścia przez jezdnie, kolizje z ruchem ocena czynników jakościowych: zatłoczenie, nawierzchnia, zadaszenie, wygoda, ciągłość (skala: 1 - 5) Bedok MRT P. Olszewski – MiT 2007

Ekwiwalentna odległość dojścia Model wyboru dojścia/dojazdu pozwala zidentyfikować czynniki wpływające na uciążliwość dojścia: Odległość, schody, przejścia przez jezdnie, kolizje Ekwiwalentna odległość dojścia EWD oddaje wpływ tych czynników: EWD = rzeczywista odległość piesza + 42.8 (liczba przejść przez jezdnie) + 2.7 (liczba schodów w górę) + 26.4 (liczba kolizji z ruchem) P. Olszewski – MiT 2007

Model wyboru dojścia/dojazdu Prawdopodobieństwo dojścia pieszo (Pw) zależy od różnicy uciążliwości dojścia (Vw) i dojazdu (Vnw): Uciążliwość jest kombinacją liniową parametrów i zmiennych opisujących dojście i dojazd: Vw – Vnw = ’xi = 1 x1+ 2 x2 + … + K xK P. Olszewski – MiT 2007

Wskaźniki ilościowe Wydłużenie trasy = stosunek rzeczywistej odległości dojścia do odległości w linii prostej: Fd = Wskaźnik utrudnień w chodzeniu – effekt uciążliwości schodów, przejść przez jezdnie, etc. Fo = średnia odległość dojścia średnia odległość w linii prostej średnia ekwiwalentna odległość dojścia średnia odległość dojścia P. Olszewski – MiT 2007

Ocena tras dojścia – wskaźniki ilościowe Stare stacje Nowe stacje P. Olszewski – MiT 2007

Uciążliwość przejść przez jezdnie Przejścia przez jezdnie i wiele schodów do pokonania P. Olszewski – MiT 2007

Ocena tras dojścia – wskaźniki jakościowe 5 = bardzo dobre 1= złe Nowe stacje mają słabiej rozwinięte sieci piesze P. Olszewski – MiT 2007

Czynniki jakościowe Zadaszenie Ciągłość, nawierzchnia P. Olszewski – MiT 2007

Ocena warunków dla pieszych Wskaźniki uśrednione dla obszarów obsługi stacji metra Wskaźnik wydłużenia tras: 1,21 – 1,40 Wskaźnik utrudnień w chodzeniu: 1,17 – 1,30 Wskaźnik dostępności pieszej porównanie do sytuacji idealnej: chodzenie bez przeszkód zakres: 44% - 65% P. Olszewski – MiT 2007

Idealne warunki piesze Chodzenie w linii prostej, brak schodów i kolizji z ruchem kołowym P. Olszewski – MiT 2007

Wnioski “Ekwiwalentna odległość dojścia” odzwierciedla uciążliwość czynników: rzeczywista odległość, schody, przejścia przez jezdnie i kolizje z ruchem Do oceny środowiska pieszego można zastosować: wskaźniki wydłużenia tras i utrudnień w chodzeniu wskaźnik dostępności pieszej obszaru modele symulacyjne Metody te: mogą służyć do oceny usprawnień dojść pieszych mogą być zastosowane w warunkach polskich po kalibracji P. Olszewski – MiT 2007

Dziękuję za uwagę P. Olszewski – MiT 2007