Dochody JST 2004 - 2012 Warszawa 28 maja 2013.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Finanse publiczne w Polsce w okresie kryzysu
Advertisements

Założenia do projektu budżetu na 2012 rok oraz wieloletniej prognozy finansowej na lata wg stanu na dzień r.
Finanse publiczne w Polsce w okresie kryzysu
2 PODSTAWOWE WIELKOŚCI BUDŻETOWE REALIZACJA PLANU W I PÓŁROCZU 2012 R.
Finanse publiczne w Polsce w okresie kryzysu
Zadłużenie jst w świetle nowej ustawy o finansach publicznych
Doskonalenie zarządzania usługami publicznymi i rozwojem w jednostkach samorządu lokalnego Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach.
Badanie ankietowe Szacunek planowanych wydatków majątkowych gmin wiejskich i miejsko-wiejskich w latach
Jak najlepiej wykorzystać ? środki finansowe z Unii Europejskiej? 6 kwietnia 2006.
System ewaluacji NPR i NSRO
Elżbieta Malinowska-Misiąg Wojciech Misiąg Marcin Tomalak
Konferencja informacyjna na temat na temat konkursu dotacji dla partnerstw samorządowych w ramach Programu Regionalnego MF EOG Warszawa 28 stycznia.
Strategia Rozwoju Województwa Lubuskiego 2020.
Ustawa z dnia 27 sierpnia 2009 r
Koszt pieniądza dla samorządów dziś i jutro Bank Gospodarstwa Krajowego Warszawa, 6-7 października 2009.
Informacja o realizacji budżetu w 2012 rok Warszawa r. Komisja Infrastruktury i Inwestycji Rady Miasta.
1 Warszawa, 7 kwietnia 2010 r. SPRAWOZDANIE ROCZNE Z REALIZACJI BUDŻETU ZA 2009 ROK POSIEDZENIE KOMISJI BUDŻETU I FINANSÓW RADY MIASTA.
Sprawozdanie z wykonania budżetu miasta Opola za 2008 r. Opole, 30 kwietnia 2009r.
Wieloletnia Prognoza Finansowa miasta Tychy
Wykonanie dochodów i wydatków Województwa Dolnośląskiego w latach 1999 – 2011, przewidywane wykonanie 2012 r. oraz projekt uchwały budżetowej na 2013 r.
POLITYKA RZĄDU WOBEC SAMORZĄDÓW. SAMORZĄDNOŚĆ największy sukces 20 lat wolnej Polski! źródło cywilizacyjnego rozwoju kraju gwarancja racjonalnego wydatkowania.
Katarzyna Piętka-Kosińska CASE-Doradcy
Wykonanie budżetu miasta Tychy za 2012 rok
Warszawa 17 grudnia 2009 r. PROJEKT BUDŻETU NA 2010 ROK SESJA RADY MIASTA WYSTĄPIENIE PANI HANNY GRONKIEWICZ-WALTZ PREZYDENT MIASTA STOŁECZNEGO WARSZAWY.
- informacja dla jednostek samorządu terytorialnego
Seminarium naukowe WSZiP w dniu Tendencje zmian w gospodarce w 2011 roku Polska na tle Europy Finanse państwa Prognozy na 2012 rok P relegenci:
Środki pochodzące ze źródeł zagranicznych w wydatkach publicznych w spojrzeniu regionalnych izb obrachunkowych Małgorzata Kern Naczelnik Wydziału Informacji,
Finanse publiczne w świetle statystyk
Kluczowe liczby w projekcie budżetu na 2014 rok i w projekcie Wieloletniej Prognozy Finansowej na lata Warszawa 15 listopada 2013 r. MIASTO STOŁECZNE.
PREZYDENT MIASTA TYCHY Wykonanie budżetu miasta Tychy za 2011 rok.
Rola państwa w gospodarce
Ministerstwo Rozwoju Regionalnego, ul. Wspólna 2/4, Warszawa, Narodowe Strategiczne Ramy Odniesienia – koncepcja.
Deficyt budżetowy a dług publiczny
BUDŻET NA ROLNICTWO I POLSKĄ WIEŚ
Konferencja zakończenie IV edycji oraz inauguracja VI edycji Akademii Liderów Samorządowych Uczestnictwo w Akademii Liderów Samorządowych – konieczność.
Projekt realizowany w ramach Programu Regionalnego MRR „Rozwój miast poprzez wzmocnienie kompetencji jednostek samorządu terytorialnego, dialog społeczny.
Warszawa 25 września Subwencja regionalna w świetle ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego i jej znaczenie dla województwa mazowieckiego.
SPRAWOZDANIE FINANSOWE GMINY JEDLNIA
Motto „Tysiąc razy lepiej zapalić świeczkę, niż wiecznie narzekać na ciemność” Przysłowie chińskie.
Zasady generalne zarządzania finansami to: 1.Skupienie uwagi nie na kwotach, ale na tendencjach i strukturach. 2.Stała znajomość długoterminowego wpływu.
1Warszawa, 25 listopada 2013 r. BUDŻET WOJEWÓDZTWA MAZOWIECKIEGO NA 2014 R. I PROGRAM OSTROŻNOŚCIOWY 25 listopada 2013 r. (poniedziałek)
Narzędzia wspomagające procesy zarządzania w gminach wiejskich Ossa, dnia września 2014 roku.
Projekt budżetu Gminy Miejskiej Chojnice 2016 r..
Finansowe skutki dla JST podniesienia kwoty wolnej od podatku PIT do 8000 zł.
Kolejne zajęcia: Zajęcia 1: B. Winiarski (red.), Polityka Gospodarcza, Wyd. PWN, Warszawa 2006, s Zajęcia 2: B. Winiarski (red.), Polityka Gospodarcza,
(Przyjęty Uchwałą Nr CCXIII/769/14 Zarządu Powiatu w Rykach z dnia 13 listopada 2015 r. PROJEKT WIELOLETNIEJ PROGNOZY FINANSOWEJ POWIATU RYCKIEGO NA LATA.
Wskaźniki miasta. A. Dochody gminy ogółem na mieszkańca (PLN/mieszk) Wskaźnik pokazuje ogólny poziom łącznych dochodów miasta, przypadający na jednego.
PROJEKT BUDŻETU POWIATU BOLESŁAWIECKIEGO NA ROK 2016
PROJEKT BUDŻETU 2016 R..
Sprawozdanie z wykonania Budżetu Miasta za 2011 rok.
BUDŻET MIASTA GDAŃSKA WYKONANIE ZA ROK PlanWykonanie% DOCHODY zł zł101 WYDATKI zł zł94 NADWYŻKA-
Dochody JST 2004 – 2012, perspektywa 2013 – 2020 Warszawa, 20 czerwca 2013 Senat RP.
Wykonanie Budżetu Miasta Gdańska za rok Wykonanie Budżetu za 2004 r. - dochody, wydatki i nadwyżka.
Procedura ograniczania deficytu a rozwój miast Ryszard Grobelny Prezydent Miasta Poznania.
Sytuacja finansowa JST w latach Warszawa, maj 2014.
Ograniczenie długu sektora samorządowego w świetle przepisów o finansach publicznych XV Dolnośląskie Forum Samorządu Terytorialnego, kwietnia 2014.
BUDŻET MIASTA GDAŃSKA WYKONANIE 2013 ROKU. Budżet – wykonanie 2013 r. DOCHODY WYDATKI NADWYŻKA
Budżet Miasta Gdańska na rok Budżet na 2006 r. - dochody, wydatki i deficyt.
WYKONANIE BUDŻETU WOJEWÓDZTWA KUJAWSKO- POMORSKIEGO ZA 2015 ROK.
PROJEKT BUDŻETU MIASTA NA 2017 ROK PROJEKT BUDŻETU MIASTA NA 2017 ROK
1 16 września 2013 r..
Rola samorządu regionalnego w systemie sektora publicznego
Finanse jednostek samorządu terytorialnego – opracowywane zmiany w prawie Dr Jerzy Kwieciński, Sekretarz Stanu w Ministerstwie Rozwoju, Członek Rady Ministrów,
Ministerstwo Finansów
Kolejne zajęcia: Zajęcia 1: B. Winiarski (red.), Polityka Gospodarcza, Wyd. PWN, Warszawa 2006, s Zajęcia 2: B. Winiarski (red.), Polityka Gospodarcza,
mgr Małgorzata J. Januszewska
Finanse powiatowe - stan aktualny - potrzeby i oczekiwania
Jednostek Samorządu Terytorialnego a rosnące obciążenia finansowe
Sprawozdanie z wykonania budżetu za 2018 rok
Sytuacja finansów JST wybrane wskaźniki
Zapis prezentacji:

Dochody JST 2004 - 2012 Warszawa 28 maja 2013

Dochody – wydatki majątkowe – wynik rok 2004 2005 2006 2007 2008 2009 2010 2011 2012 D og 91,5 102,9 117,0 131,4 142,6 154,8 162,8 171,3 177,4 D og-UE 90,7 100,1 111,9 124,8 137,2 140,4 149,0 155,0 162,9 D wł 47,1 54,9 62,9 74,1 78,3 75,3 78,6 83,6 87,0 w tym PIT 14,3 17,0 19,6 24,6 28,5 27,0 26,9 29,4 30,8 W maj 15,2 18,4 25,0 27,1 31,2 43,1 44,2 42,4 35,6 Wynik 0,1 0,9 -3,0 0,7 -1,4 -13,0 -15,0 -10,3

Dochody – wydatki majątkowe – wynik

Udziały JST w podatku PIT

Z raportu W. Misiąga dla MRR Analiza dochodów, wydatków i zobowiązań JST w latach 2008–2011 i ich prognozy na lata 2012–2020, w kontekście (…) zapewnienia wkładu własnego do projektów UE; Warzsawa, Rzeszów 2012 Od 2010 r. obserwujemy obniżenie tempa wzrostu dochodów JST. Wyższe dochody JST to efekt zwiększonych transferów, przede wszystkim z budżetu państwa, w tym transferów środków unijnych. Dochody własne, liczone w cenach stałych, zmniejszyły się pomiędzy 2008 a 2011 rokiem o 2,3%. W dochodach podatkowych widać wyraźny spadek realnych wpływów w niemal wszystkich rodzajach JST. W porównaniu z wpływami z 2008 r. duże miasta realnie utraciły 9% dochodów podatkowych, pozostałe gminy miejskie – ponad 3%, powiaty – 5,4%, a województwa – aż 13,8%. PIT jest źródłem największych dochodów własnych JST. W latach 2008–2011 do budżetów JST wpłynęły dochody z PIT w łącznej wysokości 112 mld zł, co stanowi ponad 35% dochodów własnych. Realne wpływy sektora z PIT zmniejszyły się badanym okresie o 7%.

Z raportu J. Sieraka i M. Bitnera dla MRR Oszacowanie środków niezbędnych do zapewnienia krajowego wkładu publicznego do projektów realizowanych w ramach średniookresowych ram finansowych 2014-2020; Warszawa 2013 W wariancie polegającym na utrzymaniu wydatków inwestycyjnych (poza wydatkami podlegającymi refun-dacji i ich współfinansowaniem) na średnim poziomie z okresu 2007-2011 tylko 639 JST wykazuje wskaźnik obsługi zadłużenia na dopuszczalnym poziomie. W większości przypadków zasadniczy wpływ na ogra-niczenie możliwości obsługi długu (…) miało silne zmniejszenie relacji nadwyżki operacyjnej do dochodów, począwszy od r. 2009. Nawet przy bardzo silnej redukcji inwestycji (o 80%) w stosunku do średniego poziomu z lat 2007-2011 – ponad 1300 JST nie będzie mogło zachować reguły w okresie 2014-2022.

Rekomendacje z raportu Sieraka-Bitnera stworzenie mechanizmów umożliwiających monitorowanie i okre- sową ewaluację przestrzegania konstytucyjnych gwarancji zapew- niania JST udziału w dochodach publicznych odpowiednio do przy- padających im zadań oraz dostosowywania zmian w podziale do- chodów publicznych do zmian w zakresie zadań i kompetencji JST; zwiększenie roli organów JST w kształtowaniu wysokości podat- ków i opłat stanowiących dochody JST (…), a zwłaszcza podatku od nieruchomości, czemu powinno towarzyszyć gospodarcze ureal- nienie wymiaru tego podatku, zmiana ekonomicznego charakteru udziałów w PIT i CIT z transferów na podatki, co wymaga ich prze- kształcenia w samorządowe części podatków; ustalenie minimalnego standardu usług publicznych, w szczegól- ności tych, do których dostęp powinni mieć wszyscy obywatele; (…) opracowanie nowych zasad ograniczania długu zaciąganego przez jednostki samorządu terytorialnego;