Sytuacja finansowa gmin wiejskich

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
2 PODSTAWOWE WIELKOŚCI BUDŻETOWE REALIZACJA PLANU W I PÓŁROCZU 2012 R.
Advertisements

Domy Na Wodzie - metoda na wlasne M
Zadłużenie jst w świetle nowej ustawy o finansach publicznych
Doskonalenie zarządzania usługami publicznymi i rozwojem w jednostkach samorządu lokalnego Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach.
Podatki i opłaty lokalne w 2010 roku
Elżbieta Malinowska-Misiąg Wojciech Misiąg Marcin Tomalak
Prezentacja poziomu rozwoju gmin, które nie korzystały z FS w 2006 roku. Eugeniusz Sobczak Politechnika Warszawska KNS i A Wykorzystanie Funduszy.
Informacja o realizacji budżetu w 2012 rok Warszawa r. Komisja Infrastruktury i Inwestycji Rady Miasta.
1 Warszawa, 7 kwietnia 2010 r. SPRAWOZDANIE ROCZNE Z REALIZACJI BUDŻETU ZA 2009 ROK POSIEDZENIE KOMISJI BUDŻETU I FINANSÓW RADY MIASTA.
GMINA ROKIETNICA W LICZBACH ZEBRANIA WIEJSKIE 2010 r.
Gmina Ostrów Mazowiecka1 Gmina Ostrów Mazowiecka Budżet 2006 Gmina Ostrów Mazowiecka Budżet 2006.
Właściciele w strukturze społecznej Henryk Domański IFiS PAN Warszawa, 25 listopada 2013.
Ministerstwo Finansów
Wieloletnia Prognoza Finansowa miasta Tychy
Oświata w Gminie Środa Wielkopolska
- informacja dla jednostek samorządu terytorialnego
Finanse publiczne w świetle statystyk
Projekt uchwały budżetowej na 2013 rok
Kluczowe liczby w projekcie budżetu na 2014 rok i w projekcie Wieloletniej Prognozy Finansowej na lata Warszawa 15 listopada 2013 r. MIASTO STOŁECZNE.
Opracowano w Departamencie Kontrolingu Informacja o sytuacji finansowej Banku BPS S.A. Informacja o sytuacji finansowej Banku BPS S.A. według stanu na.
PROJEKT BUDŻETU POWIATU NA 2014 ROK Wieloletnia Prognoza Finansowa na lata Listopad 2013.
Sprawozdanie z realizacji Budżetu Gminy Zabrodzie za 2007r.
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Aktywni zawodowo Aktywni zawodowo projekt realizowany na podstawie.
RADA PROGRAMOWA RSIP WŁ Łódź, r. Małgorzata Krawczyk
SPRAWOZDANIE Z WYKONANIA BUDŻETU GMINY BRUSY ZA 2009 ROK
1 1 PROJEKT BUDŻETU MIASTA NA 2014 ROK. Wpływy do budżetu rosną, pomimo że podatki pozostają na tym samym poziomie.
SPRAWOZDANIE Z WYKONANIA BUDŻETU POWIATU BIESZCZADZKIEGO za 2009 rok.
PROJEKT BUDŻETU MIASTA TCZEWA NA 2010 ROK.. ZRÓWNOWAŻENIE BUDŻETU Projekt budżetu miasta na 2010 rok został zrównoważony na poziomie Wpływy budżetowe.
Realizacja budżetu m.st. Warszawy w 2012 roku
RES POLONA Kazimierz Żylak. OPANOWANIE UMIEJĘTNOŚCI MATEMATYCZNYCH PRZEZ GIMNAZJALISTÓW.
Budżet 2008 – prezentacja projektu Biuro Budżetu Szczecin, listopad 2007.
1. Pomyśl sobie liczbę dwucyfrową (Na przykład: 62)
Wieloletnia Prognoza Finansowa i PROJEKT BUDŻETU POWIATU NA 2012 ROK Listopad 2011.
Analiza matury 2013 Opracowała Bernardeta Wójtowicz.
Narodowy program przebudowy dróg lokalnych 2008 – 2014 w województwie mazowieckim.
Konsekwencje dla Powiatu Zielonogórskiego wynikające z połączenia Gminy Zielona Góra z Miastem 6 grudnia 2013 rok.
INFORMACJA nt. działań Oddziału w Warszawie GDDKiA na terenie regionu warszawskiego Warszawa, 23 listopada 2009 r.
Projekt zmian niektórych artykułów ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego Warszawa, styczeń 2012.
Wykonanie Budżetu Województwa WYNIK BUDŻETU (WOLNE ŚRODKI) 80,6 mln zł
EcoCondens Kompakt BBK 7-22 E.
Warszawa 25 września Subwencja regionalna w świetle ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego i jej znaczenie dla województwa mazowieckiego.
Warszawa 15 lipca „Określone ustawowo dochody własne poszczególnych jednostek samorządu terytorialnego zdeterminowane są niejednokrotnie obiektywnymi.
WYNIKI EGZAMINU MATURALNEGO W ZESPOLE SZKÓŁ TECHNICZNYCH
Odzyskać obywatelstwo perspektywa makroekonomiczna Anna Zachorowska-Mazurkiewicz Feministyczny Think Tank.
SPRAWOZDANIE FINANSOWE GMINY JEDLNIA
W latach 2007 – 2010 wyremontowano: Chodniki o powierzchni około 58 tys. m 2 Nawierzchnie jezdni o powierzchni około 254 tys. m 2 To jest na długości.
Testogranie TESTOGRANIE Bogdana Berezy.
Jak Jaś parował skarpetki Andrzej Majkowski 1 informatyka +
1Warszawa, 25 listopada 2013 r. BUDŻET WOJEWÓDZTWA MAZOWIECKIEGO NA 2014 R. I PROGRAM OSTROŻNOŚCIOWY 25 listopada 2013 r. (poniedziałek)
Elementy geometryczne i relacje
LO ŁobżenicaWojewództwoPowiat pilski 2011r.75,81%75,29%65,1% 2012r.92,98%80,19%72,26% 2013r.89,29%80,49%74,37% 2014r.76,47%69,89%63,58% ZDAWALNOŚĆ.
Projekt budżetu Gminy Miejskiej Chojnice 2016 r..
(Przyjęty Uchwałą Nr CCXIII/769/14 Zarządu Powiatu w Rykach z dnia 13 listopada 2015 r. PROJEKT WIELOLETNIEJ PROGNOZY FINANSOWEJ POWIATU RYCKIEGO NA LATA.
PROJEKT BUDŻETU POWIATU BOLESŁAWIECKIEGO NA ROK 2016
Sprawozdanie z wykonania Budżetu Miasta za 2011 rok.
Wyrównanie poziome dochodów jednostek samorządu terytorialnego („janosikowe”) - stan obecny i perspektywa prof. dr hab. Wiesława Miemiec Katedra Prawa.
BUDŻET MIASTA PODATKI LOKALNE. DOCHODY + PRZYCHODY = WYDATKI + ROZCHODY ,19 zł zł = ,76 zł ,43 zł.
Wykonanie Budżetu Miasta Gdańska za rok Wykonanie Budżetu za 2004 r. - dochody, wydatki i nadwyżka.
Procedura ograniczania deficytu a rozwój miast Ryszard Grobelny Prezydent Miasta Poznania.
Sytuacja finansowa JST w latach Warszawa, maj 2014.
WYKONANIE BUDŻETU WOJEWÓDZTWA KUJAWSKO- POMORSKIEGO ZA 2015 ROK.
INFORMACJA z wykonania budżetu Gminy Czersk za I półrocze 2016 r. wraz z informacją o kształtowaniu się Wieloletniej Prognozy Finansowej 1.
Budżet powiatu nakielskiego na 2008 rok. Budżet powiatu opracowano na podstawie: Informacji Ministra Finansów Nr ST /2007 z dnia 10 października.
System finansów publicznych Polski z uwzględnieniem systemu finansów samorządowych Ludwik Węgrzyn.
Rola samorządu regionalnego w systemie sektora publicznego
PROJEKTU BUDŻETU NA 2015 ROK
Ministerstwo Finansów
Województwa Podlaskiego Marszałka Województwa Podlaskiego
Finanse powiatowe - stan aktualny - potrzeby i oczekiwania
SKUTKI FINANSOWE ZMIANY SYSTEMU OŚWIATY.
Zapis prezentacji:

Sytuacja finansowa gmin wiejskich Ministerstwo Finansów Rzeczypospolitej Polskiej Sytuacja finansowa gmin wiejskich w latach 2008-2010 Warszawa, wrzesień 2010

Rodzaje samorządu terytorialnego w Polsce 2 414 GMIN (w tym 1 576 gmin wiejskich) 379 POWIATÓW (w tym 65 miast na prawach powiatu) 16 WOJEWÓDZTW

Dochody ogółem - JST, gmin oraz gmin wiejskich w latach 2008-2010 Wyszczególnienie Dochody Wykonanie 2008 r. Wykonanie 2009 r. Plan 2010 r. (4:3) (4:2) tys. zł % 1 2 3 4 5 6 Dochody ogółem JST, w tym: 142 568 988 154 842 461 166 798 255 107,7 117,0 Dochody ogółem gmin, w tym: 62 317 775 64 882 149 74 146 505 114,3 119,0 Dochody ogółem gmin wiejskich 27 035 858 28 476 596 32 445 711 113,9 120,0

Dochody ogółem - JST, gmin oraz gmin wiejskich w latach 2008-2010

Dochody własne - JST, gmin oraz gmin wiejskich w latach 2008-2010 Wyszczególnienie Dochody własne Wykonanie 2008 r. Wykonanie 2009 r. Plan 2010 r. (4:3) (4:2) tys. zł % 1 2 3 4 5 6 Dochody własne JST, w tym: 78 344 900 75 297 352 81 995 534 108,9 104,7 Dochody własne gmin, w tym: 30 694 746 30 021 854 34 935 881 116,4 113,8 Dochody własne gmin wiejskich 10 615 867 10 475 011 12 687 703 121,1 119,5

Dochody własne - JST, gmin oraz gmin wiejskich w latach 2008-2010

Subwencja - JST, gmin oraz gmin wiejskich w latach 2008-2010   2008 r. 2009 r. 2010 r. (plan)* (4:3) (4:2) (tys. zł) % 1 2 3 4 5 7 Subwencja ogółem JST 40 301 325 44 769 895 46 426 445 103,7 115,2 w tym: subwencja oświatowa 30 910 553 33 399 798 34 799 804 104,2 112,6 Subwencja ogółem gminy 19 899 234 21 926 684 22 438 185 102,3 112,8 14 481 467 15 494 300 16 108 305 104,0 111,2 Subwencja ogółem gminy wiejskie 10 831 839 11 855 587 12 081 059 101,9 111,5 7 235 900 7 656 364 7 954 932 103,9 109,9 *bez rezerwy części oświatowej

Subwencje gmin wiejskich w 2010 r. Planowana subwencja oświatowa na 2010 r. jest wyższa o 298.567 tys. zł niż w 2009 r. – wyższa dla 1277 gmin (tj. 81,0% gmin wiejskich); – niższa dla 299 gmin (tj. 19,0% gmin wiejskich); Część wyrównawczą subwencji ogólnej otrzymuje 1488 gmin (tj. 94,4% gmin wiejskich). Planowana część wyrównawcza subwencji ogólnej na 2010 r. jest niższa o 47.474 tys. zł niż w 2009 r. – wyższa dla 735 gmin (tj. 46,6% gmin wiejskich); – niższa dla 753 gmin (tj. 47,8% gmin wiejskich); Część równoważącą subwencji ogólnej otrzymuje 855 gmin (tj. 54,3% gmin wiejskich). Planowana część równoważąca subwencji ogólnej na 2010 r. jest niższa o 16.139 tys. zł niż w 2009 r. – wyższa dla 275 gmin (tj. 17,4% gmin wiejskich); – niższa dla 580 gmin (tj. 36,8% gmin wiejskich);

Wydatki ogółem - JST, gmin i gmin wiejskich w latach 2008-2010 Wyszczególnienie Wydatki Wykonanie 2008 r. Wykonanie 2009 r. Plan 2010 r. (4:3) (4:2) tys. zł % 1 2 3 4 5 6 Wydatki ogółem JST, w tym: 145 182 636 167 828 195 196 007 332 116,8 135,0 Wydatki ogółem gmin, w tym: 62 892 650 70 002 631 87 768 318 125,4 139,6 Wydatki ogółem gmin wiejskich 27 100 255 30 195 634 38 862 770 128,7 143,4

Wydatki ogółem - JST, gmin i gmin wiejskich w latach 2008-2010

Wydatki majątkowe - JST, gmin i gmin wiejskich w latach 2008-2010 Wyszczególnienie Wydatki majątkowe Wykonanie 2008 r. Wykonanie 2009 r. Plan 2010 r. (4:3) (4:2) tys. zł % 1 2 3 4 5 6 Wydatki majątkowe JST, w tym: 31 922 391 43 126 078 61 175 259 141,9 191,6 Wydatki majątkowe gmin, w tym: 12 891 954 16 177 834 28 223 200 174,5 218,9 Wydatki majątkowe gmin wiejskich 5 461 263 7 036 689 13 262 101 188,5 242,8

Wydatki majątkowe - JST, gmin i gmin wiejskich w latach 2008-2010

Dochody bieżące = Dochody ogółem – Dochody majątkowe Wynik bieżący JST Zgodnie z art. 242 ust.1 ustawy o finansach publicznych z dnia 27 sierpnia 2009 r., uchwalenie budżetu jednostki samorządu terytorialnego nie jest możliwe, w przypadku gdy planowane wydatki bieżące są wyższe niż planowane dochody bieżące powiększone o nadwyżkę budżetową z lat ubiegłych i wolne środki, o których mowa w art. 217 ust. 2 pkt 6. Dochody bieżące = Dochody ogółem – Dochody majątkowe Wydatki bieżące = Wydatki ogółem – Wydatki majątkowe WYNIK BIEŻĄCY = Dochody bieżące – Wydatki bieżące 13 13

Wynik bieżący Liczba jednostek 14 14 Wyszczególnienie DOCHODY BIEŻĄCE WYDATKI BIEŻĄCE 2008 r. 2009 r. ( 3:2) ( 6:5) w tys. zł %%   1 2 3 4 5 6 7 JST, w tym: 130 987 249 136 661 935 104,3 113 260 621 124 702 117 110,1 GMINY OGÓŁEM, w tym: 58 078 593 60 016 053 103,3 50 000 729 53 824 797 107,6 GMINY WIEJSKIE 25 541 088 26 601 781 104,2 21 639 024 23 158 944 107,0 Liczba jednostek Wyszczególnienie 2008 r. 2009 r. Dochody bieżące większe niż wydatki bieżące Dochody bieżące mniejsze niż wydatki bieżące Dochody bieżące mniejsze niż wydatki bieżące 1 2 3 4 5 JST w tym: 2 721 87 2 585 223 GMINY OGÓŁEM, w tym: 2 355 58 2 245 168 GMINY WIEJSKIE 1 552 29 1 511 70 14 14

Zadłużenie - JST, gmin oraz gmin wiejskich w latach 2008-2010 Wyszczególnienie Zadłużenie 2008 2009 r. I półrocze 2010 (4:3) (4:2) tys. zł % 1 2 3 4 5 Zadłużenie JST, w tym: 28 774 694 40 294 344 41 209 417 102,3 143,2 Zadłużenie gmin, w tym: 10 821 046 14 611 051 14 817 185 101,4 136,9 Zadłużenie gmin wiejskich 3 919 404 5 197 831 5 243 175 100,9 133,8

Zadłużenie - JST, gmin oraz gmin wiejskich w latach 2008-2010

Struktura zadłużenia JST, gmin oraz gmin wiejskich w I półroczu 2010 r.

Poziom zadłużenia bez środków unijnych w 2009 r. Wyszczególnienie Liczba jednostek OGÓŁEM Zadłużonych Poniżej 10% 10%-20% 20%-30% 30%-40% 40%-50% 50%-60% Powyżej 60% JST, w tym: 2808 2636 711 730 559 391 176 62 7 GMINY 2413 2245 624 607 473 333 146 55 GMINY WIEJSKIE 1581 1412 464 413 282 165 72 15 1 w I półroczu 2010 r. Wyszczególnienie Liczba jednostek OGÓŁEM Zadłużonych Poniżej 10% 10%-20% 20%-30% 30%-40% 40%-50% 50%-60% Powyżej 60% JST w tym: 2809 2635 834 783 560 323 97 38 GMINY 2414 2246 723 659 472 276 82 34 GMINY WIEJSKIE 1576 1429 548 422 274 126 41 18 18

Zadłużenie a wydatki inwestycyjne GMINY WIEJSKIE GMINY OGÓŁEM 19

DZIĘKUJĘ ZA UWAGĘ