Młoda Polska synteza epoki.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
POSTAW RODZICIELSKICH
Advertisements

FENOMENOLOGIA jeden z najważniejszych nurtów XX wieku.
Sztuka modernistyczna
Sztuka Impresjonizm Postimpresjonizm Neoimpresjonizm Symbolizm Secesja
MŁODA POLSKA Planty o świcie: Stanisław Wyspiański
Religia.
Zainteresowania.
Podstawowe prawa i wolności człowieka
WYCHOWANIE ESTETYCZNE DZIŚ
Spotkanie 1 Przygotował dr Piotr Wiench
Filozoficzne inspiracje
Prezentacja multimedialna
mgr M. Tomczyk Gimnazjum Nr 2 w Tarnowie
APOLLIŃSKOŚĆ I DIONIZYJSKOŚĆ.
Poezja metafizyczna.
Filozoficzna teoria zmienności i rozwoju
Michał Kociankowski synergion
Wierzyć czy nie wierzyć? Motywy wiary.
WCZESNA FILOZOFIA NOWOŻYTNA XV-XVII wiek
Plotyn ok
EMPIRYZM BRYTYJSKI ZESTAWIENIE
Materializm a idealizm
Gnozeologia – epistemologia 2010
PRZY KAWIARNIANYCH STOLIKACH ...
Felietony KS.JAN TWARDOWSKI (fragmenty).
„Człowiek jest otwarty na Boga”
DOWODY NA ISTNIENIE BOGA
PODSTAWY PRAWOZNAWSTWA
Rola malarstwa na przestrzeni dziejów
Miłość.
Zdecydowana większość omawianych form narracyjnych to utwory stricte realistyczne. Ich charakter podkreślony jest zazwyczaj w tytule bądź też w podtytule.
- izmy na przełomie wieków
MALARSTWO 1. POŁOWY XX Kamila Pietrykowska.
Claude Monet Impresja. Wschód słońca
Młoda Polska.
…– myślę o najbliższych
Najpopularniejsze gatunki literatury modernizmu oraz cechy stylu epoki
Temat: Porównanie stosunku modernistów, romantyków i pozytywistów do natury, cywilizacji oraz świata.
Człowiek w poszukiwaniu sensu życia. Przedstaw problem
Które ugrupowania artystyczne XX-lecia międzywojennego zaproponowało najbardziej uniwersalny i ponadczasowy program dla sztuki? Faustyna Rzechółko.
Kultura - słowo o wielu znaczeniach
Klasa II LŚ; dziś jest ; do wakacji pozostało 104 dni Fot. Tła. Fotolia.com.
Skarbiec serdecznych życzeń.
,,Filozofia pozytywnego myślenia’’
Wartości w życiu człowieka
2. Personalizm chrześcijański „Gdy patrzę na Twe niebo, dzieło palców Twoich, na księżyc i gwiazdy, któreś Ty utwierdził: Czym jest człowiek, że o nim.
Młoda Polska.
Secesja Anglia i Francja – Art. Nouveau Niemcy – Jugendstil
RODZINA.
Malarstwo obrazem epoki
Jak rozwijać karierę zawodową młodego człowieka? Przewodnik dla kluczowych aktorów - rodziców.
Wiek XVIII – wiek oświecenia, wiek rozumu. „Sapere aude
FilozofiA.
Wstęp do filozofii Wykład nr 3 (JW) Światopogląd, ideologia, sztuka.
Psychologiczna teoria prawa Leona Petrażyckiego
Za T. Buzanem i R. Keenem „Księga geniuszu” A UTOSPRAWDZIAN KREATYWNOŚCI Z. K ORZENIEWSKI, DODN.
MODERNIZM WIARĄ W NOWOCZESNOŚĆ.
Każdy z nas jest filozofem – zagadnienia wstępne Materiały dla II klasy LO.
SYMBOLIZM.
MATERIALIZ M.  Materializm – ogólna nazwa systemów filozoficznych twierdzących, że jedynym realnym bytem jest świat materialny, zaś wszelkie idee są.
SZTUKA MŁODEJ POLSKI. Dominowało pojęcie „ars pro arte” (sztuka dla sztuki), zakładające pozbawienie sztuki jakichkolwiek zadań, funkcji (np. dydaktycznej,
Prądy modernistyczne Vincent van Gogh Taras kawiarni w nocy, 1888.
Dzieło modernizmu. Ramy czasowe początek 1891 r. wydanie I tomu poezji Kazimierza Przerwy-Tetmajera koniec 1918 r. odzyskanie przez Polskę niepodległości.
F ENOMENOLOGIA. F ENOMENOLOGIA TO …. XX-wieczny kierunek filozoficzny, którego głównym twórcą i reprezentantem jest Edmund Husserl wytworzona przez ten.
Romantyzm Epoka w historii sztuki i literatury, trwająca od lat 90. XVIII wieku do lat 40.XIX wieku. Romantyzm był ruchem ideowym, literackim i artystycznym,
H.L.A. Hart uważał, iż pod terminem „pozytywizm” kryje się we współczesnej literaturze brytyjskiej i amerykańskiej zbiór następujących twierdzeń:
CZY ZNASZ HIERARCHIĘ WARTOŚCI ?
"JASKINIA PLATONA". PLATON Platon, (ur. 427 p.n.e., zm. 347 p.n.e.) – grecki filozof. Twórca systemu filozoficznego zwanego obecnie idealizmem platońskim.
Kultura współczesnego świata
Zapis prezentacji:

Młoda Polska synteza epoki

Czas trwania epoki W Polsce początek epoki przypada na rok 1894, kiedy to Kazimierz Przerwa - Tetmajer wydał II serię poezji (debiut poety przypada na 1891 rok). W tomiku pojawiły się wiersze odzwierciedlające nowe nastroje społeczeństwa i tendencje artystyczne. Koniec epoki wiąże sie z odzyskaniem niepodległości przez Polskę, czyli z rokiem 1918. Należy pamiętać, że kiedy w zaborze austriackim występują już nowe prądy epoki młodopolskiej, w zaborze rosyjskim pozytywizm ma się jeszcze dobrze 

Nazwa epoki Nazwa Młoda Polska została utworzona na wzór innych określeń funkcjonujących w tym czasie w Europie, np. Młode Niemcy, Młoda Skandynawia. Po raz pierwszy użył jej Artur Górski, tytułując tak cykl artykułów w krakowskim „Życiu”.

Inne nazwy epoki Modernizm Neoromantyzm Fin de siecle Belle epoque Secesja Dekadentyzm

Charakter epoki Kryzys wartości (dekadencja) Zwątpienie w filozofię pozytywistyczną, nauki przyrodnicze i programy społeczne Zniechęcenie do utylitaryzmu w sztuce Fascynacja filozofią: Schopenhauera, Nietzschego, Bergsona Bunt przeciw mieszczaństwu (filistrom) Ludomania Powrót do poetyki i ideologii romantycznej (odkryto twórczość C. K. Norwida) Rozwój różnorodnych dziedzin sztuki (pojawia się film)

„Sztuka dla sztuki” Przybyszewski – szatan Młodej Polski „Confiteor” – manifest artystów Pozytywizm: sztuka - biblia pauperum Modernizm: sztuka dla sztuki, artysta kapłanem sztuki, sztuka jest odbiciem absolutu – duszy, rozwija sie poza dobrem i złem

Cechy literatury Pesymizm, dekadentyzm Dominacja liryki i dramatu Indywidualizm Synkretyzm Synestezja Symbolizm Wpływ filozofii epoki

Filozofia epoki – A. Schopenhauer Głównym poglądem filozofii Schopenhauera jest fenomenalizm. Świat jest moim wyobrażeniem, z takiego założenia wychodził i uważał je za pierwszą i nienaruszalną prawdę. Według tej filozofii, wszystko co widzimy jest wytworem naszego umysłu, który nie kopiuje rzeczy, a zabarwia je własną naturą. Dlatego też każdy z nas odbiera świat inaczej, dla każdego jest on inny. Co za tym idzie, nikt z nas nie poznaje prawdziwego świata, lecz zjawiska. To wszystko, co przeszkadza nam w spostrzeżeniu prawdziwej rzeczywistości, to co mąci nasz wzrok, tę zasłonę, która zakrywa niejako świat, Schopenhauer nazwał Mają. Maja, zasłona złudy, osłania oczy śmiertelnych, pisał filozof.

Filozofia epoki – A. Schopenhauer Schopenhauer reprezentował również pesymistyczny pogląd na świat. Podstawowym założeniem metafizyki woluntarystycznej jest założenie, że wola, która nami kieruje jest irracjonalna, bezrozumna. Dlatego też nic nie jest w stanie jej zaspokoić całkowicie, przez co wciąż borykamy się z poczuciem niezaspokojenia, niezadowolenia. Życie człowieka to tak naprawdę męką, stała pogoń za zaspakajaniem potrzeb. Schopenhauer utrzymywał, że poznał dwa jedynie prawdziwe sposoby na tymczasowe zaspokojenie woli. Pierwszy z nich jest natury moralnej – wyzbycie się wszelkich pragnień i potrzeb. Zaczerpnął to bezpośrednio z filozofii indyjskiej (nirwana). Aby pozbyć się swojego cierpienia powinniśmy przejąć się cierpieniem innych, przekonywał. Drugi sposób na zaspokojenie woli ma charakter estetyczny – kontemplacja sztuki.

Filozofia epoki – F. Nietzsche Głoszone przez niego idee były na tyle nowatorskie i niepowtarzalne, że ogół tworzących je zasad i poglądów określa się terminem wywiedzionym od nazwiska autora: nietzscheanizmem [fonetycznie: niczeanizm]. Filozofia ta zakładała niezwykłą władzę i moc kreacji, jaką człowiek dzierży w swoich rękach. Nie każdy jednak człowiek, ale jednostki wybitne, niezwykłe- stąd wywodzący się z nietzscheanizmu kult nadczłowieka, który miał moc i prawo do gardzenia słabszymi ludźmi-wszami. Nietzsche wprowadza do myśli europejskiej podział ludzkości na zhierarchizowane rasy- rasę panów i podległe jej rasy podrzędne.

Filozofia epoki – F. Nietzsche Nadczłowiek jest wcieleniem siły, energii, mocy i władzy, jaką chce przejąć nad całym światem i ludzkością. Jego niezwykłość jest przez nadczłowieka w pełni uświadamiana, przejawia się w postawach egoistycznych, egocentrycznych, skupionych na dążeniu do zaspokajania własnych potrzeb i ambicji- władzy, potęgi, siły. W perzynę obracają się tradycyjne podziały i systemy wartości, bo nadrzędnym dobrem staje się życie, siła i władza nadczłowieka, którego nie ograniczają żadne prawa ani autorytety. Liczy się siła i moc, dlatego obce filozofii nietzscheańskiej są uczucia altruizmu, litości, współczucia czy pomocy jednostkom słabym.

Filozofia epoki – H. Bergson Trzeci filar filozofii modernistycznej to stworzony przez Henryka Bergsona intuicjonizm (zamiennie bergsonizm). Intuicja- odczucie, przeczucie stała się w tej filozofii jedyną drogą do poznania prawd świata. Intuicjonizm, jako zaprzeczenie poznania rozumowego odrzucał więc światopogląd racjonalistyczny opierający się na empirii. Owa wewnętrzna intuicja ujęta została w koncepcję sił życiowych, witalnych (elan vital), sił sprawczych kierujących działaniem człowieka, niepozwalających mu biernie przyglądać się światu, który również jest bytem dynamicznym, podlegającym ciągłym przemianom- także za sprawą działań aktywnego człowieka. Ruch i przemiana są nadrzędnymi zasadami istnienia człowieka i świata. Przemian tych, ciągłego pędu i powstawaniu nowych, nierzadko momentalnych elementów nie da się ująć w zasadach nauk ścisłych, dlatego Bergson powraca do metafizyki.

Nowe prądy artystyczne Symbolizm Secesja Impresjonizm Ekspresjonizm

Symbolizm Bunt przeciw realizmowi, naturalizmowi i impresjonizmowi Ukazywanie wewnętrznych przeżyć człowieka, świata wierzeń i baśni Wyrażanie niewyrażalnego P. Gouguin, E. Munch, J. Malczewski

symbolizm

Secesja, Art Nouveau Dekoracyjność, bogata ornamentyka Motywy roślinne, kwiatowe (irys, narcyz, kalia) Płynna miękka linia Pastelowe kolory Sztuka użytkowa G. Klimt, S. Wyspiański, J. Mehoffer

Secesja

Impresjonizm Swobodna kompozycja Gra świateł Subiektywne widzenie świata Puentylizm Świat malowany słońcem Wrażenie ruchu J. Pankiewicz, W. Podkowiński, C. Monet

Impresjonizm

Ekspresjonizm Zerwanie z realizmem Nawiązywanie do sztuk prymitywnych Ukazywanie ekstremalnych przeżyć ludzkich, rozpaczy, bólu, obłędu Przejaskrawione kolory V. van Gogh, E. Munch, Witkacy

Ekspresjonizm

autor: Iwona Pawłowska Koniec autor: Iwona Pawłowska