Wprowadzenie do technik efektywnego uczenia się Spotkanie 1

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Wprowadzenie do technik efektywnego uczenia Zajęcia 1
Advertisements

Australia.
„Imię to słowna forma cienia To coś, co w słońcu, czy też w bidzie
Zastosowanie osi symetrii i wielokątów w przyrodzie
Małgorzata Pietroczuk
Baśń o wyspie i jej mieszkańcach
15 marca 2006 roku Dzień Przedsiębiorczości Dagmara Wajszczyk Anna Walczak Kl. III LP w Zespole Ponadgimnazjalnych Szkół Zawodowych i Ogólnokształcących.
ZESPÓŁ SZKÓŁ OGÓLNOKSZTAŁCACYCH NR 11 W SOSNOWCU PODSUMOWANIE ANKIETY DLA RODZICÓW.
Mam 6 lat i potrafię. W roli głównej Zosia W roli głównej Zosia.
Irina Svichenyuk Valeria Poligova Skąd biorą się motywy dla podróży? Skąd biorą się motywy dla podróży? Każdy człowiek ma jakieś własne potrzeby. To.
Podsumowanie ćwiczeń Justyna Zajączkowska gr.KrDZTo1011 Justyna Zajączkowska Justyna Zajączkowska.
ANNA DEC Grupa KrZZTo2011.
Alicja Przepióra Grupa 1015a. Tekst nieuporządkowany ZYCIORYS Urodziłam sie 9 listopada 1992 w Gorlicach. Mieszkam w Strzeszynie. Mam dwóch braci. Lubię
Wycieczka w Pieniny Fotograficzna opowieść o tym, jak zespolone siły klas I a, II h, III a i III b zdobyły 9 VI 2006 r. Trzy Korony. Prezentację przygotowała.
AUTOR :WOJTEK NOWIK REPORTER : LUK SMIS PATRYK SORMAN PIOTREK COLO (KOLO)
Kolejna gra mająca na celu pokazanie świata kierowców ścigających się w nielegalnych ulicznych wyścigach podrasowanymi do granic możliwości samochodami.
Zastanówmy Się…...
Powinieneś koniecznie śmiać się cześciej!!! Gdybyś przez 8 lat, 7 miesięcy i 6 dni krzyczał, wyprodukowałbyś wystarczająco energii, żeby ogrzać szklankę
Niepubliczne gimnazjum w mielcu
PREZENTACJA WYKORZYSTANA PODCZAS DEBATY W SALI PATRONA SZKOŁY.
Debata- samorządność.. Samorząd Uczniowski to działająca w szkole instytucja, obejmująca całą społeczność uczniowską, niezależna od administracji oświatowej.
P ROJEKT S ZKOŁA DEMOKRACJI – XVIII S ESJA S EJMU D ZIECI I M ŁODZIEŻY Projekt w Gimnazjum im. Mikołaja Kopernika w Jabłonowie Pomorskim realizują Weronika.
Pomoc słabszym w nauce Sprzątanie pobliskiego terenu Pomoc starszym.
Powiedzmy, że jest i wracasz do domu samochodem (oczywiście sam) po niezwykle ciężkim dniu pracy. Jesteś naprawdę zmęczony i sfrustrowany.
TIK w szkole.
CZYTAM CO LUBIĘ W ramach projektu SZKOŁA Z KLASĄ 2.0.
Szkoła w chmurze.
Mężczyzna, wiek 92 lata, drobny, o szlachetnym wyglądzie, dobrze ubrany i starannie ogolony, o porządnie uczesanych włosach, który się budzi każdego.
Fragmenty z książki „Dobrego dnia”
Prawa Dziecka.
Nieformalne miejsca spotkań. ANKIETY Przeprowadziliśmy wśród uczniów gimnazjum ankietę na temat nieformalnych miejsc spotkań. Przedstawimy przykładowe.
Ach te baby... Ach te baby....
Uwaga !!! Uczniowie SP 32 w Toruniu ! Zapraszamy was i Wasze rodziny do wzięcia udziału w Festynie Zdrowia, który odbędzie się 31 maja 2013 roku podczas.
W jakich sprawach uczniowie, a w szczególności samorząd powinien zabrać głos-czyli walczymy o swoje prawa Debata Plenarna.
Chwila zadumy ! Moi drodzy, Wysyłam te słowa do wielu osób nie bacząc, czy ktoś jest wierzący czy nie... Dla mnie jest to przesłanie do Wszystkich......
TUTORING Szkoła Podstawowa nr 93 im. Tradycji Orła Białego we Wrocławiu Rok szkolny 2010/ 2011.
Antonie de Saint-Exupery
Odpowiedzialność prawna rodziców i opiekunów. Przepisy Art PRD Dziecko w wieku do 7 lat może korzystać z drogi tylko pod opieką osoby, która osiągnęła.
Wyniki ankiety przeprowadzonej w SP 15 w klasach 4-6. "Wiem co jem".
Powrót do sukcesu Analiza przypadku Princessy (rola badań marketingowych podczas rozwoju produktu: ) Powrót do sukcesu Analiza przypadku Princessy.
PHP Operacje na datach Damian Urbańczyk. Operacje na datach? Dzięki odpowiednim funkcjom PHP, możemy dokonywać operacji na datach. Funkcje date() i time()
HABEMUS PAPAM..!!.
Myśli Ojca Świętego Jana Pawła II.
Jak się uchronić przed zagrożeniami wynikającymi z użytkowania sieci?
Kiedy Siergiej dzwoni do George`a…
Szkoła Podstawowa nr 3 im. T. Kościuszki w Sanoku
SKĄD WIEM, KIM JESTEM? O TOŻSAMOśCI I TOŻSAMOŚCIACH
BEZPIECZNY INTERNET. PRZEGLĄDANIE STRON INTERNETOWYCH.
To śmieszne...
Kiedy mówisz: "Nie potrafię rozwikłać problemów..."
Nasz absolwent na wyższej uczelni
Biznes Społecznie Odpowiedzialny My też mamy coś do powiedzenia! Ogólnopolski Konkurs CSR Biznes Społecznie Odpowiedzialny My też mamy coś do powiedzenia!
„Bezpieczny Internet każdego dnia”
Są w życiu chwile, kiedy tak bardzo odczuwamy brak obecności innych,
ZŁUDZENIA OPTYCZNE Większe, mniejsze? Jest czy nie ma? Wygięte! ..?
Gol I GOL 2 Moje REFLEKSJE NA temat filmu. Film Gol - moim zdaniem - był bardzo ciekawy… Pokazał że nawet ci najsilniejsi zmieniają się pod wpływem pieniędzy…
CZY JESTEŚMY DLA SIEBIE ŻYCZLIWI?
Chrząszcz Jan Brzechwa.
Psychologia w sprzedaży. Co wpływa na decyzje klienta? Załącznik do videocastu nr 2 Agata Matuszewska.
Przypominasz sobie jak bolą łzy.
Matmatura 2013; 2014; 2015; 2016; 2017…. p. Katarzyna Misztal z uczniami klasy 2F: Monika Tobera Milena Ściana Radosław Stochmal KTO?
autor: Stowarzyszenie Wierzeje Za siedmioma górami, Za siedmioma lasami, Żyły sobie dzieci ….
Projekt Zespołu Szkół im. I. Łukasiewicza w Policach Konferencja Szczecin 2009.
PRZYCHODZI BABA DO LEKARZA.
GABRIEL GARCÍA MÁRQUEZ
w/g Grzegorz Gadomskiego
Największym bólem w życiu nie jest śmierć, lecz bycie ignorowanym.
Moja Szkoła .
Mam 6 lat… …i już bardzo dużo potrafię… Gabriel Fras klasa I lat 6
Projekt eTwinning Europejskie partnerstwo szkół Projekt eTwinning Europejskie partnerstwo szkół
Zapis prezentacji:

Wprowadzenie do technik efektywnego uczenia się Spotkanie 1

Z tym dziś zmagamy się wszyscy – nauczyciele, uczniowie Niepewność, nieprzewidywalność, gwałtowne, niespotykane na dotychczasową skalę tempo zmian (Bauman, Luhmann, Giddens). Nieprawdopodobny przyrost informacji. Intensywność komunikacji, różnice w operowaniu technologiami, w tym Internetem, walka o uwagę. Niedostosowanie instytucji do skali, tempa i kierunku zmian – w tym – niestety – dzisiejszej szkoły (Robinson, Fischer, Giddens). Brak fundamentów, oparcia, podstawy, zaufania (Sztompka). Paradoks wielości wyboru – zagubienie – chaos.

Grzechy szkoły Brak wsparcia szkoły w rozwoju umiejętności – taniec, sztuka, teatr, film, sport itd. (Mamy nie tylko mózgi, ale i ciała, K. Robinson). Przeładowanie wiedzą, jej rozłączność i fragmentaryczność. Brak nauki uczenia (Przepis, w którym zawarto składniki, ale pominięto instrukcję). Zaniedbywanie nowych technologii i nowych mediów w nauczaniu. Brak wsparcia motywacyjnego i celowościowego ucznia (Dlaczego mam się tego uczyć? Bo tak! Ucz się!). Nakierowanie na jeden rodzaj inteligencji. Pomijanie twórczości, kreatywności, wynalazczości.

5 najważniejszych „rozpoznań” Jak się uczę Co naprawdę mnie interesuję Jakie są moje cele Czemu/ komu poświęcam najwięcej czasu i jak go spędzam Co/ kto mnie motywuję

5 najważniejszych „rozpoznań” Jak się uczę – rozpoznanie indywidualnego stylu uczenia – wzrokowiec, słuchowiec, kinestetyk – oraz sposobu uczenia – planowe, systematyczne, niesystematyczne. Co mnie interesuję – rozpoznanie zainteresowań; tego, co autentycznie angażuje, czemu poświęcam najwięcej czasu, uwagi. Jakie są moje cele szkolne (teraźniejszość i bliska przyszłość) oraz życiowe (dalsza przyszłość).

5 najważniejszych „rozpoznań” Czemu/komu poświęcam najwięcej czasu i jak go spędzam – pracy/ nauce (produktywnie, nieproduktywnie), przyjemnościom własnym, rodzinie/ przyjaciołom/ znajomym. Co/ kto mnie motywuję – co powoduje, że mimo trudności, nie poddaje się – jestem konsekwentny i wytrwały, a jeśli tak nie jest, dlaczego.

Pytania, których nie zadajemy Kim chcę być i co chcę robić za 15, 10, 5 lat, 3 lata, za 1 rok, 0,5 roku – jakie są moje cele krótko- i długoterminowe? Dlaczego chcę to robić – jaka jest moja motywacja? Czy jeśli nie mam pomysłu na przyszłość, czy poszukuję swojej drogi i zastanawiam się nad nią? Czy znam swoje silne i słabe strony? Co robię, by realizować swoje cele (jeśli je znam)? Czy wystarczająco dobrze znam siebie? Dlaczego – mimo że wiem, czego chcę – nie udaje mi się wytrwać w postanowieniach? Mam słabą silną wolę? Kto jest dla mnie drogowskazem/ mentorem, przewodnikiem? Czy mam osobę, która wspiera i konstruktywnie krytykuje?

Jak się uczyć? Podstawowa mapa Poznaj swój styl uczenia się. Wykorzystuj te techniki uczenia, które w twoim przypadku są najskuteczniejsze. Testuj, sprawdzaj, ucz się na błędach, odrzucaj. Wybierz tylko to, co działa i przynosi rezultaty. Problem: wymaga czasu i samopoznania. Obierz strategię. Planuj uczenie. Ustal, ile czasu dziennie będziesz poświęcał na naukę, i trzymaj się tego. Korzystaj z harmonogramów dnia. Zobowiąż się przed sobą i innymi do solidnej pracy. Problem: konsekwencja, praca u podstaw. Bądź gotowy na porzucenie „strefy komfortu”. Nie oczekuj rezultatów bez pracy i zaangażowania. Ustaw priorytety i trzymaj się ich. Bądź konsekwentny. Problem: pokusy. Techniki uczenia to umiejętności, które trzeba posiąść. Samo ich poznanie nie wystarczy, trzeba je opanować, tak jak uczy się tańca, gry na gitarze, żonglowania. Problem: wymaga czasu, systematyczności, obserwowania siebie, wytrwałości i wiary, że się uda. Obserwuj małe sukcesy. Postęp trwa w czasie. (Samo)Motywacja jest motorem najszybszych, naj-skuteczniejszych, najtrwalszych zmian. Problem: samoobserwacja. Jeśli widzisz cel końcowy, to potrafisz wyznaczyć drogę i widzieć każdy krok naprzód.

Czego używać w nauce, bez względu na styl uczenia Wyobraźni, myślenia obrazowego – zobacz to, czego się uczysz. Emocji – poczuj to, czego się uczysz, doświadcz tego. Zabawy, humoru, żartu, ironii, sarkazmu, anegdoty, opowiastki. Doświadczenia, eksperymentu – czy udałoby się sprawdzić to w działaniu lub zobaczyć w naturze (chemia, biologia, fizyka itd.). (Samo)poznania – nie bój się pytać, stawiaj pytania sobie i innym. Łącz zmysły – ucz się wyobrażając sobie, dotykając/ czując, smakując, wąchając, słysząc, robiąc/ wykonując. Wiary w siebie i własne możliwości – wspieraj je motywacją zewnętrzną i wewnętrzną.

Czego używać w nauce, bez względu na styl uczenia Pasji i zaangażowania – krytykuj, nie zgadzaj się, dyskutuj. Nowych technologii i mediów – blogów, czytników RSS, podcastów, poczty elektronicznej, wirtualnych słowników i encyklopedii, forów internetowych, czatów tematycznych. Twórczości – namaluj to, narysuj, stwórz, skonstruuj, zbuduj, opracuj.

Moje silne i słabe strony umiejętności uczenia się

Powtórki 1 powtórka po 30 minutach 2 powtórka po 1 dniu 3 powtórka po 1 tygodniu 4 powtórka po 1 miesiącu 5 powtórka po 6 miesiącach Materiał niepowtórzony – choćbyś używał/ używała najdoskonalszych technik uczenia się – zostanie zapomniany

5-10 minut aktywnej przerwy Nauka sesjami po 30 min 1 sesja 30 min nauki 5 min powtórki 5-10 minut aktywnej przerwy 2 sesja 3 sesja

4 stopnie nabywania umiejętności Niekompetencja nieświadoma Nie umiem, nie wiem Niekompetencja świadoma Nie umiem, wiem Kompetencja Umiem, wykonuję świadomie nieświadoma Umiem, wykonuję nieświadomie

Polecana literatura Gordon Dryden, Jeannete Vos, Rewolucja w uczeniu, przeł. Beata Jóźwiak, Poznań 2003. Monika Łukasiewicz, Sukces w szkole, Poznań 2005. Robert Fischer, Uczymy jak myśleć, przeł. Krzysztof Kruszewski, Warszawa 1999. [dostępna w antykwariatach – nakład wyczerpany]. Robert Fischer, Uczymy jak się uczyć, przeł. Krzysztof Kruszewski, Warszawa 1999. [dostępna w antykwariatach – nakład wyczerpany]. Ken Robinson, Oblicza umysłu. Ucząc się kreatywności, przeł. Aleksander Baj, Kraków 2010.

Dziękuję za Twój poświęcony czas