Stan wdrażania Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Lubelskiego na lata 2007-2013 oraz założenia do roku 2013 Bogdan Kawałko Dyrektor Departamentu.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Ewaluacja zewnętrzna Zasady informowania o działaniach w ramach pedagogicznego nadzoru zewnętrznego.
Advertisements

Publiczne Gimnazjum im. Jana Pawła II w Adamowie RAPORT Z EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ 2012/2013.
Przedsiębiorstwa mają ogromny wpływ na środowisko. Dlatego muszą stosować się do przepisów UE dotyczących ochrony środowiska w wielu dziedzinach, takich.
1 BGK – PEWNY PARTNER 1.Pożyczka budżetu państwa (art. 177 ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych) (art. 178 ww. ustawy umożliwia zlecenie.
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich OŚ IV PROW Mariusz Bednarz Grudzień 2007.
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata stan wdrażania czyli co udało się zrobić? I co jeszcze przed nami? Mariusz Bednarz 1.
Warunki uzyskania dofinansowania z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko Prezentacja przygotowana na podstawie zatwierdzonej wersji PO IiŚ
Główne założenia nowego Systemu gospodarowania odpadami komunalnymi Przemyśl, 5 grudnia 2008 r.
Wdrażanie osi II -VII Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Podkarpackiego na lata 2007 – postęp, problemy, planowane nabory Solina, 4.
Solina, 26 października 2009 roku Kompetentny urzędnik – silny samorząd Projekt finansowany jest, ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach.
Stan wdrażania Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata w województwie podkarpackim.
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego dla Województwa.
Umiejętność konsultacji społecznych na styku inwestycje - środowisko drogą do zrównoważonego rozwoju PROJEKT FINANSOWANY PRZEZ NARODOWY FUNDUSZ OCHRONY.
PREZENTACJA WYKORZYSTANA PODCZAS DEBATY W SALI PATRONA SZKOŁY.
1. 3 URUCHOMIONE NABORY Liczba uruchomionych naborów Kwota alokacji uruchomiona na nabory (euro) TRYB KONKURSOWY TRYB SYSTEMOWY
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego27 lutego 2008 r Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego 1Wrocław,
Wniosek beneficjenta o płatność. Terminy składania wniosków o płatność: Pierwszy wniosek o płatność: 3 miesiące, licząc od daty podpisania umowy o dofinansowanie.
Najczęściej pojawiające się błędy dotyczące wypełniania wniosku i spełniania kryteriów 15 kwietnia 2011 r. 15 kwietnia 2011 r. Alicja Kuźniar, Biuro Projektów.
Realizacja Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Śląskiego na lata Katowice, 1 października 2010 r.
Program Operacyjny Infrastruktura i Środowisko na lata stan przygotowań do realizacji Janusz Mikuła Podsekretarz Stanu Warszawa, 12 września.
1 Mierzenie problemowe w zakresie warunków nauczania języków obcych w szkołach publicznych.
Regionalny Program Operacyjny (RPO) województwa Kujawsko-Pomorskiego na lata
Prof. dr hab. Halina Buk WSPARCIE FUNDUSZY EUROPEJSKICH W FINANSOWANIU INWESTYCJI SAMORZĄDU TERYTORIALNEGO Chorzów, 26- września 2008 r.
Program Współpracy Transgranicznej Rzeczpospolita Polska – Republika Słowacka
DARCZYŃCY GMINA BOREK WLKPGMINA GOSTYŃGMINA KROBIA GMINA PIASKI GMINA POGORZELA GMINA PONIEC POWIAT GOSTYŃSKI GMINA PĘPOWO.
RADOSNA SZKOŁA (I edycja – 2009 r.). złożone wnioski miejsca zabaw place zabaw JST 144 stowarzyszenia i osoby fizyczne 15 wnioski szkół zakup 1.
1 Charakterystyka Województwa Wrocław wg stanu na dzień 31 października 2006 roku RAPORT O WYNIKACH RESTRUKTURYZACJI PROWADZONEJ W OPARCIU O USTAWE.
Wieloletnia Prognoza Finansowa – realność i użyteczność doświadczenia związane z wdrożeniem nowej instytucji.
NARODOWY FUNDUSZ OCHRONY ŚRODOWISKA I GOSPODARKI WODNEJ ul
Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej UNIA EUROPEJSKA FUNDUSZ SPÓJNOŚCI Zabezpieczenia należytego wykonania zobowiązań wynikających z.
WYPEŁNIANIE WNIOSKU O PŁATNOŚĆ
Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej UNIA EUROPEJSKA FUNDUSZ SPÓJNOŚCI Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej UNIA.
Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej UNIA EUROPEJSKA FUNDUSZ SPÓJNOŚCI Umowa o dofinansowanie Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i.
Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej UNIA EUROPEJSKA FUNDUSZ SPÓJNOŚCI Program Operacyjny Infrastruktura i Środowisko Zasady.
Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej UNIA EUROPEJSKA FUNDUSZ SPÓJNOŚCI Kwalifikowanie wydatków c.d. ( najczęściej występujące problemy.
Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej UNIA EUROPEJSKA PROCEDURY ZAWIERANIA UMÓW W RAMACH POIiŚ Piotr Makuch Wydział Kontroli Zamówień
Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej UNIA EUROPEJSKA FUNDUSZ SPÓJNOŚCI Program Operacyjny Infrastruktura i Środowisko Sporządzanie.
Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej UNIA EUROPEJSKA FUNDUSZ SPÓJNOŚCI Procedury zawierania umów w ramach POIiŚ oraz najczęściej popełniane.
Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej UNIA EUROPEJSKA FUNDUSZ SPÓJNOŚCI Kryteria wyboru projektów w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura.
Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej UNIA EUROPEJSKA FUNDUSZ SPÓJNOŚCI Formularz wniosku i wymagane załączniki Efektywna dystrybucja.
1 AKTUALIZACJA STRATEGII ROZWOJU POWIATU CHRZANOWSKIEGO I warsztat strategiczny Chrzanów, 18 października 2005 r.
Projekt realizowany w ramach ZPORR, współfinansowany ze środków Unii Europejskiej z Europejskiego Funduszu Społecznego i budżetu państwa Ocena i oczekiwania.
Projekt Aktywizacja, Specjalizacja, Praktyka-promocja zatrudnienia kobiet realizowany w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego Rozwój Zasobów Ludzkich.
Święto Plonów Sękowice 2008 Festyn odbył się dnia r. Budżet projektu: Całkowita wartość projektu – 7.561,53 zł w tym: środki EFRR – 6.427,29.
Podsumowanie wdrożonych środków finansowych w ramach 4 osi priorytetowej Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata Europejski Fundusz Rolny.
Stan wdrażania funduszy strukturalnych w ramach Narodowej Strategii Spójności na lata w Podregionie Północnym województwa łódzkiego.
Dotacje dla przedsiębiorców w ramach I i II Osi Priorytetowej Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Lubelskiego na lata Radosław Tkaczyk.
Zmiany w Przepisach Gry w Piłkę Nożną od 1 września 2006r. Kolegium Sędziów Warmińsko-Mazurskiego Związku Piłki Nożnej.
Elektroniczna Legitymacja Studencka w Rozporządzeniu Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego w sprawie dokumentacji przebiegu studiów Paweł Wołczkiewicz.
Prawo o aktach stanu cywilnego
Program Inicjatywy Wspólnotowej INTERREG III A Czechy - Polska Wałbrzych, 21 lutego 2006 r.
Podsumowanie Programu IW INTERREG III A Czechy –Polska w Województwie Śląskim Konferencja Podsumowująca Interreg III A Czechy – Polska 2004 – ,
Centrum Rozwoju Regionalnego Republiki Czeskiej Konferencja Podsumowująca Interreg IIIA Czechy - Polska 16 lutego 2007, Ołomuniec RNDr. Ivo Ryšlavý Vinohradská
Urząd Marszałkowski Województwa Opolskiego 1 Doświadczenia IW INTERREG III A oraz wyzwania PO WT Doświadczenia IW INTERREG III A oraz wyzwania.
Seminarium końcowe INTERREG IIIA Czechy – Polska , Ołomuniec, Hotel Flóra Fundusz Mikroprojektów w Euroregionie Glacensis Euroregion.
COMENIUS. Comenius – jest jednym z czterech programów sektorowych Programu "Uczenie się przez całe życie" (Lifelong Learning Programme) wspiera finansowo.
Procedura wydania opinii o zasadności realizacji projektów z zakresu budowy sieci szerokopasmowych finansowanych z funduszy strukturalnych Warszawa.
Biznes plany w ramach PO RYBY Przemysław Osiński, r.
Wielkopolski Oddział Wojewódzki NFZ 17 grudnia 2012.
Stowarzyszenie Lokalna Grupa Działania Ziemia Pszczyńska Szkolenie pt.: Tworzenie i rozwój mikroprzedsiębiorstw – przygotowywanie dokumentacji aplikacyjnej.
Procedura zaskarżania aktów administracyjnych według prawa polskiego Jolanta Kochanowska – Generalna Dyrekcja Ochrony Środowiska Frankfurt nad Odrą,
STREFA PŁATNEGO PARKOWANIA PROPOZYCJA ZMIAN. Strefa PPP dziś
Działanie będzie wpływać na poprawę jakości życia na obszarach wiejskich przez zaspokojenie potrzeb społecznych i kulturalnych mieszkańców wsi oraz promowanie.
Działanie 6.2 Rozwój kultury i zachowanie dziedzictwa kulturowego.
1. Wsparcie pracodawców przechodzących procesy adaptacyjne i ich pracowników szansą stabilizacji regionalnego rynku pracy. Departament Rozwoju Regionalnego.
Małopolskie Centrum Przedsiębiorczości
Bezpieczeństwo energetyczne kraju Program dla obszarów wiejskich Bogdan Sedler Olsztyn, sierpień 2008 r. Fundacja Naukowo – Techniczna GDAŃSK.
Lokalny Fundusz Młodych Projekt Lokalne Fundusze Młodych realizowany przez Polską Fundację Dzieci i Młodzieży we współpracy z Urzędem Dzielnicy Bielany.
Projekt pn.: "Budowa infrastruktury rekreacyjno – wypoczynkowej w gminie Zębowice" Gminny Ośrodek Informacji, Kultury i Czytelnictwa w Zębowicach.
Egzamin zawodowy 2010 Zespół Szkół nr 1 im. Jana Pawła II Władysławowo, listopad 2009.
Zapis prezentacji:

Stan wdrażania Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Lubelskiego na lata oraz założenia do roku 2013 Bogdan Kawałko Dyrektor Departamentu Urząd Marszałkowski Województwa Lubelskiego w Lublinie

Na mocy decyzji KE z dn RPO WL na lata otrzymał z EFRR do wykorzystania 1 155,9 mln EUR Dostępne środki ogółem oś priorytetowa I242,7 oś priorytetowa II75,1 oś priorytetowa III69,4 oś priorytetowa IV57,8 oś priorytetowa V260,1 oś priorytetowa VI156,0 oś priorytetowa VII109,8 oś priorytetowa VIII152,6 oś priorytetowa IX32,4

Dostępne środki ogółem

Dostępne środki w ramach ogłoszonych konkursów (PLN) 50 konkursów 2 470,1 mln PLN ( 52% EFRR w ramach RPO WL ) I-II Oś Priorytetowa:III-VIII Oś Priorytetowa: 17 konkursów 33 konkursy 727, 6 mln PLN z EFRR1 742,4 mln PLN z EFRR

Złożone wnioski o dofinansowanie wniosków 6 149,6 mln PLN ( 249% EFRR w ramach RPO WL ) I-II Oś Priorytetowa:III-VIII Oś Priorytetowa: 1706 wniosków 1291 wniosków 1 155,6 mln PLN z EFRR4 993,9 mln PLN z EFRR

Złożone wnioski o dofinansowanie * wnioskowana wartość dofinansowania z EFRR

Aktywność beneficjentów w układzie na powiaty Złożono wnioski z 24 powiatów, gdzie: Najwięcej wniosków złożono z obszaru powiatu/ów: m. Lublin p. lubelski p. puławski Najmniej wniosków złożono z obszaru powiatu/ów: p. parczewski - 45 p. janowski - 53 p. hrubieszowski - 55 p. radzyński - 55 Złożono również 102 wnioski z powiatów spoza Województwa Lubelskiego.

Złożone wnioski o dofinansowanie ogółem liczbawartość [PLN]

Złożone wnioski o dofinansowanie Oś I-II liczbawartość [PLN]

Złożone wnioski o dofinansowanie Oś III - VIII liczbawartość [PLN]

Dotychczas Zarząd Województwa Lubelskiego zatwierdził do realizacji 757 wniosków o dofinansowanie na całkowita wartość 1 643,5 mln PLN, w których Beneficjenci wnioskowali o 890,9 mln PLN dofinansowania z EFRR, co stanowi 36% środków przeznaczonych na konkursy z EFRR w ramach RPO WL. Zatwierdzone wnioski o dofinansowanie

Zatwierdzone wnioski ogółem liczbawartość [PLN]

Wnioski zatwierdzone Oś I – II liczba wartość [PLN]

Wnioski zatwierdzone Oś III – VIII liczbawartość [PLN]

Suma dotacji w latach 2008 i 2009 wg powiatów

Dotacje w latach 2008 i 2009 wg powiatów

Zestawienie wniosków o dofinansowanie i wniosków zatwierdzonych oś priorytetowa wnioski po ocenie formalnejwnioski zatwierdzone wnioskowana wartość dofinansowania z EFRR ilość wartość odpowiadająca środkom UE ilość Oś I-II1 155,6 mln PLN ,7 mln PLN540 Oś III-VIII4 993,9 mln PLN ,2 mln PLN217 OGÓŁEM 6 149,6 mln PLN ,9 mln PLN757

Podsumowanie Oś priorytetowawnioski złożone wnioski po ocenie formalnej wnioski zatwierdzone podpisane umowy Oś I-II Oś III-VIII OGÓŁEM

Najbliższe rozstrzygnięcia (główne) 1.Infrastruktura społeczeństwa informacyjnego – ok. 120 mln zł 2.Infrastruktura szkolna i sportowa -ok. 200 mln zł 3.Gospodarka odpadami – ok. 170 mln zł 4.Gospodarka wodno-ściekowa – ok. 150 mln zł 5.Infrastruktura kultury i turystyki – ok. 120 mln zł

W ramach RPO WL złożono ogółem 132 protesty, w tym pozytywnie rozpatrzono 24, negatywnie 105 oraz 3 pozostaje do rozpatrzenia. Oś I-II – 96 protestów 13 - pozytywnie 83 – negatywnie Oś III-VIII – 36 protestów 11 – pozytywnie 22 – negatywnie 3 – pozostaje do rozpatrzenia Protesty

Najczęściej popełniane błędy 1.Wadliwie złożony wniosek - omyłkowo wybierane są konkursy – mimo korzystania przez beneficjentów z LSI. 2.Brak złożonych Strategii Rozwoju Lokalnego mimo wielu komunikatów, umieszczenia takiego kryterium w kryteriach brzegowych. W wielu przypadkach takie dokumenty JST posiadają. 3.Daty rozpoczęcia, zakończenia realizacji projektu, wartości kosztów całkowitych, kwalifikowanych jak i wnioskowanego dofinansowania nie są ze sobą spójne we wniosku jak i w SW. 4.Błędnie wypełnione załączniki środowiskowe – co jest konsekwencją błędnie przeprowadzonego postępowania.

Katalog najczęściej popełnianych błędów przez Beneficjentów Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Lubelskiego na lata Błędy bardzo istotneBłędy istotneBłędy mało istotne BŁĘDY TECHNICZNE Brak złożonych Strategii Rozwoju Lokalnego - błąd nie podlegający poprawie, złożenie przez beneficjenta Strategii Rozwoju Lokalnego sprawdzane jest na etapie oceny formalnej przeprowadzanej w oparciu o kryteria brzegowe, nie złożenie Strategii powoduje odrzucenie wniosku Niewłaściwie określony termin rozpoczęcia i zakończenia realizacji projektu - błąd podlegający poprawie na etapie oceny formalnej w oparciu o kryteria poprawności Wniosek oraz załączniki niewłaściwie parafowane lub brak podpisów na wniosku i załącznikach bądź też niewłaściwe poświadczanie dokumentów za zgodność z oryginałem - błąd podlegający poprawie na etapie oceny formalnej w oparciu o kryteria poprawności oraz na etapie oceny dokonywanej przed podpisaniem umowy – beneficjent ma możliwość dostarczenia poprawnie podpisanych załączników bądź też uzupełnienia brakujących podpisów w siedzibie IZ Nieterminowe dostarczanie bądź niedostarczanie dokumentów wymaganych Regulaminem konkursu - błąd nie podlegający poprawie, złożenie przez beneficjenta dokumentów wymaganych Regulaminem konkursu sprawdzane jest na etapie oceny formalnej przeprowadzanej w oparciu o kryteria brzegowe, nie złożenie dokumentów wymaganych Regulaminem konkursu bądź też nie dostarczenie dokumentów w terminie powoduje odrzucenie wniosku Niespójności pomiędzy zapisami wniosku a pozostałymi załącznikami, w szczególności pomiędzy zapisami wniosku a Studium Wykonalności - błąd podlegający poprawie na etapie oceny formalnej w oparciu o kryteria poprawności Błędnie sporządzona Karta zestawienie dokumentów – niezgodność listy załączników ze stanem faktycznym lub brak wymaganych załączników - błąd podlegający poprawie na etapie oceny formalnej w oparciu o kryteria poprawności oraz na etapie oceny dokonywanej przed podpisaniem umowy Błędy pojawiające się na etapie składania i oceny wniosków o dofinansowanie

Katalog najczęściej popełnianych błędów przez Beneficjentów Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Lubelskiego na lata Błędy bardzo istotneBłędy istotneBłędy mało istotne BŁĘDY TECHNICZNE Składanie wniosków do niewłaściwych konkursów bądź też nieprzestrzeganie dopuszczalnej ilości składanych wniosków w przypadku konkursów, w ramach których występuje ograniczenie ilości składanych wniosków - błąd nie podlegający poprawie, złożenie wniosku do niewłaściwego konkursu powoduje odrzucenie wniosku na etapie oceny formalnej, dokonywanej w oparciu o kryteria brzegowe, zaś w przypadku złożenia przez beneficjenta więcej niż jednego wniosku w ramach konkursu, w przypadku którego występuje ograniczenie ilości składanych wniosków, ocenie podlega pierwszy zarejestrowany wniosek, pozostałe wnioski nie są rozpatrywane. Zapis umów partnerskich niezgodny z wytycznymi – istnieje możliwość poprawy zapisów umów partnerskich na etapie oceny formalnej w oparciu o kryteria poprawności Błędnie określone źródło weryfikacji wskaźników produktu i rezultatu - błąd podlegający poprawie na etapie oceny formalnej w oparciu o kryteria poprawności

Katalog najczęściej popełnianych błędów przez Beneficjentów Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Lubelskiego na lata Błędy bardzo istotneBłędy istotneBłędy mało istotne BŁĘDY FINANSOWE Nie spełnianie wymagań dotyczących maksymalnej/minimalnej wartości projektu, w przypadku konkursów, w ramach których wprowadzono przedmiotowe ograniczenia - błąd nie podlegający poprawie, przekroczenie maksymalnej wartości projektu bądź też za niska wartość projektu, w sytuacji określenia minimalnej wartości projektu w ramach danego konkursu, skutkuje odrzuceniem projektu na etapie oceny formalnej, dokonywanej w oparciu o kryteria brzegowe. Środki na realizację projektu zabezpieczone w niewłaściwy sposób Brak podpisu Skarbnika na dokumentach związanych z finansami - błąd podlegający poprawie na etapie oceny formalnej w oparciu o kryteria poprawności oraz na etapie oceny dokonywanej przed podpisaniem umowy – beneficjent ma możliwość dostarczenia poprawnie podpisanych załączników bądź też uzupełnienia brakujących podpisów w siedzibie IZ Kategorie kosztów kwalifikowanych nie odpowiadają kosztom zawartym w kosztorysie inwestorskim – błąd podlegający poprawie na etapie oceny dokonywanej przed podpisaniem umowy, zdarza się jednak tak, iż koszty zawarte w kosztorysie nie stanowią kosztów kwalifikowanych, w związku z powyższym zachodzi konieczność obniżenia poziomu przyznanego dofinansowania Niewłaściwie obliczony poziom dotacji z EFRR bądź też błędny montaż finansowy - błąd podlegający poprawie na etapie oceny formalnej w oparciu o kryteria poprawności Brak spójności pomiędzy harmonogramem ponoszenia wydatków kwalifikowanych, kosztami kwalifikowanymi i źródłami finansowania projektu spowodowany zaokrągleniami matematycznymi - błąd podlegający poprawie na etapie oceny formalnej w oparciu o kryteria poprawności

Katalog najczęściej popełnianych błędów przez Beneficjentów Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Lubelskiego na lata Błędy bardzo istotneBłędy istotneBłędy mało istotne Brak spójności dokumentów: wniosek, załączniki do wniosku, studium wykonalności. Warianty w dokumentacji OOŚ (raport, decyzja środowiskowa) nie są spójne z wariantami w studium wykonalności Formularz w zakresie OOŚ: Należy wskazać którym załącznikiem dyrektywy 85/337/WE objęty jest projekt. Błędem jest odnoszenie się bezpośrednio do przepisów wynikających z rozporządzenia OOŚ (9 listopada 2004r.) W przypadku, gdy wskazano, że projekt wynika z planu lub programu objętego oceną strategiczną: brak odniesień do właściwego dokumentu (tytuł streszczenia prognozy oddziaływania, link internetowy). Błędem jest przywoływanie dokumentów, dla których nie sporządzono strategicznej prognozy oddziaływania na środowisko Zaświadczenie organu odpowiedzialnego za monitorowanie obszarów Natura Brak oznaczenia lokalizacji projektu lub obszarów Natura 2000 w pobliżu projektu. -Brak mapy stanowiącej załącznik do Zaświadczenia organu odpowiedzialnego za monitorowanie obszarów Natura 2000 Brak podpisów pod mapą Błędy dotyczące procedury oceny oddziaływania na środowisko

Katalog najczęściej popełnianych błędów przez Beneficjentów Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Lubelskiego na lata Błędy bardzo istotneBłędy istotneBłędy mało istotne Niestosowanie Wytycznych podczas przygotowania dokumentów aplikacyjnych. Obowiązujące Wytyczne w zakresie postępowania w sprawie oceny oddziaływania na środowisko: -z dnia 3 czerwca 2008 – postępowanie wszczęte przed r. -z dnia 5 maja 2009 – postępowanie wszczęte po r. Brak wystarczającego uzasadnienia: - decyzja środowiskowa - postanowienie o braku potrzeby przeprowadzenia OOŚ Treść decyzji środowiskowej: - stosowanie stwierdzeń ogólnych: ścieki odprowadzać zgodnie z przepisami prawa wodnego, nie emitować nadmiernego hałasu, gospodarkę odpadami prowadzić zgodnie z ustawą o odpadach - brak warunków koniecznych do uwzględnienia w fazie realizacji, eksploatacji, likwidacji - W przypadku braku konieczności sporządzenia raportu OOŚ należy opisać (postanowienie) szczegółowe uwarunkowania określone w § 5 rozporządzenia OOŚ (odpowiadają kryteriom z Aneksu III dyrektywy 85/337/EWG). Błędy w procedurze OOŚ Poprawa możliwa tylko na etapie postępowania OOŚ

Katalog najczęściej popełnianych błędów przez Beneficjentów Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Lubelskiego na lata Błędy bardzo istotneBłędy istotneBłędy mało istotne Streszczenie raportu OOŚ w języku niespecjalistycznym: - nie zawiera odniesienia do wszystkich rozdziałów raportu - nie poddane konsultacjom społecznym Warianty realizacji przedsięwzięcia: - raport zawiera tylko wariant zerowy oraz wariant wybrany do realizacji. Brak innych wariantów odnoszących się do lokalizacji i technologii Konsultacje społeczne: - brak zawiadomienia o rozpoczęciu konsultacji społecznych, lub informowane są tylko strony postępowania - w zawiadomieniu o udziale społeczeństwa nie podane wymagane informacje - konsultacje społeczne prowadzone są przed otrzymaniem od Wnioskodawcy Raportu. - w trakcie postępowania Raport jest uzupełniany, natomiast społeczeństwo nie ma możliwości zapoznania się ze zmianami.

Katalog najczęściej popełnianych błędów przez Beneficjentów Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Lubelskiego na lata Błędy bardzo istotne (preumowa)Błędy istotne (preumowa)Błędy mało istotne (preumowa) Całkowita wartość projektu nie uwzględnia wydatków niekwalifikowalnych i jest podana jako wartość netto Tytuł projektu niezgodny z załącznikiem do uchwały ZWL przyjmującej IWIPK Błędy dotyczące nazwy Beneficjenta Nieprawidłowo podane kwoty wydatków kwalifikowalnych, wkładu własnego i nieprawidłowo wyliczone udziały procentowe Nieprawidłowe numery i nazwy osi priorytetowej Brak podpisów osób upoważnionych do reprezentowania beneficjenta w niezbędnych miejscach Błędy bardzo istotne (harmonogram realizacji) Błędy istotne (harmonogram realizacji) Błędy mało istotne (harmonogram realizacji) Kwota wydatków niekwalifikowalnych niezgodna z kwotą podaną w treści preumowy Brak analizy ryzyka inwestycji Brak danych dotyczących procentowego stanu zaawansowania prac nad przygotowaniem dokumentacji przygotowawczej Nieprawidłowo podane kwoty dotyczące poszczególnych wydatków Nieprawidłowo wyliczone kwoty VATW przypadku punktu Prawo dysponowania nieruchomością nie określano formy własności Błędy dotyczące projektów kluczowych

Katalog najczęściej popełnianych błędów przez Beneficjentów Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Lubelskiego na lata Błędy bardzo istotne (zakres rzeczowy) Błędy istotne (zakres rzeczowy)Błędy mało istotne (zakres rzeczowy) Błędy matematyczne dotyczące uproszczonego indykatywnego budżetu projektu Brak efektów realizacji projektu Brak informacji dotyczącej kursu euro przyjętego do obliczeń Brak podania kosztów niekwalifikowalnychBrak sprecyzowania zakresu rzeczowego projektu wraz z liczbowym ujęciem produktów Błędy bardzo istotneBłędy istotneBłędy mało istotne Brak przyporządkowania wydatku (faktury) do zadania, w ramach którego realizowany jest wydatek Brak dołączania wyciągów bankowych do wniosków o płatnośćBrak paraf na każdej stronie wniosku o płatność Brak przyporządkowania faktury wystawionej na zadanie (w nazwie towaru i usługi nazwa zadania) do właściwego protokołu odbioru robót (nr protokołu, data) We Wniosku o płatność Zestawienie dokumentów: Błędnie wpisany NIP wystawcy dokumentu, błędnie wpisana data zapłaty za fakturę, niewłaściwie wpisana nazwa towaru/usługi (zapisy muszą być spójne z załącznikami) Kopie dokumentów niepotwierdzone za zgodność z oryginałem Niewłaściwa podstawa prawna ustawy prawo zamówień publicznych (w opisie faktury w informacji dotyczącej zamówień publicznych niewłaściwie przytoczony artykuł ustawy pzp, na podstawie którego udzielono zamówienia, bądź na podstawie którego Beneficjent jest zwolniony ze stosowania pzp) Stosowanie zaokrągleń matematycznych w wyliczaniu kwot oraz wartości liczbowych we wnioskach o płatność Błędy pojawiające się na etapie realizacji projektów

Katalog najczęściej popełnianych błędów przez Beneficjentów Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Lubelskiego na lata Błędy bardzo istotneBłędy istotneBłędy mało istotne Finansowanie przez beneficjentów działań, które nie są związane z realizacją przedsięwzięcia oraz nie zostały określone w umowie o dofinansowanie projektu. Wyznaczanie za krótkich terminów w stosunku do terminów przewidzianych ustawą Prawo zamówień publicznych (np. do składania ofert). Używanie niejasnych zapisów, zwłaszcza w przypadku określania warunków udziału w postępowaniu o udzielenie zamówień publicznych. Nie stosowanie w pełni zasady konkurencyjności przy zamówieniach wyłączonych z obowiązku stosowania ustawy Prawo zamówień publicznych. Zmiany wysokości planowanych do osiągnięcia wskaźników realizacji projektów. Opisy dokumentów księgowych zawierają nieczytelne podpisy (bądź ich brak) osób dokonujących weryfikacji dokumentacji finansowej; daty dekretacji na opisach są późniejsze niż daty zapłaty; przekreślenia bez dat i parafek; używanie korektora; niezgodność numeru ewidencyjnego dokumentu z numerem przytoczonym w opisie operacji gospodarczej. Niedokonywanie płatności w ramach projektu za pomocą wyodrębnionego konta bankowego. Realizacja projektu niezgodna z harmonogramem rzeczowo- finansowym. Niezgodność treści SIWZ z treścią ogłoszenia niepowodująca naruszenia zasady konkurencyjności. Błędy pojawiające się na etapie kontroli projektów

Alokacja finansowa na lata W latach wydatkowane będą środki z EFRR w kwocie 2 312,1 mln PLN w tym na konkursy otwarte około mln PLN, IWIPK około - 765,1 mln PLN. Oś I-II - 89,2 mln euro Oś III-VIII – 182,2 mln euro

Harmonogram naboru wniosków na rok 2010 Oś I-II

Plan naboru wniosków na rok Tworzenie terenów inwestycyjnych (alokacja na konkurs 8,5 mln euro) 3.2. Rewitalizacja zdegradowanych terenów miejskich (alokacja na konkurs 50,9 mln euro) 6.1. KAT. I Gospodarka wodno-ściekowa (alokacja na konkurs 16,4 mln euro) 6.1. KAT.II Gospodarka odpadami i ochrona powierzchni ziemi (alokacja na konkurs 16,8 mln euro) 6.1. KAT.III Bezpieczeństwo ekologiczne ( alokacja na konkurs 9,6 mln euro) 6.1. KAT. IV Ochrona przyrody i kształtowania postaw ekologicznych (alokacja na konkurs 3,8 mln euro) 6.2. Energia przyjazna środowisku (alokacja na konkurs: 8,7 mln euro) 7.1. Infrastruktura kultury i turystyki (alokacja na konkurs 15,2 mln euro) 7.2. Promocja kultury i turystyki (alokacja na konkurs 3,1 mln euro) 7.3. Współpraca międzyregionalna (alokacja na konkurs 4,4 mln euro) 8.3. Ochrona zdrowia (alokacja na konkurs 13,4 mln euro)

Dziękuję za uwagę