EGZAMIN MATURALNY Z HISTORII. Gdzie szukać informacji o egzaminie Informator maturalny – Historia i Aneks biuletyny maturalne archiwalne arkusze egzaminacyjne.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
PROPOZYCJE ZAPISU Autorzy: Uczniowie należący do Samorządu Szkolnego.
Advertisements

Zastosowanie osi symetrii i wielokątów w przyrodzie
Co można zwiedzić w WIELKIEJ BRYTANII Pamiętajmy o miejscach które możemy zwiedzić na przykład w WIELKIEJ BRYTANII. I też czym różni się ta wyspa od naszego.
Niebezpieczeństwa które czyhają na ciebie w sieci
Małgorzata Pietroczuk
Zespół Szkół w Ostrowie Daniel Maliczowski & Paweł Wróbel.
Ewaluacja zewnętrzna Zasady informowania o działaniach w ramach pedagogicznego nadzoru zewnętrznego.
MATURA 2012 Na podstawie informatora CKE Edyta Rosiak.
15 marca 2006 roku Dzień Przedsiębiorczości Dagmara Wajszczyk Anna Walczak Kl. III LP w Zespole Ponadgimnazjalnych Szkół Zawodowych i Ogólnokształcących.
Irina Svichenyuk Valeria Poligova Skąd biorą się motywy dla podróży? Skąd biorą się motywy dla podróży? Każdy człowiek ma jakieś własne potrzeby. To.
Komunikacja interpersonalna
Raport z badań. Jeśli badania nie są należycie zakomunikowane, to wszelkie starania dotyczące zachowania procedur staja się bezużyteczne. Funkcje raportu:
III. Proste zagadnienia kwantowe
EGZAMIN MATURALNY 2014 PODSTAWOWE INFORMACJE. Opis egzaminu maturalnego 1. Egzamin maturalny jest przeprowadzany jeden raz w ciągu roku szkolnego – w.
PODSUMOWANIEPODSUMOWANIE BADANIA DIAGNOSTYCZNEGO W KLASIE TRZECIEJ GRUDZIEŃ 2012 R.
PREZENTACJA WYKORZYSTANA PODCZAS DEBATY W SALI PATRONA SZKOŁY.
Debata- samorządność.. Samorząd Uczniowski to działająca w szkole instytucja, obejmująca całą społeczność uczniowską, niezależna od administracji oświatowej.
Relacja z Debaty. Przygotowania do debaty były żmudne i ciężkie. Wpierw musieliśmy zapoznać się z materiałami dostępnymi na stronie sdim.ceo.nq.pl, później.
Punkt wymiany sprawnego, ale niepotrzebnego sprzętu RTV/AGD oraz wolontariat na terenie gminy Stare Babice. Koczargi Stare, r., Katarzyna Skibińska,
KODEKS 2.0 OPRACOWANY PRZEZ UCZNIÓW KLASY 2 B Powstały podczas debaty klasowej.
Jak przygotować prezentację multimedialną?
Konteksty tworzenie programów nauczania. ZALECENIE PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY z dnia 23 kwietnia 2008 r. w sprawie ustanowienia europejskich ram.
WYNIKI KONKURSU JĘZYKA NIEMIECKIEGO. KAŻDY Z UCZESTNIKÓW OTRZYMAŁ ZESTAW PUZZLI DO UŁOŻENIA.
ALGORYTMY.
ALGORYTM.
TUTORING Szkoła Podstawowa nr 93 im. Tradycji Orła Białego we Wrocławiu Rok szkolny 2010/ 2011.
xHTML jako rozszerzenie HTML
Instalacja serwera WWW na komputerze lokalnym
PHP Operacje na datach Damian Urbańczyk. Operacje na datach? Dzięki odpowiednim funkcjom PHP, możemy dokonywać operacji na datach. Funkcje date() i time()
HTML Podstawy języka hipertekstowego Damian Urbańczyk.
FORMY UCZESTNICTWA OBYWATELI W ŻYCIU PUBLICZNYM
Tworzenie tabel w edytorze Word
Przedmiot: Podstawy przedsiębiorczości Autor: Olga Łodyga
Polskie cyfrowe miasto ? Marzenia a rzeczywistość. Maxymilian Bylicki - Zakopane, Polskie cyfrowe miasto - marzenia a rzeczywistość Maxymilian.
MAŁE KROCZKI W DUŻYM BIZNESIE MAŁE KROCZKI W DUŻYM BIZNESIE.
Przygotowali : Szymon, Filip i Piotrek
J AK ZACZĄĆ PRACĘ Z ?. przed rejestracją Upewnij się, że posiadasz: aktywne konto zainstalowaną przeglądarkę Internet Explorer indywidualny studencki.
Bezpieczeństwo na drodze
Twoją wiarę nosimy w sobie Kres jest tak niewidzialny, jak początek. Wszechświat wyłonił się ze Słowa i do Słowa też powraca. Nadzy przychodzimy.
Warsztaty C# Część 3 Grzegorz Piotrowski Grupa.NET PO
BEZPIECZNY INTERNET. PRZEGLĄDANIE STRON INTERNETOWYCH.
WYNIKI ANKIETY GUMOWY SUROWIEC. PYTANIE 1. Rodzaj gospodarstwa domowego, które reprezentujesz. 13 osób reprezentuje gospodarstwo wiejskie (A) 61 miejskie.
Par Jocelyne GIASSON Ch. 6 : Makroprocesy Czytanie ze zrozumieniem.
Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej UNIA EUROPEJSKA FUNDUSZ SPÓJNOŚCI Kryteria wyboru projektów w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura.
1 Zwany egzaminem zawodowym jest formą oceny poziomu opanowania wiadomości i umiejętności z zakresu danego zawodu, ustalonych w standardach wymagań będących.
RÓŻNE SPOSOBY ROZWIĄZANIA TEGO SAMEGO ZADANIA NA RÓŻNYCH ETAPACH EDUKACYJNYCH.
Są w życiu chwile, kiedy tak bardzo odczuwamy brak obecności innych,
Próbna matura z matematyki Piotr Ludwikowski. Rozporządzenie MEN z dnia 30 kwietnia 2007 w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania.
EGZAMIN MATURALNY FIZYKA I ASTRONOMIA OKE Kraków.
Jak przygotować się do egzaminu maturalnego z geografii
EGZAMIN MATURALNY FIZYKA I ASTRONOMIA OKE Kraków.
Jak przygotować się do pisemnego egzaminu maturalnego z języka obcego? Część III Poziom rozszerzony.
1 Pracownia Egzaminów Gimnazjalnych OKE w Krakowie.
Jak napisać reportaż Krok po kroku.
Etyka – test (semestr zimowy 2011)
A NALIZA OSIĄGNIĘĆ III LO W K RAKOWIE - E DUKACYJNA W ARTOŚĆ D ODANA.
Ocenianie. 6 Ocenę celującą otrzymuje uczeń wówczas, jeżeli posiadł wiedzę i umiejętności wykraczające poza program nauczania w danej klasie, samodzielnie.
Temat 5: Elementy meta.
Temat 6: Elementy podstawowe
1. Celem naszych działań w roku szkolnym 2011 / 2012 będzie zwiększenie wyniku średniego naszej szkoły. 2. Zmniejszymy liczbę uczniów osiągających wynik.
1 Egzamin maturalny w roku 2009 czyli co każdy uczeń, absolwent, nauczyciel, rodzic powinien wiedzieć na temat matury w 2009 roku.
Projekt Zespołu Szkół im. I. Łukasiewicza w Policach Konferencja Szczecin 2009.
Wielkopolski Model Asystenta Rodziny Regionalny Ośrodek Polityki Społecznej w Poznaniu Jarocin, 23 września 2011 r.
Instrukcja switch switch (wyrażenie) { case wart_1 : { instr_1; break; } case wart_2 : { instr_2; break; } … case wart_n : { instr_n; break; } default.
Instrukcja switch switch (wyrażenie) { case wart_1 : { instr_1; break; } case wart_2 : { instr_2; break; } … case wart_n : { instr_n; break; } default.
Witamy w Łodzi – tutaj Ty decydujesz Chwytaj dzień w sercu Polski – tu rządzą Młodzi!
Komtech Sp. z o.o. Magic Janusz ROŻEJ.
Strategia rozwiązywania testów wyboru Radom, styczeń 2009.
w/g Grzegorz Gadomskiego
Egzamin zawodowy 2010 Zespół Szkół nr 1 im. Jana Pawła II Władysławowo, listopad 2009.
Zapis prezentacji:

EGZAMIN MATURALNY Z HISTORII

Gdzie szukać informacji o egzaminie Informator maturalny – Historia i Aneks biuletyny maturalne archiwalne arkusze egzaminacyjne komentarze do zadań sprawozdania z osiągnięć maturzystów strony innych komisji egzaminacyjnych

Przygotowanie się do egzaminu polega na: poznaniu jego formy i struktury zapoznaniu się z wymaganiami uczelni wyższych wyborze poziomu egzaminu na maturze opanowaniu treści zawartych w przedmiocie wykształceniu umiejętności przedmiotowych poznaniu typów zadań i sposobów ich rozwiązania próbnym rozwiązywaniu różnych typów zadań poddaniu analizie wyników własnej pracy

Arkusz egzaminacyjny instrukcja dla zdającego zadania egzaminacyjne z punktacją karta odpowiedzi struktura arkusza zależna od poziomu egzaminu

Struktura egzaminu Poziom podstawowyPoziom rozszerzony czas trwania 120 minut180 minut maksymalna ilość punktów maksymalnie 100 punktówmaksymalnie 50 punktów struktura i zadania zadania otwarte i zamknięte wyposażone we fragmenty źródeł, tabele, mapy, ilustracje zadania otwarte i zamknięte wyposażone we fragmenty źródeł, tabele, mapy, ilustracje, 2. - zadania do załączonych źródeł 3. - dwa tematy wypracowań zakres treści wszystkie epoki historyczne wymagania dla poziomu podstawowegowymagania dla poziomu podstawowego i rozszerzonego

Wybór poziomu egzaminu własne plany edukacyjne i życiowe wymagania uczelni wyższych struktura arkusza egzaminacyjnego: inna dla poziomu podstawowego i poziomu rozszerzonego zasób własnej wiedzy zdobyte umiejętności ogólne i przedmiotowe czas niezbędny do opanowania treści i umiejętności

Treści przedmiotowe wszystkie epoki historyczne historia polityczna, społeczna, gospodarcza, kultura i sztuka, życie codzienne umiejętności przedmiotowe umiejętności związane z formułowaniem wypowiedzi pisemnej

Rodzaje zadań zamknięte: wielokrotnego wyboru, na dobieranie, prawda-fałsz otwarte - wymagające sformułowania krótkiej odpowiedzi pisemnej otwarte – wymagające sformułowania rozbudowanej wypowiedzi pisemnej

Zasady rozwiązywania zadań przeczytać uważnie całą treść zadania udzielać odpowiedzi precyzyjnych i zgodnych z poleceniem wykonać wszystkie czynności zapisane w poleceniu starannie zapisać odpowiedź w miejscu do tego przeznaczonym. podać dokładnie tyle przykładów, cech, argumentów, ile wynika z polecenia w zadaniach zamkniętych odpowiedzi wybierać z podanych propozycji w zadaniach na przyporządkowanie dokonać wstępnego przyporządkowania zgodnie z poleceniem wykorzystywać załączone źródła

Zadanie wielokrotnego wyboru

Rozwiązanie zadania zwróć uwagę na datę umieszczoną w poleceniu zastanów się, kto był wówczas królem Szwecji przypomnij sobie, który władca był jego sojusznikiem w Rzeczypospolitej lub odrzuć władcę, który wówczas był przeciwnikiem króla Szwecji odrzuć władców, którzy panowali w późniejszym okresie

Zadanie wielokrotnego wyboru

Zwróć uwagę na wszelkiego rodzaju podkreślenia wytłuszczenia odsyłacze dodatkowe informacje

Zadanie na dobieranie

przeczytaj treść polecenia przeanalizuj załączone materiały przeczytaj uważnie podane propozycje rozwiązania zadania wybierz właściwą odpowiedź wpisz w odpowiednie miejsce

Zadanie prawda-fałsz

Rozwiązanie zadania przeanalizuj każde zdanie zdecyduj, które zdanie zawiera informacje prawdziwe zdecyduj, które zdanie jest fałszywe wpisz właściwą odpowiedź w odpowiednie miejsce

Stosowanie chronologii

Rozwiązanie zadania przeczytaj wszystkie wydarzenia umieszczone w tabeli przypomnij sobie wydarzenia związane z procesem zjednoczenia Niemiec wybierz najwcześniejsze wydarzenie wybierz ostatnie wydarzenie wpisz uważnie odpowiednie litery

Zadanie z wyposażeniem - tekst

Rozwiązanie zadania przeczytaj uważnie tekst przeczytaj uważnie pierwsze polecenie wybierz z tekstu informacje odnoszące się do postaci połącz uzyskane informacje z tekstu z informacjami zawartymi w poleceniu (urząd, data) przeczytaj uważnie drugie polecenie napisz własnymi słowami dwa dokonania tej postaci zawarte w tekście

Porównania

Porównania – rozwiązanie zadania przeczytaj uważnie polecenie, zwróć uwagę na cechę, dane, problem, który masz porównywać przeanalizuj tabelę w odpowiedzi napisz informację: o Wielkiej Brytanii: większy odsetek pracowników był zatrudniony w przemyśle, handlu, komunikacji i górnictwie niż w rolnictwie, leśnictwie i rybołówstwie o Królestwie Polskim – mniejszy odsetek…, odwrotnie niż w Wielkiej Brytanii

Porównania

Przykładowe odpowiedzi Obie koronacje opisane w źródłach odbyły się bez zgody Cesarstwa, co powodowało, że uważano je w Niemczech za bezprawne. Do obydwóch koronacji doszło, gdy w Niemczech panował niepokój, co uniemożliwiało Niemcom interwencję w wewnętrzne sprawy Polski. Uwaga panów niemieckich była skupiona na sprawach wewnętrznych, co uniemożliwiało im interwencję przeciwko koronacjom w Polsce. Śmierć cesarza Henryka, a później walka o władzę w Niemczech odwracały uwagę panów niemieckich od spraw polskich.

Porównania podsumowanie zauważ, że w porównaniach najczęściej musisz: dokładnie określić co porównujesz umieścić w odpowiedzi element, który staje się podstawą porównania (odsetek pracowników, sytuacja polityczna w Niemczech) opisać dokładnie dwa elementy, które porównujesz (odsetek pracowników, Wielka Brytania i Królestwo Polskie; obie koronacje, odniesienie do sytuacji politycznej w Niemczech) sformułować wypowiedź jasno, by jego treść zawierała porównania w odniesieniu do obydwu elementów

Wypracowanie

Wypracowanie – konieczne elementy przeczytaj obydwa tematy dokonaj krótkiej selekcji informacji, faktów które posiadasz na każdy z nich wybierz jeden temat dokonaj szczegółowej selekcji faktografii do wybranego tematu określ zakres chronologiczny, faktograficzny oraz obszar, na którym dzieją się opisywane wydarzenia wybierz formę wypowiedzi: chronologiczna, problemowa, inna pamiętaj o strukturze wypracowania: wstęp, rozwinięcie, zakończenie

Wypracowanie – konieczne elementy nadaj swojej wypowiedzi wewnętrzną strukturę wynikającą z wybranej formy wypracowania np. kolejność omawianych problemów, związki między nimi, wnioski częściowe itp. formułuj swą wypowiedź starannie pod względem językowym, gramatycznym pisz czytelnie przedstawiaj problem starając się: używać poprawnej chronologii – epoka, wiek, rok, data dzienna, następowanie, poprzedzanie, równoległe opisy dobierać odpowiednie fakty do swojej argumentacji lub opisu pokazać związki pomiędzy opisywanymi faktami

Wypracowanie – konieczne elementy staraj się wyciągać wnioski częściowe opisuj wydarzenia z różnej perspektywy pokazuj związki pomiędzy różnymi problemami : polityczne, gospodarcze, społeczne, kulturalne posługuj się poprawną terminologią umieść swoje opinie i oceny jeśli to możliwe odwołaj się do przeczytanej literatury historycznej dla wsparcia swoich argumentów pamiętaj o podsumowaniu