EGZAMIN MATURALNY Z HISTORII
Gdzie szukać informacji o egzaminie Informator maturalny – Historia i Aneks biuletyny maturalne archiwalne arkusze egzaminacyjne komentarze do zadań sprawozdania z osiągnięć maturzystów strony innych komisji egzaminacyjnych
Przygotowanie się do egzaminu polega na: poznaniu jego formy i struktury zapoznaniu się z wymaganiami uczelni wyższych wyborze poziomu egzaminu na maturze opanowaniu treści zawartych w przedmiocie wykształceniu umiejętności przedmiotowych poznaniu typów zadań i sposobów ich rozwiązania próbnym rozwiązywaniu różnych typów zadań poddaniu analizie wyników własnej pracy
Arkusz egzaminacyjny instrukcja dla zdającego zadania egzaminacyjne z punktacją karta odpowiedzi struktura arkusza zależna od poziomu egzaminu
Struktura egzaminu Poziom podstawowyPoziom rozszerzony czas trwania 120 minut180 minut maksymalna ilość punktów maksymalnie 100 punktówmaksymalnie 50 punktów struktura i zadania zadania otwarte i zamknięte wyposażone we fragmenty źródeł, tabele, mapy, ilustracje zadania otwarte i zamknięte wyposażone we fragmenty źródeł, tabele, mapy, ilustracje, 2. - zadania do załączonych źródeł 3. - dwa tematy wypracowań zakres treści wszystkie epoki historyczne wymagania dla poziomu podstawowegowymagania dla poziomu podstawowego i rozszerzonego
Wybór poziomu egzaminu własne plany edukacyjne i życiowe wymagania uczelni wyższych struktura arkusza egzaminacyjnego: inna dla poziomu podstawowego i poziomu rozszerzonego zasób własnej wiedzy zdobyte umiejętności ogólne i przedmiotowe czas niezbędny do opanowania treści i umiejętności
Treści przedmiotowe wszystkie epoki historyczne historia polityczna, społeczna, gospodarcza, kultura i sztuka, życie codzienne umiejętności przedmiotowe umiejętności związane z formułowaniem wypowiedzi pisemnej
Rodzaje zadań zamknięte: wielokrotnego wyboru, na dobieranie, prawda-fałsz otwarte - wymagające sformułowania krótkiej odpowiedzi pisemnej otwarte – wymagające sformułowania rozbudowanej wypowiedzi pisemnej
Zasady rozwiązywania zadań przeczytać uważnie całą treść zadania udzielać odpowiedzi precyzyjnych i zgodnych z poleceniem wykonać wszystkie czynności zapisane w poleceniu starannie zapisać odpowiedź w miejscu do tego przeznaczonym. podać dokładnie tyle przykładów, cech, argumentów, ile wynika z polecenia w zadaniach zamkniętych odpowiedzi wybierać z podanych propozycji w zadaniach na przyporządkowanie dokonać wstępnego przyporządkowania zgodnie z poleceniem wykorzystywać załączone źródła
Zadanie wielokrotnego wyboru
Rozwiązanie zadania zwróć uwagę na datę umieszczoną w poleceniu zastanów się, kto był wówczas królem Szwecji przypomnij sobie, który władca był jego sojusznikiem w Rzeczypospolitej lub odrzuć władcę, który wówczas był przeciwnikiem króla Szwecji odrzuć władców, którzy panowali w późniejszym okresie
Zadanie wielokrotnego wyboru
Zwróć uwagę na wszelkiego rodzaju podkreślenia wytłuszczenia odsyłacze dodatkowe informacje
Zadanie na dobieranie
przeczytaj treść polecenia przeanalizuj załączone materiały przeczytaj uważnie podane propozycje rozwiązania zadania wybierz właściwą odpowiedź wpisz w odpowiednie miejsce
Zadanie prawda-fałsz
Rozwiązanie zadania przeanalizuj każde zdanie zdecyduj, które zdanie zawiera informacje prawdziwe zdecyduj, które zdanie jest fałszywe wpisz właściwą odpowiedź w odpowiednie miejsce
Stosowanie chronologii
Rozwiązanie zadania przeczytaj wszystkie wydarzenia umieszczone w tabeli przypomnij sobie wydarzenia związane z procesem zjednoczenia Niemiec wybierz najwcześniejsze wydarzenie wybierz ostatnie wydarzenie wpisz uważnie odpowiednie litery
Zadanie z wyposażeniem - tekst
Rozwiązanie zadania przeczytaj uważnie tekst przeczytaj uważnie pierwsze polecenie wybierz z tekstu informacje odnoszące się do postaci połącz uzyskane informacje z tekstu z informacjami zawartymi w poleceniu (urząd, data) przeczytaj uważnie drugie polecenie napisz własnymi słowami dwa dokonania tej postaci zawarte w tekście
Porównania
Porównania – rozwiązanie zadania przeczytaj uważnie polecenie, zwróć uwagę na cechę, dane, problem, który masz porównywać przeanalizuj tabelę w odpowiedzi napisz informację: o Wielkiej Brytanii: większy odsetek pracowników był zatrudniony w przemyśle, handlu, komunikacji i górnictwie niż w rolnictwie, leśnictwie i rybołówstwie o Królestwie Polskim – mniejszy odsetek…, odwrotnie niż w Wielkiej Brytanii
Porównania
Przykładowe odpowiedzi Obie koronacje opisane w źródłach odbyły się bez zgody Cesarstwa, co powodowało, że uważano je w Niemczech za bezprawne. Do obydwóch koronacji doszło, gdy w Niemczech panował niepokój, co uniemożliwiało Niemcom interwencję w wewnętrzne sprawy Polski. Uwaga panów niemieckich była skupiona na sprawach wewnętrznych, co uniemożliwiało im interwencję przeciwko koronacjom w Polsce. Śmierć cesarza Henryka, a później walka o władzę w Niemczech odwracały uwagę panów niemieckich od spraw polskich.
Porównania podsumowanie zauważ, że w porównaniach najczęściej musisz: dokładnie określić co porównujesz umieścić w odpowiedzi element, który staje się podstawą porównania (odsetek pracowników, sytuacja polityczna w Niemczech) opisać dokładnie dwa elementy, które porównujesz (odsetek pracowników, Wielka Brytania i Królestwo Polskie; obie koronacje, odniesienie do sytuacji politycznej w Niemczech) sformułować wypowiedź jasno, by jego treść zawierała porównania w odniesieniu do obydwu elementów
Wypracowanie
Wypracowanie – konieczne elementy przeczytaj obydwa tematy dokonaj krótkiej selekcji informacji, faktów które posiadasz na każdy z nich wybierz jeden temat dokonaj szczegółowej selekcji faktografii do wybranego tematu określ zakres chronologiczny, faktograficzny oraz obszar, na którym dzieją się opisywane wydarzenia wybierz formę wypowiedzi: chronologiczna, problemowa, inna pamiętaj o strukturze wypracowania: wstęp, rozwinięcie, zakończenie
Wypracowanie – konieczne elementy nadaj swojej wypowiedzi wewnętrzną strukturę wynikającą z wybranej formy wypracowania np. kolejność omawianych problemów, związki między nimi, wnioski częściowe itp. formułuj swą wypowiedź starannie pod względem językowym, gramatycznym pisz czytelnie przedstawiaj problem starając się: używać poprawnej chronologii – epoka, wiek, rok, data dzienna, następowanie, poprzedzanie, równoległe opisy dobierać odpowiednie fakty do swojej argumentacji lub opisu pokazać związki pomiędzy opisywanymi faktami
Wypracowanie – konieczne elementy staraj się wyciągać wnioski częściowe opisuj wydarzenia z różnej perspektywy pokazuj związki pomiędzy różnymi problemami : polityczne, gospodarcze, społeczne, kulturalne posługuj się poprawną terminologią umieść swoje opinie i oceny jeśli to możliwe odwołaj się do przeczytanej literatury historycznej dla wsparcia swoich argumentów pamiętaj o podsumowaniu