Urszula Kowalska Komenda Główna OHP Biuro Rynku Pracy

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
SzOK czyli Szkolny Ośrodek Kariery Szkolny Ośrodek Kariery prowadzi działania, których celem jest ukształtowanie umiejętności wspomagających absolwentów.
Advertisements

Młodzieżowe Biuro Pracy. Młodzieżowe Biura Pracy zostały powołane do życia już 10 lat temu. Nasze do dziś funkcjonuje u boku Powiatowego Urzędu Pracy,
Jacek Posłuszny Dyrektor Wojewódzkiego Urzędu Pracy w Rzeszowie Możliwości finansowania projektów oświatowych w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki.
Solina, 26 października 2009 roku Kompetentny urzędnik – silny samorząd Projekt finansowany jest, ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach.
Regionalny Ośrodek Kształcenia na Odległość w Krośnie Regionalny Ośrodek Kształcenia na Odległość w Krośnie
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Wzrost kompetencji życiowych i umiejętności zawodowych.
Dobre praktyki: Spółdzielnia Socjalna KREATYWNI Toruń, 27/09/2013 Organizator.
1 COMPANY PRIVATE 1 EDUKACJA DLA PRZEMYSŁU PRZEMYSŁ DLA EDUKACJI Janusz Zakręcki Prezes Zarządu, Dyrektor Naczelny Mielec, 7 grudnia 2009r.
Centrum Doradztwa Strategicznego Model współpracy szkół z przedsiębiorcami Uwagi o szkolnictwie zawodowym na podstawie prowadzonych przez.
Szkoły Globalne w akcji Cel ogólny Stworzenie w sześciu krajach europejskich aktywnej sieci szkół globalnych zaangażowanych w redukcję
JAK INNI NAS POSTRZEGAJĄ? PROJEKT FINANSOWANY ZE ŚRODKÓW POLSKO-LITEWSKIEGO FUNDUSZU WYMIANY MŁODZIEŻY.
TWORZYMY SPOŁECZEŃSTWO OTWARTE DLA KAŻDEGO
Zintegrowany System Zmniejszenia Eksploatacyjnej Energochłonności Budynków dr Stanisław Grygierczyk Gliwice, r. IV Seminarium zadania badawczego.
1 Kartuzy, 22 października 2010 r. Założenia do zmian w ustroju szkolnym w Polsce.
Powiatowy Urząd Pracy Grodzisk Mazowiecki,
ZESPÓŁ SZKÓŁ w GDOWIE Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
DIE INITIATIVE SCHULEN: PARTNER DER ZUKUNFT INICJATYWA SZKOŁY: PARTNERZY RZYSZŁOŚCI.
Projekt zmian w ustawie o systemie oświaty (marzec 2011 r.)
PRZEGLĄD JESIENNY SZKÓŁ wrzesień - październik 2005 R.
Ocena działalności opiekuńczej szkół w zakresie pracy świetlicy - wyniki badań w województwie łódzkim -
PODSTAWOWE KIERUNKI POLITYKI OŚWIATOWEJ PAŃSTWA W ROKU SZKOLNYM 2011/2012 Warszawa, 17 sierpnia 2011 r.
EKONOMIA SPOŁECZNA W PRAKTYCE
Powiatowy Urząd Pracy w Tomaszowie Lubelskim Projekt pt.
1 Mierzenie problemowe w zakresie warunków nauczania języków obcych w szkołach publicznych.
Jak skutecznie organizować szkolenia językowe w firmie
Portale informacyjno-edukacyjne w samorządach terytorialnych. Ocena projektów dot. OZE w programie Retscreen Anna Bogusz Warszawa, 8 luty 2011 r.
Przykłady dobrych praktyk Projekt realizowany w województwie zachodniopomorskim.
Polskie cyfrowe miasto ? Marzenia a rzeczywistość. Maxymilian Bylicki - Zakopane, Polskie cyfrowe miasto - marzenia a rzeczywistość Maxymilian.
XVII Sesja Sejmu Dzieci i Młodzieży 1 czerwca 2011 roku Warszawa.
Technik mechanik Myśl przyszłościowo – kształć się zawodowo Zespół Szkół Technicznych i Ogólnokształcących im. Henryka Pobożnego w Legnicy.
Konferencja Szkoły i pracodawcy – razem ku lepszej jakości kształcenia zawodowego Konferencja Szkoły i pracodawcy – razem ku lepszej jakości kształcenia.
Prezentację przygotował: Alain Henry Możliwości rozwoju kształcenia zawodowego w Polsce na przykładzie dobrych praktyk z Francji i Niemiec.
Jest to projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
STAN REALIZACJI PORADNICTWA ZAWODOWEGO W LUBUSKICH SZKOŁACH stan za rok szkolny 2010/2011 Jesionka 27 – 28 marca 2012 r.
Konferencja podsumowująca projekt Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Bohdan Rożnowski Konrad Konefał
Badanie potrzeb powiatowych rynków pracy w perspektywie zatrudnienia i rozwoju zasobów ludzkich Prezentacja wyników badań terenowych Bohdan Rożnowski Konrad.
Projekt realizowany w ramach ZPORR, współfinansowany ze środków Unii Europejskiej z Europejskiego Funduszu Społecznego i budżetu państwa Ocena i oczekiwania.
Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Sąsiedztwa Polska – Białoruś – Ukraina Interreg III A/TACIS.
Projekt Aktywizacja, Specjalizacja, Praktyka-promocja zatrudnienia kobiet realizowany w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego Rozwój Zasobów Ludzkich.
Indywidualny Projekt Kariery – portfolio dla młodzieży w województwie łódzkim 1 stycznia – 30 września 2007 r. Projekt współfinansowany ze środków Unii.
Prezentacja założeń Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki w kontekście ogłaszanych przez WUP konkursów Kazimierz Tęczar Kazimierz Tęczar Wicedyrektor Wojewódzkiego.
ZATRUDNIENIE SEZONOWE W OCHOTNICZYCH HUFCACH PRACY.
Projekt systemowy Program Operacyjny Kapitał Ludzki Gmina Radziejowice/ Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Radziejowicach Radziejowice, 12 listopada 2013.
Program szkoleń dla wyższych urzędników z instytucji Unii Europejskiej oraz wyższych urzędników ministerialnych z nowych krajów członkowskich Unii Europejskiej.
Program szkoleń dla wyższych urzędników z instytucji Unii Europejskiej oraz wyższych urzędników ministerialnych z nowych krajów członkowskich Unii Europejskiej.
STUDIA DOKTORANCKIE Szczecin 11 grudnia Zmiany w przepisach dotyczących studiów doktoranckich 2.
Przedstawienie założeń projektu Naprzeciw zmianom – badanie trendów gospodarczych miasta Jaworzna Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej.
A NALIZA OSIĄGNIĘĆ III LO W K RAKOWIE - E DUKACYJNA W ARTOŚĆ D ODANA.
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Specjalizacja pielęgniarek kluczem do kariery zawodowej.
Wzrost innowacyjności regionu jako efekt rozwijania i upowszechniania dobrych praktyk w zakresie strategicznego zarządzania środowiskowego w organizacjach.
Seminarium Naukowe Wzrost innowacyjności regionu jako efekt rozwijania i upowszechniania dobrych praktyk w zakresie strategicznego zarządzania.
Konferencja DOBRE PRAKTYKI I METODY SKUTECZNEJ AKTYWIZACJI OSÓB DOJRZAŁYCH W WOJEWÓDZTWIE POMORSKIM Gdynia, dnia 5 listopada 2013 r.
Tworzenie i rozwijanie standardów jakości usług instytucji pomocy i integracji społecznej Agnieszka Krawczyk Wspólnota Robocza Związków Organizacji Socjalnych.
1. Wsparcie pracodawców przechodzących procesy adaptacyjne i ich pracowników szansą stabilizacji regionalnego rynku pracy. Departament Rozwoju Regionalnego.
Aktywni Społecznie w Powiecie Bolesławieckim, projekt współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego, w.
Aktywni Społecznie w Powiecie Bolesławieckim, projekt współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego, w.
SPECJALNOŚĆ NAUCZYCIELSKA NA STUDIACH I STOPNIA FILOLOGIA POLSKA OFERTA.
Trwałość projektu "Pomorskie dobry kurs na edukację. Wspieranie uczniów o szczególnych predyspozycjach w zakresie matematyki, fizyki i informatyki" Obszar.
Rzeszów r.. Liczba osób badanych 3 Odpowiedzi badanych na temat stosowania krzyku przez rodziców 4.
SZKOLNY DORADCA ZAWODOWY. PODSTAWA PRAWNA zUSTAWA Z DNIA 7 WRZEŚNIA 1991 R y O systemie oświaty zROZPORZĄDZENIE MENiS Z DNIA 7 STYCZNIA 2003 R yw sprawie.
Beneficjent Zespół Szkół Samochodowych im. T. Kościuszki we Włocławku Włocławek ul. Leśna 1A.
ZESPÓŁ SZKÓŁ NR3 WE WŁOCŁAWKU IX. ROZWÓJ WYKSZTAŁCENIA I KOMPETENCJI W REGIONACH. 9.2.PODNIESIENIE ATRAKCYJNOŚCI I JAKOŚCI SZKOLNICTWA ZAWODOWEGO pt.:
Projekt pn. Einstein – każdy ma w sobie ukryty potencjał jest działaniem prowadzonym przez Powiat Lubański w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki.
Lokalny Fundusz Młodych Projekt Lokalne Fundusze Młodych realizowany przez Polską Fundację Dzieci i Młodzieży we współpracy z Urzędem Dzielnicy Bielany.
DOTACJE NA PROGRAMY INNOWACYJNE CO TO JEST INNOWACJA? To działanie nowatorskie - może mieć miejsce w przemyśle i usługach zarówno w stosunku do produktów.
Projekt Integracja dla samodzielności współfinansowany jest przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Projekt Wortal Transferu Wiedzy jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego (85%) oraz ze środków budżetu.
na miarę potrzeb WYSOKO WYKWALIFIKOWANE KADRY SYSTEMU OŚWIATY Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Zapis prezentacji:

Urszula Kowalska Komenda Główna OHP Biuro Rynku Pracy Rola i zadania OHP Urszula Kowalska Komenda Główna OHP Biuro Rynku Pracy Warszawa, 19.09.2007r.

Ochotnicze Hufce Pracy Funkcjonują w oparciu o: Ustawę o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy Ustawę o systemie oświaty OHP wykonują zadania państwa: w zakresie kształcenia i wychowania wobec młodzieży w wieku powyżej 15 roku życia, która „wypadała” z systemu edukacji, z powodu zaniedbań wychowawczych lub kłopotów z nauką w zakresie zatrudnienia oraz przeciwdziałania marginalizacji i wykluczeniu społecznemu młodzieży bezrobotnej do 25 roku życia

Organizacja usług rynku pracy w OHP KOMENDA GŁÓWNA OHP Centra Kształcenia i Wychowania – 10 Komendy Wojewódzkie – 16 Ośrodki Szkolenia i Wychowania – 26 Centra Edukacji i Pracy Młodzieży - 49 Hufce Pracy - 124 w tym Środowiskowe Hufce Pracy - 72 Mobilne Centra Informacji Zawodowej Młodzieżowe Centra Kariery Młodzieżowe Biura Pracy Kluby Pracy

PARTNERZY DZIAŁAŃ OHP WSPÓŁPRACA

Współpraca z partnerami lokalnymi : instytucje centralne ośrodki akademickie samorząd każdego szczebla urzędy pracy, poradnie psychologiczno-pedagogiczne szkoły ośrodki pomocy społecznej kuratoria oświaty i ich delegatury sądy, policja organizacje pozarządowe zajmujące się problematyką młodzieży Porozumienia dotyczą działań na rzecz młodzieży zaniedbanej wychowawczo i edukacyjnie, bezrobotnej, dotkniętej różnego rodzaju patologiami społecznymi.

Zakres współpracy z OHP (% badanych) Na podst. badań Uniwersytetu Opolskiego Praktyki pedagogiczne studentów, wspólne szkolenia i seminaria, wspólna diagnoza problemu, targi pracy, wymiana młodzieży OHP w projektach unijnych, organizacja czasu wolnego, terapia uzależnień i organizacja grup samopomocowych, doradztwo zawodowe, zawody sportowe, pomoc w starcie życiowym młodzieży

Oferta OHP dla młodzieży kształcenie i wychowanie rynek pracy pośrednictwo pracy poradnictwo zawodowe szkolenia programy aktywizujące programy i projekty w ramach finansowania ze środków unijnych Filary wsparcia młodzieży

Kształcenie i wychowanie Do OHP trafia młodzież powyżej 15 roku życia, która ma opóźnienie w cyklu kształcenia i nie rokuje ukończenia szkoły podstawowej lub gimnazjum dla młodzieży ma trudną sytuację życiową lub uwarunkowania psychofizyczne ograniczające możliwość nauki w szkole ___________________________________________________ Ogółem objętych opieką i wychowaniem OHP pozostaje ponad 31 000 młodych osób

Jednostki OHP realizujące kształcenie i wychowanie Młodzież powyżej 15 roku życia, która: nie kontynuuje nauki ma trudną sytuację życiową lub inne niekorzystne uwarunkowania Kierowana do jednostek OHP, gdzie uzupełnia wykształcenie lub zdobywa kwalifikacje zawodowe Centra Kształcenia i Wychowania – jednostki ponadwojewódzkie, młodzież wymagająca szczególnej opieki i wsparcia socjalnego i psychicznego - 1 300 uczestników Ośrodki Szkolenia i Wychowania – zapewniają całodobową opiekę kształcącej się młodzieży -2 700 uczestników Hufce Pracy – działają na rzecz środowiska lokalnego /bez zakwaterowania i z zakwaterowaniem - realizują działalność edukacyjną, opiekuńczo – wychowawczą, programy - 27 000 uczestników

Kształcenie młodzieży kontynuują naukę i kształcenie w formach pozaszkolnych Stosownie do posiadanego poziomu wykształcenia uczestnicy OHP odbywają przygotowanie zawodowe w charakterze młodocianych pracowników odbywają praktyki zawodowe w warsztatach szkoleniowo – produkcyjnych OHP Najczęściej wybierane zawody: kucharz małej gastronomii, fryzjer, sprzedawca, mechanik pojazdów samochodowych, elektromechanik, cukiernik, piekarz, murarz, posadzkarz, malarz-tapeciarz, blacharz, lakiernik, ślusarz, poligraf, stolarz, hydraulik, krawiec, kaletnik, tapicer.

Uzupełnienie wykształcenia i zdobywanie kwalifikacji zawodowych w OHP OHP organizują przygotowanie zawodowe w następujących formach nauka zawodu – 2-3 letnie szkoły zawodowe 13 000 uczniów w formie rzemieślniczej nauki zawodu – egzaminy czeladnicze 3000 uczniów przyuczenie do określonej pracy 15 000 uczniów

Praktyczna nauka zawodu Przygotowanie zawodowe - indywidualne umowy o pracę ponad 32 tys. uczestników OHP kształci się w 62 zawodach szkolenie zawodowe W warsztatach szkoleniowo - produkcyjnych OHP 4 tys. uczestników, a u pracodawców ponad 28 000 Refundacja kosztów szkolenia pracowników młodocianych obejmuje prawie 40 000 umów zawartych z pracodawcami zatrudniającymi blisko 130 000 młodzieży

Działalność wychowawcza Działalność świetlic środowiskowych o charakterze opiekuńczo – wychowawczym i profilaktycznym integracja grup wsparcie w rozwiązywaniu osobistych problemów korekcja i wyrównywanie braków szkolnych organizacja czasu wolnego Świetlica Środowiskowa w Mińsku Mazowieckim Świetlica Środowiskowa w Krakowie

W ZAKRESIE ZATRUDNIENIA ORAZ PRZECIWDZIAŁANIA MARGINALIZACJI ZADANIA W ZAKRESIE ZATRUDNIENIA ORAZ PRZECIWDZIAŁANIA MARGINALIZACJI I WYKLUCZENIU SPOŁECZNEMU

Rynek pracy bezrobotni poszukujący pracy Komentarz: oferta OHP vs specyfika adresatów działalności I grupa młodzież zagrożona wykluczeniem społecznym w szczególności młodzież powyżej 15 roku życia, która nie ukończyła szkoły podstawowej lub gimnazjum, nie kontynuuje nauki po ukończeniu mimo, że podlega obowiązkowi szkolnemu II grupa młodzież bezrobotna w wieku od 18 do 25 lat o zróżnicowanym poziomie wykształcenia i kwalifikacji zawodowych (od wykształcenia zasadniczego zawodowego do wyższego), jednak wymagająca wsparcia w procesie wejścia na rynek pracy III grupa uczniowie i studenci

Działania OHP na rzecz zatrudnienia młodzieży Pośrednictwo pracy do młodzieżowych biur pracy zgłasza się ponad 190 tys. osób, pozyskuje się 160 tys. miejsc pracy prace sezonowe i w charakterze pracowników-gości Realizacja umów bilateralnych o zatrudnieniu Pomoc w aktywnym poszukiwaniu pracy do klubów pracy trafia 240 tys. osób rocznie Ośrodki szkolenia zawodowego 8 tys. osób korzysta ze szkoleń zawodowych Informacja i poradnictwo zawodowe z usług MCIZ i MCK korzysta rocznie ponad 220 tys. osób

poszukiwanie ofert pracy, prowadzenie banku danych o pracodawcach, Pośrednictwo pracy poszukiwanie ofert pracy, prowadzenie banku danych o pracodawcach, kierowanie młodzieży do pracy - stałej, sezonowej i krótkoterminowej, organizowanie targów pracy i giełd pracy,

Pośrednictwo pracy OHP organizują: krótkoterminowe zatrudnienie młodzieży uczącej się powyżej 15 roku życia pośrednictwo krajowe na rzecz młodzieży bezrobotnej i poszukującej pracy pośrednictwo zagraniczne - od 1 stycznia 2007 r. OHP realizuje zadania wynikające z umów i uzgodnień bilateralnych o wzajemnym zatrudnianiu obywateli / Niemcy Francja, Szwajcaria, Luksemburg, Belgia, Hiszpania / Zadania te realizuje 49 MBP i 70 ich filii Oferty: www.ohp.mbp.pl Przystąpienie do UE 01.05.2004. Realizowanych przez OHP

Poradnictwo zawodowe w aktywizacji zawodowej młodzieży mobilne centra informacji zawodowej młodzieżowe centra kariery Informacja zawodowa i edukacyjna Oceny i autooceny predyspozycji Rozwiązywanie problemów edukacyjno-zawodowych Kreowanie przedsiębiorczości Przygotowywanie do wejścia na rynek pracy Autooceny w zakresie: Zainteresowań Wartości i oczekiwań Mocnych i słabych stron Studia przypadków – kontakt z przedstawicielami różnych zawodów, charakterystyki ról zawodowych Rozwiązywanie problemów – gł. w toku porad zawodowych: weryfikacja decyzji edukacyjnych, identyfikacja i ukierunkowywanie decyzji o przekwalifikowaniu się, wspieranie klienta w procesie outplacementu Aplikacje – przygotowanie do rekrutacji: Dokumenty Symulacje interview Assessment centres – symulacje: kształtowanie umiejętności przydatnych w różnych stadiach rekrutacji i pierwszej pracy

Odbiorcy usług MCIZ i MCK uczniowie i absolwenci szkół gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych, młodzież poszukująca pracy i bezrobotna mająca problemy z zaistnieniem na rynku pracy, młodzi ludzie, którzy wypadli z systemu edukacji przed ukończeniem szkoły i nie mają wyuczonego zawodu, młodzież przebywającą w ośrodkach resocjalizacyjnych i aresztach uczestnicy OHP inni - doradcy SZOK, doradcy szkolni , w tym SZOK, nauczyciele, rodzice

Oferta dla młodzieży w zakresie poradnictwa zawodowego to: __________________________________________________ NOWOCZESNE TECHNOLOGIE INFORMACJI EDUKACYJNO - ZAWODOWEJ INFORMACJA MULTIMEDIALNA KOMPUTEROWE PROGRAMY WSPIERAJĄCE NAUCZANIE NA ODLEGŁOŚĆ

Jakość usług zapewnia: standardy usług w zakresie poradnictwa zawodowego dla młodzieży pośrednictwa pracy pomocy w aktywnym poszukiwaniu pracy dostępność usług swoboda wyboru zorientowanie na klienta poufność mobilność Badania potrzeb młodzieży realizowane przez doradców zawodowych Badania lokalnego rynku pracy realizowane przez Centra Edukacji i Pracy Młodzieży

oddziaływań doradczych Wymagania klienta OHP – potrzeba wyspecjalizowanych oddziaływań doradczych Metody poradnictwa Treści informacyjne Metodyka pracy: - relacje z młodzieżą - umiejętność wpływania na postawy młodzieży tzw. „trudnej” - atrakcyjność przekazu Aktualne i pełne treści (zasoby) Młodzież WYJŚCIE NAPRZECIW SPECYFICZNYM POTRZEBOM KLIENTA Efekt oddziaływań doradczych

Współpraca w zakresie poradnictwa zawodowego Ze szkołami - Szkolne Ośrodki Kariery organizacja targów i giełd edukacyjnych, wspólne zajęcia warsztatowe dla młodzieży, promocja dobrych praktyk i wymiana doświadczeń zawodowych doskonalenie kwalifikacji doradców zawodowych, rozwój metod, technik i zasobów z dziedziny informacji i poradnictwa zawodowego, www.ohpdlaszkoly.pl 1. Duże znaczenie istnienia portalu www.

Miejsce poradnictwa zawodowego wśród zadań OHP Poradnictwo zawodowe stanowi także bardzo istotny rodzaj oddziaływań w ramach realizowanych przez OHP programach : Równy Start Zaplanuj Swoją Karierę Szansa 18-24 Poradnictwo w sieci „Indywidualny Projekt Kariery – Portfolio dla młodzieży W programach współfinansowanych ze środków europejskich: EFS (Twoja Wiedza Twój Sukces) EQUAL (Nowa Droga) Leonardo da Vinci Młodzież

Poradnictwo i informacja zawodowa w wymiarze europejskim Witryna internetowa projektu

Projekt „Zawsze na kursie” Leonardo da Vinci Multimedialne Centrum Warsztatowe: Szkolenie e-learningowe „Eurodoradztwo – doskonalenie warsztatu pracy doradcy zawodowego” Centrum Informacyjne krajów partnerskich projektu: informacje o systemach poradnictwa zawodowego preferowane sylwetki doradców zawodowych uregulowania prawne poradnictwa i informacji zawodowej zawody przyszłości – synteza informacji o zawodach i specjalnościach poszukiwanych przez pracodawców w krajach partnerskich literatura i netografia branżowa

Projekty EFS SPO RZL Priorytet 1 Działanie 1.5 b Twoja Wiedza Twój Sukces (rok 2004) 5000 uczestników Twoja Wiedza Twój Sukces edycja 2005 „Edukacja kluczem do przyszłości” 6200 uczestników Twoja Wiedza Twój Sukces edycja 2006 „Nauka – Wiedza – Praca” 8000 uczestników Szansa 18 – 24 Droga do samodzielności 600 uczestników

Projekty współfinansowane w ramach EFS Reintegracja społeczna Świadczenie na rzecz młodzieży usług polegających na wsparciu specjalistów (pedagogów, psychologów, wychowawców). Oddziaływanie edukacyjno – wychowawcze Uzupełnianie braków i zaległości z zakresu szkolnych przedmiotów nauczania, przedsiębiorczość, obsługa komputera, edukacja w zakresie poprawy kultury osobistej i jakości życia, nauka języków obcych. Kształcenie ogólne i zawodowe Kształcenie ogólne i zawodowe organizowane poprzez: gimnazjum szkołę zawodową instytucje szkolące, wyspecjalizowane w prowadzeniu kursów zawodowych Przygotowanie do poruszania się po rynku pracy Organizacja zajęć warsztatowych, wsparcie psychologów, doradców zawodowych oraz liderów klubów pracy.

IW EQUAL - „Nowa droga” koordynator: Centralny Zarząd Służby Więziennej OHP jako partner projektu /MONAR, PCK, PKPS, Krajowa Rada Kuratorów oraz Katolicki Uniwersytet Lubelski/ Cel: stworzenie spójnego systemu opieki i nadzoru nad osobami opuszczającymi zakłady karne - wsparcie edukacyjne, pomoc postpenitencjarna, w tym pomoc terapeutyczną. ZADANIA DORADCÓW ZAWODOWYCH OHP Prowadzenie poradnictwa zawodowego grupowego – w zakresie metod i technik poszukiwania pracy Poradnictwo indywidualne dla beneficjentów, wraz z informacją zawodową o możliwościach lokalnego rynku pracy, Stworzenie przez każdego beneficjenta Indywidualnego Planu Działania zmierzającego do podjęcia pracy i usamodzielnienia się

Udział w innych OHP w projektach europejskich program Młodzież - programy wakacyjnej wymiany młodzieży oraz wolontariat w Polsce i za granicą współpraca z organizacją Polsko-Niemiecka Współpraca Młodzieży

Program Operacyjny Kapitał Ludzki OHP przewidziane są jako jeden z realizatorów „Ogólnopolskiego programu integracji i aktywizacji zawodowej” (Działanie 1.3 PO KL). W ramach wsparcia systemowego realizowane będą projekty aktywizacji zawodowej i integracji społecznej, skierowane do młodzieży w wieku 15 – 25 lat, ze szczególnymi trudnościami w dostosowaniu się do warunków życia i pracy, kwalifikującej się do objęcia działaniami OHP Projekty zgłoszone do Planu Działania PO KL na lata 2008 –2009:     „Identyfikacja potrzeb i oczekiwań młodzieży na rynku pracy” - badanie młodzieży w wieku 15-25 lat, pracodawców i partnerów społecznych pod kątem oczekiwań i potrzeb społecznych. „OHP jako realizator usług rynku pracy” „Szkolenie – Praktyka – Zatrudnienie – Rozwój” Prawne umocowanie działalności OHP Ustawa z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (Dz.U. Nr 99, poz.1001); Artykuł 12, pkt. 5, ust.2 określa zadania przypisane ustawowo OHP w zakresie zatrudnienia oraz przeciwdziałania marginalizacji i wykluczeniu społecznemu młodzieży, w tym prowadzenie poradnictwa zawodowego dla młodzieży oraz mobilne centra informacji zawodowej

Indywidualny Projekt Kariery – portfolio dla młodzieży Europejski Fundusz Społeczny Priorytet 1 Aktywna polityka rynku pracy oraz integracji zawodowej i społecznej SPO RZL Działania 1.1 Rozwój oferty usług instytucji rynku pracy. Schemat b

Indywidualny Projekt Kariery – portfolio dla młodzieży Cel główny Projektu: Wypracowanie kompleksowej procedury świadczenia usługi doradztwa zawodowego w zakresie efektywnego planowania własnej ścieżki kariery zawodowej w stosunku do młodych ludzi objętych działaniami mobilnych centrów informacji zawodowej i młodzieżowych centrów kariery OHP. realizacja projektu: styczeń - wrzesień 2007 roku

Indywidualny Projekt Kariery – portfolio dla młodzieży Działania podjęte w ramach realizacji projektu Wypracowanie metodyki w zakresie planowania ścieżki kariery zawodowej. Opracowanie zestawu metod i narzędzi pracy doradcy zawodowego oraz pracy ucznia/absolwenta obejmujących baterię kwestionariuszy oraz testów dotyczących sterowania karierą. Cykl szkoleń dla doradców zawodowych, przygotowujący ich do stosowania narzędzi w ramach IPK. Przeprowadzenie badań pilotażowych i testowych na wybranej docelowo grupie 2000 młodych osób (uczniów i absolwentów). Opracowanie wyników badań z wykorzystaniem statystycznej analizy trafności i rzetelności testów.

Indywidualny Projekt Kariery – portfolio dla młodzieży Etapy realizacji projektu: 1) Wyłonienie wykonawcy metodologii - Konsorcjum Firm: Ecorys Polska Sp. z o.o. i Fundacja Realizacji Programów Społecznych. 2) 27.02.-1.03.07 r. szkolenie z zakresu stosowania metodologii i narzędzi badawczych z udziałem wszystkich 73 doradców zawodowych MCIZ i MCK (beneficjentów ostatecznych Projektu). 3) Marzec - kwiecień - badania pilotażowe w 21 jednostkach OHP prowadzone z wykorzystaniem metodologii i narzędzi badawczych Indywidualnego Projektu Kariery opracowanych w ramach I etapu Projektu. Udział w I części badań wzięło w nich udział 361 osób w wieku 15-24 lat.

Indywidualny Projekt Kariery – portfolio dla młodzieży Etapy realizacji projektu: 4) maj - czerwiec badania właściwe (testowanie) drugiej wersji narzędzi i metodologii z udziałem grupy badawczej 1 660 młodych ludzi (młodzież gimnazjum, szkół ponadgimnazjanych, poszukująca pracy). Ogółem w badaniach wzięło udział 2.021 osób Bezpośredni realizatorzy projektu to: Centra edukacji i pracy młodzieży oraz działające w ich strukturze mobilne centra informacji zawodowej, młodzieżowe centra kariery.

Indywidualny Projekt Kariery – portfolio dla młodzieży IPK obejmuje :  Podręcznik dla doradcy zawodowego z opisem metodologii (część teoretyczna),  Podręcznik dla doradcy (część praktyczna),  Portfolio kariery do samodzielnej pracy ucznia obejmujące zarówno przewodnik, jak i ćwiczenia, Portfolio kariery do samodzielnej pracy absolwenta obejmujące zarówno przewodnik, jak i ćwiczenia, Kwestionariusz samooceny ucznia, Kwestionariusz samooceny absolwenta, Test Zainteresowań Test Wartości, Test Doświadczeń Życiowych, Test Motywacji, Kwestionariusz Uzdolnień Przedsiębiorczych – wersja dla młodzieży planującej własną ścieżkę kariery,

e-mail: komendaglownaohp@ohp.pl Dziękuję za uwagę Komenda Główna OHP Biuro Rynku Pracy 01-217 Warszawa ul. Kolejowa 19/21 tel. 022 862 80 01, 022 862 www.ohp.pl www.ohpdlaszkoly.pl www.ohp-righttrack.org e-mail: komendaglownaohp@ohp.pl