Z ACHOWANIE ASERTYWNE. Asertywno ść Asertywno ść – w psychologii termin oznaczaj ą cy posiadanie i wyra ż anie własnego zdania oraz bezpo ś rednie wyra.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Matematyka w życiu codziennym
Advertisements

Wolność.
Samorz ą dowa Szko ł a Podstawowa nr 3 im. Stefana Ż eromskiego w Suchedniowie W Ś WIECIE JANUSZA KORCZAKA.
CZWOROKĄTY Prezentacja została wykonana przez Kacpra Jackiewicza.
Jak efektywnie współpracować z rodzicami
Walk ę matematyczn ą prowadzi ł a z nami pani mgr El ż bieta Maciejewska.
Szkolne Rowerowe Ko ł o Krajoznawczo – Turystyczne PTTK KWADRANS SP – maja 2004 r. odby ł o si ę w naszej szkole uroczyste spotkanie z Prezesem Oddzia.
Przykłady skrzyżowań ze znakami
O tym, że fundusze europejskie są doskonałym narzędziem, które pomagają podnosić poziom nauczania i kwalifikacji młodych ludzi, nie trzeba już dzisiaj.
Małgorzata Pietroczuk
Wyniki Badania Statystycznego dotyczacego lekcji Matematyki Wyniki Badania Statystycznego dotyczacego lekcji Matematyki Autor: Aneta Powarzynska Klasa.
Irina Svichenyuk Valeria Poligova Skąd biorą się motywy dla podróży? Skąd biorą się motywy dla podróży? Każdy człowiek ma jakieś własne potrzeby. To.
Turystyka a środowisko naturalne Ustawa śmieciowa w Polsce.
PROJEKT WEDŁUG DILBERTA
PREZENTACJA WYKORZYSTANA PODCZAS DEBATY W SALI PATRONA SZKOŁY.
Debata- samorządność.. Samorząd Uczniowski to działająca w szkole instytucja, obejmująca całą społeczność uczniowską, niezależna od administracji oświatowej.
Wolontariat w BACZYŃSKIM.
Młodzież a wolontariat.. Opracowanie: Judyta Szłapa Urszula Buczek.
Niedowaga, Nadwaga, Właściwa waga ciała
Temat prezentacji: „O godność człowieka”
Prawa Dziecka.
Uwaga !!! Uczniowie SP 32 w Toruniu ! Zapraszamy was i Wasze rodziny do wzięcia udziału w Festynie Zdrowia, który odbędzie się 31 maja 2013 roku podczas.
W jakich sprawach uczniowie, a w szczególności samorząd powinien zabrać głos-czyli walczymy o swoje prawa Debata Plenarna.
Cz ęść naszego ż ycia polega na poszukiwaniu tej jednej osoby, która zrozumie nasz ą histori ę. Cz ę sto okazuje si ę, ż e wybrali ś my niewła ś ciwie.
Chwila zadumy ! Moi drodzy, Wysyłam te słowa do wielu osób nie bacząc, czy ktoś jest wierzący czy nie... Dla mnie jest to przesłanie do Wszystkich......
ROZUMIEMY SIĘ BEZ SŁÓW- MOWA CIAŁA EUROPEJCZYKÓW
... i Bóg stworzy ł cz ł owieka. - Adamie, zejd ź w t ą dolin ę. Powiedział Pan: Adam spytał: -Co to jest dolina, Panie?
Znak krzy ż a na czole dziecka Czyniony na pocz ą tku celebracji wyciska piecz ęć Chrystusa na maj ą cym do Niego nale ż e ć i oznacza ł ask ę odkupienia,
Choroby wywołane niewłaściwym odżywianiem
HABEMUS PAPAM..!!.
Myśli Ojca Świętego Jana Pawła II.
Jan Paweł II orędownik prawdy
Szkolne koło kajakowe przykład zajęć pozalekcyjnych s. Justyna Agnieszka Rosińska.
Arkusz Kalkulacyjny opracowała: Alicja Rusek.
N ext POLACY w OCZACH W Ł ASNYCH - Spo ł ecze ń stwo a w ł adza -
Geometryczne dyktando
Kiedy Siergiej dzwoni do George`a…
Bezpieczeństwo na drodze
SKĄD WIEM, KIM JESTEM? O TOŻSAMOśCI I TOŻSAMOŚCIACH
BEZPIECZNY INTERNET. PRZEGLĄDANIE STRON INTERNETOWYCH.
To śmieszne...
Kliknij Tylko jedna minutka. M ó wi si ę, ż e by kogo ś d ostrzec wystarczy 1 sekunda 1 godzina by kogo ś oceni ć 1 dzie ń by kogo ś polubi ć lub pokocha.
Żeby człowiek był człowiekiem
Biznes Społecznie Odpowiedzialny My też mamy coś do powiedzenia! Ogólnopolski Konkurs CSR Biznes Społecznie Odpowiedzialny My też mamy coś do powiedzenia!
ZAJĘCIA PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNE GRUPA II
PREZENTACJA WYNIKÓW BADANIA PRZEPROWADZONEGO ZA POMOCĄ ANKIET SPRAWDZENIE POZIOMU DOPASOWANIA KOMPETENCJI ABSOLWENTÓW DO POTRZEB PRACODAWCÓW INŻYNIER BUDOWNICTWA.
Temat Projektu : Zainteresowania oraz hobby uczniów klasy VI szkoły podstawowej, I i II gimnazjum, a także sposób ich realizacji .
POLSKIE RODZINY- FAKTY, MITY I STEREOTYPY Anna Antoniak Sylwia Szczepańska Kl. 1b.
Są w życiu chwile, kiedy tak bardzo odczuwamy brak obecności innych,
Stary Szaweł Nowy Paweł Joanna Znaleźniak Miłość współweseli się z prawdą Przebaczać, wciąż przebaczać – oto szczyt miłości.
PROJEKT EUDUKACYJNY POD TYTUŁEM :
To, co zapami ę ta ł am…. Klasa 0 Moja pierwsza szkolna wycieczka… Byłam w Krakowie na Wawelu i w Smoczej Jamie razem z kolegami i kole ż ankami ze szkoły.
Gol I GOL 2 Moje REFLEKSJE NA temat filmu. Film Gol - moim zdaniem - był bardzo ciekawy… Pokazał że nawet ci najsilniejsi zmieniają się pod wpływem pieniędzy…
CZY JESTEŚMY DLA SIEBIE ŻYCZLIWI?
Etyka – test (semestr zimowy 2011)
Agresja i przemoc Na potrzeby spotkań z rodzicami dr Grażyna Maciak.
Marlena Dietrich Nagrody, odznaczenia oraz wyróżnienia…
Temat 5: Elementy meta.
Temat 6: Elementy podstawowe
Przyczyny, przejawy, skutki
Dzień bezpiecznego Internetu
HISTORIA FIZYKII. Rozwój fizyki jako nauki zapocz ą tkowany zosta ł w XVII w. W XVIII w. sformu ł owano mechanik ę klasyczn ą i podstawy elektromagnetyz.
GABRIEL GARCÍA MÁRQUEZ
Lengyel, Magyar – két jó barát…
Największym bólem w życiu nie jest śmierć, lecz bycie ignorowanym.
Lab 3, 4, 5 Zaawansowane arkusze kalkulacyjne. autor: Piotr Marczewski WYKRESY Typy wykresów Grupowane Skumulowane Skumulowane.
MOCNE I SŁABE STRONY NARZĘDZI PLANISTYCZNYCH
Pytania warte uwagi:. Powszechnie uwa ż a si ę, ż e jeden nie ma jakiej ś wielkiej wagi, jednak sugeruj ą c si ę znanym przys ł owiem - grosz do grosza.
Zapis prezentacji:

Z ACHOWANIE ASERTYWNE

Asertywno ść Asertywno ść – w psychologii termin oznaczaj ą cy posiadanie i wyra ż anie własnego zdania oraz bezpo ś rednie wyra ż anie emocji i postaw w granicach nienaruszaj ą cych praw i psychicznego terytorium innych osób oraz własnych, bez zachowa ń agresywnych, a tak ż e obrona własnych praw w sytuacjach społecznych. Jest to umiej ę tno ść nabyta.

Asertywno ść to: umiej ę tno ść wyra ż ania opinii, krytyki, potrzeb, ż ycze ń, poczucia winy, umiej ę tno ść odmawiania w sposób nieuległy i nierani ą cy innych, umiej ę tno ść przyjmowania krytyki, ocen i pochwał, autentyczno ść, elastyczno ść zachowania, ś wiadomo ść siebie (wad, zalet, opinii), wra ż liwo ść na innych ludzi, stanowczo ść, samoocena

Osoba asertywna ma jasno okre ś lony cel i potrafi kontrolowa ć własne emocje, nie poddaje si ę łatwo manipulacjom i naciskom emocjonalnym innych osób. Asertywno ść nie oznacza ignorowania emocji i d ąż e ń innych ludzi, lecz raczej zdolno ść do realizacji zało ż onych celów mimo negatywnych nacisków otoczenia, racjonaln ą dbało ść o własne interesy z uwzgl ę dnieniem interesów innych. Asertywno ść to obok empatii podstawowa umiej ę tno ść wchodz ą ca w skład inteligencji emocjonalnej. Diagnozy zachowa ń nieasertywnych dokonuje si ę na podstawie zablokowanych w autoprezentacji sfer komunikacji – blokady mówienia nie, wyra ż ania i przyjmowania opinii i krytyki, kontaktu z autorytetem i tłumem (trema), radzenia sobie z poczuciem winy.

Zachowanie asertywne polega na uznawaniu, ż e jest si ę tak samo wa ż nym, jak inni, na reprezentowaniu własnych interesów z uwzgl ę dnieniem interesów drugiej osoby. Zachowanie asertywne oznacza korzystanie z osobistych praw bez naruszania praw innych. Charakteryzuje postaw ę akceptacji siebie, szacunku do siebie i innych. Postawa asertywna towarzyszy ludziom, którzy maj ą adekwatny do rzeczywisto ś ci obraz własnej osoby. Stawiaj ą sobie realistyczne cele, dzi ę ki czemu w pełni wykorzystuj ą swoje mo ż liwo ś ci, a jednocze ś nie nie podejmuj ą zbyt trudnych zada ń, co ich chroni przed rozczarowaniem i krytyk ą otoczenia. Człowiek asertywny swobodnie ujawnia innym siebie, wyra ż a otwarcie swoje my ś li, uczucia, pragnienia. Czyni to w sposób uczciwy, bezpo ś redni, ś miało, bez parali ż uj ą cego l ę ku, akceptuje swoje ograniczenia, niezale ż nie od tego, czy w danej sytuacji udało mu si ę odnie ść sukces, czy te ż nie. Potrafi odpowiedzie ć nie, za żą da ć czego ś, co mu si ę nale ż y, nie l ę ka si ę nadmiernie oceny, krytyki, odrzucenia. Pozwala sobie na bł ę dy i potkni ę cia, dostrzegaj ą c swoje sukcesy i mocne strony. Gdy jest w centrum zainteresowania uwagi, potrafi działa ć bez niszcz ą cego l ę ku. Akceptuje zmiany w sobie i innych. Potrafi si ę porozumie ć z innymi, potrafi te ż dochodzi ć swych praw i egzekwowa ć je.

Trening asertywno ś ci Trening asertywno ś ci – uczenie zachowa ń asertywnych, przeprowadzane zarówno indywidualnie jak i w grupie. Uczestnicy treningu ć wicz ą wyra ż anie uczu ć, pogl ą dów, postaw i ż ycze ń w sposób bezpo ś redni i stanowczy, szanuj ą c opinie i prawa innych osób. Pionierem treningu asertywno ś ci był ameryka ń ski behawiorysta Andrew Salter, który wydał w 1949 r. pierwsz ą ksi ąż k ę na ten temat (Conditioned Reflex Therapy). Salter zajmował si ę leczeniem osób o tzw."zahamowanej osobowo ś ci" i wyró ż nił kilka rodzajów umiej ę tno ś ci, niezb ę dnych w przezwyci ęż aniu zahamowa ń m.in. werbaln ą i niewerbaln ą ekspresj ę uczu ć, akceptowanie samego siebie, przeciwstawianie si ę innym osobom. Kolejnym prekursorem treningu asertywno ś ci był Joseph Wolpe (Psychotherapy by reciprocal inhibition, Stanford 1958), który w odró ż nieniu od Sandersa koncentrował si ę na rozwi ą zywaniu problemów pacjentów jedynie w sytuacjach interpersonalnych.