Zmienne środowiskowe wpływające na wyniki egzaminów zewnętrznych osiągane przez uczniów Artur Pokropek INSTYTUT FILOZOFII I SOCJOLOGII.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
W ramach akcji Szkoła z klasą Celem tego projektu było sprawdzenie ile uczniów naszej szkoły wywodzi się z Kresów Wschodnich i na ile ważne jest.
Advertisements

Czyli jak zrobić prezentację komputerową?
roku pojechaliśmy do Warszawy, do Centrum Nauki Kopernik na finalizacje naszego projektu edukacyjnego.
15 marca 2006 roku Dzień Przedsiębiorczości Dagmara Wajszczyk Anna Walczak Kl. III LP w Zespole Ponadgimnazjalnych Szkół Zawodowych i Ogólnokształcących.
Publiczne Gimnazjum im. Jana Pawła II w Adamowie
ZESPÓŁ SZKÓŁ OGÓLNOKSZTAŁCACYCH NR 11 W SOSNOWCU PODSUMOWANIE ANKIETY DLA RODZICÓW.
Publiczne Gimnazjum im. Jana Pawła II w Adamowie RAPORT Z EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ 2012/2013.
Polityka turystyczna państwa
Socjologia rynku pracy
Regionalny Ośrodek Kształcenia na Odległość w Krośnie Regionalny Ośrodek Kształcenia na Odległość w Krośnie
Wpływ religii świata na politykę
Efekt cieplarniany jako skutek nadmiernej emisji CO 2 Wrzesień – Październik 2009 TWORZENIE SZKÓŁ DLA ZRÓWNOWAŻONEGO ROZWOJU.
Niepubliczne gimnazjum w mielcu
1 COMPANY PRIVATE 1 EDUKACJA DLA PRZEMYSŁU PRZEMYSŁ DLA EDUKACJI Janusz Zakręcki Prezes Zarządu, Dyrektor Naczelny Mielec, 7 grudnia 2009r.
Szkoły Globalne w akcji Cel ogólny Stworzenie w sześciu krajach europejskich aktywnej sieci szkół globalnych zaangażowanych w redukcję
WNIOSKI Z PRZEPROWADZONEJ ANKIETY NA TEMAT SAMORZĄDU UCZNIOWSKIEGO ORAZ GAZETKI SZKOLNEJ „KUJONEK”
ANKIETA Przeprowadzona w dniach marca 2012r. w Szkole Podstawowej oraz Gimnazjum EKOLA.
PREZENTACJA WYKORZYSTANA PODCZAS DEBATY W SALI PATRONA SZKOŁY.
Po co nam samorz ą d ? XVIII Sesja Sejmu Dzieci i MłodzieżySZKO Ł A DEMOKRACJI.
Debata samorządowa 2 kwietnia 2012 Temat: „JAK DZIAŁA I CO TO JEST SAMORZĄD SZKOLNY?” Demokracja znaczy: przestrzegać reguł gry, nawet jeżeli nie patrzy.
CZYTAM CO LUBIĘ W ramach projektu SZKOŁA Z KLASĄ 2.0.
Szkoła w chmurze.
Zakupy, a ekorozwój, czyli jak połączyć przyjemne z pożytecznym.
Oto my- samorząd uczniowski. -JESTEŚMY JEDYNYMI REPREZENTANTAMI UCZNIÓW W SZKOLE -MAMY PRAWO DO ORGANIZACJI ŻYCIA SZKOLNEGO, UMOŻLIWIAJĄCEGO ZACHOWANIE.
ZESPÓŁ SZKÓŁ w GDOWIE Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Nieformalne miejsca spotkań. ANKIETY Przeprowadziliśmy wśród uczniów gimnazjum ankietę na temat nieformalnych miejsc spotkań. Przedstawimy przykładowe.
PRZEGLĄD JESIENNY SZKÓŁ wrzesień - październik 2005 R.
Uwaga !!! Uczniowie SP 32 w Toruniu ! Zapraszamy was i Wasze rodziny do wzięcia udziału w Festynie Zdrowia, który odbędzie się 31 maja 2013 roku podczas.
W jakich sprawach uczniowie, a w szczególności samorząd powinien zabrać głos-czyli walczymy o swoje prawa Debata Plenarna.
Ocena działalności opiekuńczej szkół w zakresie pracy świetlicy - wyniki badań w województwie łódzkim -
PODSTAWOWE KIERUNKI POLITYKI OŚWIATOWEJ PAŃSTWA W ROKU SZKOLNYM 2011/2012 Warszawa, 17 sierpnia 2011 r.
Technologię informatyczną wykorzystywana jest na tych zajęciach w dwojaki sposób: Przy użyciu płyt CD, które są jednym z elementów obudowy programu Matematyka.
Szkolnictwo w Wielkiej Brytanii
Antonie de Saint-Exupery
1 Mierzenie problemowe w zakresie warunków nauczania języków obcych w szkołach publicznych.
Powrót do sukcesu Analiza przypadku Princessy (rola badań marketingowych podczas rozwoju produktu: ) Powrót do sukcesu Analiza przypadku Princessy.
Instalacja serwera WWW na komputerze lokalnym
Przedmiot: Podstawy przedsiębiorczości Autor: Olga Łodyga
Znaczenie trzeźwości od alkoholu i narkotyków w miłości
ZARZĄDZANIE PROCESAMI KOMUNIKACYJNYMI PRZEZ EVENT MARKETING
Jest to projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
ZAGADKOWA NIEDZIELA AUDYCJA PROGRAMU TRZECIEGO POLSKIEGO RADIA Cezary Rubin Gimnazjum im. Adama Mickiewicza w Brodach, kl. I A.
SKĄD WIEM, KIM JESTEM? O TOŻSAMOśCI I TOŻSAMOŚCIACH
Technologia Informacyjna w SP 1 w Choszcznie
ANDRZEJKOWE ZABAWY 2012 w ramach konkursu BEZPIECZNA SZKOŁA-BEZPIECZNY UCZEŃ w Publicznej Szkole Podstawowej z Oddziałami Integracyjnymi w Połańcu Opracowała:
Badanie potrzeb powiatowych rynków pracy w perspektywie zatrudnienia i rozwoju zasobów ludzkich Prezentacja wyników badań terenowych Bohdan Rożnowski Konrad.
Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Sąsiedztwa Polska – Białoruś – Ukraina Interreg III A/TACIS.
Wydatki na zakup podręczników i akcesoriów szkolnych gemiusReport sierpień 2006.
COMENIUS. Comenius – jest jednym z czterech programów sektorowych Programu "Uczenie się przez całe życie" (Lifelong Learning Programme) wspiera finansowo.
ZŁUDZENIA OPTYCZNE Większe, mniejsze? Jest czy nie ma? Wygięte! ..?
Prezentacja Szkoły Podstawowej w Święcięńcu Nasze rady na odpady Sprzątanie Świata 20 września 2008r.
Psychologia w sprzedaży. Co wpływa na decyzje klienta? Załącznik do videocastu nr 2 Agata Matuszewska.
A NALIZA OSIĄGNIĘĆ III LO W K RAKOWIE - E DUKACYJNA W ARTOŚĆ D ODANA.
1. Celem naszych działań w roku szkolnym 2011 / 2012 będzie zwiększenie wyniku średniego naszej szkoły. 2. Zmniejszymy liczbę uczniów osiągających wynik.
Bezpieczeństwo uczniów w Zespole Szkół w Ostaszewie.
KLIMAT PROWADZENIA BIZNESU W POWIECIE SOKÓLSKIM w latach
KLIMAT PROWADZENIA BIZNESU W POWIECIE SOKÓLSKIM w latach prezentacja wyników ankiet przeprowadzonych wśród lokalnych przedsiębiorców.
Matmatura 2013; 2014; 2015; 2016; 2017…. p. Katarzyna Misztal z uczniami klasy 2F: Monika Tobera Milena Ściana Radosław Stochmal KTO?
Świat na główce od szpilki Odkrywcy mikroskopijnego świata.
Zdrowy tryb ż ycia. Jest bardzo ważny dla naszego organizmu. Daje nam zdrowie i lepsze samopoczucie. Zdrowy tryb życia to ewidentnie ćwiczenia, ruch,
autor: Stowarzyszenie Wierzeje Za siedmioma górami, Za siedmioma lasami, Żyły sobie dzieci ….
SPECJALNOŚĆ NAUCZYCIELSKA NA STUDIACH I STOPNIA FILOLOGIA POLSKA OFERTA.
Rzeszów r.. Liczba osób badanych 3 Odpowiedzi badanych na temat stosowania krzyku przez rodziców 4.
ZESPÓŁ SZKÓŁ NR3 WE WŁOCŁAWKU IX. ROZWÓJ WYKSZTAŁCENIA I KOMPETENCJI W REGIONACH. 9.2.PODNIESIENIE ATRAKCYJNOŚCI I JAKOŚCI SZKOLNICTWA ZAWODOWEGO pt.:
Rekrutacja do szkół ponadgimnazjalnych w roku jest realizowana elektronicznym systemem KSEON Optivum.
Projekt pn. Einstein – każdy ma w sobie ukryty potencjał jest działaniem prowadzonym przez Powiat Lubański w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki.
SYSTEM WZMOCNIEŃ POZYTYWNYCH ZACHOWAŃ
Moja Szkoła .
Egzamin zawodowy 2010 Zespół Szkół nr 1 im. Jana Pawła II Władysławowo, listopad 2009.
KW2 Czy można żyć bez KW2? - Można, ale co to za życie?... [S.Toton 2001r.n.e.]
Zapis prezentacji:

Zmienne środowiskowe wpływające na wyniki egzaminów zewnętrznych osiągane przez uczniów Artur Pokropek INSTYTUT FILOZOFII I SOCJOLOGII POLSKIEJ AKADEMII NAUK Centralna Komisja Egzaminacyjna

Dlaczego zmienne środowiskowe są ważne? Zajmowanie się nimi generuje wiele interesujących pytań - pytań badawczych oraz pytań związanych z polityką edukacyjną. Analiza zmiennych środowiskowych dostarcza kilku istotnych elementów związanych z teorią oddziaływań edukacyjnych. Daje nam też pewną (niestety nie możemy powiedzieć, że dużą) ilość wskazówek dotyczących polityki edukacyjnej. Artur Pokropek "Zmienne środowiskowe…" 2

Pytania związane ze zmiennymi środowiskowymi Pytania badacza – W jaki sposób skonstruowana jest rzeczywistość edukacyjna? – Jak wygląda dystrybucja zmiennych środowiskowych? – Jaki jest związek między zmiennymi środowiskowymi a wynikami ucznia? Pytania polityki edukacyjnej – Jak i czy wykorzystywać wiedzę o zmiennych środowiskowych w kształtowaniu polityki edukacyjnej? – Jak realizowane są postulaty ideologiczne? (np. postulat równych szans? – Jak realizować politykę edukacyjną? (Pytania dotyczące kształtu systemu edukacyjnego, pytania dotyczące realizacji lokalnej polityki edukacyjnej - np. segregacje, wielkość szkół, pytania związane z zarządzaniem szkołą - małe czy duże klasy; homogeniczne czy heterogeniczne etc.) 3 Artur Pokropek "Zmienne środowiskowe…"

Efekty edukacyjne i zmienne środowiskowe Efekty edukacyjne operują w seriach hierarchicznie zagnieżdżonych warstw organizacji szkolnej – Barr i Dreeben (1983), Dreeben i Barr (1988) 4 Artur Pokropek "Zmienne środowiskowe…"

Efekty edukacyjne i zmienne środowiskowe 5 Artur Pokropek "Zmienne środowiskowe…"

Dwie ważne sprawy 1.Wynik działania każdej warstwy jest zasobem produkcyjnym dla kolejnej 2.Efekt końcowy (?) uwarunkowany jest kompozycją oddziaływań różnych warstw Artur Pokropek "Zmienne środowiskowe…" 6

Efekt końcowy 7 Artur Pokropek "Zmienne środowiskowe…" Reprodukcja

Co? 8 Artur Pokropek "Zmienne środowiskowe…" Wiemy?

Kilka przykładów Z naszego podwórka Artur Pokropek "Zmienne środowiskowe…" 9

Uwarunkowania strukturalne – wyniki uczniów Artur Pokropek "Zmienne środowiskowe…" 10 Wyniki z roku na rok wydają się stabilne, gdy patrzymy na kategorie wielkości miejscowości. Gdy patrzymy głębiej, np. na poziomie dzielnic, sprawa rysuje się trochę inaczej. Egzamin gimnazjalny, część matematyczno-przyrodnicza

Uwarunkowania strukturalne – wskaźnik segregacji Artur Pokropek "Zmienne środowiskowe…" 11 Widać wyraźnie wzrost wskaźnika segregacji szkolnych w miastach. Szkoły dobre stają się coraz lepsze, a szkoły słabe coraz słabsze. Gdy popatrzymy na jedną z dzielnic Warszawy, jest on nawet dramatyczny. Egzamin gimnazjalny,część matematyczno-przyrodnicza

Uwarunkowania strukturalne – efektywność pracy szkół Artur Pokropek "Zmienne środowiskowe…" 12 W ostatnich 3 latach widać lekki spadek wskaźnika efektywności nauczania w szkołach warszawskich, choć nadal pozostaje on wyższy niż w innych obszarach Polski. Egzamin gimnazjalny, część matematyczno-przyrodnicza

Poziom szkoły Artur Pokropek "Zmienne środowiskowe…" 13

Poziom szkoły: zróżnicowanie wyników w 4 typach szkół PISA 2006 Artur Pokropek "Zmienne środowiskowe…" 14

Nauczanie w 4 typach szkół PISA 2006 Artur Pokropek "Zmienne środowiskowe…" 15 Szczególnie dramatyczna wydaje się sytuacja w zasadniczych szkołach zawodowych.

W klasie: kapitał kulturowy a nauczanie PISA 2009 Artur Pokropek "Zmienne środowiskowe…" 16 Wysoki kapitał kulturowy w klasie szkolnej ułatwia naukę. Ciekawostką jest, że zależność taka najsilniejsza jest w technikach.

Uczeń i zmienne związane z jego rodziną Najlepszym predyktorem wyników uczniów jest liczba książek w domu Ważne jest wykształcenie rodziców (szczególnie matki) Ich zamożność Zawód rodziców Artur Pokropek "Zmienne środowiskowe…" 17

M_ISEI O_EDU M_EDU O_ISEI EDU SEI Doch Z kult Z edu Z konsPISA CFI: TLI: RMSEA: 0,029 R2 PV1SCIE Adjusted BIC: Siła wpływu (StdYX): 0,25 0,5 0,75 Nieistotne Negatywne Model strukturalny: szkoły gimnazjalne PISA 2006 Z edu – zasoby edukacyjne Z kons – zasoby konsumpcyjne Z kult – kulturowe

Dziękuję za uwagę! Artur Pokropek "Zmienne środowiskowe…" 19