Listopad 2010 r. Spotkanie współfinansowane ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
SzOK czyli Szkolny Ośrodek Kariery Szkolny Ośrodek Kariery prowadzi działania, których celem jest ukształtowanie umiejętności wspomagających absolwentów.
Advertisements

Socjologia rynku pracy
Komunikacja interpersonalna
Analiza matematyczna III. Funkcje Funkcje II – własności podstawowe
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich OŚ IV PROW Mariusz Bednarz Grudzień 2007.
Warunki uzyskania dofinansowania z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko Prezentacja przygotowana na podstawie zatwierdzonej wersji PO IiŚ
Solina, 26 października 2009 roku Kompetentny urzędnik – silny samorząd Projekt finansowany jest, ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach.
PROJEKT WEDŁUG DILBERTA
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Wzrost kompetencji życiowych i umiejętności zawodowych.
Dobre praktyki: Spółdzielnia Socjalna KREATYWNI Toruń, 27/09/2013 Organizator.
PREZENTACJA WYKORZYSTANA PODCZAS DEBATY W SALI PATRONA SZKOŁY.
Regionalna Grupa Sterująca Ewaluacją Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki dla Województwa Dolnośląskiego na lata 2007–2013 Urząd Marszałkowski Województwa.
Powiatowy Urząd Pracy Grodzisk Mazowiecki,
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Konferencja Elektroniczny Obieg Informacji w Firmie Łódź,
WSTĘPNY MODEL WIELOKULTUROWEJ BIBLIOTEKI. Ramy modelu Filary wielokulturowej biblioteki: Współpraca Włączanie Wzmacnianie Widoczność Sposoby działania.
Powiatowy Urząd Pracy w Tomaszowie Lubelskim Projekt pt.
Oferta Regionalnych Ośrodków EFS w Toruniu i Bydgoszczy w zakresie wsparcia dla projektodawców konkursów POKL Toruń, r. Projekt współfinansowany.
Portale informacyjno-edukacyjne w samorządach terytorialnych. Ocena projektów dot. OZE w programie Retscreen Anna Bogusz Warszawa, 8 luty 2011 r.
Władza lokalna w Polsce
Przedmiot: Podstawy przedsiębiorczości Autor: Olga Łodyga
PATOLOGIE SPOŁECZNE. Ubóstwo i bezrobocie SPOSOBY ZWALCZANIA UBÓSTWA I BEZROBOCIA System opieki społecznej Programy aktywneProgramy pasywne.
Przykłady dobrych praktyk Projekt realizowany w województwie zachodniopomorskim.
Polskie cyfrowe miasto ? Marzenia a rzeczywistość. Maxymilian Bylicki - Zakopane, Polskie cyfrowe miasto - marzenia a rzeczywistość Maxymilian.
Jest to projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
CZLOWIEK – NAJLEPSZA INWESTYCJA PROJEKT Pt.: NOWOCZESNY URZĄD GMINY W SADKACH. NR UDA-POKL /09-00 DZIAŁANIE 5.2 WZMOCNIENIENIE POTENCJAŁU.
Następstwa ODD ODD może przekształcić się w Zespół Zaburzenia Zachowania tj. CD (Conduct Disorder), Dzieci z tym zespołem to jednostki niedostosowane społecznie!
Usługi Doradcze IMPLEMENT Małgorzata Zaborska Prezentacja usług Badania opinii publicznej.
Cele i założenia projektu Akademia Młodych Noblistów Paulina Kędzierska Koordynator projektu Akademia Młodych Noblistów.
Diversity Index - wyniki badań ilościowych Małgorzata Lelińska PKPP Lewiatan Grudzień 2011 Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach.
Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej UNIA EUROPEJSKA FUNDUSZ SPÓJNOŚCI Kwalifikowanie wydatków c.d. ( najczęściej występujące problemy.
1 AKTUALIZACJA STRATEGII ROZWOJU POWIATU CHRZANOWSKIEGO I warsztat strategiczny Chrzanów, 18 października 2005 r.
Konferencja podsumowująca projekt Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Badanie potrzeb powiatowych rynków pracy w perspektywie zatrudnienia i rozwoju zasobów ludzkich Prezentacja wyników badań terenowych Bohdan Rożnowski Konrad.
Projekt realizowany w ramach ZPORR, współfinansowany ze środków Unii Europejskiej z Europejskiego Funduszu Społecznego i budżetu państwa Wpływ warunków.
Projekt realizowany w ramach ZPORR, współfinansowany ze środków Unii Europejskiej z Europejskiego Funduszu Społecznego i budżetu państwa Ocena i oczekiwania.
Projekt Aktywizacja, Specjalizacja, Praktyka-promocja zatrudnienia kobiet realizowany w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego Rozwój Zasobów Ludzkich.
Wydatki na zakup podręczników i akcesoriów szkolnych gemiusReport sierpień 2006.
PREZENTACJA WYNIKÓW BADANIA PRZEPROWADZONEGO ZA POMOCĄ ANKIET SPRAWDZENIE POZIOMU DOPASOWANIA KOMPETENCJI ABSOLWENTÓW DO POTRZEB PRACODAWCÓW INŻYNIER BUDOWNICTWA.
NAUKA DLA BIZNESU INNOWACYJNA FARMACJA Prezentacja projektów realizowanych w ramach działań Uczelni Uniwersytet Medyczny im. Karola Marcinkowskiego w Poznaniu.
Podsumowanie wdrożonych środków finansowych w ramach 4 osi priorytetowej Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata Europejski Fundusz Rolny.
Stan wdrażania funduszy strukturalnych w ramach Narodowej Strategii Spójności na lata w Podregionie Północnym województwa łódzkiego.
Projekt systemowy Program Operacyjny Kapitał Ludzki Gmina Radziejowice/ Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Radziejowicach Radziejowice, 12 listopada 2013.
Strategie badań – ilościowe v. jakościowe - porównanie
Konferencja prasowa z okazji VIII Światowego Dnia FAS 8 września 2008 r. Świadomość zagrożeń wynikających ze spożywania alkoholu przez kobiety w ciąży.
Przedstawienie założeń projektu Naprzeciw zmianom – badanie trendów gospodarczych miasta Jaworzna Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej.
PUBLIC RELATIONS.
Stowarzyszenie Lokalna Grupa Działania Ziemia Pszczyńska Szkolenie pt.: Tworzenie i rozwój mikroprzedsiębiorstw – przygotowywanie dokumentacji aplikacyjnej.
Ocenianie. 6 Ocenę celującą otrzymuje uczeń wówczas, jeżeli posiadł wiedzę i umiejętności wykraczające poza program nauczania w danej klasie, samodzielnie.
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Specjalizacja pielęgniarek kluczem do kariery zawodowej.
Wzrost innowacyjności regionu jako efekt rozwijania i upowszechniania dobrych praktyk w zakresie strategicznego zarządzania środowiskowego w organizacjach.
Rola i zadania Rady LGD we wdrażaniu LSR, ze szczególnym uwzględnieniem procedury oceny wniosków, czyli procesu oceny zgodności i procesu wyboru. Europejski.
Instytut Logistyki i Magazynowania
Seminar AGENT ZARZĄDZANIA WIEDZĄ I INNOWACJAMI REF: ES1-LE Szczecin, dnia Kraje partnerskie: Polska, Francja, Grecja i Hiszpania.
Tworzenie i rozwijanie standardów jakości usług instytucji pomocy i integracji społecznej Agnieszka Krawczyk Wspólnota Robocza Związków Organizacji Socjalnych.
1. Wsparcie pracodawców przechodzących procesy adaptacyjne i ich pracowników szansą stabilizacji regionalnego rynku pracy. Departament Rozwoju Regionalnego.
Aktywni Społecznie w Powiecie Bolesławieckim, projekt współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego, w.
Aktywni Społecznie w Powiecie Bolesławieckim, projekt współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego, w.
Wielkopolski Model Asystenta Rodziny Regionalny Ośrodek Polityki Społecznej w Poznaniu Jarocin, 23 września 2011 r.
Program Operacyjny Kapitał Ludzki 2007 – konkursy w 2010 roku - Prowadząca: Martyna Sawicka Gdańsk,
Trwałość projektu "Pomorskie dobry kurs na edukację. Wspieranie uczniów o szczególnych predyspozycjach w zakresie matematyki, fizyki i informatyki" Obszar.
Rzeszów r.. Liczba osób badanych 3 Odpowiedzi badanych na temat stosowania krzyku przez rodziców 4.
Beneficjent Zespół Szkół Samochodowych im. T. Kościuszki we Włocławku Włocławek ul. Leśna 1A.
ZESPÓŁ SZKÓŁ NR3 WE WŁOCŁAWKU IX. ROZWÓJ WYKSZTAŁCENIA I KOMPETENCJI W REGIONACH. 9.2.PODNIESIENIE ATRAKCYJNOŚCI I JAKOŚCI SZKOLNICTWA ZAWODOWEGO pt.:
Projekt pn. Einstein – każdy ma w sobie ukryty potencjał jest działaniem prowadzonym przez Powiat Lubański w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki.
Lokalny Fundusz Młodych Projekt Lokalne Fundusze Młodych realizowany przez Polską Fundację Dzieci i Młodzieży we współpracy z Urzędem Dzielnicy Bielany.
Projekt Integracja dla samodzielności współfinansowany jest przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Projekt pn.: "Budowa infrastruktury rekreacyjno – wypoczynkowej w gminie Zębowice" Gminny Ośrodek Informacji, Kultury i Czytelnictwa w Zębowicach.
Egzamin zawodowy 2010 Zespół Szkół nr 1 im. Jana Pawła II Władysławowo, listopad 2009.
Nowe umiejętności zawodowe - szansą na lepszą przyszłość Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
na miarę potrzeb WYSOKO WYKWALIFIKOWANE KADRY SYSTEMU OŚWIATY Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Zapis prezentacji:

Listopad 2010 r. Spotkanie współfinansowane ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

Segregacja pozioma rynku pracy - dominacja kobiet w sektorach o niższych zarobkach i niższym prestiżu. Segregacja pionowa rynku pracy – dysproporcje w reprezentacji kobiet i mężczyzn na stanowiskach kierowniczych, im wyższy szczebel tym mniej kobiet (szklane zjawiska). Stereotypy płci – postrzeganie kobiet jako mniej dyspozycyjnych i gorszych pracowników. Różnice w płacach kobiet i mężczyzn – niższe zarobki kobiet. 2 Spotkanie współfinansowane ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

Mała dostępność elastycznych rozwiązań czasu pracy. Przemoc ze względu na płeć. Niewystarczający system opieki przedszkolnej. Niski udział mężczyzn w wypełnianiu obowiązków rodzinnych. Niski udział kobiet w procesach podejmowania decyzji. Niewidoczność kwestii płci w ochronie zdrowia. Dyskryminacja wielokrotna, szczególnie w odniesieniu do kobiet starszych, imigrujących, niepełnosprawnych oraz należących do mniejszości etnicznych. 3 Spotkanie współfinansowane ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

4 I. Analiza pod kątem płci V. Ewaluacja i monitoring IV. Równościowe zarządzanie projektem (np. w partnerstwie) IV. Równościowe zarządzanie projektem (np. w partnerstwie) II. Cele równościowe III. Działanie i rezultaty wrażliwe na płeć III. Działanie i rezultaty wrażliwe na płeć

5 Spotkanie współfinansowane ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

6

7

8

9

Tradycyjne role płci i stereotypy płci sprawiają, że to kobiety znacznie częściej niż mężczyźni sprawują opiekę nad osobami zależnymi. Badania rynku pokazały brak chęci właścicieli małych przedsiębiorstw do stosowania nowoczesnych i elastycznych form zatrudnienia pozwalających na większą efektywność pracy i dających szanse zatrudnienia osobom, których bezrobocie wynika z konieczności opiekowania się dziećmi, wnukami czy też innymi osobami zależnymi. Problem ten jest szczególnie istotny w sytuacji kobiet, które znacznie częściej niż mężczyźni opiekują się rodzicami (w przypadku rodzeństwa to córka podejmuje opiekę nad starszymi rodzicami, a nie syn). 10 Spotkanie współfinansowane ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

11 Spotkanie współfinansowane ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

Dostosowanie wsparcia do potrzeb rynku pracy, szczególnie w przypadku bezrobotnych kobiet, Wzmocnienie umiejętności z zakresu obsługi nowoczesnych maszyn, Zwiększenie aktywności w poszukiwaniu pracy zarówno w grupie kobiet i mężczyzn, Podniesienie poziomu wiedzy wśród pracodawców z sektora MŚP na temat prawnych uwarunkowań elastycznych form zatrudnienia, Wzmocnienie wiary kobiet i mężczyzn we własne możliwości, Wzmocnienie umiejętności społecznych wymaganych na rynku pracy wśród osób bezrobotnych, w tym w grupie kobiet szczególnie z zakresu autoprezentacji, a w grupie mężczyzn z zakresu komunikacji interpersonalnej. 12 Spotkanie współfinansowane ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

Cele projektu powinny wynikać z problemów m.in. zdiagnozowanych w analizie sytuacji kobiet i mężczyzn i być na nie odpowiedzią, tzn. przyczyniać się do ich rozwiązywania. Cel równościowy powinien: projektować zmianę oddzielnie dla kobiet, oddzielnie dla mężczyzn przyczyniać się do osłabienia istniejących nierówności wzmacniać tę grupę, która jest w mniej korzystnej sytuacji przynajmniej odzwierciedlać proporcje istniejące w rzeczywistości, wskazane w analizie problemu, podejmować konkretne działania na rzecz wzmacniania płci niedoreprezentowanej lub będącej w gorszej sytuacji w danym obszarze Dodatkowym celem projektu może być jeden ze strategicznych celów równości płci. 13 Spotkanie współfinansowane ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

Może pogłębiać nierówność, wówczas, gdy na etapie diagnozy problemu dostrzegamy, że problem nie dotyczy po równo kobiet i mężczyzn ale, że jedna z płci ma wyraźnie gorszą sytuację. Może pogłębiać nierówność, wówczas, gdy na etapie diagnozy problemu dostrzegamy, że problem nie dotyczy po równo kobiet i mężczyzn ale, że jedna z płci ma wyraźnie gorszą sytuację. Podstawowa zasada przy ustalaniu równościowego, mierzalnego celu: wzmacniać tę grupę, która jest w mniej korzystnej sytuacji. Podstawowa zasada przy ustalaniu równościowego, mierzalnego celu: wzmacniać tę grupę, która jest w mniej korzystnej sytuacji. Należy przynajmniej odzwierciedlać proporcje istniejące w rzeczywistości, wskazane nam w analizie problemu, bądź też podejmować konkretne działania na rzecz wzmacniania płci niedoreprezentowanej lub będącej w gorszej sytuacji w danym obszarze. Należy przynajmniej odzwierciedlać proporcje istniejące w rzeczywistości, wskazane nam w analizie problemu, bądź też podejmować konkretne działania na rzecz wzmacniania płci niedoreprezentowanej lub będącej w gorszej sytuacji w danym obszarze. Uwaga: zasada równości szans kobiet i mężczyzn nie polega na zapewnieniu dostępu 50% kobiet i 50% mężczyzn w projekcie, ale powinna być adekwatna do nierówności wykazanych w analizie sytuacji kobiet i mężczyzn. 14 Spotkanie współfinansowane ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

Równy stopień niezależności ekonomicznej kobiet i mężczyzn. Równy stopień niezależności ekonomicznej kobiet i mężczyzn. Godzenie życia prywatnego i zawodowego. Godzenie życia prywatnego i zawodowego. Równe uczestnictwo w podejmowaniu decyzji. Równe uczestnictwo w podejmowaniu decyzji. Eliminowanie stereotypów związanych z płcią. Eliminowanie stereotypów związanych z płcią. Propagowanie równości płci w stosunkach zewnętrznych oraz polityce rozwojowej. Propagowanie równości płci w stosunkach zewnętrznych oraz polityce rozwojowej. 15 Spotkanie współfinansowane ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

16 Spotkanie współfinansowane ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

17 Spotkanie współfinansowane ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

Obszary interwencji - to obszary objęte wsparciem w ramach PO KL, np. zatrudnienie, zatrudnienie, integrację społeczną, integrację społeczną, edukację, edukację, adaptacyjność; adaptacyjność; zasięg oddziaływania projektu odnosi się do przestrzeni, której on dotyczy np. regionu, powiatu, kraju, instytucji, przedsiębiorstwa, konkretnego działu w danej instytucji. 18 Spotkanie współfinansowane ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

19 Spotkanie współfinansowane ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

20 Spotkanie współfinansowane ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

Jeżeli nie istnieją dokładne dane (jakościowe i/lub ilościowe), do wykorzystania w analizie sytuacji kobiet i mężczyzn, należy skorzystać z informacji, które są jak najbardziej zbliżone do obszaru interwencji i zasięgu oddziaływania projektu. W analizie dopuszczalne jest także wykorzystanie danych pochodzących z badań własnych. Wymagane jest jednak w takim przypadku podanie w miarę dokładnych informacji na temat tego badania (np. daty jego realizacji, wielkości próby, metodologii pozyskiwania danych itd.). 21 Spotkanie współfinansowane ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

Analiza sytuacji kobiet i mężczyzn, o którą pyta punkt 1. oznacza przedstawienie danych ilościowych i jakościowych w podziale na płeć oraz odniesienie się do występujących barier równości (np. segregacji poziomej rynku pracy). Podanie jedynie liczby K i M zakładających działalność gospodarczą na terenie województwa, w przypadku gdy projekt dotyczy osób zakładających działalność i obejmuje terytorium województwa umożliwia uzyskanie pozytywnej odpowiedzi w punkcie 3. standardu minimum, ale może stanowić niewystarczającą przesłankę dla zdobycia pozytywnej odpowiedzi w punkcie Spotkanie współfinansowane ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

23 Spotkanie współfinansowane ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

Uwaga: projekty, w których nie zdiagnozowano barier ze względu na płeć powinny także przewidywać działania zmierzające do przestrzegania zasady, aby na żadnym etapie realizacji projektu nie pojawiły się nierówności szans kobiet i mężczyzn. Należy podać co najmniej jedno działanie, na rzecz wyrównywania szans kobiet i mężczyzn lub działania zmierzającego do przestrzegania zasady, tak aby na żadnym z etapów realizacji projektu nie pojawiła się nierówność szans kobiet i mężczyzn. 24 Spotkanie współfinansowane ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

Niestereotypowe doradztwo i szkolenia; uwrażliwienie osób prowadzących moduł doradztwa zawodowego na problem stereotypizacji zawodów, dzielenie ich na męskie i żeńskie. Niestereotypowe doradztwo i szkolenia; uwrażliwienie osób prowadzących moduł doradztwa zawodowego na problem stereotypizacji zawodów, dzielenie ich na męskie i żeńskie. Zapewnienie opieki nad dziećmi lub osobami zależnymi dla uczestników projektu. Zapewnienie opieki nad dziećmi lub osobami zależnymi dla uczestników projektu. Dostosowanie godzin otwarcia placówki Beneficjenta lub rozkładu zajęć do potrzeb K i M uczestniczących w projekcie. Dostosowanie godzin otwarcia placówki Beneficjenta lub rozkładu zajęć do potrzeb K i M uczestniczących w projekcie. 25 Spotkanie współfinansowane ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

Zapewnienie dostępu do szkoleń osobom niepełnosprawnym np. poprzez dostosowanie budynku do potrzeb osób niepełnosprawnych lub poprzez zapewnienie transportu. Zapewnienie dostępu do szkoleń osobom niepełnosprawnym np. poprzez dostosowanie budynku do potrzeb osób niepełnosprawnych lub poprzez zapewnienie transportu. Organizacja modułu z zakresu polityki równości, godzenia życia zawodowego i prywatnego podczas szkoleń. Organizacja modułu z zakresu polityki równości, godzenia życia zawodowego i prywatnego podczas szkoleń. Rekrutacja BO zgodna z zasadą równości szans. Rekrutacja BO zgodna z zasadą równości szans. Niestereotypowy przekaz w strategiach promocyjnych i komunikacji na temat przedsiębiorczości. Niestereotypowy przekaz w strategiach promocyjnych i komunikacji na temat przedsiębiorczości. 26 Spotkanie współfinansowane ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

27 Spotkanie współfinansowane ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

28 Spotkanie współfinansowane ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

29 Spotkanie współfinansowane ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

Należy zaplanować w ramach projektu co najmniej jedno działanie równościowe, np.: a) Skład zespołu projektowego : Zróżnicowanie zespołu projektowego ze względu na płeć. Zróżnicowanie zespołu projektowego ze względu na płeć. Rekrutacja osób do zespołu projektowego: Rekrutacja osób do zespołu projektowego: zatrudnianie pracowników zgodnie z posiadanymi kompetencjami i wiedzą a nie ze względu na płeć, zatrudnianie pracowników zgodnie z posiadanymi kompetencjami i wiedzą a nie ze względu na płeć, nazewnictwo równościowe w ogłoszeniach o pracę, nazewnictwo równościowe w ogłoszeniach o pracę, klauzula o niedyskryminacji zamieszczana w ogłoszeniach o pracę. klauzula o niedyskryminacji zamieszczana w ogłoszeniach o pracę. Gwarantowanie stosowania polityki równych wynagrodzeń dla K i M na tych samych stanowiskach. Gwarantowanie stosowania polityki równych wynagrodzeń dla K i M na tych samych stanowiskach. Zapewnienie, że w proces podejmowania decyzji zaangażowani są mężczyźni i kobiety. Zapewnienie, że w proces podejmowania decyzji zaangażowani są mężczyźni i kobiety. 30 Spotkanie współfinansowane ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

b)Organizacja prac zespołu projektowego - elastyczny czas pracy pozwalający na godzenie życia zawodowego i rodzinnego (m.in. dopasowane godziny pracy do potrzeb); podejmowanie decyzji z uwzględnieniem zasady równości szans kobiet i mężczyzn. c)Przeszkolenie zespołu projektowego z zasady równości szans kobiet i mężczyzn, np. szkolenie dla doradców zawodowych na temat niestereotypowego doradztwa zawodowego uczestników/uczestniczek projektu. 31 Spotkanie współfinansowane ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

d)Zakup lub pobranie z internetu materiałów, podręczników, opracowań dotyczących obszaru działań projektu i równości szans kobiet i mężczyzn w celu podniesienia kompetencji zespołu. e)Partnerami w realizacji projektu mogą być instytucje/organizacje działające na rzecz wyrównywania szans (płci, osób niepełnosprawnych, mniejszości etnicznych). 32 Spotkanie współfinansowane ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

Profil działalności projektodawcy ze względu na ograniczenia statutowe (np. Stowarzyszenie Samotnych Ojców). Profil działalności projektodawcy ze względu na ograniczenia statutowe (np. Stowarzyszenie Samotnych Ojców). Projektodawca ma wpisany w statut organizacji (lub w innym równoważnym dokumencie) wsparcie skierowane tylko do przedstawicieli jednej z płci. W przypadku tego wyjątku statut organizacji może być zweryfikowany przed podpisaniem umowy. Na etapie przygotowania wniosku o dofinansowanie projektu, beneficjent musi podać w treści wniosku informację, że jego projekt należy do wyjątku od standardu minimum ze względu na ograniczenia statutowe. Brak niniejszej informacji we wniosku o dofinansowanie wyklucza możliwość zakwalifikowania tego wniosku do niniejszego wyjątku. 33 Spotkanie współfinansowane ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

Realizacja działań pozytywnych (pozytywna dyskryminacja) - w przypadku istnienia potrzeby skierowania działań projektowych do jednej płci (wynikającej z analizy). Realizacja działań pozytywnych (pozytywna dyskryminacja) - w przypadku istnienia potrzeby skierowania działań projektowych do jednej płci (wynikającej z analizy). Działania pozytywne pozwalają na wpłynięcie na niekorzystną sytuację danej płci w konkretnym obszarze interwencji i zasięgu oddziaływania projektu, a tym samym wyrównywanie jej szans społecznych i zawodowych. Konieczność skierowania projektu tylko i wyłącznie do jednej płci powinna wynikać z gorszego położenia danej płci w obszarze interwencji i/lub zasięgu a także mieć swoje uzasadnienie w analizie sytuacji kobiet i mężczyzn zawartej we wniosku o dofinansowanie projektu. Nawet jeśli projekt można zaliczyć do wyjątku z powodu realizacji działań pozytywnych, beneficjent musi zawrzeć we wniosku o dofinansowanie projektu analizę sytuacji kobiet i mężczyzn wskazującą na konieczność realizacji takich działań. 34 Spotkanie współfinansowane ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

Zakres realizacji projektu - w przypadku istnienia ograniczonej rekrutacji, gdy projekt kierowany jest do jednorodnej pod względem płci grupy osób. Zakres realizacji projektu - w przypadku istnienia ograniczonej rekrutacji, gdy projekt kierowany jest do jednorodnej pod względem płci grupy osób. O ograniczonej rekrutacji można mówić, gdy projekt kierowany jest np. do więźniów z zakładu karnego, do więźniów z zakładu karnego, pracowników jednego urzędu/firmy, pracowników jednego urzędu/firmy, pracowników linii produkcyjnej w zakładzie, pracowników linii produkcyjnej w zakładzie, OSP (w skład którego wchodzą tylko np. mężczyźni), KGW, etc. OSP (w skład którego wchodzą tylko np. mężczyźni), KGW, etc. Pkt. 7 - Projekt należy do wyjątku, co do którego nie stosuje się standardu minimum. 35 Spotkanie współfinansowane ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

Nie zauważa zróżnicowania na kobiety i mężczyzn. Nie zauważa zróżnicowania na kobiety i mężczyzn. W żaden sposób nie odnosi się do istniejących nierówności ze względu na płeć. W żaden sposób nie odnosi się do istniejących nierówności ze względu na płeć. Utrwala istniejące stereotypy płciowe i segregację pionową/poziomą. Utrwala istniejące stereotypy płciowe i segregację pionową/poziomą. 36 Spotkanie współfinansowane ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

Poziom -1 Poziom 0 Poziom 1 Poziom 2 Poziom 3 Projekty ślepe Projekty neutralne Projekty praktyczne Projekty równościowe Projekty gender mainstreaming Brak działań realizujących zasadę równych szansRealizacja zasady równych szans

Brak spójności między uzasadnieniem, celami, działaniami, etc. Brak spójności między uzasadnieniem, celami, działaniami, etc. Brak analizy sytuacji kobiet i mężczyzn w danym obszarze problemowym. Brak analizy sytuacji kobiet i mężczyzn w danym obszarze problemowym. Dane podawane bez związku z problematyką projektu/dane wybiórcze. Dane podawane bez związku z problematyką projektu/dane wybiórcze. Analiza pojmowana wyłącznie ilościowo. Analiza pojmowana wyłącznie ilościowo. Stereotypowe oferty dla kobiet/mężczyzn. Stereotypowe oferty dla kobiet/mężczyzn. Sztampowe, standardowe działania – bez analizy lokalnego rynku pracy/potrzeb edukacyjnych etc. Sztampowe, standardowe działania – bez analizy lokalnego rynku pracy/potrzeb edukacyjnych etc. W pkt projektodawcy wpisują jedno zdanie - Projekt będzie zarządzany równościowo. W pkt projektodawcy wpisują jedno zdanie - Projekt będzie zarządzany równościowo. 38 Spotkanie współfinansowane ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

Raport GUS Kobiety w Polsce (2008) Raport GUS Kobiety w Polsce (2008) Raport UNDP Polityka równości – Polska 2007 (2007) Raport UNDP Polityka równości – Polska 2007 (2007) Projekt PIW EQUAL Elastyczny pracownik, partnerska rodzina – równość poprzez przedszkola, elastyczne formy pracy - Projekt PIW EQUAL Elastyczny pracownik, partnerska rodzina – równość poprzez przedszkola, elastyczne formy pracy - Projekt PIW EQUAL Gender Index – równość w miejscu pracy i firmach Projekt PIW EQUAL Gender Index – równość w miejscu pracy i firmach Raport PARP Rola kobiet w innowacyjnej przedsiębiorczości wysokich technologii Raport PARP Rola kobiet w innowacyjnej przedsiębiorczości wysokich technologii Raport MPiPS Wieloaspektowa diagnoza sytuacji kobiet na rynku pracy Raport MPiPS Wieloaspektowa diagnoza sytuacji kobiet na rynku pracy Dane GUS Dane GUS 39 Spotkanie współfinansowane ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

40 Spotkanie współfinansowane ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

Poradnik Zasada równości szans kobiet i mężczyzn w projektach PO KL Wznowienie 41 Spotkanie współfinansowane ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

Praktyczny Poradnik w zakresie równego traktowania kobiet i mężczyzn w Funduszach Strukturalnych 42 Spotkanie współfinansowane ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

Moje prawa w pracy – Broszura Departamentu ds. Kobiet, Rodziny i Przeciwdziałania Dyskryminacji w Ministerstwie Pracy i Polityki Społecznej 43 Spotkanie współfinansowane ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

44 Spotkanie współfinansowane ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

Maciej Smolarek Wojewódzki Urząd Pracy w Toruniu Oddział ds. Informacji i Promocji tel. (56) www: 45 Spotkanie współfinansowane ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego