PODSTAWOWE FUNKCJE OSOBOWOŚCI W UJĘCIU SPOŁECZNO-POZNAWCZYM

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Czyli jak zrobić prezentację komputerową?
Advertisements

Co można zwiedzić w WIELKIEJ BRYTANII Pamiętajmy o miejscach które możemy zwiedzić na przykład w WIELKIEJ BRYTANII. I też czym różni się ta wyspa od naszego.
Zastosowanie Internetu
Socjologia rynku pracy
Irina Svichenyuk Valeria Poligova Skąd biorą się motywy dla podróży? Skąd biorą się motywy dla podróży? Każdy człowiek ma jakieś własne potrzeby. To.
Alicja Przepióra Grupa 1015a. Tekst nieuporządkowany ZYCIORYS Urodziłam sie 9 listopada 1992 w Gorlicach. Mieszkam w Strzeszynie. Mam dwóch braci. Lubię
Elektronika cyfrowa Prezentacja Remka Kondrackiego.
PROJEKT WEDŁUG DILBERTA
Zastanówmy Się…...
Efekt cieplarniany jako skutek nadmiernej emisji CO 2 Wrzesień – Październik 2009 TWORZENIE SZKÓŁ DLA ZRÓWNOWAŻONEGO ROZWOJU.
Podstawowe jednostki informacji, co to jest bit i bajt?
PREZENTACJA WYKORZYSTANA PODCZAS DEBATY W SALI PATRONA SZKOŁY.
Debata- samorządność.. Samorząd Uczniowski to działająca w szkole instytucja, obejmująca całą społeczność uczniowską, niezależna od administracji oświatowej.
Człowiek jest wielki nie przez to, co ma nie przez to kim jest, lecz przez to czym dzieli się z innymi Jan Paweł II Człowiek jest wielki nie przez to,
Młodzież a wolontariat.. Opracowanie: Judyta Szłapa Urszula Buczek.
Wykład 10: zasady procesowe Prawo procesowe I. - stanowią opis przyjętych regulacji, - znajdują w nich swoje odzwierciedlenie, - wzajemnie na siebie oddziałują,
Język jako narzędzie: Komunikacji Myślenia Autoregulacji
TWORZYMY SPOŁECZEŃSTWO OTWARTE DLA KAŻDEGO
fotografie - Marcel Cohen
Konteksty tworzenie programów nauczania. ZALECENIE PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY z dnia 23 kwietnia 2008 r. w sprawie ustanowienia europejskich ram.
Uwaga !!! Uczniowie SP 32 w Toruniu ! Zapraszamy was i Wasze rodziny do wzięcia udziału w Festynie Zdrowia, który odbędzie się 31 maja 2013 roku podczas.
PATRIOTYZM.
Czy znasz? GŁÓWNE PRAWDY WIARY.
TUTORING Szkoła Podstawowa nr 93 im. Tradycji Orła Białego we Wrocławiu Rok szkolny 2010/ 2011.
Rozrachunek trans-graniczny na T2S Dorota Grzegorczyk Dział Strategii i Rozwoju Biznesu, KDPW Warszawa 14 grudnia 2010.
Powrót do sukcesu Analiza przypadku Princessy (rola badań marketingowych podczas rozwoju produktu: ) Powrót do sukcesu Analiza przypadku Princessy.
Wiedza o społeczeństwie
Władza lokalna w Polsce
Filozofia kultury i naturalizm Piotr Makowski Instytut Filozofii Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
Opracowała Joanna Szpindor
Bank Wielkopostny to ogólnopolska akcja ewangelizacyjna; dobry i pożyteczny sposób na aktywne przeżycie okresu Wielkiego Postu i przygotowanie się do.
Znaczenie trzeźwości od alkoholu i narkotyków w miłości
Jak się uchronić przed zagrożeniami wynikającymi z użytkowania sieci?
Bezpieczny Internet Ty też jesteś częścią wirtualnego świata.
Prof. dr hab. Halina Buk WSPARCIE FUNDUSZY EUROPEJSKICH W FINANSOWANIU INWESTYCJI SAMORZĄDU TERYTORIALNEGO Chorzów, 26- września 2008 r.
ZARZĄDZANIE PROCESAMI KOMUNIKACYJNYMI PRZEZ EVENT MARKETING
WPROWADZENIE DO PROBLEMATYKI PSYCHOLOGII UCZENIA SIĘ
Twoją wiarę nosimy w sobie Kres jest tak niewidzialny, jak początek. Wszechświat wyłonił się ze Słowa i do Słowa też powraca. Nadzy przychodzimy.
Następstwa ODD ODD może przekształcić się w Zespół Zaburzenia Zachowania tj. CD (Conduct Disorder), Dzieci z tym zespołem to jednostki niedostosowane społecznie!
SKĄD WIEM, KIM JESTEM? O TOŻSAMOśCI I TOŻSAMOŚCIACH
Ewa Amghar, Barbara Bułat BIBLIOTEKARZ – ZAWÓD Z PRZYPADKU, Z PRZYMUSU CZY Z MARZEŃ? MOTYWY WYBORU ZAWODU PRZEZ PRACOWNIKÓW BIBLIOTEKI JAGIELLOŃSKIEJ.
OD JA DO ZACHOWANIA: PODMIOTOWA KONTROLA LUDZKIEJ AKTYWNOŚCI
POZNAWCZO-SPOŁECZNE PODEJŚCIE DO "JA" Ja podmiotowe: Ja przedmiotowe:
OSOBOWOŚĆ - ZAGADNIENIA WSTĘPNE
Seymour Epstein: POZNAWCZO-DOŚWIADCZENIOWA TEORIA JA (CEST - Cognitive-Experiential Self Theory) Na osobowość składają się dwa systemy psychologiczne:
PSYCHODYNAMICZNE PODEJŚCIE DO OSOBOWOŚCI (1): NEOPSYCHOANALIZA
OSOBOWOWOŚĆ W ŚWIETLE TEORII UCZENIA SIĘ
Par Jocelyne GIASSON Ch. 6 : Makroprocesy Czytanie ze zrozumieniem.
12 luty 2008r.- Dzień Bezpieczeństwa Internetu Bezpieczeństwo dziecka w SIECI.
PolGIS jako nowoczesny system do paszportyzacji sieci
Biznes Społecznie Odpowiedzialny My też mamy coś do powiedzenia! Ogólnopolski Konkurs CSR Biznes Społecznie Odpowiedzialny My też mamy coś do powiedzenia!
ZAJĘCIA PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNE GRUPA II
3 Posiedzenie Rady Strategii Rozwoju Chojnic Chojnice Strategia Rozwoju Miasta Chojnice na lata
PROJEKT EUDUKACYJNY POD TYTUŁEM :
Obszar Natura 2000 Centre Permanent dInitiatives pour l'Environnement CPIE Pays Gersois.
Strategie badań – ilościowe v. jakościowe - porównanie
Agresja i przemoc Na potrzeby spotkań z rodzicami dr Grażyna Maciak.
Psychologia w sprzedaży. Co wpływa na decyzje klienta? Załącznik do videocastu nr 2 Agata Matuszewska.
„Psychologia w sprzedaży. Jakie techniki stosują handlowcy?”
przyczyny, przejawy, skutki, profilaktyka
Procesy poznawcze WPROWADZENIE.
Przyczyny, przejawy, skutki
Rola i zadania Rady LGD we wdrażaniu LSR, ze szczególnym uwzględnieniem procedury oceny wniosków, czyli procesu oceny zgodności i procesu wyboru. Europejski.
WoF PLATFORMA KOMUNIKACJI. WoF jest platformą komunikacji systemem wspomagającym obieg informacji oraz zarządzanie w firmie Zapewnia elektroniczny obieg.
Wielkopolski Model Asystenta Rodziny Regionalny Ośrodek Polityki Społecznej w Poznaniu Jarocin, 23 września 2011 r.
Rzeszów r.. Liczba osób badanych 3 Odpowiedzi badanych na temat stosowania krzyku przez rodziców 4.
GABRIEL GARCÍA MÁRQUEZ
w/g Grzegorz Gadomskiego
Największym bólem w życiu nie jest śmierć, lecz bycie ignorowanym.
KW2 Czy można żyć bez KW2? - Można, ale co to za życie?... [S.Toton 2001r.n.e.]
Zapis prezentacji:

PODSTAWOWE FUNKCJE OSOBOWOŚCI W UJĘCIU SPOŁECZNO-POZNAWCZYM   Konstruowanie poznawcze Strukturalizacja percepcji społecznej i autopercepcji; Konstruowanie obrazu siebie i możliwych „ja”, generowanie wyobrażeń, myślenie kontrfaktyczne itp.; nadawanie znaczenia (sensu) naszym doświadczeniom.   Wartościowanie zdarzeń, ludzi, i samego siebie, dzięki: identyfikacji z wartościami kulturowymi internalizacji norm moralnych rozwojowi standardów osobistych (kryteriów samooceny)

Programowanie działań ustanawianie zadań życiowych i celów; konstruowanie i dobór programów działań; wybór strategii adekwatnych do wymogów sytuacji. Sterowanie przebiegiem działania: procesy podmiotowej kontroli i samoregulacji aktywacja i realizacja celów; monitorowanie własnych myśli, emocji, intencji i zachowań; kontrola umysłu: m.in. tłumienie myśli i impulsów, zarządzanie uwagą itp.; kontrola działania: deliberacyjny vs. implementacyjny stan umysłu; odraczanie gratyfikacji; samo-nagradzanie i samokaranie itd.)

TEORIA KONSTRUKTÓW OSOBISTYCH KLASYKA POZNAWCZEJ TEORII OSOBOWOŚCI   TEORIA KONSTRUKTÓW OSOBISTYCH GEORGE’A KELLY'EGO (1955) Modele człowieka w psychoanalizie, psychologii S-R, i w podejściu poznawczym. Podstawowy postulat: osobowość „urządzeniem„ do przewidywania zdarzeń.   Konstrukt osobisty (opozycja pojęciowa, pojęcie dwubiegunowe) – podstawowa „cegiełka” budowy osobowości

GŁÓWNE TEZY TEORII KONSTRUKTOW OSOBISTYCH Indywidualny system konstruktów - odpowiedzialny za niepowtarzalny, osobisty charakter doświadczenia. (m. in. złożoność systemu a złożoność percepcji świata). Konstrukty centralne a konstrukty peryferyjne. (np. podobny do mnie-różny ode mnie; dowcipny-niedowcipny). System konstruktów a przewidywanie zachowania ludzi. Rozwój systemu konstruktów: znaczenie konstruowania nowych zdarzeń. REP test jako metoda pomiaru systemu konstruktów.

TEORIA OSOBOWOŚCI AUTORYTARNEJ (Adorno, Frenkel-Brunswick, Levinson, Sanford, 1950).   Źródła teorii - zainteresowanie wyjaśnieniem psychologicznych uwarunkowań faszyzmu. System wychowawczy w rodzinie autorytarnej. Psychodynamika autorytaryzmu. Główne przejawy osobowości autorytarnej: uległość wobec autorytetów etnocentryzm i uprzedzenia antyintracepcja pesymistyczna wizja ludzkiej natury „czarno-białe” widzenie rzeczywistości (nietolerowanie wieloznaczności)

OSOBOWOŚĆ DOGMATYCZNA, czyli UMYSŁ ZAMKNIĘTY (M. Rokeach,1957). Główna teza: Osobowość autorytarna to szczególne wcielenie umysłu zamkniętego (jego zawartość treściowa może być różna, vide dogmatyczny wierzący vs. dogmatyczny antyklerykał). Cechy umysłu dogmatycznego : czarno-białe widzenie rzeczywistości, niepodatność przekonań na zmianę, niespójność sądów i przekonań. Dogmatyzm a przetwarzanie informacji społecznych: Prymat spójności afektywnej nad deskryptywną. Dogmatyzm a wiara w absolutny autorytet. Psychologiczne funkcje dogmatycznego systemu przekonań: obrona przed lękiem.

OSOBOWOŚĆ JAKO SYSTEM WIEDZY   W wyniku poznawania świata i siebie - formuje wiedza osobista: spontanicznie wykorzystywana przez nas przy interpretowaniu nowych doświadczeń (konstruowaniu zdarzeń) i sterowaniu zachowaniem. Wiedza osobista to wiedza: naturalna gorąca słabo uświadamiana (utajona, latentna) pragmatyczna Wiedza zorganizowana w schematach poznawczych (uproszczonych, uogólnionych reprezentacjach pewnych obiektów i relacji między nimi, np.: schematach osób i ról społecznych; reprezentacji własnej osoby; stereotypach grup i kategorii społecznych itp.).

częstość, z jaką schemat aktywizowany był w przeszłości. UŻYCIE WIEDZY: kategorie (schematy) ulegają aktywizacji, stając się dostępne poznawczo (accessible). (wiedza o sobie, o świecie jest nam dostępna "po kawałku", nigdy jako całość).     O aktywizacji schematu decyduje pojawienie się sygnału wywołującego (prime, pryma), wyrazistego bodźca specyficznie związanego z treścią tego schematu (np. widok własnej twarzy; widok osoby czarnoskórej) częstość, z jaką schemat aktywizowany był w przeszłości.    O użyciu zaktywizowanego schematu decyduje jego dopasowanie do danych (category fit; applicability)

Zaktywizowany schemat wpływa na: ukierunkowanie uwagi kategoryzację i interpretację nowej informacji - procesy inferencyjne (atrybucje, wnioskowanie o cechach itp.) - procesy pamięciowe (kodowanie w pamięci; wydobywanie informacji pamięciowych) Oceny - podejmowanie decyzji i kontrolę działania (Fiske i Taylor, 1991; Wojciszke, 1986)     W różnych okolicznościach aktywizowane mogą być różne schematy, prymujące różne perspektywy poznawczo-ewaluatywne prowadzą do różnych działań.

Schematy a spójność ludzkich zachowań Schematy (konstrukty) chronicznie dostępne znajdują się w stałym pogotowiu (Higgins, 1990). Dzięki temu, autoschematy zapewniają ciągłość doświadczenia, międzysytuacyjna spójność i stabilność zachowania.   Wiedza osobista ma dwa jakościowo różne komponenty: wiedzę deklaratywną (zwaną też wiedzą faktualną, "wiedzą że") i wiedzę proceduralną, "wiedzą jak" (Winograd, 1975).

Wiedza deklaratywna: jest łatwo dostępna świadomości (łatwa do zadeklarowania) względnie łatwa do modyfikacji przetwarzanie informacji z jej udziałem przebiega powoli Wiedza proceduralna - zawarta w samych procedurach przetwarzania informacji i sterowania zachowaniem jest trudno dostępna naszej świadomości trudna do modyfikacji przetwarzanie informacji z jej udziałem przebiega bardzo szybko

Ze wspomnianymi rodzajami wiedzy związane są dwa typy przetwarzania informacji: przetwarzanie kontrolowane i przetwarzanie automatyczne (Bargh, 1994; Shiffrin i Schneider, 1977).    Przetwarzanie kontrolowane: zależne od zasobów poznawczych (uwagi, pamięci roboczej) ma charakter sekwencyjny przebiega powoli, z wysiłkiem poznawczym  Przetwarzanie automatyczne: niezależne od zasobów ma charakter równoległy przebiega bardzo szybko, bez wysiłku poznawczego

system doświadczeniowy vs. system racjonalny Dwa systemy regulacji psychicznej: system impulsywny vs. system refleksyjny (Strack & Deutsch, 2004). SYSTEM IMPULSYWNY: automatyczny system przetwarzania; odpowiada za „szybkie” procesy (reakcje emocjonalne, spontaniczne inferencje i intencje behawioralne); oparty na reprezentacjach asocjacyjnych (tzw. statystyce doświadczenia); SYSTEM REFLEKSYJNY: „nadbudowany” nad systemem regulacji automatycznej i odpowiedzialny za meta-regulację naszej aktywności (np. samokontrolę, siłę woli, intencjonalną zmianę zachowania, świadome uczenie się itp.). Pracuje wolniej, uwzględnia bardziej odległą perspektywę czasową działania, odpowiada za jego integrację z systemem społecznie uzgodnionych standardów postępowania, czyli systemem kulturowym. ANALOGICZNE ROZRÓŻNIENIE: S. Epstein system doświadczeniowy vs. system racjonalny

OSOBOWOŚĆ A POZNAWCZE KONSTRUOWANIE WŁASNEJ PRZYSZŁOŚCI I PRZESZŁOŚCI   Konstruowanie może dotyczyć tego co dzieje się tu i teraz własnej przyszłości własnej przeszłości konstruowanie poznawcze: rzadko kiedy - wysoce świadome i refleksyjne na ogół spontaniczne, bez wysiłku poznawczego (np. wnioskowanie o cechach charakteru z zachowania, Newman & Uleman, 1989).

Ważną rolę w konstruowaniu zdarzeń odgrywają ogólne przekonania o naturze rzeczywistości, np. że:   świat jest sprawiedliwy bądź niesprawiedliwy (Lerner, 1980; Doliński, 1993) wrogi nam bądź przyjazny (Epstein, 1998) zdolności człowieka można rozwijać, bądź przeciwnie, zdolności są czymś niezmiennym (Dweck, 1996).

KONSTRUOWANIE WŁASNEJ PRZYSZŁOŚCI   Proaktywne konstruowanie własnej przyszłości polega na samodzielnym generowaniu przez człowieka dalekosiężnych zamierzeń służących jego rozwojowi i samorealizacji. Efekty: - powstanie możliwych Ja (Markus i Cross, 1990) - formowanie się zadań życiowych (Cantor i Zirkel, 1990) - wytwarzanie długodystansowych celów (dążeń) osobistych związanych z możliwymi Ja i zadaniami oraz planów ich realizacji (Emmons, 1996; Mądrzycki, 1996).

Źródła: osobiste doświadczenie (np. znajomość swoich preferencji i upodobań)   wiedza kulturowa, wiedza „z drugiej ręki” (znajomość rozpowszechnionych ideologii, oczekiwań rodziców, wzorców osobowych, dostępnych ról społecznych)

Konstruowanie proaktywne przyczynia się w istotnym stopniu do rozwoju osobowości. Prowadzi do:   ustanowienia ważnych wewnętrznych standardów (powstawanie silnych i stabilnych motywacji) przyrostu autonomii osobowości wzrostu wewnętrznej koherencji naszego działania (odległe cele przesłanką wyboru: celów bieżących, budowania programów aktywności, spójnej oceny jej przebiegu efektów).

Inne procesy, służące konstruowaniu własnej przyszłości:   Ustanawianie celów (Bandura; 1977; Oettingen, 1996) Wyobrażanie sobie przyszłości (Taylor & Pham, 1996) Samoutrudnianie (Berglas & Jones, 1978) Defensywny pesymizm (Cantor & Norem, 1989) Nierealistyczny optymizm (Weinstein, 1980) Autonarracje (Hermans, 2000; Trzebiński, 1997)

KONSTRUOWANIE WŁASNEJ PRZESZŁOŚCI Ubiegłe doświadczenie podlega poznawczemu konstruowaniu (przepracowaniu), czyli porządkowaniu, uspójnianiu, przewartościowaniu, dopasowywaniu do przyjętych poglądów na swój temat.   Źródło: psychoanalityczna idea mechanizmów obronnych ego - nieświadomie stosowanych strategii poznawczych służących takiemu interpretowaniu zagrażających doświadczeń, by stały się one do przyjęcia dla człowieka.

Przykłady współcześnie badanych procesów:   procesy uzasadniania i usprawiedliwania swojego postępowania (Aronson, 1997). Teoria dysonansu poznawczego. Post-decyzyjna zmiana postaw (proces nieświadomy). nieświadome modyfikowanie zapisu pamięciowego naszych doświadczeń (rewriting memory) - "wymazywanie" z pamięci niewygodnych faktów - wypełnianie luk we wspomnieniach   - bezwiedne dopasowywaniu zapisu przeszłych doświadczeń do pożądanych cech obrazu siebie A.    Greenwald (1980) – pojęcie „totalitarnego ego”

Atrybucje przyczynowe - procesy wyjaśniania przyczyn wydarzeń (Weiner, 1990).   Skłonność do atrybucji nasila się, gdy zdarzenie ma charakter nieoczekiwany bądź osobiście zagrażający.   Funkcja: atrybucje są "buforem" neutralizującym negatywne emocje, przywracającym wiarę w siebie i poczucie kontroli nad zdarzeniami. Pesymistyczny vs. optymistyczny styl eksplanacyjny (Peterson & Seligman, 1984) Egotyzm atrybucyjny (Gilbert, 1995)  Obronna atrybucja odpowiedzialności (Doliński, 1993)  Atrybucje służące kontroli (Taylor, 1983).

Porównania społeczne (Wills, 1981; Taylor, 1983)   porównania w dół, czyli porównania z osobami, które znalazły się w podobnej do nas, trudnej sytuacji, ale ich położenie jest znacznie gorsze por. Doliński, 1993). Funkcja: poprawa samopoczucia porównania w górę, a więc porównania z osobami podobnymi do niego, ale mającymi większe niż on osiągnięcia w ważnej dla niego dziedzinie. Funkcja: pobudzenie motywacji do działania, poznanie skutecznych programów

Myślenie kontrfaktyczne - "co by było gdyby" (counterfactual thinking; Gavanski i Wells, 1989; Roese, 1994).    Reakcja na zdarzenia nieoczekiwane i pobudzające emocjonalnie Myślenie kontrfaktyczne a atrybucje przyczynowe: poziom deliberacji i konkretność. „gdybanie” w górę („mogło być lepiej”) – służy budowaniu programów działań. „gdybanie: w dół („mogło być gorzej”) – służy pocieszeniu się, rozładowaniu napięcia. Myślenie kontrfaktyczne nie zawsze przynosi pożytki adaptacyjne (Davis i in., 1995).    

Autonarracje jako środek „przepracowania” doświadczenia (Pennebaker): Wpływ zaangażowania się w tworzenie narracji na temat traumy psychicznej – konsekwencje psychologiczne i immunologiczne.