SZKO Ł A PODSTAWOWA IM. JANA PAW Ł A II W BIELINACH
Sprawozdanie z realizacji zadania 1 Przeprowadzenie, we wszystkich klasach szkoły, debaty uczniowskiej nt. Państwo, prawo, społeczeństwo, obywatel z testem sprawdzającym dla uczniów wg układu opracowanego przez szkołę. Ocena jury na podstawie testów, po 3 z każdej klasy, przesłanych do jury konkursu pocztą elektroniczną.
Do realizacji tego zadania długo się przygotowywaliśmy, zastanawialiśmy się jak należy go właściwie zrealizować. Dla uczniów szkoły podstawowej jest to bardzo trudny temat. Doszliśmy do wniosku, że poszukamy pomocy u osoby specjalizującej się w prowadzeniu tego rodzaju spotkań. Zaprosiliśmy jako eksperta, nauczycielkę uczącą wiedzy o społeczeństwie w gimnazjum, wolontariuszkę pracującą w Towarzystwie Przyjaciół Bielin i prowadząca koło prawne dla młodzieży gimnazjum panią Julitę Skrzyniarz. Do zajęć włączeni byli uczniowie od kl. II do VI. Na potrzeby debat połączyliśmy ze sobą klasy z tego samego rocznika, tak by stworzyć dużą grupę dyskusyjną i wyłonić liderów każdej z debat. Na początku odbyły się zajęcia wprowadzające mające na celu zapoznanie dzieci z nowymi dla nich pojęciami.
Pani Julita Skrzyniarz w czasie prowadzenia zajęć wprowadzających z klasami IV a i IV b.
Zależało nam na przybliżeniu uczniom zagadnień związanych z funkcjonowaniem obywateli w państwie prawa oraz z podstawowymi zasadami ustrojowymi zapisanymi w konstytucji.
Cele szczegółowe zajęć wprowadzających to: - próby definiowania pojęć: państwo, prawo, społeczeństwo, obywatel; - doskonalenie umiejętności: odnajdowanie i gromadzenie informacji na podstawie fragmentu tekstu, posługiwania się słownikiem języka polskiego, Konstytucją RP, współpracy w grupie, wyciąganie wniosków na podstawie zebranych informacji.
Tematem przewodnim każdej z debat było postawione pytanie: Czy przestrzegamy prawa? Celem było uświadomienie uczniom roli obywateli w państwie, a także tego, że sami są obywatelami, którzy mają prawa i obowiązki. Wskazano pożądane społecznie postawy jak patriotyzm i tolerancja.
Debaty okazały się atrakcyjną metodą pracy z uczniami. Opracowane zostały testy, które na koniec spotkań wypełnili uczniowie.