Przedsiębiorstwo usługowe

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Czyli jak zrobić prezentację komputerową?
Advertisements

Co można zwiedzić w WIELKIEJ BRYTANII Pamiętajmy o miejscach które możemy zwiedzić na przykład w WIELKIEJ BRYTANII. I też czym różni się ta wyspa od naszego.
rachunkowość zajęcia nr 7
Ewaluacja zewnętrzna Zasady informowania o działaniach w ramach pedagogicznego nadzoru zewnętrznego.
FUNKCJA L I N I O W A Autorzy: Jolanta Kaczka Magdalena Wierdak
15 marca 2006 roku Dzień Przedsiębiorczości Dagmara Wajszczyk Anna Walczak Kl. III LP w Zespole Ponadgimnazjalnych Szkół Zawodowych i Ogólnokształcących.
Polityka turystyczna państwa
Socjologia rynku pracy
Polityka turystyczna pańswa
PODSTAWY TURYSTYKI ćwiczenia
WATA - Światowe Stowarzyszenie Agencji Podróży
TURYSTYKA W INTERESACH
Analiza matematyczna III. Funkcje Funkcje II – własności podstawowe
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich OŚ IV PROW Mariusz Bednarz Grudzień 2007.
ŚWIATOWY TYDZIEŃ PRZEDSIĘBIORCZOŚĆI
WNIOSKI Z PRZEPROWADZONEJ ANKIETY NA TEMAT SAMORZĄDU UCZNIOWSKIEGO ORAZ GAZETKI SZKOLNEJ „KUJONEK”
PREZENTACJA WYKORZYSTANA PODCZAS DEBATY W SALI PATRONA SZKOŁY.
Po co nam samorz ą d ? XVIII Sesja Sejmu Dzieci i MłodzieżySZKO Ł A DEMOKRACJI.
Punkt wymiany sprawnego, ale niepotrzebnego sprzętu RTV/AGD oraz wolontariat na terenie gminy Stare Babice. Koczargi Stare, r., Katarzyna Skibińska,
PRZEDSIĘBIORCZOŚĆ I ZARZĄDZANIE ROZWOJEM FIRMY Prezentacja bloku specjalnościowego kwiecień 2009 r. KATEDRA PRZEDSIĘBIORCZOŚCI I POLITYKI PRZEMYSŁOWEJ.
Konteksty tworzenie programów nauczania. ZALECENIE PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY z dnia 23 kwietnia 2008 r. w sprawie ustanowienia europejskich ram.
Zakłady Chemiczne w Polsce Kluczowe kwestie
Nieformalne miejsca spotkań. ANKIETY Przeprowadziliśmy wśród uczniów gimnazjum ankietę na temat nieformalnych miejsc spotkań. Przedstawimy przykładowe.
W jakich sprawach uczniowie, a w szczególności samorząd powinien zabrać głos-czyli walczymy o swoje prawa Debata Plenarna.
Kryteria wyboru formy prawnej. Działalność gospodarcza: Może dotyczyć: działalności wytwórczej, budowlanej, handlowej, usługowej oraz poszukiwania, rozpoznawania.
1.
Towaroznawstwo i Zarządzanie Jakością Absolwenci specjalności są specjalistami w zakresie kształtowania, oceny i ochrony jakości produktów i usług. W trakcie.
Projekt Edukacja na rzecz ochrony środowiska jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach programu PL2003/ Phare 2003 Organizacje.
Jak skutecznie organizować szkolenia językowe w firmie
System gospodarki rynkowej
Przedmiot: Podstawy przedsiębiorczości Autor: Olga Łodyga
Przedmiot: Podstawy przedsiębiorczości Autor: Olga Łodyga
PATOLOGIE SPOŁECZNE. Ubóstwo i bezrobocie SPOSOBY ZWALCZANIA UBÓSTWA I BEZROBOCIA System opieki społecznej Programy aktywneProgramy pasywne.
Strategia kształtowania jakości oferty turystyki wiejskiej
Bank Wielkopostny to ogólnopolska akcja ewangelizacyjna; dobry i pożyteczny sposób na aktywne przeżycie okresu Wielkiego Postu i przygotowanie się do.
T44 Przepisy bhp podczas wytwarzania części maszyn.
Polskie cyfrowe miasto ? Marzenia a rzeczywistość. Maxymilian Bylicki - Zakopane, Polskie cyfrowe miasto - marzenia a rzeczywistość Maxymilian.
MAŁE KROCZKI W DUŻYM BIZNESIE MAŁE KROCZKI W DUŻYM BIZNESIE.
Prof. dr hab. Halina Buk WSPARCIE FUNDUSZY EUROPEJSKICH W FINANSOWANIU INWESTYCJI SAMORZĄDU TERYTORIALNEGO Chorzów, 26- września 2008 r.
ZARZĄDZANIE PROCESAMI KOMUNIKACYJNYMI PRZEZ EVENT MARKETING
Wydarzenia charytatywne jako sposób komunikacji tożsamości przedsiębiorstwa. Opracowanie: Dagmara Lustyk Event marketing jako nowa forma procesów komunikacyjnych.
WPROWADZENIE DO PROBLEMATYKI PSYCHOLOGII UCZENIA SIĘ
Następstwa ODD ODD może przekształcić się w Zespół Zaburzenia Zachowania tj. CD (Conduct Disorder), Dzieci z tym zespołem to jednostki niedostosowane społecznie!
Usługi Doradcze IMPLEMENT Małgorzata Zaborska Prezentacja usług Badania opinii publicznej.
Instytucje otoczenia biznesu w powiecie gostyńskim. Opracował: Krzysztof Marzec ul.1 Maja Gostyń Tel
BEZPIECZNY INTERNET. PRZEGLĄDANIE STRON INTERNETOWYCH.
Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej UNIA EUROPEJSKA FUNDUSZ SPÓJNOŚCI Zabezpieczenia należytego wykonania zobowiązań wynikających z.
1 AKTUALIZACJA STRATEGII ROZWOJU POWIATU CHRZANOWSKIEGO I warsztat strategiczny Chrzanów, 18 października 2005 r.
Projekt realizowany w ramach ZPORR, współfinansowany ze środków Unii Europejskiej z Europejskiego Funduszu Społecznego i budżetu państwa Wpływ warunków.
PolGIS jako nowoczesny system do paszportyzacji sieci
3 Posiedzenie Rady Strategii Rozwoju Chojnic Chojnice Strategia Rozwoju Miasta Chojnice na lata
Prawo o aktach stanu cywilnego
Biznes plany w ramach PO RYBY Przemysław Osiński, r.
Nasza szkoła. Środowisko szkoły Środowisko szkoły społeczno - wychowawcze Środowisko szkoły społeczno - instytucjonalne.
Wynik finansowy stanowi wyrażony w mierniku pieniężnym, rezultat działalności jednostki gospodarczej osiągnięty w pewnym czasie. Rezultat ten może być.
Psychologia w sprzedaży. Co wpływa na decyzje klienta? Załącznik do videocastu nr 2 Agata Matuszewska.
Informacje podstawowe
Przyczyny, przejawy, skutki
Wzrost innowacyjności regionu jako efekt rozwijania i upowszechniania dobrych praktyk w zakresie strategicznego zarządzania środowiskowego w organizacjach.
Seminarium Naukowe Wzrost innowacyjności regionu jako efekt rozwijania i upowszechniania dobrych praktyk w zakresie strategicznego zarządzania.
Rola i zadania Rady LGD we wdrażaniu LSR, ze szczególnym uwzględnieniem procedury oceny wniosków, czyli procesu oceny zgodności i procesu wyboru. Europejski.
Projekt Strategii Rozwoju Województwa Wielkopolskiego do roku 2020
Wpływ elementów identyfikacji wizualnej i werbalnej na wizerunek miasta.
1. Wsparcie pracodawców przechodzących procesy adaptacyjne i ich pracowników szansą stabilizacji regionalnego rynku pracy. Departament Rozwoju Regionalnego.
Opracowywanie wspólnych celów Trzeba dawać, żeby brać
Rola ekonomii społecznej w aktywnej integrac j i Prowadzi: Krzysztof M argol Zajęcia prowadzone w ramach projektu POKL /12 Przez projekt.
Finansowanie przedsiębiorczości akademickiej. Co wiesz o finansowaniu? Czy potraficie wymienić potencjalne źródła finansowania komercjalizacji badań?
Lokalny Fundusz Młodych Projekt Lokalne Fundusze Młodych realizowany przez Polską Fundację Dzieci i Młodzieży we współpracy z Urzędem Dzielnicy Bielany.
Zapis prezentacji:

Przedsiębiorstwo usługowe

Przedsiębiorstwo usługowe Definicje przedsiębiorstwa Klasyfikacja przedsiębiorstw usługowych Funkcje przedsiębiorstwa usługowego Zasady działania przedsiębiorstwa Cele działalności przedsiębiorstwa usługowego rodzaje celów zasady formułowania celów misja przedsiębiorstwa

Definicje przedsiębiorstwa Przedsiębiorstwo to podmiot gospodarczy prowadzący na własny rachunek działalność produkcyjną lub usługową w celu osiągnięcia określonych korzyści. Zatrudnia ono różnorodne czynniki produkcji w celu wytworzenia określonych dóbr lub świadczenia określonych usług, które sprzedaje na rynku innym przedsiębiorstwom i gospodarstwom domowym bądź władzy centralnej lub lokalnej

Definicja przedsiębiorstwa Przedsiębiorstwo to jednostka (podmiot) prowadząca działalność gospodarczą, dążąca do zaspokojenia potrzeb innych podmiotów życia społecznego (osób lub/i instytucji) przez wytwarzania produktów lub/i świadczenie usług, przy czym działalność ta jest motywowana chęcią uzyskania korzyści majątkowych i prowadzona samodzielnie na ryzyko właściciela (właścicieli)

Definicja przedsiębiorstwa Przedsiębiorstwo to wyodrębniony zespół ludzi wykonujących określone czynności i samodzielnie podejmujących decyzje strategiczne i taktyczne rozstrzygające o skuteczności tego działania, wyposażonych w środki materialne i finansowe oraz podporządkowanych określonej organizacji wewnętrznej

Definicja przedsiębiorstwa Przedsiębiorstwo może być postrzegane jako jednostka: organizacyjna prawna ekonomiczna

Definicje przedsiębiorstwa /proste/ Przedsiębiorstwo jest samodzielnym gospodarstwem domowym pracującym na potrzeby osób trzecich. Przedsiębiorstwo występuje wtedy, gdy ktoś podejmując działalność gospodarczą bierze na siebie dobrowolnie ryzyko majątkowe

Przedsiębiorstwo usługowe Wyróżnia je spośród innych przedsiębiorstw przedmiot działania.

Przedsiębiorstwo usługowe Przedsiębiorstwo usługowe, stanowiące kategorię ekonomiczną, jest formą organizacyjną przedsięwzięć gospodarczych, polegających na ciągłym świadczeniu zróżnicowanych usług, działającą w celach zarobkowych, samodzielnie, we własnym imieniu, na własny rachunek i ryzyko.

Klasyfikacja przedsiębiorstw Kryterium klasyfikacji Rodzaj przedsiębiorstw Przedmiot działalności Np. transportowe turystyczne, itp.. Forma własności sektora publicznego sektora prywatnego mieszane Forma organizacyjno – prawna przeds. jednoosobowe spółka spółdzielnia przeds. państwowe

Klasyfikacja przedsiębiorstw Kryterium klasyfikacji Rodzaj przedsiębiorstw Notowanie na giełdzie papierów wartościowych giełdowe pozagiełdowe Zasięg działania lokalne regionalne krajowe międzynarodowe globalne Struktura kosztów własnych pracointensywne materiałointensywne kapitałointensywne

Klasyfikacja przedsiębiorstw Kryterium klasyfikacji Rodzaj przedsiębiorstw Wielkość mikro (do 10 osób) małe (11 – 50 osób) średnie (51 – 250 osób) duże (powyżej 250 osób) Kategoria usługobiorcy świadczące usługi na rzecz klientów indywidualnych świadczące usługi na rzecz klientów instytucjonalnych obsługujące obie grupy klientów

Klasyfikacja przedsiębiorstw Kryterium klasyfikacji Rodzaj przedsiębiorstw Stopień niematerialności usług świadczące usługi o wysokim stopniu niematerialności świadczące usługi o niskim stopniu niematerialności Sposób świadczenia usług świadczący usługi w sposób ciągły świadczący usługi w danym okresie Stopień bezpośredniości kontaktu z klientem świadczący usługi w ścisłym kontakcie z usługobiorcą świadczący usługi w ograniczonym kontakcie z usługobiorcą

Funkcje przedsiębiorstwa Ze względu na procesy zachodzące w przedsiębiorstwie: funkcje realne funkcje regulacyjne

Funkcje przedsiębiorstwa Z punktu widzenia podstawowych faz działalności gospodarczej funkcje przedsiębiorcze funkcje operacyjne funkcje marketingowe

Funkcje przedsiębiorstwa Funkcje podstawowe – dotyczą procesu wytwarzania i sprzedaży usług Funkcje wspomagające – mają na celu wspieranie funkcji podstawowych, dotyczą np. pozyskiwania niezbędnych czynników wytwórczych, utrzymania w gotowości zaplecza materialnego

Pozagospodarcze funkcje przedsiębiorstwa Związane są z zaspakajaniem zróżnicowanych potrzeb społecznych np. potrzeb bezpieczeństwa, potrzeb kulturalnych, potrzeb bytowych ludności, potrzeb związanych z regeneracją sił fizycznych i psychicznych

Podstawowe zasady działania przedsiębiorstwa zasada gospodarności zasada przedsiębiorczości zasada rentowności zasada rachunku ekonomicznego

ZASADA GOSPODARNOŚCI Oznacza konieczność kierowania się zasadą racjonalnego działania, w postaci dążenia do: największej wydajności lub największej oszczędności

ZASADA PRZEDSIĘBIORCZOŚCI Oznacza ekspansywność czyli stawianie sobie wyzwań, których realizacja wpłynie na szybki rozwój i znaczną poprawę sytuacji firmy Przedsiębiorczość oznacza innowacyjność.

ZASADA RENTOWNOŚCI Oznacza dążenie przedsiębiorstwa – poprzez realizowaną politykę – do uzyskania nadwyżki przychodów z całokształtu działalności w stosunku do poniesionych kosztów czyli do dodatniego wyniku finansowego.

ZASADA RACHUNKU EKONOMICZNEGO Oznacza, że przedsiębiorstwo realizując określone przedsięwzięcie powinno uwzględniać nakłady i efekty z nim związane.

ZASADA RACHUNKU EKONOMICZNEGO Oznacza także przestrzeganie następujących zasad pomiaru i oceny: zasady przyrostowości, zasady uniwersalności, zasady porównywalności, zasady kompleksowości, zasady jednoznaczności, zasady obiektywności, zasady spójności

Zasady prawa gospodarczego - publicznego Zasada wolności gospodarczej Zasada samodzielności gospodarczej i finansowej podmiotów gospodarczych, Zasada równości podmiotów względem prawa, Zasada dobrowolności zrzeszania się, Zasada praworządności, Zasada demokracji gospodarczej, Zasada ochrony gospodarczych interesów publicznych, Zasada państwowej ochrony stosunków gospodarczych

Zasady prawa gospodarczego - prywatnego Zasada zgodności regulacji prawnej z zasadami ekonomii, Zasada wolności gospodarczej, Zasada równości podmiotów gospodarczych, Zasada ochrony rynku i wolności konkurencji, Zasada podwyższenia poziomu wymagań wobec profesjonalistów

Zasady prawa gospodarczego – prywatnego (cd) Zasada ochrony zaufania i interesu strony typowo słabszej, Zasada autonomii woli, Zasada uwzględniania zmiennych warunków gospodarczych, Zasada pewności i bezpieczeństwa obrotu.

Cel działania przedsiębiorstwa Dotyczący przyszłości stan jakiejś rzeczy pod pewnymi względami, który dla podmiotu działającego jest pod jakimś względem cenny (pożądany) i wyznacza kierunek i strukturę jego działania zmierzającego do spowodowania lub utrzymania tego stanu rzeczy.

Ustalenie celów to podstawa zorganizowanego działania, a zarazem jeden z najtrudniejszych problemów decyzyjnych przedsiębiorstwa

Podział celów przedsiębiorstwa Ze względu na stopień ogólności: cele kierunkowe – mają charakter ogólny, opisowy cele konkretne – są określane nie tylko co do istoty lecz również ze względu na wielkość celu oraz zakładany czas realizacji

Podział celów przedsiębiorstwa Ze względów czasowych cele dzielimy na: cele strategiczne cele taktyczne cele operacyjne

Cele strategiczne Cele strategiczne, wyznaczające kierunek rozwoju przedsiębiorstwa, powinny: określać, co chce się osiągnąć w przyszłości, służyć jako kryterium oceny wszystkich działań, zachęcać pracowników do wspólnych wysiłków, stanowić podstawę kontroli działań.

Podział celów przedsiębiorstwa Z punktu widzenia orientacji na środowisko przedsiębiorstwa można wyróżnić: cele zewnętrzne cele wewnętrzne

Zasady formułowania celów przedsiębiorstwa realność celów jasne formułowanie celów mierzalność spójność akceptowalność

Misja przedsiębiorstwa Prezentuje długookresowe wizje firmy z punktu widzenia tego, do czego firma zmierza i komu chce służyć W sposób syntetyczny wyraża rolę, jaką przedsiębiorstwo chce spełniać na rzecz otoczenia Definiuje system wartości organizacji oraz jej cele ekonomiczne i pozaekonomiczne

Po co misja?

Po co misja?

Elementy kształtujące misję historia firmy preferencja zarządu i udziałowców otoczenie rynkowe w jakim działa firma (szanse i zagrożenia) zasoby firmy (mocne i słabe strony) kompetencje w branży

Przykładowe misje IKEA „... naszym celem jest stworzenie ludziom lepszego życia poprzez zaoferowanie im szerszego wyboru wyposażenia wnętrz o odpowiedniej formie i funkcji po jak najniższych cenach, aby na ich zakup mogła pozwolić sobie jak największa liczba osób ...”

Przykładowe misje RED STAR PARCEL Dzięki nam nasi klienci zaoszczędzą czas i pieniądze. Dostarczamy przesyłki szybko, bez pomyłek i zgodnie z życzeniem klienta. Wysyłki do, z i na terenie Wielkiej Brytanii.

Priorytety działania służba wobec klientów jest pierwsza służba wobec pracowników i kierownictwa jest druga służba wobec wspólnoty jest trzecia służba wobec udziałowców jest ostatnia

Literatura 1. B. Filipiak, A. Panasiuk, Przedsiębiorstwo usługowe. Ekonomika, PWN, Warszawa 2008, 2. R. Niestrój, Zarządzanie marketingiem. Aspekty strategiczne, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1996, s. 128 – 137, 3. A. Payne, Marketing usług, PWE, Warszawa 1996, s. 65 - 92