Projekt ROZWÓJ PRZEZ KOMPETENCJE jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Julia P i Magdalena K. Czasu wolnego w PRL-u dla dorosłych było mało, gdyż władze każdy wolny czas postanawiały wykorzystać głównie na kształtowanie świadomości.
Advertisements

Czyli jak zrobić prezentację komputerową?
Zastosowanie osi symetrii i wielokątów w przyrodzie
Co można zwiedzić w WIELKIEJ BRYTANII Pamiętajmy o miejscach które możemy zwiedzić na przykład w WIELKIEJ BRYTANII. I też czym różni się ta wyspa od naszego.
Małgorzata Pietroczuk
15 marca 2006 roku Dzień Przedsiębiorczości Dagmara Wajszczyk Anna Walczak Kl. III LP w Zespole Ponadgimnazjalnych Szkół Zawodowych i Ogólnokształcących.
ANNA DEC Grupa KrZZTo2011.
Szkolenie pracownika nowoprzyjętego
Zastanówmy Się…...
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego dla Województwa.
Reportaż o dniu wegetarianizmu. 1 października obchodzimy Światowy Dzień Wegetarianizmu, a tylko w Polsce – jak wynika ze statystyk – mamy ok. 2 miliony.
WNIOSKI Z PRZEPROWADZONEJ ANKIETY NA TEMAT SAMORZĄDU UCZNIOWSKIEGO ORAZ GAZETKI SZKOLNEJ „KUJONEK”
Po co nam samorz ą d ? XVIII Sesja Sejmu Dzieci i MłodzieżySZKO Ł A DEMOKRACJI.
Dlaczego to dobry pomysł?. Pomysł stworzenia Szkolnego Centrum Kultury narodził się w naszych głowach w czasie spotkania w małej grupie znajomych. Chcieliśmy.
to dobrowolna, bezpłatna, świadoma praca na rzecz innych lub całego społeczeństwa, wykraczająca poza związki rodzinno – koleżeńsko – przyjacielskie.
Relacja z Debaty. Przygotowania do debaty były żmudne i ciężkie. Wpierw musieliśmy zapoznać się z materiałami dostępnymi na stronie sdim.ceo.nq.pl, później.
Człowiek jest wielki nie przez to, co ma nie przez to kim jest, lecz przez to czym dzieli się z innymi Jan Paweł II Człowiek jest wielki nie przez to,
Regularnie, co najmniej raz w semestrze, odwiedzamy DPS w Jaworze, a także Dom Małego Dziecka w Jaworze. Wyjazdy te są w programie Szkolnego Klubu Wolontariatu.
Młodzież a wolontariat.. Opracowanie: Judyta Szłapa Urszula Buczek.
Pomoc słabszym w nauce Sprzątanie pobliskiego terenu Pomoc starszym.
CZYTAM CO LUBIĘ W ramach projektu SZKOŁA Z KLASĄ 2.0.
Dane INFORMACYJNE Nazwy szkół: Zespół Szkół Technicznych w Pleszewie Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych I Liceum Ogólnokształcące im. Żeromskiego w Goleniowie.
Projekt AS KOMPETENCJI jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki.
Szkoła w chmurze.
Publikacja jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Prezentacja jest dystrybuowana bezpłatnie Projekt.
Publikacja jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Prezentacja jest dystrybuowana bezpłatnie Projekt.
Publikacja jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Prezentacja jest dystrybuowana bezpłatnie Projekt.
Publikacja jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Prezentacja jest dystrybuowana bezpłatnie Projekt.
fotografie - Marcel Cohen
Nazwa szkoły: Gimnazjum nr 12 im.Sybiraków ID grupy: 96/88_MP_G1 Kompetencja: Matematyczno-przyrodnicza Temat projektowy: Małe pstryk Semestr/rok szkolny:
Uwaga !!! Uczniowie SP 32 w Toruniu ! Zapraszamy was i Wasze rodziny do wzięcia udziału w Festynie Zdrowia, który odbędzie się 31 maja 2013 roku podczas.
Materiał edukacyjny wytworzony w ramach projektu „Scholaris - portal wiedzy dla nauczycieli” współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
Materiał edukacyjny wytworzony w ramach projektu „Scholaris - portal wiedzy dla nauczycieli” współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
Materiał edukacyjny wytworzony w ramach projektu „Scholaris - portal wiedzy dla nauczycieli” współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
Zdrowe śniadanie klasy III W szkole Podstawowej im. Jana Pawła II w Olszynach.
Katarzyna Lutkiewicz Zuzanna Kurska klasa II a
Wyniki ankiety przeprowadzonej w SP 15 w klasach 4-6. "Wiem co jem".
Wycieczka kl. 4c i 5c do Bałtowa i Opatowa w ramach projektu Pa!Pa!
Optyka Widmo Światła Białego Dyfrakcja i Interferencja
Ciśnienie jako wielkość fizyczna
Zanieczyszczenia Wód Dominik Cieśliński.
Jest to projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
SZKO Ł A PODSTAWOWA IM. JANA PAW Ł A II W BIELINACH.
SZKO Ł A PODSTAWOWA IM. JANA PAW Ł A II W BIELINACH.
Materiał edukacyjny wytworzony w ramach projektu Scholaris - portal wiedzy dla nauczycieli współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
ZANIECZYSZCZENIA POWIETRZA
SKALA MAPY Skala – stosunek odległości na mapie do odpowiadającej jej odległości w terenie. Skala najczęściej wyrażona jest w postaci ułamka 1:S, np. 1:10.
To śmieszne...
ANDRZEJKOWE ZABAWY 2012 w ramach konkursu BEZPIECZNA SZKOŁA-BEZPIECZNY UCZEŃ w Publicznej Szkole Podstawowej z Oddziałami Integracyjnymi w Połańcu Opracowała:
Nasz absolwent na wyższej uczelni
Badanie potrzeb powiatowych rynków pracy w perspektywie zatrudnienia i rozwoju zasobów ludzkich Prezentacja wyników badań terenowych Bohdan Rożnowski Konrad.
Projekt realizowany w ramach ZPORR, współfinansowany ze środków Unii Europejskiej z Europejskiego Funduszu Społecznego i budżetu państwa Ocena i oczekiwania.
Chemia pH roztworu Odczyny roztworu..
To popularny portal internetowe. Pisząc blog informujemy internautów o swoich zainteresowaniach np. o modzie lub gotowaniu. Niestety czasem zapominamy.
Święto Plonów Sękowice 2008 Festyn odbył się dnia r. Budżet projektu: Całkowita wartość projektu – 7.561,53 zł w tym: środki EFRR – 6.427,29.
Indywidualny Projekt Kariery – portfolio dla młodzieży w województwie łódzkim 1 stycznia – 30 września 2007 r. Projekt współfinansowany ze środków Unii.
Wydatki na zakup podręczników i akcesoriów szkolnych gemiusReport sierpień 2006.
Projekt systemowy Program Operacyjny Kapitał Ludzki Gmina Radziejowice/ Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Radziejowicach Radziejowice, 12 listopada 2013.
Klasa Humanistyczno-Artystyczna
Strategie badań – ilościowe v. jakościowe - porównanie
Prezentacja Szkoły Podstawowej w Święcięńcu Nasze rady na odpady Sprzątanie Świata 20 września 2008r.
Poszukiwanie podziemia czyli undergroundowe, IX wyjazdowe spotkanie Klubu MBA oraz IV urodziny Klubu MBA Marszowice k. Krakowa listopada 2007.
autor: Stowarzyszenie Wierzeje Za siedmioma górami, Za siedmioma lasami, Żyły sobie dzieci ….
Paweł KowalGorący Temat1 Czyli wydarzenie, którym żyje cała Polska.
Projekt pn. Einstein – każdy ma w sobie ukryty potencjał jest działaniem prowadzonym przez Powiat Lubański w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki.
Co to jest Brzeska Wieś Historyczna?
Język angielski szansą na rynku pracy. Realizacja projektu Rok szkolny 2011/2012 Zajęcia dwa razy w tygodniu po 45 minut – w sumie 37 godzin lekcyjnych.
Moja Szkoła .
Projekt Wortal Transferu Wiedzy jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego (85%) oraz ze środków budżetu.
Projekt eTwinning Europejskie partnerstwo szkół Projekt eTwinning Europejskie partnerstwo szkół
Zapis prezentacji:

Projekt ROZWÓJ PRZEZ KOMPETENCJE jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki CZŁOWIEK – NAJLEPSZA INWESTYCJA Publikacja jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Prezentacja jest dystrybuowana bezpłatnie 96/5_mp_g1

ID grupy : 96/5_MP_G1 Kompetencje : Matematyka i przyroda Temat projektowy : Sitem wody nie nabierzesz Semestr/ rok szkolny V/ 2011/2012

V semestr Sitem wody nie nabierzesz Praca naszej grupy w piątym i ostatnim semestrze projektu Rozwój przez kompetencje.

Pierwsze zajęcia Na pierwszych zajęciach wybraliśmy temat projektowy, który mieliśmy realizować. Potem rozwiązaliśmy test sprawdzający nasze kompetencje. Dotyczył on zagadnień związanych z tematem.

Nasz ostatni temat projektowy opierał się głównie na zagadnieniach chemicznych, równaniach oraz składach chemicznych substancji.

Zajmowaliśmy się budową cząsteczkową wody, wiązaniami chemicznymi i jej rodzajami. Rozwiązywaliśmy bardzo dużo zadań chemicznych, związanych z obliczeniami procentowymi, jak również dysocjacją jonową (rozpuszczalność substancji).

Kilka słów o wodzie… Bardzo istotnym wskaźnikiem składu chemicznego wody jest stężenie jonów wodorowych. Odczyn wody - pH zmienia się w zakresie od 6,5 do 8,5. Powodem zmniejszenia odczynu do pH ok. 4 są kwaśne opady atmosferyczne, obecność dużej ilości kwasów humusowych oraz zanieczyszczenie kwaśnymi ściekami. Wzrost stężenia jonów OH może być wynikiem zanieczyszczenia wody ściekami alkaicznymi, zaś w wodach zeutrofizowanych efektem intensywnego rozwoju glonów zużywających dwutlenek węgla.dczyn wody

Rodzaje wiązań wody… jonowe kowalencyjne wiązanie kowalencyjne spolaryzowane wiązanie wodorowe wiązanie koordynacyjne wiązanie metaliczne oddziaływania van der Waalsa (międzycząsteczkowe)

Na późniejszych spotkaniach zajmowaliśmy się badaniem mieszanin i opisywaniem ich. Budowaliśmy mieszaniny jednorodne i niejednorodne.

Badaliśmy także rozpuszczalność różnych substancji w wodzie np. sól kuchenna, ocet,proszek do pieczenia, kisiel, budyń itd. – głównie tego co mieliśmy w domach.

Na kolejnych zajęciach projektowych bawiliśmy się mieszaninami. Tym razem, próbowaliśmy je rozdzielać. Używaliśmy metod tj. sedymentacja, sączenie czy odparowywanie.

Odparowywanie wody z roztworu wody i soli:

Tutaj widać sączenie:

A tu wytrącanie się osadu, sedymentację:

Ułożyliśmy słownik najważniejszych pojęć chemicznych. - rozpuszczalnik - kontrakcja - substancja rozpuszczana - rozpuszczanie - roztwory właściwe - mieszanina jednorodna - mieszanina niejednorodna

Odparowanie - stosowane jest do rozdzielania składników, kiedy jeden z nich jest nielotny np. rozdzielanie soli i wody. Krystalizacja - wydzielanie z roztworu substancji w postaci kryształów np. pozyskiwanie cukru i soli. Sączenie (filtracja) - polega na przelewaniu mieszaniny przez sączek. Ciała stałe pozostają na filtrze a płyny ściekają do pojemnika. Sedymentacja- opadanie na dna cięższych cząsteczek pod wpływem środka ciężkości Dekantacja - oddzielanie ciała stałego od cieczy poprzez zlanie cieczy znad osadu. Destylacja - polega na rozdzielaniu składników mieszaniny jednorodnej, które różnią się temperaturą. Ekstrakcja - Polega na rozdzielaniu mieszaniny i wykorzystaniu różnic w rozpuszczalności substancji Adsorpcja - polega na wykorzystaniu podłoża, które pochłania jeden ze składników mieszaniny. Chromatografia - wykorzystuje różnicę w szybkości poruszania się składników mieszaniny.

Później zajmowaliśmy się badaniem i opisywaniem roztworów nasyconych i nienasyconych:

Badanie kwasowości naszych wód(kwasomierz glebowy i płyn Heliga )

Przykład jednego z badań kwasowości naszych gminnych wód – woda z jeziora Ścięgnica – PH 7.

Sporządziliśmy także sprawozdanie z naszego doświadczenia: Sprawozdanie na temat czystości naszych wód: Dnia r. o godzinie badaliśmy za pomocą kwasometru kwasowość i czystość wód z naszych miejscowości. Większość z przyniesionych i z badanych próbek miała odczyn zasadowy. Badania odbywały się w temperaturze 20 stopni Celsjusza. Najgorszą wodą z pośród badanych, była próbka z Reblina. Miała ona wartość PH 5 czyli typowo kwaśny. Najbardziej zasadowa była woda z Runowa Sławieńskiego i Wrzącej, które miały odczyn 7,5. Zbiorniki z Reblina i Runowa Sławieńskiego, mimo małej odległości miały tak różne od siebie odczyny. Bardzo rzadko można było wyczuć jakikolwiek zapach.

Wykład : Chrońmy wodę W naszej szkole zorganizowaliśmy wykład dla klas szkoły podstawowej na temat wody.

Na zajęcia zaprosiliśmy gości i przedstawiliśmy im efekt naszej pracy w postaci prezentacji, na temat rozpuszczalności substancji.

Wspólnie zastanawialiśmy się nad znaczeniem wody w życiu i w przyrodzie.

Wykonywanie plakatu: Woda źródłem życia

Konkurs Nasza grupa zorganizowała konkurs matematyczno – chemiczny. Każda z grup samodzielnie ułożyła kilka zadań.

Regulamin konkursu

Zużycie wody w gospodarstwie domowym. Obliczaliśmy zużycie wody. Podzieliliśmy się na kilka grup i każda opracowała zużycie wody dla rodziny z wybraną liczbą członków.

Zużycie wody na trójosobową rodzinę : higiena 15 l toaleta 3,5 l zmywarka 10 l pralka 5 l 1 osoba zużywa przeciętnie 4000l wody, a więc obliczam ile 3 – osobowa rodzina : 3*4 000= l = 12 m 3

Wykład z p. Aleksandrą Brodecką Pierwszy wykład w tym semestrze poprowadziła pani Aleksandra Brodecka. Dotyczył on ogólnych wiadomości o wodzie. Dodatkowo został urozmaicony o rozpoznawanie rodzajów wody poprzez próbowanie ich.

Wykład z panią Katarzyną Sutryk

Na zajęciach robiliśmy także plakaty pt. Chrońmy wodę.

Zrobiliśmy gazetkę związaną z naszym tematem projektowym

A to ostatnie zdjęcie naszej grupy projektowej

Bibliografia L.D.R. Wilford B. Earl,,Podręcznik dla gimnazjum, chemia; K.M. Pazdro Repetytorium z chemii; A. Rygielska Zadania dla uczestników konkursów chemicznych; M. Koszmider zbiór zadań podstawowych: Źródła rozczepione Google Internet