Zakłady Chemiczne w Polsce Kluczowe kwestie Konferencja PTWP, Warszawa, 28 listopad 2005, Piotr Szymczyk
Agenda Wstęp Otoczenie Zakłady chemiczne – kluczowe kwestie Modelowe Przedsiębiorstwo Inwestor Założenia programu zmian Program restrukturyzacji
Wstęp. PDM Polska PDM Polska Sp. z o.o. Podstawowa działalność Firma doradcza. Obecna działalność od roku 2002 roku Podstawowa działalność Zarządzanie projektami Fuzje i przejęcia Wydzielanie działalności nie podstawowej. Outsourcing Kluczowi klienci Grupa Vattenfall (EW S.A., GZE S.A.) Grupa R&M (R&M MainServ, R&M Izomar) Elektrobudowa S.A.
Otoczenie Zmiany własnościowe Prywatyzacja pośrednia (Giełda) Prywatyzacja bezpośrednia (Inwestor strategiczny) Regulacje globalne (cła i podatki, regulacje branżowe – REACH, regulacje środowiskowe) Regulacje lokalne (kwestie podatkowe, ochrona środowiska)
Kluczowe kwestie Zmiany właścicielskie i inwestycje Konsolidacje i sojusze Kontrola łańcuch dostaw, zmniejszenie ryzyka Efekt skali, dostęp do finansowania długoterminowego,, gwarancje finansowe Globalizacja System REACH, regulacje środowiskowe i podatkowe Strategiczne analizy produkcyjne (surowcowo – produktowe, głębokości przetworzenia)
Modelowe przedsiębiorstwo Dostawcy Produkcja Logistyka Klienci The value chain for industrial manufactured products is fairly straightforward. There are numerous types of suppliers that supply the manufacturer with material, components, or sub-assemblies. The products are then sold to the customer through multiple channels: Direct from the manufacturer Through a retailer that sells the products with a number of other goods Through distributors that either sell directly to customers or through additional retail channels
Inwestor – dodatkowe wartości Dostęp do kapitału Wsparcie w zarządzaniu Optymalizacja kluczowych obszarów działalności firmy Nowe technologie i analizy produkcyjne Dostęp do rynków globalnych – produktowych i surowcowych
Inwestor – kolejne kroki po prywatyzacji Strategiczne analizy produkcyjne (surowcowo – produktowe, głębokości przetworzenia) Koncentracja na działalności podstawowej Rozpoczęcie programu zmian Optymalizacja organizacji, kosztów, zatrudnienia oraz inwestycje
Model biznesowy/Struktura Przyczyny zmian Misja. Wizja. Strategia Model biznesowy/Struktura Cele strategiczne Potencjału organizacyjnego Finansowe Klienta/Rynku Procesów Miary strategiczne
Zmiany. Założenia Strategiczne Ekonomiczne Rynkowe Organizacyjne Zwiększenie wartości firmy Uwolnienie kapitału Koncentracja na podstawowej działalności Elastyczność Dostęp do najnowszych rozwiązań i technologii Ekonomiczne Poprawa wybranych wskaźników Redukcja kosztów Rynkowe Poprawa konkurencyjności / Uzyskanie przewagi konkurencyjnej Organizacyjne Odchudzenie i uproszczenie struktury
Zmiany – nowe modele zarządzania Zrównoważona Karta Wyników (BSC) Analiza procesowa i optymalizacja procesów Outsourcing Zarządzanie ryzykiem i planowanie
Program restrukturyzacji Wsparcie zewnętrzne Koncentracja na kluczowych zagadnieniach biznesu Ludzie i nowa struktura Zarządzanie projektami
Proponowane etapy projektu Analiza i diagnoza Założenia STRATEGIA I STRUKTURA POTRZEBY INTERESARIUSZY ZAŁOŻENIA. REKOMENDACJE SZCZEGÓŁOWA STRUKTURA. PROCESY PROJEKT TRANSFORMACJA. WSKAŹNIKI OCENY Plan Szczegółowy Wdrożenie i kontrola ETAPY. PUNKTY KONTROLNE DOKUMENTACJA ZMIANY I DECYZJE Zakończenie i przekazanie. Rekomendacje PODSUMOWANIE REKOMENDACJE POMIAR WSKAŹNIKÓW
Dziękuję za uwagę Piotr Szymczyk