Excel – wiadomości przydatne Szymon Bohdanowicz
O czym będziemy mówić: Formatowanie komórek i opcje podstawowe Praca z formułami i funkcjami Tworzenie wykresów Tu też możemy zastosować style
Prawy klik na komórce lub grupie komórek -> formatuj komórki Formatowanie Prawy klik na komórce lub grupie komórek -> formatuj komórki Wygląd komórek: Wygląd tekstu: czcionka, położenie, kierunek, kolor (zakładka czcionka i wyrównanie) Wygląd komórki: obramowanie, tło(intrygujące efekty ) (zakładka obramowanie i wypełnienie) Treść komórek (zakładka liczby): Typ treści oraz przedstawiany format: data – (YYYY-MM-DD) księgowy – waluta, liczba miejsc po przecinku
Sprawdzanie poprawności Aby zastrzec typ i zakres danych jakie mogą zostać wprowadzone do komórki wybieramy:
Sprawdzanie poprawności W zakładce Ustawienia w polu Dozwolone wybieramy typ danych: np. data, lista, długość tekstu. Dodatkowe pola(np. Wartość danych) służą do ustalenia zakresu dozwolonych danych Zakładka Komunikat wejściowy – komentarz po zaznaczeniu komórki Zakładka Alert o błędzie – treść i typ okienka z błędem
Sortowanie i filtrowanie Aby posortować bądź przefiltrować pożądany zbiór danych należy zaznaczyć obszar i wybrać
Sortowanie i filtrowanie Sortować możemy w zależności od typu danych w kolumnie – od najmniejszej do największej wartości, alfabetycznie Sortować możemy wielopoziomowo – określając, która z wybranych kolumn ma decydujące znaczenie (sortowanie zaawansowane) Sposób filtrowania również jest uzależniony od typu danych
Formuły Tworząc formuły dla wybranych komórek w arkuszu posługujemy się funkcjami, nawiasami, operatorami matematycznymi(+,-,%,*,/…) oraz logicznymi(=,<=,>=,<>…) W sytuacji gdy chcemy powołać się na inną komórkę wpisujemy jej kod kolumna+wiersz (np. B5);jeśli komórka jest w innym arkuszu kod wygląda tak nazwa_arkusza.kolumna+wiersz (np. arkusz1.B5)