Koncepcje umysłu/ świata dziecka

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
ZASADY BEZPIECZEŃSTWA W INTERNECIE
Advertisements

Niebezpieczeństwa które czyhają na ciebie w sieci
Zespół Szkół w Ostrowie Daniel Maliczowski & Paweł Wróbel.
Zastosowanie Internetu
ZESPÓŁ SZKÓŁ OGÓLNOKSZTAŁCACYCH NR 11 W SOSNOWCU PODSUMOWANIE ANKIETY DLA RODZICÓW.
ODYSEJA UMYSŁU.
Operacjonalizacja problematyki badawczej
ŚWIATOWY TYDZIEŃ PRZEDSIĘBIORCZOŚĆI
Portal Systemu Jakości Kształcenia Jak się zalogować? Instrukcja dla pracowników UMCS Przygotowanie: Urszula Wojtczak, Zespół Obsługi Systemu Jakości Kształcenia.
AUTOR :WOJTEK NOWIK REPORTER : LUK SMIS PATRYK SORMAN PIOTREK COLO (KOLO)
Zastanówmy Się…...
Autor: Adam Początko. Zagadka Wież Hanoi stała się znana w XIX wieku dzięki matematykowi Édouard Lucasowi, który proponował zagadkę dla 8 krążków. Do.
WNIOSKI Z PRZEPROWADZONEJ ANKIETY NA TEMAT SAMORZĄDU UCZNIOWSKIEGO ORAZ GAZETKI SZKOLNEJ „KUJONEK”
Debata samorządowa 2 kwietnia 2012 Temat: „JAK DZIAŁA I CO TO JEST SAMORZĄD SZKOLNY?” Demokracja znaczy: przestrzegać reguł gry, nawet jeżeli nie patrzy.
Debata- samorządność.. Samorząd Uczniowski to działająca w szkole instytucja, obejmująca całą społeczność uczniowską, niezależna od administracji oświatowej.
Wolontariat w BACZYŃSKIM.
Rok szkolny 2013/2014. Cel - promowanie i współtworzenie szkoły, która przygotowuje do życia w nowoczesnym świecie i wychowuje młodych ludzi na aktywnych.
Szkoła w chmurze.
Język jako narzędzie: Komunikacji Myślenia Autoregulacji
fotografie - Marcel Cohen
Jak przygotować prezentację multimedialną?
Konteksty tworzenie programów nauczania. ZALECENIE PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY z dnia 23 kwietnia 2008 r. w sprawie ustanowienia europejskich ram.
Prawa Dziecka.
Można powiedzieć, że nasi dziadowie, jeżeli chodzi o kuchnię i gotowanie byli dużo bardziej ekologiczni niż my czy choćby nasi rodzice. Potrawy były zazwyczaj.
Nieformalne miejsca spotkań. ANKIETY Przeprowadziliśmy wśród uczniów gimnazjum ankietę na temat nieformalnych miejsc spotkań. Przedstawimy przykładowe.
W jakich sprawach uczniowie, a w szczególności samorząd powinien zabrać głos-czyli walczymy o swoje prawa Debata Plenarna.
Czy znasz? GŁÓWNE PRAWDY WIARY.
Antonie de Saint-Exupery
Choroby wywołane niewłaściwym odżywianiem
Jeżdżę z głową.
Instalacja serwera WWW na komputerze lokalnym
HTML Podstawy języka hipertekstowego Damian Urbańczyk.
Władza lokalna w Polsce
Filozofia kultury i naturalizm Piotr Makowski Instytut Filozofii Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
Myśli Ojca Świętego Jana Pawła II.
Znaczenie trzeźwości od alkoholu i narkotyków w miłości
Optyka Widmo Światła Białego Dyfrakcja i Interferencja
Prawo lokalne w Internecie Jakub Kasprzycki
Bezpieczny Internet Ty też jesteś częścią wirtualnego świata.
XVII Sesja Sejmu Dzieci i Młodzieży 1 czerwca 2011 roku Warszawa.
WPROWADZENIE DO PROBLEMATYKI PSYCHOLOGII UCZENIA SIĘ
Następstwa ODD ODD może przekształcić się w Zespół Zaburzenia Zachowania tj. CD (Conduct Disorder), Dzieci z tym zespołem to jednostki niedostosowane społecznie!
SKĄD WIEM, KIM JESTEM? O TOŻSAMOśCI I TOŻSAMOŚCIACH
To śmieszne...
WYNIKI ANKIETY GUMOWY SUROWIEC. PYTANIE 1. Rodzaj gospodarstwa domowego, które reprezentujesz. 13 osób reprezentuje gospodarstwo wiejskie (A) 61 miejskie.
12 luty 2008r.- Dzień Bezpieczeństwa Internetu Bezpieczeństwo dziecka w SIECI.
Biznes Społecznie Odpowiedzialny My też mamy coś do powiedzenia! Ogólnopolski Konkurs CSR Biznes Społecznie Odpowiedzialny My też mamy coś do powiedzenia!
ZAJĘCIA PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNE GRUPA II
Są w życiu chwile, kiedy tak bardzo odczuwamy brak obecności innych,
Obrączkowanie ptaków Obrączkowanie ptaków, metoda badań ptaków polegająca na znakowaniu poszczególnych odławianych osobników (przy pomocy trudno zniszczalnych.
Gol I GOL 2 Moje REFLEKSJE NA temat filmu. Film Gol - moim zdaniem - był bardzo ciekawy… Pokazał że nawet ci najsilniejsi zmieniają się pod wpływem pieniędzy…
Strategie badań – ilościowe v. jakościowe - porównanie
Agresja i przemoc Na potrzeby spotkań z rodzicami dr Grażyna Maciak.
Psychologia w sprzedaży. Co wpływa na decyzje klienta? Załącznik do videocastu nr 2 Agata Matuszewska.
„Psychologia w sprzedaży. Jakie techniki stosują handlowcy?”
Ocenianie. 6 Ocenę celującą otrzymuje uczeń wówczas, jeżeli posiadł wiedzę i umiejętności wykraczające poza program nauczania w danej klasie, samodzielnie.
Temat 5: Elementy meta.
1. Celem naszych działań w roku szkolnym 2011 / 2012 będzie zwiększenie wyniku średniego naszej szkoły. 2. Zmniejszymy liczbę uczniów osiągających wynik.
Procesy poznawcze WPROWADZENIE.
Przyczyny, przejawy, skutki
KLUBY NAUKOWE. Jaka jest istota serwisu uniwersytetdzieci.pl?
Wpływ elementów identyfikacji wizualnej i werbalnej na wizerunek miasta.
WoF PLATFORMA KOMUNIKACJI. WoF jest platformą komunikacji systemem wspomagającym obieg informacji oraz zarządzanie w firmie Zapewnia elektroniczny obieg.
Rzeszów r.. Liczba osób badanych 3 Odpowiedzi badanych na temat stosowania krzyku przez rodziców 4.
Projekt pn. Einstein – każdy ma w sobie ukryty potencjał jest działaniem prowadzonym przez Powiat Lubański w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki.
Pozyskiwanie partnerów. Model popytowego podejścia do tworzenia innowacji Definicja Dwa podejścia do UDI –Głos konsumenta –Przewodnictwo konsumenta Cechy.
Lokalny Fundusz Młodych Projekt Lokalne Fundusze Młodych realizowany przez Polską Fundację Dzieci i Młodzieży we współpracy z Urzędem Dzielnicy Bielany.
SERCE SPORTOWCA Zespół objawów fizjologicznej, odwracalnej adaptacji u trenujących sporty wytrzymałościowe.
Analiza procesów metodą siatki jakości, badanie satysfakcji klienta, doskonalenie z wykorzystaniem analizy ryzyka 24 kwietnia IV Konferencja Analizy.
KW2 Czy można żyć bez KW2? - Można, ale co to za życie?... [S.Toton 2001r.n.e.]
Zapis prezentacji:

Koncepcje umysłu/ świata dziecka Literatura: J. Bruner (2006) Kultura edukacji. Kraków: Universitas. D, Klus-Stańska (2008) Między wiedzą a władzą. Dziecięce uczenie się w dyskursach pedagogicznych. [w:] Filipiak E. (2008) Rozwijanie zdolności uczenia się. Wybrane konteksty i problemy. Bydgoszcz: Wyd. UKW Pedagogika wczesnoszkolna (red.) D. Klus-Stańska

Pytania do przemyślenia (zadanie 1) Kim jest dziecko? Jaki jest jego umysł? Jak poznaje świat?

ALA JAŚ Osobiste i społeczne historie Język, głosy społeczne Teksty kulturowe TRADYCJA (religia, obrzędy, Zwyczaje, oczywistości, ALA JAŚ Zainteresowania Potencjał rozwojowy Doświadczenia osobiste Mass media Osoby znaczące Środowisko rodzinne, rówieśnicze, lokalne Kapitał społeczny Makro/ mikroświat Społeczny i przyrody Instytucje infrastruktura Sytuacja polityczno- ekonomiczna

Jednostki posiadają zdolność uczenia się poprzez naśladowanie DZIECKO JAKO UCZĄCE SIĘ PRZEZ NAŚLADOWANIE: NABYWANIE UMIEJĘTNOŚCI PRAKTYCZNYCH   ZAŁOŻENIA MODELU: Jednostki posiadają zdolność uczenia się poprzez naśladowanie modelowanie i naśladowanie umożliwia kumulację kulturowo istotnej wiedzy, również przekazywanie kultury z pokolenia na pokolenie. Na ludzką kompetencję składają się w większym stopniu talenty, umiejętności i zdolności niż wiedza i rozumienie Źródłem kompetencji jest praktyka

DZIECKO JAKO UCZĄCE SIĘ W SKUTEK EKSPOZYCJI NA DZIAŁANIA DYDAKTYCZNE uczeń „nie wie”, że... pozostaje w niewiedzy, jest nieświadomy pewnych faktów, reguł, zasad, które można mu przekazać to, czego uczeń powinien się nauczyć, znajduje się w umysłach nauczycieli, książkach, mapach, dziełach sztuki, komputerowych bazach danych, itp. Wiedzę należy „Obejrzeć”, lub ją „poszukać”, ponieważ jest to kanon/antologia, reprezentacja tego, co znane Widzę proceduralną (typu „jak”) uznaje się za wypływającą automatycznie ze znajomości pewnych twierdzeń o faktach, teorii, ...  

POSTRZEGANIE DZIECI JAKO MYŚLĄCYCH: ROZWÓJ WYMIANY INTERSUBIEKTYWNEJ Ludzie stale re/konstruują obraz świata, w którym interpretują swoje doświadczenia Jak dzieci strukturyzują własne uczenie się, zapamiętywanie, myślenie?

Odnaleźć w intuicjach dziecka korzenie systematycznej wiedzy ZAŁOŻENIA: wszystkie ludzkie umysły są zdolne do posiadania przekonań i idei, które przez dyskusję i interakcję mogą zostać włączone w pewien wspólny układ odniesienia. Zarówno dziecko, jak i dorosły mają własne punkty widzenia, ważne jest rozpoznanie poglądów drugiej osoby; Dziecko postrzega siebie jako podmiot poznający i jako uczący się. Nie jest „pustym naczyniem”. Jest zdolne do rozumowania, znajdowania sensu (samodzielnie, w dyskusji z innymi) , do refleksji nad własnym myśleniem, do korygowania własnych pomysłów, przekazów poprzez refleksję ( poziom „meta”) Dziecko podobnie, jak dorosły posiada mniej lub bardziej spójne teorie świata, swojego własnego umysłu, sposobu jego funkcjonowania. „Naiwne teorie” są uzgadniane z poglądami innych poprzez dyskusję, współpracę i negocjację. Wiedza jest tym, co zostaje uwspólnione wewnątrz dyskursu, prawdy są wytworami formułowanych dowodów, argumentów i konstrukcji

Kierunki badań: Intersubiektywność – jak dzieci rozwijają zdolność ‘czytania innych umysłów”. uchwycenie przez dziecko „stanów intencjonalnych innego” – Jego „teorii umysłu”czyli: jego przekonań, obietnic, intencji, pragnień. Jak dzieci dochodzą nabywają przekonania na temat tego, jak inni dochodzą do rozmaitych stanów umysłowych lub je porzucają? W jaki sposób dzieci porządkują ludzkie przekonania i opinie jako prawdziwe lub uzasadnione w przeciwieństwie do fałszywych i bezzasadne. mateapoznanie – co dzieci myślą na temat uczenia się, zapamiętywania, procesów myślowych (zwłaszcza własnych) Jak myślenie o własnych procesach poznawczych wpływa n ich własne procedury umysłowe. kooperatywne uczenie się i rozwiązywanie problemów. Jak dzieci przetwarzają i korygują swoje przekonania w dyskusji. Jak strukturyzują własne uczenie się, zapamiętywanie, myślenie?

DZIECKO JAKO WIEDZĄCY. ZARZĄDZANIE WIEDZĄ Dziecko jest zdolne do: Rozumienia w jaki sposób dowody pozwalają weryfikować przeświadczenia? Teraz mam powód, by uznać to przekonanie za prawdziwe/fałszywe.  odnoszenia osobistych idei, przeświadczeń do jest w wiedzy publicznej. Jak dawne przypuszczenia utrwaliły się przez wieki?

Wiedza poddawana jest rewizji Osobiste przekonania na tle faktów Jak publiczne przekonania utrwaliły się przez wieki? Jak badacz/ autor doszedł do swoich idei? Alternatywne koncepcje, możliwe rozwiązania „Rozmowa” z nieżyjącymi autorami (nie kult, ale dyskusja)

beata.zamorska@wp.pl 603 955 142