DANE INFORMACYJNE Nazwa szkoły: Zespół Szkół Politechnicznych Września

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Czyli jak zrobić prezentację komputerową?
Advertisements

Niebezpieczeństwa które czyhają na ciebie w sieci
MATURA 2012 Na podstawie informatora CKE Edyta Rosiak.
Zastosowanie Internetu
15 marca 2006 roku Dzień Przedsiębiorczości Dagmara Wajszczyk Anna Walczak Kl. III LP w Zespole Ponadgimnazjalnych Szkół Zawodowych i Ogólnokształcących.
Publiczne Gimnazjum im. Jana Pawła II w Adamowie RAPORT Z EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ 2012/2013.
ODYSEJA UMYSŁU.
Socjologia rynku pracy
Wprowadzenie nowego pracownika do organizacji
Komunikacja interpersonalna
TURYSTYKA W INTERESACH
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich OŚ IV PROW Mariusz Bednarz Grudzień 2007.
Solina, 26 października 2009 roku Kompetentny urzędnik – silny samorząd Projekt finansowany jest, ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach.
PROJEKT WEDŁUG DILBERTA
WNIOSKI Z PRZEPROWADZONEJ ANKIETY NA TEMAT SAMORZĄDU UCZNIOWSKIEGO ORAZ GAZETKI SZKOLNEJ „KUJONEK”
PREZENTACJA WYKORZYSTANA PODCZAS DEBATY W SALI PATRONA SZKOŁY.
Debata samorządowa 2 kwietnia 2012 Temat: „JAK DZIAŁA I CO TO JEST SAMORZĄD SZKOLNY?” Demokracja znaczy: przestrzegać reguł gry, nawet jeżeli nie patrzy.
Projekt AS KOMPETENCJI jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki.
Szkoła w chmurze.
Publikacja jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Prezentacja jest dystrybuowana bezpłatnie Projekt.
Publikacja jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Prezentacja jest dystrybuowana bezpłatnie Projekt.
Konteksty tworzenie programów nauczania. ZALECENIE PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY z dnia 23 kwietnia 2008 r. w sprawie ustanowienia europejskich ram.
Powiatowy Urząd Pracy Grodzisk Mazowiecki,
Materiał edukacyjny wytworzony w ramach projektu „Scholaris - portal wiedzy dla nauczycieli” współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
ALGORYTM.
TUTORING Szkoła Podstawowa nr 93 im. Tradycji Orła Białego we Wrocławiu Rok szkolny 2010/ 2011.
Powiatowy Urząd Pracy w Tomaszowie Lubelskim Projekt pt.
Jak skutecznie organizować szkolenia językowe w firmie
System gospodarki rynkowej
Przedmiot: Podstawy przedsiębiorczości Autor: Olga Łodyga
Przedmiot: Podstawy przedsiębiorczości Autor: Olga Łodyga
Polskie cyfrowe miasto ? Marzenia a rzeczywistość. Maxymilian Bylicki - Zakopane, Polskie cyfrowe miasto - marzenia a rzeczywistość Maxymilian.
Jak się uchronić przed zagrożeniami wynikającymi z użytkowania sieci?
Punkty rekrutacyjne Zasady rekrutacji Wybór szkoły kolejne kroki Zapoznanie się z ofertą edukacyjną m.in. na stronach www szkół Wybór maksymalnie.
ZARZĄDZANIE PROCESAMI KOMUNIKACYJNYMI PRZEZ EVENT MARKETING
Jest to projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
SZKO Ł A PODSTAWOWA IM. JANA PAW Ł A II W BIELINACH.
Usługi Doradcze IMPLEMENT Małgorzata Zaborska Prezentacja usług Badania opinii publicznej.
Warsztaty C# Część 3 Grzegorz Piotrowski Grupa.NET PO
Ewa Amghar, Barbara Bułat BIBLIOTEKARZ – ZAWÓD Z PRZYPADKU, Z PRZYMUSU CZY Z MARZEŃ? MOTYWY WYBORU ZAWODU PRZEZ PRACOWNIKÓW BIBLIOTEKI JAGIELLOŃSKIEJ.
To śmieszne...
Badanie potrzeb powiatowych rynków pracy w perspektywie zatrudnienia i rozwoju zasobów ludzkich Prezentacja wyników badań terenowych Bohdan Rożnowski Konrad.
Projekt realizowany w ramach ZPORR, współfinansowany ze środków Unii Europejskiej z Europejskiego Funduszu Społecznego i budżetu państwa Ocena i oczekiwania.
Projekt Aktywizacja, Specjalizacja, Praktyka-promocja zatrudnienia kobiet realizowany w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego Rozwój Zasobów Ludzkich.
12 luty 2008r.- Dzień Bezpieczeństwa Internetu Bezpieczeństwo dziecka w SIECI.
PolGIS jako nowoczesny system do paszportyzacji sieci
Biznes Społecznie Odpowiedzialny My też mamy coś do powiedzenia! Ogólnopolski Konkurs CSR Biznes Społecznie Odpowiedzialny My też mamy coś do powiedzenia!
PREZENTACJA WYNIKÓW BADANIA PRZEPROWADZONEGO ZA POMOCĄ ANKIET SPRAWDZENIE POZIOMU DOPASOWANIA KOMPETENCJI ABSOLWENTÓW DO POTRZEB PRACODAWCÓW INŻYNIER BUDOWNICTWA.
Projekt systemowy Program Operacyjny Kapitał Ludzki Gmina Radziejowice/ Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Radziejowicach Radziejowice, 12 listopada 2013.
EUROCOTT European Central Office of Teaching and Training W: E: spect.co.uk London – Athens – Gdansk …reaching.
Strategie badań – ilościowe v. jakościowe - porównanie
Przedstawienie założeń projektu Naprzeciw zmianom – badanie trendów gospodarczych miasta Jaworzna Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej.
Psychologia w sprzedaży. Co wpływa na decyzje klienta? Załącznik do videocastu nr 2 Agata Matuszewska.
Temat 5: Elementy meta.
Wzrost innowacyjności regionu jako efekt rozwijania i upowszechniania dobrych praktyk w zakresie strategicznego zarządzania środowiskowego w organizacjach.
Seminarium Naukowe Wzrost innowacyjności regionu jako efekt rozwijania i upowszechniania dobrych praktyk w zakresie strategicznego zarządzania.
Rola i zadania Rady LGD we wdrażaniu LSR, ze szczególnym uwzględnieniem procedury oceny wniosków, czyli procesu oceny zgodności i procesu wyboru. Europejski.
Wielkopolski Model Asystenta Rodziny Regionalny Ośrodek Polityki Społecznej w Poznaniu Jarocin, 23 września 2011 r.
Rzeszów r.. Liczba osób badanych 3 Odpowiedzi badanych na temat stosowania krzyku przez rodziców 4.
Beneficjent Zespół Szkół Samochodowych im. T. Kościuszki we Włocławku Włocławek ul. Leśna 1A.
ZESPÓŁ SZKÓŁ NR3 WE WŁOCŁAWKU IX. ROZWÓJ WYKSZTAŁCENIA I KOMPETENCJI W REGIONACH. 9.2.PODNIESIENIE ATRAKCYJNOŚCI I JAKOŚCI SZKOLNICTWA ZAWODOWEGO pt.:
Projekt pn. Einstein – każdy ma w sobie ukryty potencjał jest działaniem prowadzonym przez Powiat Lubański w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki.
Pozyskiwanie partnerów. Model popytowego podejścia do tworzenia innowacji Definicja Dwa podejścia do UDI –Głos konsumenta –Przewodnictwo konsumenta Cechy.
Lokalny Fundusz Młodych Projekt Lokalne Fundusze Młodych realizowany przez Polską Fundację Dzieci i Młodzieży we współpracy z Urzędem Dzielnicy Bielany.
DOTACJE NA PROGRAMY INNOWACYJNE CO TO JEST INNOWACJA? To działanie nowatorskie - może mieć miejsce w przemyśle i usługach zarówno w stosunku do produktów.
SYSTEM WZMOCNIEŃ POZYTYWNYCH ZACHOWAŃ
Egzamin zawodowy 2010 Zespół Szkół nr 1 im. Jana Pawła II Władysławowo, listopad 2009.
na miarę potrzeb WYSOKO WYKWALIFIKOWANE KADRY SYSTEMU OŚWIATY Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Create Tworzenie Match Dopasowanie Design Projektowanie Unikalne narzędzie zwiększające skuteczność procesów rekrutacji i selekcji, budowanie ścieżek karier.
Analiza procesów metodą siatki jakości, badanie satysfakcji klienta, doskonalenie z wykorzystaniem analizy ryzyka 24 kwietnia IV Konferencja Analizy.
Zapis prezentacji:

DANE INFORMACYJNE Nazwa szkoły: Zespół Szkół Politechnicznych Września Zespół Szkół Przyrodniczo – Politechnicznych Marczew ID grupy: 97/86_P_G1; 97/88_P_G1 Opiekun: Anna Chęcińska Sylwia Skowrońska Stańczyk Kompetencja: Przedsiębiorczość Temat projektowy: Personel w przedsiębiorstwie Semestr/rok szkolny: V /2011/2012

Plan prezentacji I. Strategiczne Zarządzanie Zasobami Ludzkimi II. Planowanie Zasobów Ludzkich III. Dobór Personelu IV. Szkolenie Personelu V. Analiza pracy VI. Motywowanie VII. Ocenianie

I. Strategiczne zarządzanie zasobami ludzkimi

Zarządzanie personelem powinno odbywać się w ścisłym powiązaniu z formułowaniem strategii organizacji. System ten musi być dostosowany do specyfiki firmy i wynikać z jej celów, aby maksymalnie umożliwić realizację strategii.

STRATEGIA PERSONALNA Uszczegółowieniem polityki personalnej jest strategia personalna obejmująca plany dotyczące działalności i rozwoju firmy. Strategia personalna zawiera w sobie cele, jakie firma chce zrealizować w okresie planistycznym obejmujące :

• diagnozę potencjału społecznego • etapy postępowania • świadomie zaprojektowane i realizowane zasady • reguły i procedury działania

STRATEGIA PERSONALNA WPŁYWA NA: • długofalowe ukierunkowanie • działanie w zakresie funkcji personalnej • budowanie potencjału kadrowego firmy, a w tym kształtowanie pracowników o pożądanych cechach i zaangażowaniu. • wpływa na zmniejszenie zjawisk patologicznych, takich jak fluktuacja (niestałość, zmienność, przemieszczanie się pracowników), absencja czy konflikty oraz poprawia klimat społeczny. Przyczynia się również do uzmysłowienia kierownictwa problemów kadrowych.

II. Planowanie zasobów ludzkich

etap planowania zatrudnienia Ilu pracowników rzeczywiście potrzebujemy zatrudnić? Jakie kwalifikacje, umiejętności, doświadczenie powinni posiadać? Kiedy i w jaki sposób powinni być przyjęci do pracy lub zwalniani? W jaki sposób dobierać odpowiednich kandydatów?

PLANOWANIE ZASOBÓW LUDZKICH Planowanie polega na świadomym kształtowaniu przyszłych zdarzeń, które bez tych działań nie zaistniałyby. Plany można podzielić ze względu na czas ich obowiązywania i szczegółowość (operacyjne, taktyczne, strategiczne) lub funkcjonalność - ze względu na objęty obszar (plan marketingu, jakości, zasobów ludzkich). Plany funkcjonalne powinny być przygotowywane tak, aby uwzględniały nawzajem swoje istnienie i założenia, czyli np. w planie zasobów ludzkich uwzględniamy potrzeby stwierdzone w planie jakości.

Plan strategiczny - jest opracowywany na bazie misji i strategii organizacji. W sposób ogólny informuje on o oczekiwanym poziomie zasobów ludzkich, kwalifikacji, wiedzy za kilka lat. Plan operacyjny - uszczegóławia założenia planu strategicznego w krótszym okresie, najczęściej jednorocznym lub kwartalnym. W dużych organizacjach może to być kilka planów (np. rekrutacji, zwolnień, szkoleń, produktywności). Plan taktyczny (tactical plan, managerial plan) - plan obejmuje okres średni i jest konkretyzacją strategii.

III. Dobór personelu

DOBÓR PERSONELU Określenie wymagań – przygotowanie opisów stanowisk pracy oraz profilu kandydata, ustalenie warunków i zasad zatrudnienia. Rekrutacja czyli przyciąganie kandydatów – przegląd i ocena alternatywnych źródeł pozyskiwania pracowników, zarówno wewnątrz organizacji, jak i poza nią, ogłoszenia o pracy, korzystanie z usług agencji i konsultantów. Selekcja kandydatów – przegląd podań o pracę, przeprowadzanie rozmów kwalifikacyjnych, testów, ocena kandydatów, stosowanie metod oceny zintegrowanej, oferowanie zatrudnienia, uzyskiwanie referencji, przygotowanie umów o pracę.

Metody rekrutacji Korzystanie z pośrednictwa Urzędu Pracy Ogłoszenia prasowe Rekomendacje Ogłoszenia wewnętrzne rozprowadzane w firmie Znajomości/koneksje Ogłoszenia w internecie Kontakty ze szkołami wyższymi Korzystanie z usług firm rekrutacyjnych.

Rodzaje strategii selekcyjnej - ocena CV - wywiady telefoniczne - rozmowa kwalifikacyjna - testy psychologiczne - metody grupowe - sprawdzenie referencji

ROZMOWA KWALIFIKACYJNA Rozmowa kwalifikacyjna czyli rozmowa wstępna to pierwsze spotkanie kandydata do pracy z potencjalnym pracodawcą. W jego czasie uczestnicy poznają się wzajemnie i mówią o swoich oczekiwaniach. Pracodawca bacznie obserwuje pracownika, bowiem to w jej wyniku podejmuje on decyzję o ewentualnym przyjęciu do pracy swojego rozmówcy. Kandydat stara się dobrze zaprezentować. Z tego powodu do spotkania z przyszłym pracodawcą należy się właściwie przygotować.

Przykłady nieodpowiednich pytań na rozmowie kwalifikacyjnej

„Jak zamierza pan łączyć obowiązki rodzinne z pracą „Jak zamierza pan łączyć obowiązki rodzinne z pracą? Czy w najbliższym czasie zamierza pan zajść w ciążę i urodzić dziecko?”

Reklama ma zwracać uwagę na fakt, że wciąż na rynku pracy istnieje dyskryminacja ze względu na płeć, pojawiająca się już na etapie rekrutacji, gdzie oprócz wykształcenia, kwalifikacji i dotychczasowych doświadczeń, liczy się status matrymonialny kandydata.

Przykładowe pytania do osoby prowadzącej rozmowę 1. Jak mógłbyś opisać kulturę pracy w firmie? 2. Jaki rodzaj pracowników wyróżnia się w firmie? 3. Jaka jest według Ciebie najważniejsza umiejętność w tej iiiipracy? 4. Jak opisałbyś idealnego kandydata na to stanowisko? 5. Jak myślisz jak ta branża zmieni się w ciągu pięciu lat? 6. Co wyróżnia tę firmę spośród innych podobnych działających iiiiw tej branży? 7. Jakie jest największe wyzwanie dla tej firmy? 8. Jak wygląda typowy dzień pracy w firmie? 9. Jaka jest najprzyjemniejsza część pracy? Jaka jest najtrudniejsza część?

Jak dobrze wyglądać na rozmowie kwalifikacyjnej

BŁĘDY MAJĄCE MIEJSCE PODCZAS ROZMOWY KWALIFIKACYJNEJ Błędy formalne: stawianie się na rozmowę kwalifikacyjną w towarzystwie osób postronnych (koleżanka, kolega) nieprzestrzeganie standardów biznesowych (sformalizowany ubiór, wyłączony telefon komórkowy) niepunktualne stawienie się na rozmowę; za późno lub zdecydowanie za wcześnie "zapomnienie" podstawowych informacji, takich jak: nazwisko osoby, z którą odbędzie się rozmowa kwalifikacyjna, czy nazwa stanowiska, o które kandydat się ubiega odwoływanie terminu spotkania w tzw. ostatniej chwili lub rezygnacja z ubiegania się o pracę bez uprzedniego powiadomienia

Błędy merytoryczne: pobieżne przygotowanie się do rozmowy kwalifikacyjnej (bez przypomnienia sobie wykonywanych obowiązków czy też wiedzy merytorycznej, potrenowania wypowiedzi w języku obcym) drastyczne zawyżanie lub zaniżanie poziomu znajomości języka obcego lub innych kwalifikacji zawodowych "rozszerzanie" zakresu obowiązków wykonywanych w poprzednich miejscach pracy (standardowo agencje i pracodawcy sprawdzają referencje z poprzednich miejsc pracy) podawanie bardzo oryginalnych zainteresowań, które nie mają odzwierciedlenia w rzeczywistości w celu wzbudzenia zainteresowania rekrutującego nieumiejętność motywowania własnych wypowiedzi, np. "dlaczego ubiegam się o tę właśnie pracę?" posługiwanie się zasłyszanymi standardowymi wypowiedziami, które nie prezentują prawdziwej osobowości kandydata

CZEGO UNIKAĆ Nie powinieneś pytać rekrutera o to jak Ci poszło na rozmowie kwalifikacyjnej. Mogłoby to zostać odebrane jako nieprofesjonalne, lub jako akt desperacji. Dopiero jeśli dostaniesz informację, że nie dostałeś pracy, o którą się ubiegałeś możesz poprosić kogoś o informacje o tym jak Ci poszło.

ZAPAMIĘTAJ ABY PO ROZMOWIE KWALIFIKACYJNEJ… Jeśli nie dostaniesz pracy nie powinieneś okazywać poirytowania, zniechęcenia czy gniewu ponieważ takie zachowanie automatycznie Cię wykluczy. Dlatego nie ważne co się stanie postaraj się unikać negatywnych emocji i uśmiechaj się.

Assessment Centre Czyli centrum oceny, polega na daniu do realizacji różnorodnych zadań kandydatowi podczas jedno- lub dwudniowego spotkania. Po przeprowadzeniu takiej oceny uzyskuje się kompletną wiedzę na temat każdego kandydata.

IV. SZKOLENIE personelu

Szkolenie pracowników…. …to proces uczenia menedżerów i pracowników fachowych umiejętności niezbędnych na ich obecnym i przyszłym stanowisku.

Aby szkolenie przyniosło oczekiwane rezultaty powinno być procesem ciągłym. Stąd wynika potrzeba systematycznego opracowywania planów szkoleniowych, przeprowadzenie zaplanowanych szkoleń, monitorowanie i ocena wpływu szkolenia na wyniki pracy. Wszystkie te czynności powinny się odbywać cyklicznie, tworząc tzw. Cykl szkoleniowy w firmie.

Cel szkolenia Kształtowanie wiedzy, umiejętności i postaw pracowników w celu podniesienia sprawności działania kadry

Cykl szkoleniowy w firmie Analiza potrzeb szkoleniowych Projektowanie planu szkoleń Realizacja planu szkoleń Ewaluacja szkoleń

Motywacja a klasyfikowanie ludzi Klasyfikacja ludzi: -zorientowani na zadanie motywacja = praca -zorientowani na samorealizację motywacja = kariera -zorientowani na interakcję* motywacja = współdziałanie w grupie *Interakcja: to wzajemne oddziaływanie na siebie osób

V. Analiza pracy

Pojęcie analizy pracy Analiza pracy- to systematyczne zbieranie danych opisujących zadania, które składają się na określoną pracę, oraz opisujących wiedzę, umiejętności, zdolności i inne cechy umożliwiające jednostce wykonanie zadań. Polega na obserwacji pracownika wykonującego czynności na danym stanowisku pracy.

Czego dotyczy analiza pracy Analiza pracy dotycząca stanowisk na wszystkich szczeblach (niskim, średnim i wyższym) zarządzania powinna prowadzić do stworzenia opisów stanowisk pracy, które stają się podstawą wartościowania stanowisk pracy, wpływając na tworzenie polityki personalnej i polityki wynagrodzeń w organizacji.

Przykład analizy pracy

v. Motywowanie pracowników

„Ludzie pracują za pieniądze, ale pójdą za tobą dodatkowy szmat drogi, jeśli okażesz im szacunek, nagrodzisz pochwałą i uznaniem”. Carnegie

Pieniądze to jednak nie wszystko! Obserwując doświadczenia wielu firm i decyzje podejmowane przez licznych pracowników, można zauważyć, że wynagrodzenia pieniężne nie zawsze pełnią funkcję motywacyjną, szczególnie jeśli nie towarzyszą im inne pozytywne wzmocnienia ze strony pracodawcy.

Formy motywowania pracowników Nagrody pieniężne Nagrody rzeczowe Dyplomy uznania Zdjęcia umieszczane w miejscu publicznie dostępnym Pochwały publiczne Tytuły (np. Pracownik Roku) Odznaczenia nadawane przez firmę

Jakie są efekty wartościowania stanowisk pracy? usprawnienie organizacji pracy (ustalenie zakresu i treści pracy oraz wymagań wobec osoby, która będzie ją wykonywać) uporządkowana struktura stanowisk w organizacji system hierarchii i zależności służbowych promujący dobrą współpracę i efektywność skuteczna pomoc przy podejmowaniu decyzji o zatrudnianiu lub zwolnieniach sprawiedliwy system awansów i wynagradzania (wartościowanie stanowi czynnik determinujący zróżnicowanie stawek wynagrodzeń, określa układ relacji płac zasadniczych lecz nie ma bezpośredniego wpływu na ich wysokość) ukierunkowanie pracy na cele strategiczne firmy

Motywacja pracowników to podstawa skutecznego zarządzania. Zdając sobie sprawę, jak ważną rolę odgrywa każda umotywowana jednostka w realizacji zadań całego zespołu, a co za tym idzie całej organizacji, wciąż poszukujemy skutecznych metod motywowania swoich pracowników

VI. Ocenianie pracowników

Cele oceniania Ocenianie pracowników jest procesem, w którym dokonywane jest wartościowanie cech osobowych, postaw, zachowań oraz poziomu wykonania zleconych zadań. Ocenianie jest prowadzone cyklicznie, ma zatem charakter procesu długotrwałego (nie należy mylić oceniania z wartościowaniem pracy). Ocenianie pracowników spełnia kilka funkcji: ewaluacyjna - ocena dotychczasowego i obecnego poziomu pracy, jakości, wywiązywania się z obowiązków, ocena przydatności do pracy na stanowisku, rozwojowa - ocena możliwości rozwijania się pracownika na danym stanowisku,

informacyjna - sprawdzenie postrzegania ocenianego przez przełożonych i współpracowników, a także jego oceny dotyczące perspektyw w miejscu pracy, motywacyjna - sprawdzenie jak ocena wpływa na pracę ocenianego, decyzyjna - stanowi podstawę do zmian kadrowych. Ocena pracowników nie jest ani oceną osób, ani też oceną moralną. Oceniane są zachowania, działania, skuteczność, formy zachowania.

Systemy oceny okresowej Okresową ocenę pracowników można zdefiniować jako wyrażony w formie pisemnej lub ustnej pogląd wartościujący efekty pracy, zachowania, czy cechy osobowości osób zatrudnionych w danej organizacji, z przyjętymi w firmie normami i wzorcami.

Do głównych celów systemu ocen okresowych można zaliczyć: - dobór najbardziej efektywnych metod i narzędzi oceny do poszczególnych kategorii zaszeregowania - opracowanie narzędzi oceny - opracowanie systemu powiązania wyników ocen okresowych z systemami zarządzania w firmie.

Projekt systemu oceny okresowej  składa się z następujących etapów realizacji: analiza struktury firmy w celu wyboru grup pracowniczych podlegających ocenie analiza kart opisu stanowisk wg grup pracowniczych jako podstawa opracowania kryteriów oceny poszczególnych kategorii zaszeregowania dokonanie analizy stanowisk i ich opisu w przypadku braku danych zapoznanie się z efektami wartościowania pracy w firmie, taryfikatorami na poszczególnych stanowiskach.

dobór metod i narzędzi oceny opracowanie wstępnej procedury oceniania pracowników gggiioraz zasad powiązania z innymi podsystemami zarządzania gggiikadrami wyłonienie kryteriów oceny pracowników wdrażanie systemu: przygotowanie psychologiczne, gggiiprzygotowanie organizacyjne, przeprowadzenie oceny, gggiiopracowanie wyników, szkolenia.

Techniki oceniania Do głównych technik oceniania zaliczyć należy: Ranking - szeregowanie pracowników według wybranych kryteriów od najlepszego do najgorszego. Porównywanie parami - porównanie każdego pracownika z każdym, a następnie przyznawanie punktów tym, którzy w tej "rywalizacji" wygrywają. Efektem jest stworzenie listy rankingowej. Swobodny opis - opis dokonań i zachowań pracownika wykonywany przez kierownika. Technika samooceny - pracownik może opisać lub skomentować własną ocenę.

Technika wydarzeń krytycznych - systematyczne prowadzenie zapisów o sukcesach i porażkach pracownika. Zapisy są okresowo analizowane, a na ich podstawie powstaje ocena. Arkusz oceny pracownika - informacje są zbierane za pomocą arkusza, a następnie za pomocą kluczy przeliczane na ocenę. Portfolio personalne - grupowanie ocenianych pracowników w kategorie istotne ze strategicznego punktu widzenia.

Plan oceniania i motywowania pracowników

Zaniechanie modyfikacji systemu ocen Brak obiektywizmu Błędy w ocenianiu „szufladkowanie” ocenianego Zniekształcenie oceny będące efektem różnic kulturowych Zawyżanie ocen odpowiednio do miejsca w hierarchii Niespójny system ocen Zaniechanie modyfikacji systemu ocen Brak obiektywizmu Ocena na podstawie wyglądu Zasugerowanie się jedną cechą pracownika

BIBLIOGRAFIA dr inż. Ewa Beck-Krala Studia podyplomowe „Zarządzanie w przemyśle naftowym” Kraków 2009 Zasoby Internetu – elementy graficzne prezentacji