WYCHOWANIE FIZYCZNE W REFORMUJĄCEJ SIĘ SZKOLE Szczecin 2010 prof. nadzw. US dr hab. Danuta Umiastowska Uniwersytet Szczeciński Instytut Kultury Fizycznej.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Australia.
Advertisements

Zespół Szkół w Ostrowie Daniel Maliczowski & Paweł Wróbel.
ZESPÓŁ SZKÓŁ OGÓLNOKSZTAŁCACYCH NR 11 W SOSNOWCU PODSUMOWANIE ANKIETY DLA RODZICÓW.
Publiczne Gimnazjum im. Jana Pawła II w Adamowie RAPORT Z EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ 2012/2013.
Solina, 26 października 2009 roku Kompetentny urzędnik – silny samorząd Projekt finansowany jest, ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach.
Szkoła Podstawowa Nr 67 im. Władysława Łokietka w Krakowie.
Szkoła Podstawowa nr 11 im. Józefa Dietla i Przedszkole nr 21
Regionalny Ośrodek Kształcenia na Odległość w Krośnie Regionalny Ośrodek Kształcenia na Odległość w Krośnie
Szkoła Podstawowa nr 4 w Tarnobrzegu
Efekt cieplarniany jako skutek nadmiernej emisji CO 2 Wrzesień – Październik 2009 TWORZENIE SZKÓŁ DLA ZRÓWNOWAŻONEGO ROZWOJU.
Nazwa, adres i REGON szkoły / placówki lub pieczątka
1 COMPANY PRIVATE 1 EDUKACJA DLA PRZEMYSŁU PRZEMYSŁ DLA EDUKACJI Janusz Zakręcki Prezes Zarządu, Dyrektor Naczelny Mielec, 7 grudnia 2009r.
WNIOSKI Z PRZEPROWADZONEJ ANKIETY NA TEMAT SAMORZĄDU UCZNIOWSKIEGO ORAZ GAZETKI SZKOLNEJ „KUJONEK”
PREZENTACJA WYKORZYSTANA PODCZAS DEBATY W SALI PATRONA SZKOŁY.
Debata samorządowa 2 kwietnia 2012 Temat: „JAK DZIAŁA I CO TO JEST SAMORZĄD SZKOLNY?” Demokracja znaczy: przestrzegać reguł gry, nawet jeżeli nie patrzy.
SAMORZĄD SZKOLNY Samorząd szkolny to jeden ze szkolnych organów. W jego skład wchodzą wszyscy uczniowie danej szkoły. Samorząd szkolny działa na podstawie.
Wolontariat w BACZYŃSKIM.
Niedowaga, Nadwaga, Właściwa waga ciała
TWORZYMY SPOŁECZEŃSTWO OTWARTE DLA KAŻDEGO
Szkoła systemów społecznych. Istota, przedstawiciele, wyniki
DIE INITIATIVE SCHULEN: PARTNER DER ZUKUNFT INICJATYWA SZKOŁY: PARTNERZY RZYSZŁOŚCI.
Nieformalne miejsca spotkań. ANKIETY Przeprowadziliśmy wśród uczniów gimnazjum ankietę na temat nieformalnych miejsc spotkań. Przedstawimy przykładowe.
PRZEGLĄD JESIENNY SZKÓŁ wrzesień - październik 2005 R.
Uwaga !!! Uczniowie SP 32 w Toruniu ! Zapraszamy was i Wasze rodziny do wzięcia udziału w Festynie Zdrowia, który odbędzie się 31 maja 2013 roku podczas.
W jakich sprawach uczniowie, a w szczególności samorząd powinien zabrać głos-czyli walczymy o swoje prawa Debata Plenarna.
W jaki sposób uczniowie ZSE mogą działać na rzecz ekorozwoju lokalnego?
Ocena działalności opiekuńczej szkół w zakresie pracy świetlicy - wyniki badań w województwie łódzkim -
PODSTAWOWE KIERUNKI POLITYKI OŚWIATOWEJ PAŃSTWA W ROKU SZKOLNYM 2011/2012 Warszawa, 17 sierpnia 2011 r.
Zajęcia fakultatywne Wydział Lekarski Rok IV. Warunki konkursu Przedmiotem konkursu jest organizacja zajęć fakultatywnych Jednostka ubiegająca się o ich.
Szkolnictwo w Wielkiej Brytanii
PRAWIDŁOWA SYLWETKA.
TUTORING Szkoła Podstawowa nr 93 im. Tradycji Orła Białego we Wrocławiu Rok szkolny 2010/ 2011.
SZKOLNA PLATFORMA EDUKACYJNA (SPE) to profesjonalne narzędzie służące do za­rządzania i wspomagania procesu kształcenia poprzez wykorzystanie nowoczesnych.
Katarzyna Lutkiewicz Zuzanna Kurska klasa II a
Odpowiedzialność prawna rodziców i opiekunów. Przepisy Art PRD Dziecko w wieku do 7 lat może korzystać z drogi tylko pod opieką osoby, która osiągnęła.
Wyniki ankiety przeprowadzonej w SP 15 w klasach 4-6. "Wiem co jem".
Światowy dzień walki z otyłością
Jest to projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
SZKO Ł A PODSTAWOWA IM. JANA PAW Ł A II W BIELINACH.
SZKO Ł A PODSTAWOWA IM. JANA PAW Ł A II W BIELINACH.
Nasz absolwent na wyższej uczelni
Badanie potrzeb powiatowych rynków pracy w perspektywie zatrudnienia i rozwoju zasobów ludzkich Prezentacja wyników badań terenowych Bohdan Rożnowski Konrad.
Projekt realizowany w ramach ZPORR, współfinansowany ze środków Unii Europejskiej z Europejskiego Funduszu Społecznego i budżetu państwa Ocena i oczekiwania.
Projekt Aktywizacja, Specjalizacja, Praktyka-promocja zatrudnienia kobiet realizowany w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego Rozwój Zasobów Ludzkich.
Wydatki na zakup podręczników i akcesoriów szkolnych gemiusReport sierpień 2006.
TESTOWANIE PROGRAMU INTERBLOK Gimnazjum nr 2 im. Jana Pawła II w Myślenicach Ogólna liczba nauczycieli testujących Program: 5 Nauczyciele: biologii, geografii,
Program Edukacyjno- Terapeutyczny Ortograffiti
STUDIA DOKTORANCKIE Szczecin 11 grudnia Zmiany w przepisach dotyczących studiów doktoranckich 2.
Konferencja prasowa z okazji VIII Światowego Dnia FAS 8 września 2008 r. Świadomość zagrożeń wynikających ze spożywania alkoholu przez kobiety w ciąży.
Porusz umysł Uczniowie i Uczennice Stowarzyszeniowej Publicznej Szkoły Podstawowej im. H. Sienkiewicza w Górażdżach.
Program COMENIUS – Partnerskie Projekty Szkół. Norwegia Anglia Włochy (koordynator) Hiszpania Niemcy.
A NALIZA OSIĄGNIĘĆ III LO W K RAKOWIE - E DUKACYJNA W ARTOŚĆ D ODANA.
Ocenianie. 6 Ocenę celującą otrzymuje uczeń wówczas, jeżeli posiadł wiedzę i umiejętności wykraczające poza program nauczania w danej klasie, samodzielnie.
Park Nauki i Zabawy przy Miejskiej Szkole Podstawowej im. Janusza Korczaka w Jedlinie – Zdroju, jako sposób aktywnego spędzania wolnego czasu. Rok szkolny.
1. Celem naszych działań w roku szkolnym 2011 / 2012 będzie zwiększenie wyniku średniego naszej szkoły. 2. Zmniejszymy liczbę uczniów osiągających wynik.
autor: Stowarzyszenie Wierzeje Za siedmioma górami, Za siedmioma lasami, Żyły sobie dzieci ….
Projekt Zespołu Szkół im. I. Łukasiewicza w Policach Konferencja Szczecin 2009.
Projekt Szkoły Jagiellońskie dofinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, Sektorowego Programu Operacyjnego Rozwoju.
SPECJALNOŚĆ NAUCZYCIELSKA NA STUDIACH I STOPNIA FILOLOGIA POLSKA OFERTA.
Trwałość projektu "Pomorskie dobry kurs na edukację. Wspieranie uczniów o szczególnych predyspozycjach w zakresie matematyki, fizyki i informatyki" Obszar.
Rzeszów r.. Liczba osób badanych 3 Odpowiedzi badanych na temat stosowania krzyku przez rodziców 4.
L.I.P.S.S. Helmut Loidl koordynator Transfer po uko ń czeniu szko ł y podstawowej jest obecnie najgor ę tszym tematem w Europie. Nie przyj ę cie na.
Beneficjent Zespół Szkół Samochodowych im. T. Kościuszki we Włocławku Włocławek ul. Leśna 1A.
1 Prawa dziecka niepełnosprawnego. 2 3 Dziecko niepełnosprawne ma prawo n Do wczesnego wspomagania rozwoju Art.. 71b ust. 2a, 2b, 3a Ustawy o systemie.
Projekt pn. Einstein – każdy ma w sobie ukryty potencjał jest działaniem prowadzonym przez Powiat Lubański w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki.
DOTACJE NA PROGRAMY INNOWACYJNE CO TO JEST INNOWACJA? To działanie nowatorskie - może mieć miejsce w przemyśle i usługach zarówno w stosunku do produktów.
SYSTEM WZMOCNIEŃ POZYTYWNYCH ZACHOWAŃ
SERCE SPORTOWCA Zespół objawów fizjologicznej, odwracalnej adaptacji u trenujących sporty wytrzymałościowe.
Analiza procesów metodą siatki jakości, badanie satysfakcji klienta, doskonalenie z wykorzystaniem analizy ryzyka 24 kwietnia IV Konferencja Analizy.
KW2 Czy można żyć bez KW2? - Można, ale co to za życie?... [S.Toton 2001r.n.e.]
Zapis prezentacji:

WYCHOWANIE FIZYCZNE W REFORMUJĄCEJ SIĘ SZKOLE Szczecin 2010 prof. nadzw. US dr hab. Danuta Umiastowska Uniwersytet Szczeciński Instytut Kultury Fizycznej Zakład Metodyki Wychowania Fizycznego

SYMPTOMY PONOWOCZESNEJ KULTURY KONSUMPCYJNEJ WEDŁUG WŁADYSŁAWA PAŃCZYKA różnorodne, znaczne ograniczenie aktywności fizycznej człowieka niekontrolowany rozrost techniki i informacji medialnej izolacja człowieka od natury

dla młodszych dzieci jako 6 godzin zorganizowanego ruchu tygodniowo starsze dziecko i młodzież winno być aktywne ruchowo codziennie w wymiarze dwóch - trzech godzin (w tym ćwiczenia o dużej intensywności wywołującej wzrost tętna do uderzeń) MINIMUM AKTYWNOŚCI RUCHOWEJ WEDŁUG ZALECEŃ ŚWIATOWEJ ORGANIZACJI ZDROWIA

Bardzo często jedynym udziałem dzieci w ćwiczeniach fizycznych są zajęcia szkolne. Duży odsetek uczniów jest zwalniany z zajęć ruchowych.

Wartości wskaźnika BMI u badanych uczniów szkół podstawowych i gimnazjalnych (rok szkolny 2008/2009)

Tylko 21,99% badanych uczennic i 24,08% badanych uczniów codziennie spędza wolny czas na świeżym powietrzu. Co czwarty respondent nie uczestniczy w takich zajęciach. Badania międzynarodowe z 2007 roku szczecińscy 9-10 latkowie

ROK SZKOLNY 2008/2009 WOJEWÓDZTWO ZACHODNIOPOMORSKIE SPRAWNOŚĆ OGÓLNA DZIEWCZĘTA KLASA II - 42,36 PKT. KLASA V - 49,36 PKT. PROJEKT BADAWCZY NR N N FINANSOWANY PRZEZ MINISTERSTWO NAUKI I SZKOLNICTWA WYŻSZEGO

SPRAWNOŚĆ OGÓLNA DZIEWCZĘTA KLASA II KLASA V Wieś – 40,43 pkt. Małe miasto – 46,39 pkt. Duże miasto – 40,25 pkt. Wieś – 49,94 pkt. Małe miasto – 52,25 pkt. Duże miasto – 48,88 pkt. ROK SZKOLNY 2008/2009 WOJEWÓDZTWO ZACHODNIOPOMORSKIE

SPRAWNOŚĆ OGÓLNA CHŁOPCY KLASA II – 48,24 PKT. KLASA V – 52,21 PKT. ROK SZKOLNY 2008/2009 WOJEWÓDZTWO ZACHODNIOPOMORSKIE

SPRAWNOŚĆ OGÓLNA CHŁOPCY KLASA II KLASA V Wieś – 45,17 pkt. Małe miasto – 52,25 pkt. Duże miasto – 47,29 pkt. Wieś – 52,88 pkt. Małe miasto – 54,47 pkt. Duże miasto – 49,29 pkt. ROK SZKOLNY 2008/2009 WOJEWÓDZTWO ZACHODNIOPOMORSKIE

Wychowanie fizyczne w dobie reformy ma zapewnić każdemu uczniowi wyposażenia go w podstawowe kompetencje: umiejętność dostosowania działania do sytuacji docenianie i organizowanie ćwiczenia dla zdrowia umiejętne działanie w roli krytycznego konsumenta sportu utrzymanie dystansu do informacji medialnych

Szkolne wychowanie fizyczne działa na ucznia w dwóch przedziałach czasowych: pierwszy to działanie doraźne, czyli stymulowanie rozwoju fizycznego i umysłowego przez wyposażanie ucznia w nowe umiejętności ruchowe oraz wiedzę z zakresu kultury fizycznej drugi to końcowy efekt działań edukacyjnych, czyli wykształcenie aktywnej postawy wobec uczestnictwa w różnych formach ruchu nawet wówczas, kiedy przestaje nań oddziaływać nauczyciel

CO NOWEGO W PODSTAWIE PROGRAMOWEJ Z WYCHOWANIA FIZYCZNEGO? obowiązkowy wymiar wychowania fizycznego dzieli się na część realizowaną w systemie klasowo- lekcyjnym i część realizowaną w postaci fakultetów dla klas I-III szkoły podstawowej zamieszczono szczegółowe treści edukacji zdrowotnej na poziomie III etapu edukacyjnego wprowadzony zostaje moduł edukacji zdrowotnej realizowany w wymiarze 30 godzin (przez jeden semestr)

Wymagania szczegółowe (realizowane w systemie klasowo–lekcyjnym) ujęte zostały w następujące bloki tematyczne: diagnoza sprawności i rozwoju fizycznego trening zdrowotny sporty całego życia i wypoczynek bezpieczna aktywność fizyczna i higiena osobista sport

PROBLEMY Z REALIZACJĄ ZAJĘĆ FAKULTATYWNYCH baza szkolna zmianowość pracy szkoły pojawienie się zajęć w dni wolne od pracy brak kwalifikacji do prowadzenia zajęć fakultatywnych

Na drugim, trzecim i czwartym szczeblu edukacji szkoła organizuje fakultety o profilu: sportowym rekreacyjno-zdrowotnym tanecznym turystycznym ALTERNATYWNE FORMY WYCHOWANIA FIZYCZNEGO

Health dla osób ze schorzeniami kręgosłupa, stawów czy układu krążeniowo-oddechowego Fitness jako forma zajęć usprawniających Sport połączonej dodatkowo z ćwiczeniami siłowymi tak by móc korzystać z kijów oraz masy ciała ćwiczącego jako przyborów NORDIC WALKING – forma aktywności ruchowej bezpiecz- na dla zdrowia, możliwa do stosowania bez ograniczeń wiekowych

JOGGING – forma aktywności ruchowej możliwa do realizacji w każdych warun- kach i dla różnych grup wieku JAZDA NA ROWERZE wprowadzona zarówno do zajęć jednolekcyjnych, jak i skompensowanych - może być ona połączona z rowerowymi torami przeszkód polegającymi na przejeż- dżaniu ustawionych utrudnień w jeź- dzie, przejeżdżania pod zawieszony- mi przeszkodami, mijania slalomem różnych przeszkód

GRA W KOMETKĘ – zupełnie ostatnio zapomniana w szkolnych zajęciach wychowania fizycznego - możliwa jest do realizowania zarówno w warun- kach sali gimnastycznej, jak i na świeżym powietrzu FITNESS SIŁOWY I INNE FORMY ĆWICZEŃ SIŁOWYCH realizowa- ne w oparciu o szkolną siłownię, albo przystosowane miejsce ćwiczeń na sali gimnastycznej

SPEED BADMINTON – nie wymaga specjalnych umiejętności, jest łatwy jak kometka, dynamiczny jak tenis oraz szybki jak squash, możliwy do realizowania zarówno w warunkach sali gimnastycznej, jak i na świeżym powietrzu

JOGA – znakomita forma wyposażenia uczniów w techniki relaksacyjne, ćwiczenia oddechowe oraz inne sposoby wyciszenia

Dziękuję za uwagę