WYCHOWANIE FIZYCZNE W REFORMUJĄCEJ SIĘ SZKOLE Szczecin 2010 prof. nadzw. US dr hab. Danuta Umiastowska Uniwersytet Szczeciński Instytut Kultury Fizycznej Zakład Metodyki Wychowania Fizycznego
SYMPTOMY PONOWOCZESNEJ KULTURY KONSUMPCYJNEJ WEDŁUG WŁADYSŁAWA PAŃCZYKA różnorodne, znaczne ograniczenie aktywności fizycznej człowieka niekontrolowany rozrost techniki i informacji medialnej izolacja człowieka od natury
dla młodszych dzieci jako 6 godzin zorganizowanego ruchu tygodniowo starsze dziecko i młodzież winno być aktywne ruchowo codziennie w wymiarze dwóch - trzech godzin (w tym ćwiczenia o dużej intensywności wywołującej wzrost tętna do uderzeń) MINIMUM AKTYWNOŚCI RUCHOWEJ WEDŁUG ZALECEŃ ŚWIATOWEJ ORGANIZACJI ZDROWIA
Bardzo często jedynym udziałem dzieci w ćwiczeniach fizycznych są zajęcia szkolne. Duży odsetek uczniów jest zwalniany z zajęć ruchowych.
Wartości wskaźnika BMI u badanych uczniów szkół podstawowych i gimnazjalnych (rok szkolny 2008/2009)
Tylko 21,99% badanych uczennic i 24,08% badanych uczniów codziennie spędza wolny czas na świeżym powietrzu. Co czwarty respondent nie uczestniczy w takich zajęciach. Badania międzynarodowe z 2007 roku szczecińscy 9-10 latkowie
ROK SZKOLNY 2008/2009 WOJEWÓDZTWO ZACHODNIOPOMORSKIE SPRAWNOŚĆ OGÓLNA DZIEWCZĘTA KLASA II - 42,36 PKT. KLASA V - 49,36 PKT. PROJEKT BADAWCZY NR N N FINANSOWANY PRZEZ MINISTERSTWO NAUKI I SZKOLNICTWA WYŻSZEGO
SPRAWNOŚĆ OGÓLNA DZIEWCZĘTA KLASA II KLASA V Wieś – 40,43 pkt. Małe miasto – 46,39 pkt. Duże miasto – 40,25 pkt. Wieś – 49,94 pkt. Małe miasto – 52,25 pkt. Duże miasto – 48,88 pkt. ROK SZKOLNY 2008/2009 WOJEWÓDZTWO ZACHODNIOPOMORSKIE
SPRAWNOŚĆ OGÓLNA CHŁOPCY KLASA II – 48,24 PKT. KLASA V – 52,21 PKT. ROK SZKOLNY 2008/2009 WOJEWÓDZTWO ZACHODNIOPOMORSKIE
SPRAWNOŚĆ OGÓLNA CHŁOPCY KLASA II KLASA V Wieś – 45,17 pkt. Małe miasto – 52,25 pkt. Duże miasto – 47,29 pkt. Wieś – 52,88 pkt. Małe miasto – 54,47 pkt. Duże miasto – 49,29 pkt. ROK SZKOLNY 2008/2009 WOJEWÓDZTWO ZACHODNIOPOMORSKIE
Wychowanie fizyczne w dobie reformy ma zapewnić każdemu uczniowi wyposażenia go w podstawowe kompetencje: umiejętność dostosowania działania do sytuacji docenianie i organizowanie ćwiczenia dla zdrowia umiejętne działanie w roli krytycznego konsumenta sportu utrzymanie dystansu do informacji medialnych
Szkolne wychowanie fizyczne działa na ucznia w dwóch przedziałach czasowych: pierwszy to działanie doraźne, czyli stymulowanie rozwoju fizycznego i umysłowego przez wyposażanie ucznia w nowe umiejętności ruchowe oraz wiedzę z zakresu kultury fizycznej drugi to końcowy efekt działań edukacyjnych, czyli wykształcenie aktywnej postawy wobec uczestnictwa w różnych formach ruchu nawet wówczas, kiedy przestaje nań oddziaływać nauczyciel
CO NOWEGO W PODSTAWIE PROGRAMOWEJ Z WYCHOWANIA FIZYCZNEGO? obowiązkowy wymiar wychowania fizycznego dzieli się na część realizowaną w systemie klasowo- lekcyjnym i część realizowaną w postaci fakultetów dla klas I-III szkoły podstawowej zamieszczono szczegółowe treści edukacji zdrowotnej na poziomie III etapu edukacyjnego wprowadzony zostaje moduł edukacji zdrowotnej realizowany w wymiarze 30 godzin (przez jeden semestr)
Wymagania szczegółowe (realizowane w systemie klasowo–lekcyjnym) ujęte zostały w następujące bloki tematyczne: diagnoza sprawności i rozwoju fizycznego trening zdrowotny sporty całego życia i wypoczynek bezpieczna aktywność fizyczna i higiena osobista sport
PROBLEMY Z REALIZACJĄ ZAJĘĆ FAKULTATYWNYCH baza szkolna zmianowość pracy szkoły pojawienie się zajęć w dni wolne od pracy brak kwalifikacji do prowadzenia zajęć fakultatywnych
Na drugim, trzecim i czwartym szczeblu edukacji szkoła organizuje fakultety o profilu: sportowym rekreacyjno-zdrowotnym tanecznym turystycznym ALTERNATYWNE FORMY WYCHOWANIA FIZYCZNEGO
Health dla osób ze schorzeniami kręgosłupa, stawów czy układu krążeniowo-oddechowego Fitness jako forma zajęć usprawniających Sport połączonej dodatkowo z ćwiczeniami siłowymi tak by móc korzystać z kijów oraz masy ciała ćwiczącego jako przyborów NORDIC WALKING – forma aktywności ruchowej bezpiecz- na dla zdrowia, możliwa do stosowania bez ograniczeń wiekowych
JOGGING – forma aktywności ruchowej możliwa do realizacji w każdych warun- kach i dla różnych grup wieku JAZDA NA ROWERZE wprowadzona zarówno do zajęć jednolekcyjnych, jak i skompensowanych - może być ona połączona z rowerowymi torami przeszkód polegającymi na przejeż- dżaniu ustawionych utrudnień w jeź- dzie, przejeżdżania pod zawieszony- mi przeszkodami, mijania slalomem różnych przeszkód
GRA W KOMETKĘ – zupełnie ostatnio zapomniana w szkolnych zajęciach wychowania fizycznego - możliwa jest do realizowania zarówno w warun- kach sali gimnastycznej, jak i na świeżym powietrzu FITNESS SIŁOWY I INNE FORMY ĆWICZEŃ SIŁOWYCH realizowa- ne w oparciu o szkolną siłownię, albo przystosowane miejsce ćwiczeń na sali gimnastycznej
SPEED BADMINTON – nie wymaga specjalnych umiejętności, jest łatwy jak kometka, dynamiczny jak tenis oraz szybki jak squash, możliwy do realizowania zarówno w warunkach sali gimnastycznej, jak i na świeżym powietrzu
JOGA – znakomita forma wyposażenia uczniów w techniki relaksacyjne, ćwiczenia oddechowe oraz inne sposoby wyciszenia
Dziękuję za uwagę