1 Centra usług – podatkowe aspekty prowadzenia działalności Katarzyna Knapik, Taxpoint Kraków, 8 listopada 2007 r.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
rachunkowość zajęcia nr 7
Advertisements

Polityka turystyczna państwa
Socjologia rynku pracy
Wprowadzenie nowego pracownika do organizacji
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich OŚ IV PROW Mariusz Bednarz Grudzień 2007.
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata stan wdrażania czyli co udało się zrobić? I co jeszcze przed nami? Mariusz Bednarz 1.
Warunki uzyskania dofinansowania z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko Prezentacja przygotowana na podstawie zatwierdzonej wersji PO IiŚ
Systemy klastrowe inaczej klasterowe.
1 COMPANY PRIVATE 1 EDUKACJA DLA PRZEMYSŁU PRZEMYSŁ DLA EDUKACJI Janusz Zakręcki Prezes Zarządu, Dyrektor Naczelny Mielec, 7 grudnia 2009r.
PREZENTACJA WYKORZYSTANA PODCZAS DEBATY W SALI PATRONA SZKOŁY.
Projekt AS KOMPETENCJI jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki.
FINANSE I RACHUNKOWOŚĆ
Zarządzanie międzynarodowe
Konteksty tworzenie programów nauczania. ZALECENIE PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY z dnia 23 kwietnia 2008 r. w sprawie ustanowienia europejskich ram.
Zakłady Chemiczne w Polsce Kluczowe kwestie
1. Z ESPÓŁ Z ARZĄDZANIA R YZYKIEM P ODATKOWYM Zarządzanie Ryzykiem Podatkowym Arkadiusz Patryas Jacek Jędrszczyk Katowice, 13 października 2005 r.
Zarządzanie Ryzykiem Podatkowym Katarzyna Knapik Arkadiusz Patryas Regionalne Forum Biznesu Kraków, 18 października 2005 r.
1. H UMAN C APITAL D ORADZTWO E UROPEJSKIE DORADZTWO PODATKOWE Lokalne Forum Biznesu Ernst & Young Artur Wolny, Piotr Głuszek, Anna Biegańska Ernst &
Powiatowy Urząd Pracy Grodzisk Mazowiecki,
Kryteria wyboru formy prawnej. Działalność gospodarcza: Może dotyczyć: działalności wytwórczej, budowlanej, handlowej, usługowej oraz poszukiwania, rozpoznawania.
Towaroznawstwo i Zarządzanie Jakością Absolwenci specjalności są specjalistami w zakresie kształtowania, oceny i ochrony jakości produktów i usług. W trakcie.
Powiatowy Urząd Pracy w Tomaszowie Lubelskim Projekt pt.
Rozrachunek trans-graniczny na T2S Dorota Grzegorczyk Dział Strategii i Rozwoju Biznesu, KDPW Warszawa 14 grudnia 2010.
Jak skutecznie organizować szkolenia językowe w firmie
Przedmiot: Podstawy przedsiębiorczości Autor: Olga Łodyga
Regionalny Program Operacyjny (RPO) województwa Kujawsko-Pomorskiego na lata
Prawdy oczywiste Zawieszanie i wznawianie działalności gospodarczej. - Księgowość bez tajemnic! INFOLINIA:
Polskie cyfrowe miasto ? Marzenia a rzeczywistość. Maxymilian Bylicki - Zakopane, Polskie cyfrowe miasto - marzenia a rzeczywistość Maxymilian.
Ryzyko podatkowe Andrzej Nikończyk Wiceprzewodniczący Grupy VAT Rady Podatkowej.
Prof. dr hab. Halina Buk WSPARCIE FUNDUSZY EUROPEJSKICH W FINANSOWANIU INWESTYCJI SAMORZĄDU TERYTORIALNEGO Chorzów, 26- września 2008 r.
SKĄD WIEM, KIM JESTEM? O TOŻSAMOśCI I TOŻSAMOŚCIACH
Instytucje otoczenia biznesu w powiecie gostyńskim. Opracował: Krzysztof Marzec ul.1 Maja Gostyń Tel
DARCZYŃCY GMINA BOREK WLKPGMINA GOSTYŃGMINA KROBIA GMINA PIASKI GMINA POGORZELA GMINA PONIEC POWIAT GOSTYŃSKI GMINA PĘPOWO.
AS-CONSULTING Połączenie sił to początek, pozostanie razem to postęp, wspólna praca to sukces - Henry Ford.
Wieloletnia Prognoza Finansowa – realność i użyteczność doświadczenia związane z wdrożeniem nowej instytucji.
Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej UNIA EUROPEJSKA FUNDUSZ SPÓJNOŚCI Umowa o dofinansowanie Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i.
Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej UNIA EUROPEJSKA FUNDUSZ SPÓJNOŚCI Kryteria wyboru projektów w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura.
am NewConnect Convention lipca 2008 Łódź
1 AKTUALIZACJA STRATEGII ROZWOJU POWIATU CHRZANOWSKIEGO I warsztat strategiczny Chrzanów, 18 października 2005 r.
Projekt realizowany w ramach ZPORR, współfinansowany ze środków Unii Europejskiej z Europejskiego Funduszu Społecznego i budżetu państwa Wpływ warunków.
Projekt Aktywizacja, Specjalizacja, Praktyka-promocja zatrudnienia kobiet realizowany w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego Rozwój Zasobów Ludzkich.
PolGIS jako nowoczesny system do paszportyzacji sieci
Stan wdrażania funduszy strukturalnych w ramach Narodowej Strategii Spójności na lata w Podregionie Północnym województwa łódzkiego.
Ulgi i zwolnienia podatkowe w Warmińsko-Mazurskiej Specjalnej Strefie Ekonomicznej Mława, r.
Projekt systemowy Program Operacyjny Kapitał Ludzki Gmina Radziejowice/ Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Radziejowicach Radziejowice, 12 listopada 2013.
Biznes plany w ramach PO RYBY Przemysław Osiński, r.
STUDIA DOKTORANCKIE Szczecin 11 grudnia Zmiany w przepisach dotyczących studiów doktoranckich 2.
Program Operacyjny Innowacyjna Gospodarka. Program Innowacyjna Gospodarka to jeden z 6 programów krajowych Narodowych Strategicznych Ram Odniesienia,
Konferencja prasowa z okazji VIII Światowego Dnia FAS 8 września 2008 r. Świadomość zagrożeń wynikających ze spożywania alkoholu przez kobiety w ciąży.
2006 Nowy Program Skanera - prezentacja. Nowy program kwalifikacji do skanera S1 Kwalifikacja jednomiesięczna Stać się lub już być Kierownikiem Uczestniczyć
Przedstawienie założeń projektu Naprzeciw zmianom – badanie trendów gospodarczych miasta Jaworzna Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej.
Propagowanie rozwoju Planu Działań na rzecz Zrównoważonego Wykorzystania Energii w Wielkopolsce, Poznań, października 2012r. Dlaczego warto wdrażać
Organizacja administracji d/s środowiska w Polsce kompetencje odnośnie ooś- właściwości i prowadzenie postępowań/ postępowania zezwoleniowego Marta Łakis.
Przyczyny, przejawy, skutki
KLIMAT PROWADZENIA BIZNESU W POWIECIE SOKÓLSKIM w latach
KLIMAT PROWADZENIA BIZNESU W POWIECIE SOKÓLSKIM w latach prezentacja wyników ankiet przeprowadzonych wśród lokalnych przedsiębiorców.
Rola i zadania Rady LGD we wdrażaniu LSR, ze szczególnym uwzględnieniem procedury oceny wniosków, czyli procesu oceny zgodności i procesu wyboru. Europejski.
1. Wsparcie pracodawców przechodzących procesy adaptacyjne i ich pracowników szansą stabilizacji regionalnego rynku pracy. Departament Rozwoju Regionalnego.
WoF PLATFORMA KOMUNIKACJI. WoF jest platformą komunikacji systemem wspomagającym obieg informacji oraz zarządzanie w firmie Zapewnia elektroniczny obieg.
Wielkopolski Model Asystenta Rodziny Regionalny Ośrodek Polityki Społecznej w Poznaniu Jarocin, 23 września 2011 r.
Inspektor – Ekran główny. Inspektor informacje Wszelkie dane z Kolekcjonera są oczywiście automatycznie udostępniane modułowi Inspektor. Pozwala to Inspektorowi.
Rzeszów r.. Liczba osób badanych 3 Odpowiedzi badanych na temat stosowania krzyku przez rodziców 4.
Innowacyjność szansą rozwoju nowych firm. Wyniki analizy możliwości wsparcia innowacyjności w Polsce północno-wschodniej i centralnej.
ZESPÓŁ SZKÓŁ NR3 WE WŁOCŁAWKU IX. ROZWÓJ WYKSZTAŁCENIA I KOMPETENCJI W REGIONACH. 9.2.PODNIESIENIE ATRAKCYJNOŚCI I JAKOŚCI SZKOLNICTWA ZAWODOWEGO pt.:
Projekt pn. Einstein – każdy ma w sobie ukryty potencjał jest działaniem prowadzonym przez Powiat Lubański w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki.
Finansowanie przedsiębiorczości akademickiej. Co wiesz o finansowaniu? Czy potraficie wymienić potencjalne źródła finansowania komercjalizacji badań?
Lokalny Fundusz Młodych Projekt Lokalne Fundusze Młodych realizowany przez Polską Fundację Dzieci i Młodzieży we współpracy z Urzędem Dzielnicy Bielany.
Nowe umiejętności zawodowe - szansą na lepszą przyszłość Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
Analiza procesów metodą siatki jakości, badanie satysfakcji klienta, doskonalenie z wykorzystaniem analizy ryzyka 24 kwietnia IV Konferencja Analizy.
Zapis prezentacji:

1 Centra usług – podatkowe aspekty prowadzenia działalności Katarzyna Knapik, Taxpoint Kraków, 8 listopada 2007 r.

2 Plan prezentacji Pomoc publiczna Þdotacje Þulgi w specjalnych strefach ekonomicznych Zarządzanie ryzykiem podatkowym Þceny transferowe Þprocedury

3 Pomoc publiczna

4 Mapa pomocy regionalnej – plan na lata Maksymalne wsparcie Lokalizacja 30% mazowieckie 40% pomorskie zachodniopomorskie dolnośląskie wielkopolskie śląskie 50%reszta

5 Specjalne Strefy Ekonomiczne Zwolnienie z podatku CIT: nowe inwestycje – nawet do 70% nakładów inwestycyjnych (zakup gruntów, budynków, maszyn, oprogramowania) lub tworzenie miejsc pracy – nawet do 70% dwuletnich kosztów zatrudnienia pod uwagę brana jest wyższa z tych dwóch grup kosztów Warunki finansowania zezwolenie na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie SSE prowadzenie działalności zgodnie z przepisami (np. konieczność wyodrębnienia jednostki funkcjonującej w strefie)

6 Rodzaje działalności usługowych na terenie SSE Usługi rachunkowości i kontroli ksiąg (PKWiU ) Usługi w zakresie księgowości (PKWiU ) Usługi centrów telefonicznych (PKWiU 74.86) Usługi informatyczne (PKWiU 72) Usługi w zakresie badań i analiz technicznych (PKWiU 74.3) Usługi badawczo – rozwojowe w dziedzinie nauk przyrodniczych i technicznych (PKWiU 73.1) UWAGA – nie obejmuje: Usług doradztwa podatkowego i sporządzania deklaracji podatkowych Sprzedaży detalicznej pakietów oprogramowania

7 Program Operacyjny Kapitał Ludzki nCel główny Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki (PO KL) Þwzrost poziomu zatrudnienia i spójności społecznej nCel szczegółowy – adekwatny dla przedsiębiorstw Þpoprawa zdolności adaptacyjnych pracowników przedsiębiorstw do zmian zachodzących w gospodarce nZwiększone środki na kapitał ludzki w porównaniu z poprzednim okresem realizacji funduszy unijnych w Polsce Þ11,4 mld EUR – budżet PO KL w latach Þ2,0 mld EUR – budżet Sektorowego Programu Operacyjnego Rozwój Zasobów Ludzkich w latach

8 Podnoszenie zdolności adaptacyjnych pracowników nPrzykładowe szkolenia podlegające wsparciu w ramach PO KL: Þszkolenia zawodowe – w zakresie ogólnego podwyższenia lub zdobycia nowych kwalifikacji i umiejętności (np. związanych ze zmianami technologicznymi poprzez zastosowanie IT lub językowe) Þszkolenia kadry kierowniczej – w zakresie zarządzania, identyfikacji potrzeb w zakresie kwalifikacji pracowników, organizacji pracy, zarządzania BHP, elastycznych form pracy, wdrażania technologii produkcyjnych przyjaznych środowisku, wykorzystania w prowadzonej działalności technologii informacyjnych i komunikacyjnych Þstudia podyplomowe (w tym MBA) Þszkolenia e-learnigowe i mieszane Þdoradztwo związane ze szkoleniami (dla małych i średnich przedsiębiorców) Þszkolenia miękkie (np. ze zdolności przywódczych czy odporności na stres) Þszkolenia twarde (techniki sprzedaży, podstawy księgowości)

9 Zarządzanie ryzykiem podatkowym

10 Ryzyko podatkowe w centrum usług nRyzyko podatkowe - każde zdarzenie, którego wystąpienie lub brak może mieć negatywny wpływ na realizację celów wyznaczonych w ramach polityki podatkowej firmy nZarządzanie ryzykiem podatkowym: Þustalenie polityki podatkowej firmy oraz profilu ryzyka Þidentyfikacja źródeł ryzyk (zewnętrzne, wewnętrzne) Þidentyfikacja obszarów gdzie niezbędne są działania (procedury, ludzie, systemy informatyczne) Þwdrożenie sposobów minimalizacji ryzyka podatkowego

11 Źródła ryzyka podatkowego nZewnętrznie Þwielość i zmienność legislacji, fiskalizm, problemy interpretacyjne Þna ogół małe szanse wyeliminowania Þmożliwość zmniejszenia ryzyka w obszarze cen transferowych (umowy, dokumentacje cen transferowych, uprzednie porozumienia cenowe) nWewnętrzne Þniewłaściwa komunikacja, niejasny podział zadań, brak spisanych procedur, rotacja personelu, niedostosowane systemy informatyczne Þmożliwość zarządzania (właściwe procedury, szkolenia dla kadry, dostosowanie systemów informatycznych)

12 Uprzednie Porozumienia Cenowe nAdvance Pricing Agreements - APA nPrzedmiotem negocjacji nie jest cena transferowa lecz metoda i sposób jej ustalenia nAPA dotyczy transakcji Þdokonanych po złożeniu wniosku o zawarcie porozumienia Þktórych realizację rozpoczęto przed dniem złożenia wniosku nTermin obowiązywania decyzji w sprawie porozumienia nie może być dłuższy niż 5 lata (z możliwością przedłużenia na kolejne 5 lata)

13 Zalety APA nUstalenie z góry efektywnej biznesowo metody kalkulacji ceny zaakceptowanej przez organy podatkowe nPewność opodatkowania transakcji i obrotu gospodarczego nOgraniczenie ryzyka kosztownych i czasochłonnych sporów z organami podatkowymi i nieprzewidywalnych wyroków sądowych nOgraniczenie ryzyka zaległości podatkowych i odsetek od tych zaległości nWyeliminowanie ryzyka podwójnego opodatkowania w skali grupy nZabezpieczenie ryzyka odpowiedzialności osobistej dla osób odpowiedzialnych z tytułu przepisów Kodeksu Karnego Skarbowego

14 APA – kiedy występować nW odniesieniu do powtarzalnych transakcji dotyczących istotnej / podstawowej części działalności podatnika nW sytuacji znaczącej restrukturyzacji działalności i zmiany modelu rozliczeń w grupie nW przypadku rozpoczynania nowych znacznych inwestycji i nowej działalności, z którymi wiąże się przepływ towarów / usług / wartości niematerialnych i prawnych w grupie nW przypadku skomplikowanych struktur i metod rozliczeń w grupie oraz skomplikowanych transakcji (szczególnie dotyczących wartości niematerialnych i prawnych) o dużej wartości i strategicznym znaczeniu dla spółki

15 Dlaczego istotne są procedury podatkowe nCo może pójść źle? Þniejasny podział zadań pomiędzy centrum usług i klientem Þnieterminowy przepływ informacji i dokumentów Þbrak dokumentacji procesu podejmowania decyzji, brak konsultacji przed zawarciem umów Þbrak monitorowania zmian w przepisach i interpretacjach nJakie mogą być tego skutki? Þbrak kompletnego obrazu działalności gospodarczej i zrozumienia biznesu usługobiorcy Þpodejmowanie decyzji co do traktowania podatkowego w oparciu o niekompletne informacje Þzaległości podatkowe, ryzyko sankcji karnych skarbowych Þczasochłonność sporządzania korekt, nieefektywność podatkowa

16 Procedury podatkowe – jak tworzyć nPodział zadań pomiędzy centrum i grupę jako punkt wyjścia do stworzenia prawidłowych procedur Þobsługa bieżąca Þwewnętrzne funkcje kontrolne Þplanowanie podatkowe – w centrum lub w grupie Þwewnętrzne doradztwo podatkowe – w centrum lub w grupie nRola procedur Þzapewnienie komunikacji pomiędzy centrum usług i klientami Þwprowadzenie kontroli podejmowanych decyzji podatkowych Þzminimalizowanie ryzyka nałożenia sankcji karnych skarbowych

17 Procedury wewnętrzne – zawartość nPrawidłowe procedury określają: Þco należy zrobić Þjak to zrobić Þkto ma to zrobić Þkiedy należy to zrobić Þgdzie ma to być zrobione Þjakie procedury kontrolne należy zrealizować Þw jaki sposób działania powinny być udokumentowane Þgdzie dokument ma być zarchiwizowany nCzynnik ludzki jako nieodłączny element zarządzania ryzykiem Þokreślenie zakresu obowiązków pracowników centrum Þprowadzenie polityki szkoleniowej

18 Korzyści z zarządzania ryzykiem podatkowym w centrach usług nFaktyczna realizacja celów utworzenia centrum usług nZmniejszenie ryzyka błędu w zakresie sprawozdawczości dla celów podatkowych nZachowanie równowagi pomiędzy technicznymi oraz operacyjnymi aspektami dotyczącymi zagadnień podatkowych nWykrycie nowych możliwości obniżenia obciążeń podatkowych nDostosowanie strategii podatkowej do strategii biznesowej nZapewnienie efektywniejszej kontroli z punktu widzenia zarządu oraz udziałowców/akcjonariuszy nZapewnienie możliwości pełniejszego oszacowania ryzyka związanego z nowymi przedsięwzięciami nZachowanie najwyższych standardów

19 Kontakt: Katarzyna Knapik Partner, Taxpoint tel.: