Świlcza, 10.12.2007 r.. Kompleksowy, skoordynowany, wieloletni, prowadzony na określonym obszarze proces przemian przestrzennych, technicznych, społecznych.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Lublin, 5 lipca 2006 r..
Advertisements

FUNDUSZE UNIJNE JAKO ŹRÓDŁO FINANSOWANIA REWITALIZACJI OBSZARÓW MIEJSKICH Malwina Wrotniak MKN Bankier.
STRATEGIA ROZWOJU GOSPODARCZEGO MIASTA PABIANICE
Departament Strategii i Rozwoju Regionalnego
DOKUMENTY POTRZEBNE DO ZŁOŻENIA WNIOSKU W RAMACH DZIAŁANIA 3.3
1 Strategia Rozwiązywania Problemów Społecznych długofalowy plan przeciwdziałania dezintegracji społecznej Opracowanie: MOPS Gdańsk Gdańsk 2004.
LOKALNY PROGRAM REWITALIZACJI MIASTA WĘGLINIEC WĘGLINIEC 2010.
VI Posiedzenie Podkomitetu Monitorującego Program Operacyjny Kapitał Ludzki Województwa Warmińsko-Mazurskiego 8 października 2009 r. Olsztyn Organizacja.
Oś 3 Podstawowe usługi dla gospodarki i ludności wiejskiej 2 listopad 2009 r.
Lokalny program rewitalizacji Metodyka przygotowania dokumentu LPR
1 Lokalny program rewitalizacji – Możliwości finansowania Paweł Dryl; MIELEC, 17 lutego 2006 r. 1.
Lokalny program rewitalizacji – Czym jest rewitalizacja
1 ZINTEGROWANA STRATEGIA DZIAŁAŃ PROMOCYJNYCH I SZKOLENIOWYCH INSTYTUCJI ZARZĄDZAJĄCEJ PODSTAWAMI WSPARCIA WSPÓLNOTY W POLSCE NA LATA
Pozytywne doświadczenia współpracy organizacji pozarządowych z samorządem miasta Przemyśla Konferencja inaugurująca Działalność Powiatowych Rad Organizacji.
Wsparcie rewitalizacji w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Podkarpackiego na lata Rzeszów, r.
Podręcznik wdrażania RPO planowane zmiany i najczęściej zadawane pytania Katowice, 28 marca 2007r.
SYTUACJA NA RYNKU PRACY W POLSCE
Strategia Rozwoju Województwa Lubuskiego 2020.
Rzeszów, 2 sierpnia 2006 r.. Tomasz Orczyk Departament Zarządzania EFS Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Doświadczenia wdrażania Europejskiego Funduszu.
Dokumenty wprowadzające politykę wspólnotową. Zasada programowania oznacza, że instytucje Unii Europejskiej kontrolują i monitorują wykorzystanie środków.
Grupa Wymiany Doświadczeń z zarządzania gminną gospodarka mieszkaniową moderator: Ewa Bartosik Doskonalenie zarządzania usługami publicznymi i rozwojem.
Powiatowy Urząd Pracy w Suchej Beskidzkiej Informacja o stanie bezrobocia i formach jego przeciwdziałania na terenie powiatu suskiego za 2010r.
Projekt Regionalny Program Operacyjny Województwa Kujawsko-Pomorskiego na lata Urząd Marszałkowski Województwa Kujawsko-Pomorskiego, Biuro.
Rewitalizacja Miasta Gniezna Konsultacje społeczne
Stan prac nad projektami dokumentów programowych na lata Konferencja w sprawie ustalenia podziału priorytetów środowiskowych między PO Infrastruktura.
Sytuacja na warmińsko – mazurskim rynku pracy Zdzisław Szczepkowski Dyrektor Wojewódzkiego Urzędu Pracy w Olsztynie 27 marca 2007 r.
Kujawsko-Pomorski Program na Rzecz Ekonomii Społecznej na lata Zadanie współfinansowane ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu.
LGD w świetle ustawy o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków EFRROW.
Elementy otoczenia społeczno -demograficznego
Lokalny program rewitalizacji Gniewkowa na lata 2009 – sierpnia 2009 r.
Wspieranie sektora pozarządowego w powiecie mławskim cel: ROZWÓJ ORGANIZACJI POZARZĄDOWYCH I AKTYWNOŚCI SPOŁECZNEJ MIESZKAŃCÓW POWIATU MŁAWSKIEGO Spotkanie.
Urząd Marszałkowski Województwa Małopolskiego Departament Środowiska i Rozwoju Obszarów Wiejskich 1 Urząd Marszałkowski Województwa Małopolskiego Zagadnienia.
STRATEGIA ROZWOJU SYSTEMU TRANSPORTU WOJEWÓDZTWA ŚLĄSKIEGO
Świlcza, r.. Ocena formalna wniosków Ocena merytoryczna wniosków Ocena strategiczna wniosków Wybór projektów do dofinansowania Urząd Marszałkowski.
Regionalny Program Operacyjny
PROGRAM ROZWOJU OBSZARÓW WIEJSKICH
Inicjatywa JESSICA – pierwsze doświadczenia z perspektywy regionalnej
Regionalny Ośrodek Polityki Społecznej, Urząd Marszałkowski Województwa Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie Olsztyn, 21 marca 2013 roku Spotkanie dotyczące.
Ustrój samorządu terytorialnego
Strategia Rozwoju Kraju aktualizacja Strategii Rozwoju Kraju
„Budowa lub modernizacja dróg lokalnych” w ramach poddziałania „Wsparcie inwestycji związanych z tworzeniem, ulepszaniem lub rozbudową wszystkich rodzajów.
Informacja na temat stanu przygotowania do wdrożenia RPO WKP ze szczególnym uwzględnieniem prac dot. Szczegółowego Opisu Osi Priorytetowych RPO.
Edukacja w systemie strategicznego planowania rozwoju województwa pomorskiego Radomir Matczak Departament Rozwoju Regionalnego i Przestrzennego UMWP II.
LOKALNY PROGRAM REWITALIZACJI DLA MIASTA OLSZTYNA
Tan prac nad Szczegółowym Opisem Osi Priorytetowych RPO WP Stan prac nad Szczegółowym Opisem Osi Priorytetowych RPO WP Adam Hamryszczak.
Propozycje zmian w statucie stowarzyszenia LGD Partnerstwo Dorzecze Słupi Krzynia, 29 września
Regionalny Program Operacyjny Województwa Kujawsko-Pomorskiego na lata Toruń, 18 lutego 2016 r.
Lokalny Program Rewitalizacji Gminy Miasto Sochaczew
Oborniki Śląskie, r.. Rewitalizacja - to proces zmian przestrzennych, technicznych, społecznych i gospodarczych, podjętych w interesie publicznym,
Krajowa Agencja Poszanowania Energii S.A.. Plan Gospodarki Niskoemisyjnej dla miasta: SPOTKANIE Z MIESZKAŃCAMI Miejski Ośrodek Kultury w Józefowie ul.
 Wymiar terytorialny RPO i SRW,  Zintegrowane podejście do planowania rozwoju regionalnego i lokalnego  Dopasowanie mechanizmów finansowych i zakresów.
Pilotażowy Program Leader+ w Polsce.  Narodowy Plan Rozwoju  Sektorowy Program Operacyjny „Restrukturyzacja i modernizacja sektora żywnościowego oraz.
Serdecznie witam Państwa Dr Julian Kołodziej Konsultant Katedra Integracji Europejskiej WSM SIG Piaseczno, wrzesień 2005r.
Gdańska Rada Oświatowa Podstawa prawna powołania oraz kompetencje.
Działanie 7.1 Konkurs nr: RPZP IP K07/16 Programy na rzecz integracji osób i rodzin zagrożonych ubóstwem i/lub wykluczeniem społecznym.
Wsparcie lokalnego rynku pracy przy wykorzystaniu narzędzi Europejskiego Funduszu Społecznego Prezentacja przygotowana przez Powiatowy Urząd Pracy w Chojnicach.
Propozycje obszaru zdegradowanego i obszaru rewitalizacji Urząd Miasta Bydgoszczy Bydgoszcz, 3 sierpnia 2016.
Program Rewitalizacji Gminy Karczew
Posiedzenie Komitetu Monitorującego
Lokalna Strategia Rozwoju jako źródło funduszy wspierających włączenie społeczne na przykładzie Torunia Miejskie LGD.
Lokalny Program Rewitalizacji Gminy Jedlicze na lata
XXVII Sesja Rady Miejskiej w Nowem 26 kwietnia 2017 r.
Warsztat konsultacyjny
Jednostka Centralna KSOW Fundacja Programów Pomocy dla Rolnictwa FAPA
Adam Struzik Marszałek Województwa Mazowieckiego
Warsztat konsultacyjny
Posiedzenie Komitetu Monitorującego
LOKALNY PROGRAM REWITALIZACJI GRODZISKA MAZOWIECKIEGO NA LATA (AKTUALIZACJA) Obszary wiejskie gminy Grodzisk Maz.
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Lokalny Program Rewitalizacji Gminy Besko na lata
Zapis prezentacji:

Świlcza, r.

Kompleksowy, skoordynowany, wieloletni, prowadzony na określonym obszarze proces przemian przestrzennych, technicznych, społecznych i ekonomicznych, inicjowany przez samorząd lokalny w celu wyprowadzenia tego obszaru ze stanu kryzysowego, poprzez nadanie mu nowej jakości funkcjonalnej i stworzenie warunków do jego rozwoju, w oparciu o charakterystyczne uwarunkowania endogeniczne.

Opracowany, przyjęty i koordynowany przez samorząd lokalny wieloletni program działań w sferze przestrzeni, urządzeń technicznych, społeczeństwa i gospodarki, zmierzający do wyprowadzenia danego obszaru z sytuacji kryzysowej oraz stworzenie warunków do jego dalszego rozwoju.

Wydatki są programowane w ramach operacji dotyczącej zintegrowanego rozwoju obszarów miejskich lub osi priorytetowej dla obszarów dotkniętych lub zagrożonych degradacją fizyczną i wykluczeniem społecznym

Samorząd lokalny podczas wyznaczania obszarów wymagających rewitalizacji powinien kierować się kryteriami określonymi w art. 47 ust. 1 Rozporządzenia Komisji (WE) nr 1828/2006 z dnia 8 grudnia 2006 r. tj.: wysokim poziomem ubóstwa i wykluczenia, wysoką stopą długotrwałego bezrobocia, niekorzystnymi trendami demograficznymi, niskim poziomem wykształcenia, wyraźnym deficytem kwalifikacji i wysokim wskaźnikiem przerywania kształcenia, wysokim poziomem przestępczości i wykroczeń, szczególnie wysokim stopniem degradacji środowiska niskim wskaźnikiem prowadzenia działalności gospodarczej, wysoką liczbą imigrantów, grup etnicznych i mniejszościowych lub uchodźców, porównywalnie niskim poziomem wartości zasobu mieszkaniowego, niskim poziomem wydajności energetycznej budynków.

Zarządzenie Prezydenta, Starosty, Wójta, Burmistrza dot. pełnomocnika (koordynatora) oraz zespołu ds. rewitalizacji (pracownicy Urzędu oraz przedstawiciele odpowiednich podmiotów). Burmistrz, Wójt, Starosta, Prezydent może wnioskować do Rady Gminy/Powiatu o powołanie w ramach Rady Gminy/Powiatu specjalnej komisji ds. rewitalizacji. Rada Gminy/Powiatu powołuje Komisję, w skład której mogą wchodzić partnerzy społeczni i gospodarczy W posiedzeniach Komisji udział mogą brać członkowie zespołu zadaniowego oraz niezależni eksperci. Komisja opiniuje Program przygotowany przez Zespół oraz monitoruje jego wdrażanie i dokonuje jego oceny Zaleca się dodatkowo przeprowadzenie konsultacji z mieszkańcami obszaru objętego Programem w celu zdiagnozowania najważniejszych problemów występujących na terenie planowanym do rewitalizacji oraz ustalenia najbardziej pożądanych inwestycji. Przewodniczący Komisji wnosi pod obrady Rady Gminy/Powiatu Program Rewitalizacji. Rada Gminy/Powiatu przyjmuje uchwałą Program Rewitalizacji. Rada Gminy/Powiatu może podjąć uchwałę o przyjęciu dowolnej formy prawnej zarządzającego realizacją Programu Rewitalizacji (operatora) w zgodnie ze stosownymi aktami prawnymi w tym zakresie. W przypadku wystąpienia o wsparcie ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Podkarpackiego Program Rewitalizacji zostanie przekazany do Urzędu Marszałkowskiego wraz z wnioskiem o dofinansowanie.

Charakterystyka obecnej sytuacji na terenie Gminy/Powiatu ( w tym analiza SWOT) Nawiązanie do strategicznych dokumentów dotyczących rozwoju przestrzenno-społeczno-gospodarczego terenu, który ma zostać poddany rewitalizacji Założenia Programu Rewitalizacji (okres realizacji, zasięg terytorialny, podział na projekty, pilotaż, zakładane efekty) Plan działań przestrzennych (techniczno-materialnych) Plan działań gospodarczych Plan działań społecznych Plan finansowy realizacji rewitalizacji System wdrażania – wybór prawnej formy zarządzającego programem Sposoby monitorowania, oceny i komunikacji społecznej

Renowacja części wspólnych wielorodzinnych budynków mieszkalnych, tj.: odnowienie następujących głównych elementów konstrukcji budynku: dachu, elewacji zewnętrznej, stolarki okiennej i drzwiowej, klatki schodowej, korytarzy wewnętrznych/ zewnętrznych, wejścia i elementy jego konstrukcji zewnętrznej, windy; instalacje techniczne budynku; działania w zakresie oszczędności energetycznej; Przygotowanie do użytkowania nowoczesnych, socjalnych budynków mieszkalnych dobrego standardu poprzez renowację i adaptację budynków istniejących stanowiących własność władz publicznych lub własność podmiotów działających w celach niezarobkowych.

KryteriumWskaźnikDefinicja Odchylenia od wartości referencyjnej wskaźnika A Wysoki poziom ubóstwa Ilość osób korzystająca z zasiłków pomocy społecznej Osoby, które zgodnie z ustawą z 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej są uprawnione do ubiegania się o przyznanie świadczenia pieniężnego z pomocy społecznej. Powyżej średniej dla miasta/gminy Postępowanie eksmisyjne i eksmisja z lokali mieszkalnych Ilość postępowań eksmisyjnych i eksmisji z lokali mieszkalnych, tj. łącznie toczące się w sądzie postępowania eksmisyjne, orzeczone przesąd eksmisje oraz eksmisje wykonane Powyżej średniej dla miasta/gminy B Wysoki poziom długotrwałego bezrobocia Poziom bezrobocia długotrwałego Liczba osób bezrobotnych poszukujących pracy 13 miesięcy i dłużej Powyżej średniej dla miasta/gminy C Niestabilne (niekorzystne) trendy demograficzne Dynamika spadku ludności Wielkość spadku liczby ludności w wyniku odpływu i zgonów Powyżej średniej dla miasta/gminy Starzenie się społeczeństwa Odsetek osób w wieku poprodukcyjnym Powyżej średniej dla miasta/gminy Saldo migracji Różnica pomiędzy ludnością napływającą a odpływającą Powyżej średniej dla miasta/gminy

D Niski poziom edukacji, znaczące braki w umiejętnościach i wysoki odsetek osób porzucających szkołę Młodzież nie kontynuująca nauki Udział osób w wieku lata z wykształceniem co najwyżej gimnazjalnym, które nie kontynuują nauki i nie dokształcają się, zarejestrowane w Urzędzie Pracy. Powyżej średniej dla miasta/gminy Struktura wykształcenia osób bezrobotnych Liczba bezrobotnych z wykształceniem podstawowym Wartości niekorzystnie odbiegające od wartości średnich dla miasta/gminy E Wysoki poziom przestępczości i naruszeń prawa Przestępstwa i wykroczenia stwierdzone, poza zdarzeniami drogowymi i przestępstwami gospodarczymi. W tym: czyny karalne nieletnich Ilość przestępstw i wykroczeń stwierdzonych nie obejmujących zdarzeń drogowych oraz przestępstw gospodarczych z uwzględnieniem czynów karalnych osób nieletnich tj. do 17-tego roku życia Powyżej średniej dla miasta/gminy F Szczególnie zniszczone otoczenie Obszary wyłączone z użytkowania Powierzchnia działek nie użytkowanych, tzw. odłogów miejskich w stosunku do danego obszaru lub ilość budynków zagrażających życiu i zdrowiu mieszkańców oraz ilość budynków wyłączonych z eksploatacji Powyżej średniej dla miasta/gminy G Niski poziom aktywności gospodarczej Liczba zarejestrowanych podmiotów gospodarczych Ilość zarejestrowanych podmiotów gospodarczych w przeliczenia na 1000 mieszkańców Poniżej średniej dla miasta/gminy

H Wysoki udział imigrantów, grup etnicznych i mniejszościowych oraz uchodźców Udział ludności narodowości niepolskiej w ogóle ludności polskiej Mniejszości etniczne i narodowe zgodnie z ustawą o mniejszościach narodowych i etnicznych oraz o języku regionalnym. Uchodźcy wg Konwencji Genewskiej i Protokołu Nowojorskiego (zgodnie z art. 13 ustawy o udzielaniu cudzoziemcom ochrony na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej Udział mniejszości powyżej 20% ogólnej liczbie mieszkańców I Porównywalnie niższy poziom wartości zasobu mieszkaniowego liczba lokali bez instalacji techniczno- sanitarnej Obejmuje mieszkania, w których brak jest wodociągu i/lub centralnego ogrzewania i/lub gazu z sieci. Powyżej średniej dla miasta/gminy J Niski poziom wydajności energetycznej budynków Wskaźnik wydajności energetycznej budynków Audyt przeprowadzony na drodze ekstrapolacji na podstawie wieku. Określa się dwie grupy budynków według wieku. Grupa budynków wybudowanych po roku 1990 oraz grupa budynków wybudowanych przed rokiem 1990, przy czym w tej grupie budynków nie mogły być podejmowane żadne działania termomodernizacyjne dla budynków w przedziale wiekowym od 1980 do 1990 roku Udział budynków sprzed roku 1990 i dodatkowo dla budynków powstałych w latach bez jakichkolwiek prac termomodernizacyjnych, powyżej 20% w ogólnej liczbie budynków mieszkalnych wielorodzinnych

Obszary objęte operacjami w zakresie mieszkalnictwa, muszą spełniać co najmniej trzy z przedstawionych kryteriów, w tym dwa kryteria spośród tych wymienionych w lit. od a) do h) Wskaźniki referencyjne dla poszczególnych kryteriów są wspólnie ustalane przez Komisję i Państwa Członkowskie. Wskaźniki dotyczące kryteriów są gromadzone na poziomie krajowym przez Państwo Członkowskie.

DZIĘKUJĘ ZA UWAGĘ