Otoczenie naturalne przedsiębiorstwa Turystycznego

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Zastosowanie osi symetrii i wielokątów w przyrodzie
Advertisements

rachunkowość zajęcia nr 7
Ewaluacja zewnętrzna Zasady informowania o działaniach w ramach pedagogicznego nadzoru zewnętrznego.
Badania podaży i popytu turystycznego
Dystrybucja oferty przedsiębiorstwa turystycznego
Polityka turystyczna państwa
Socjologia rynku pracy
Prowadzący: mgr Łukasz Stokłosa Autorzy: Sylwia Furtak Bożena Rodak Paweł Pelc
WYŻSZA SZKOŁA INFORMATYKI I ZARZĄDZANIA
Mikrootoczenie Przedsiębiorstwa Turystycznego.
Otoczenie naturalne przedsiębiorstwa
Turystyka krajoznawcza
Polityka turystyczna pańswa
OBSŁUGA RUCHU TURYSTYCZNEGO konwersatorium I
PODSTAWY TURYSTYKI ćwiczenia
CZAS W PÓŹNEJ NOWOCZESNOŚCI Problem czasu wolnego w kontekście czasu wolnego Socjologia czasu wolnego WYKŁAD II.
Składniki otoczenia instytucjonalno-prawnego
Turystyka a środowisko naturalne Ustawa śmieciowa w Polsce.
Przedsiębiorstwa mają ogromny wpływ na środowisko. Dlatego muszą stosować się do przepisów UE dotyczących ochrony środowiska w wielu dziedzinach, takich.
Etapy podróży turystycznej i formy obsługi ruchu turystycznego
Strategie cenowe w przedsiębiorstwie turystycznym
TURYSTYKA W INTERESACH
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich OŚ IV PROW Mariusz Bednarz Grudzień 2007.
Solina, 26 października 2009 roku Kompetentny urzędnik – silny samorząd Projekt finansowany jest, ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach.
ŚWIATOWY TYDZIEŃ PRZEDSIĘBIORCZOŚĆI
Wybrane dane statystyczne dotyczące przestępczości w Polsce DOKUMENTACJA ORAZ SPOSÓB WYKONANIA BAZY DANYCH W PROGRAMIE ACCESS.
PREZENTACJA WYKORZYSTANA PODCZAS DEBATY W SALI PATRONA SZKOŁY.
Debata- samorządność.. Samorząd Uczniowski to działająca w szkole instytucja, obejmująca całą społeczność uczniowską, niezależna od administracji oświatowej.
Szkoła w chmurze.
Zarządzanie międzynarodowe
Zakłady Chemiczne w Polsce Kluczowe kwestie
Wykonała Sylwia Kozber
Portale informacyjno-edukacyjne w samorządach terytorialnych. Ocena projektów dot. OZE w programie Retscreen Anna Bogusz Warszawa, 8 luty 2011 r.
System gospodarki rynkowej
xHTML jako rozszerzenie HTML
HTML Podstawy języka hipertekstowego Damian Urbańczyk.
FORMY UCZESTNICTWA OBYWATELI W ŻYCIU PUBLICZNYM
Przedmiot: Podstawy przedsiębiorczości Autor: Olga Łodyga
Filozofia kultury i naturalizm Piotr Makowski Instytut Filozofii Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
Strategia kształtowania jakości oferty turystyki wiejskiej
Polskie cyfrowe miasto ? Marzenia a rzeczywistość. Maxymilian Bylicki - Zakopane, Polskie cyfrowe miasto - marzenia a rzeczywistość Maxymilian.
Prof. dr hab. Halina Buk WSPARCIE FUNDUSZY EUROPEJSKICH W FINANSOWANIU INWESTYCJI SAMORZĄDU TERYTORIALNEGO Chorzów, 26- września 2008 r.
ZARZĄDZANIE PROCESAMI KOMUNIKACYJNYMI PRZEZ EVENT MARKETING
Wydarzenia charytatywne jako sposób komunikacji tożsamości przedsiębiorstwa. Opracowanie: Dagmara Lustyk Event marketing jako nowa forma procesów komunikacyjnych.
Zanieczyszczenia Wód Dominik Cieśliński.
Elis Podlak kl. I A Gimnazjum im. Adama Mickiewicza w Brodach.
Następstwa ODD ODD może przekształcić się w Zespół Zaburzenia Zachowania tj. CD (Conduct Disorder), Dzieci z tym zespołem to jednostki niedostosowane społecznie!
SKĄD WIEM, KIM JESTEM? O TOŻSAMOśCI I TOŻSAMOŚCIACH
Instytucje otoczenia biznesu w powiecie gostyńskim. Opracował: Krzysztof Marzec ul.1 Maja Gostyń Tel
Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej UNIA EUROPEJSKA FUNDUSZ SPÓJNOŚCI Kwalifikowanie wydatków c.d. ( najczęściej występujące problemy.
1 AKTUALIZACJA STRATEGII ROZWOJU POWIATU CHRZANOWSKIEGO I warsztat strategiczny Chrzanów, 18 października 2005 r.
Badanie potrzeb powiatowych rynków pracy w perspektywie zatrudnienia i rozwoju zasobów ludzkich Prezentacja wyników badań terenowych Bohdan Rożnowski Konrad.
Projekt realizowany w ramach ZPORR, współfinansowany ze środków Unii Europejskiej z Europejskiego Funduszu Społecznego i budżetu państwa Wpływ warunków.
PolGIS jako nowoczesny system do paszportyzacji sieci
Zadania związane z obliczaniem procentów
3 Posiedzenie Rady Strategii Rozwoju Chojnic Chojnice Strategia Rozwoju Miasta Chojnice na lata
Zmiany w Przepisach Gry w Piłkę Nożną od 1 września 2006r. Kolegium Sędziów Warmińsko-Mazurskiego Związku Piłki Nożnej.
Podstawy przetwórstwa spożywczego
Prawo o aktach stanu cywilnego
Biznes plany w ramach PO RYBY Przemysław Osiński, r.
PUBLIC RELATIONS.
Psychologia w sprzedaży. Co wpływa na decyzje klienta? Załącznik do videocastu nr 2 Agata Matuszewska.
„Psychologia w sprzedaży. Jakie techniki stosują handlowcy?”
Rola i zadania Rady LGD we wdrażaniu LSR, ze szczególnym uwzględnieniem procedury oceny wniosków, czyli procesu oceny zgodności i procesu wyboru. Europejski.
STRATEGIA OKRĘGOWEJ KOMISJI SPORTU SAMOCHODOWEGO NA LATA 2008 – 2012 ZO PZM w Warszawie.
Innowacyjność szansą rozwoju nowych firm. Wyniki analizy możliwości wsparcia innowacyjności w Polsce północno-wschodniej i centralnej.
Finansowanie przedsiębiorczości akademickiej. Co wiesz o finansowaniu? Czy potraficie wymienić potencjalne źródła finansowania komercjalizacji badań?
Projekt pn.: "Budowa infrastruktury rekreacyjno – wypoczynkowej w gminie Zębowice" Gminny Ośrodek Informacji, Kultury i Czytelnictwa w Zębowicach.
PIENIĄDZE.
System informacji turystycznej Projekt Konferencja, Ostrava, Zarys działań projektowych i przedsięwzięć synergicznych.
Zapis prezentacji:

Otoczenie naturalne przedsiębiorstwa Turystycznego

Przedsiębiorstwo turystyczne… „…jest wyodrębnionym zespołem ludzi wykonujących czynności w zakresie zaspokojenia potrzeb turystów i samodzielnie podejmujących decyzje strategiczne i taktyczne, rozstrzygające o skuteczności działania. Jest jednostką wyposażoną w środki materialne i finansowe oraz podporządkowaną określonej organizacji wewnętrznej”. *wg G. Gołembskiego

Otoczenie przedsiębiorstwa… „…można określić jako ogół podmiotów i sił, które w sposób bezpośredni lub pośredni oddziałują na jego zdolność do zyskownego zaspokajania potrzeb docelowych klientów”

Otoczenie, w jakim działa przedsiębiorstwo, stanowi dla niego główne źródło szans i zagrożeń. Jest niejako „zwierciadłem”, w którym firma może zobaczyć swoje mocne i słabe strony. Jego główną cechą jest rosnąca złożoność i szybkie zmiany.

Otoczenie dzielimy na: Makrootoczenie (otoczenie dalsze, przedmiotowe) - obejmuje duże siły społeczne oddziałujące na wszystkie podmioty z mikrootoczenia; pojedyncze przedsiębiorstwo nie ma na nie wpływu i musi się do niego dostosowywać; Mikrootoczenie (bliższe, podmiotowe) – obejmuje podmioty z bezpośredniego otoczenia firmy wpływające na jej możliwości obsługi rynków; przedsiębiorstwo może na nie wpływać.

Podstawowe elementy otoczenia przedsiębiorstwa:

Otoczenie naturalne (przyrodnicze)… …to czynniki wpływające na podejmowanie decyzji biznesowych w przedsiębiorstwie, wynikające z panujących warunków klimatycznych pogody, położenia geograficznego, ograniczoności zasobów naturalnych czy zanieczyszczenia środowiska.

W bardziej szczegółowym ujęciu: klimat i ukształtowanie powierzchni, flora i fauna zasoby surowcowe: - nieograniczone (powietrze, woda), - ograniczone odnawialne (lasy, żywność), - ograniczone nieodnawialne (złoża surowców), stopień zanieczyszczenia środowiska.

Cztery trendy w otoczeniu naturalnym… …które wywierają określony wpływ na funkcjonowanie przedsiębiorstw i realizację wytyczonych przez nie celów: 1) niedobór surowców 2) rosnący koszt energii 3) wzrastający poziom zanieczyszczenia 4) zmiana roli rządu w działaniach na rzecz ochrony środowiska.* *wg P. Kotlera

W praktyce oznacza to: Zmniejszające się rozmiary obszarów rolnych przy równoczesnym wzroście terenów zurbanizowanych oraz wzrastający poziom zanieczyszczenia = zwiększenie ruchu turystycznego w regionach czystych ekologicznie, oferujących spokój i ciszę. Rosnące koszty energii (ropy naftowej, węgla) podwyższające koszty działalności przedsiębiorstw turystycznych = pośrednio wzrost cen oferowanych usług.

Relacje organizacja-otoczenie: Relacje o charakterze biernym – „nie szkodzić, nie zatruwać, nie niszczyć.” Relacje o charakterze czynnym – tworzenie nowych wartości lub porządku społecznego, które czasem przybierają rodzaj obowiązku i wiążą się z wydatkami, jakie organizacja musi ponosić na rzecz ochrony przyrody (np. neutralizacja wytwarzanych zanieczyszczeń itp).

Szczególnie duże znaczenie otoczenie przyrodnicze wywiera w przypadku usług turystycznych. Warunki składające się na otoczenie naturalne przedsiębiorstwa turystycznego w znacznej mierze decydują o cechach samego produktu. Odmienne cechy posiada usługa turystyczna świadczona w klimacie gorącym w stosunku do usługi turystycznej świadczonej w klimacie zimnym. Podstawową przyczyną dużej sezonowości w turystyce, a także wyboru kierunku wyjazdów długookresowych, są właśnie warunki naturalne (zjawiska przyrodnicze). W Polsce zjawisko sezonowości krajowych wyjazdów turystycznych widać szczególnie w miesiącach letnich.

Przykład: Nad Bałtykiem sprzyjające warunki klimatyczne trwają nie dłużej niż 2-3 miesiące, natomiast w górach występuje letnie i zimowe nasilenie ruchu turystycznego. Z kolei w uzdrowiskach, w miastach o atrakcyjnej architekturze i w muzeach sezon turystyczny trwa niemal cały rok.

W skrajnych przypadkach wystąpienie pewnych czynników naturalnych może całkowicie uniemożliwić świadczenie i korzystanie z niektórych usług turystycznych (np. niespodziewane ocieplenie w zimie czy zagrożenie lawinowe zazwyczaj uniemożliwiają uprawianie narciarstwa). W praktyce stosowane są różne metody łagodzenia sezonowości popytu w turystyce spowodowanej warunkami naturalnymi (np. przed- i posezonowe obniżki cen czy – szczególnie w hotelarstwie - obsługa w tzw. martwych sezonach różnych szkoleń, konferencji, targów, zawodów sportowych).

Bibliografia: Kirejczyk Edward, Sarnowski Janusz, Zarządzanie przedsiębiorstwem turystycznym, Warszawa 2007 G. Gołembski, Zróżnicowanie przedsiębiorstw turystycznych, w: Przedsiębiorstwo turystyczne. Ujęcie statyczne i dynamiczne, red. G. Gołembski, PWE, Warszawa 2007. http://xa.yimg.com/kq/groups/23257645/158485100/name/ Miedzynarodowe_otoczenie_przedsiebiorstwa.pdf http://www.studium.agrobiznesu.up.lublin.pl/images/materi aly/3_oiz_otoczenie.pdf http://www.findict.pl/slownik/otoczenie-przedsiebiorstwa

Dziękujemy za uwagę! Burz Sylwia Idziak Agnieszka Rzeszutek Ewelina Szczepan Joanna