Wprowadzenie nowego pracownika do organizacji Wykład IV
Adaptacja Adaptacja społeczno-zawodowa (wprowadzenie do pracy) to proces przystosowania nowego pracownika do stanowiska i środowiska pracy, którego celem jest zapewnienie sprawnego funkcjonowania w obszarze zawodowym i społecznym
Wymiary adaptacji do pracy Wymiar zawodowy Wymiar społeczny
Wymiar zawodowy Przystosowanie się do treści i warunków pracy Przystosowanie się do wewnętrznego podziału pracy, technologii, organizacji pracy
Wymiar społeczny Akceptacja norm i zasad współpracy w zespole, stylu kierowania, kontaktów ze współpracownikami; Akceptacja misji i podstawowych wartości, którymi kieruje się firma.
Potrzeby nowych pracowników Doświadczenia przed podjęciem pracy Zmiana pracy stres Brak pewności siebie
Rodzaje adaptacji Adaptacja spontaniczna Adaptacja kierowana (zorganizowana)
Działania adaptacyjne Wprowadzanie i włączanie Przedstawienie zespołowi Wstępne szkolenie Praca nad pierwszym zadaniem Przegląd postępów Szkolenia drugiej rundy Zadania dodatkowe Uzgodnienie planu rozwoju i kluczowych celów
Wprowadzanie Dzień pierwszy: Przedstawienie wprowadzających i wyjaśnienie pracownikom ich służbowej zależności
Wprowadzenie Stanowisko pracy: Umowa o pracę, wynagrodzenie Obowiązki Oczekiwania Zależności Współpracownicy BHP Godziny pracy, rozkład dnia, urlopy, etc. Umowa o pracę, wynagrodzenie Miejsce pracy Struktura organizacji
Wprowadzenie Pierwszy tydzień: Zwiedzanie działów, spotkania, rozmowy Zapoznanie z misją organizacji, celami strategicznymi Wewnętrzne procedury
Wprowadzenie Pierwszy miesiąc: Przez cały okres – opiekun, mentor Komunikacja w organizacji Warunki zatrudnienia (możliwości szkoleń, planów rozwoju) Przez cały okres – opiekun, mentor
Włączanie Zwyczaje panujące w zespole pracowniczym Procesy grupowe Socjalizacja
Metody wprowadzania Bezpośrednia rozmowa z przełożonym Specjalne szkolenie i rozmowa prowadzone przez wyznaczone do tego osoby Materiały pisemne (foldery, broszury, instrukcje, podręczniki) Zaznajomienie z oprogramowaniem używanym w organizacji
Zadania opiekuna nowoprzyjętego pracownika Zapoznanie go z bliższym i dalszym otoczeniem stanowiska pracy Ułatwienie nawiązywania kontaktów z dotychczasowymi pracownikami, przyszłymi partnerami Fachowe wprowadzenie w zdania Skłanianie do samodzielnego myślenia i działania Zachęcanie do inicjatywy i wydajnej pracy Ocenianie osiągnięć w podnoszeniu kwalifikacji Pomoc w sytuacjach kryzysowych