Czy agresja i przemoc znacz ą to samo? Czy agresja i przemoc znaczą to samo?

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Krótka prezentacja na temat przemocy i pornografii
Advertisements

Czyli jak zrobić prezentację komputerową?
Niebezpieczeństwa które czyhają na ciebie w sieci
Małgorzata Pietroczuk
O PTYMISTYCZNI R ODZICE Przedszkola Samorządowego Nr 35 Wesołe w Białymstoku.
Irina Svichenyuk Valeria Poligova Skąd biorą się motywy dla podróży? Skąd biorą się motywy dla podróży? Każdy człowiek ma jakieś własne potrzeby. To.
CZAS W PÓŹNEJ NOWOCZESNOŚCI Problem czasu wolnego w kontekście czasu wolnego Socjologia czasu wolnego WYKŁAD II.
PROJEKT WEDŁUG DILBERTA
Zastanówmy Się…...
WNIOSKI Z PRZEPROWADZONEJ ANKIETY NA TEMAT SAMORZĄDU UCZNIOWSKIEGO ORAZ GAZETKI SZKOLNEJ „KUJONEK”
Wyniki ankiety przeprowadzonej wśród 120 uczniów naszej szkoły.
PREZENTACJA WYKORZYSTANA PODCZAS DEBATY W SALI PATRONA SZKOŁY.
Debata samorządowa 2 kwietnia 2012 Temat: „JAK DZIAŁA I CO TO JEST SAMORZĄD SZKOLNY?” Demokracja znaczy: przestrzegać reguł gry, nawet jeżeli nie patrzy.
Debata- samorządność.. Samorząd Uczniowski to działająca w szkole instytucja, obejmująca całą społeczność uczniowską, niezależna od administracji oświatowej.
Człowiek jest wielki nie przez to, co ma nie przez to kim jest, lecz przez to czym dzieli się z innymi Jan Paweł II Człowiek jest wielki nie przez to,
Młodzież a wolontariat.. Opracowanie: Judyta Szłapa Urszula Buczek.
Pomoc słabszym w nauce Sprzątanie pobliskiego terenu Pomoc starszym.
Powiedzmy, że jest i wracasz do domu samochodem (oczywiście sam) po niezwykle ciężkim dniu pracy. Jesteś naprawdę zmęczony i sfrustrowany.
Podstawy programowania
Niedowaga, Nadwaga, Właściwa waga ciała
Szkoła w chmurze.
Prawa Dziecka.
Nieformalne miejsca spotkań. ANKIETY Przeprowadziliśmy wśród uczniów gimnazjum ankietę na temat nieformalnych miejsc spotkań. Przedstawimy przykładowe.
Uwaga !!! Uczniowie SP 32 w Toruniu ! Zapraszamy was i Wasze rodziny do wzięcia udziału w Festynie Zdrowia, który odbędzie się 31 maja 2013 roku podczas.
PATRIOTYZM.
Chwila zadumy ! Moi drodzy, Wysyłam te słowa do wielu osób nie bacząc, czy ktoś jest wierzący czy nie... Dla mnie jest to przesłanie do Wszystkich......
Wpływ używek na organizm człowieka
PRAWIDŁOWA SYLWETKA.
Antonie de Saint-Exupery
Czym jest i dokąd prowadzi.
Wiedza o społeczeństwie
Ruch jednostajny po okręgu Ciało porusza się ruchem jednostajnym oraz torem tego ruchu jest okrąg.
PATOLOGIE SPOŁECZNE. Ubóstwo i bezrobocie SPOSOBY ZWALCZANIA UBÓSTWA I BEZROBOCIA System opieki społecznej Programy aktywneProgramy pasywne.
Filozofia kultury i naturalizm Piotr Makowski Instytut Filozofii Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
HABEMUS PAPAM..!!.
Myśli Ojca Świętego Jana Pawła II.
Bank Wielkopostny to ogólnopolska akcja ewangelizacyjna; dobry i pożyteczny sposób na aktywne przeżycie okresu Wielkiego Postu i przygotowanie się do.
Znaczenie trzeźwości od alkoholu i narkotyków w miłości
Dominik Jedliński oraz Bartek Kurczab
STOP PORNOGRAFII !!.
Polskie cyfrowe miasto ? Marzenia a rzeczywistość. Maxymilian Bylicki - Zakopane, Polskie cyfrowe miasto - marzenia a rzeczywistość Maxymilian.
Teraz komputer ma prawie każdy, jeden w domu jeden w pracy. Ludzie bez komputera nie mogą żyć, te maszyny okropnie uzależniły ludzkość. W Internecie możemy.
WPROWADZENIE DO PROBLEMATYKI PSYCHOLOGII UCZENIA SIĘ
Bezpieczeństwo na drodze
Każde powołanie, każda z dróg, na które wzywa nas Chrystus, prowadzi ostatecznie do spełnienia i do radości, ponieważ prowadzi do Boga, do uczestniczenia.
„Musicie być mocni mocą miłości, która jest potężniejsza niż śmierć”
Następstwa ODD ODD może przekształcić się w Zespół Zaburzenia Zachowania tj. CD (Conduct Disorder), Dzieci z tym zespołem to jednostki niedostosowane społecznie!
SKĄD WIEM, KIM JESTEM? O TOŻSAMOśCI I TOŻSAMOŚCIACH
12 luty 2008r.- Dzień Bezpieczeństwa Internetu Bezpieczeństwo dziecka w SIECI.
Dzień Towarzystwa Przyjaciół Dzieci w naszej szkole.
Biznes Społecznie Odpowiedzialny My też mamy coś do powiedzenia! Ogólnopolski Konkurs CSR Biznes Społecznie Odpowiedzialny My też mamy coś do powiedzenia!
Są w życiu chwile, kiedy tak bardzo odczuwamy brak obecności innych,
Życiu TAK Śmierci NIE.
CZY JESTEŚMY DLA SIEBIE ŻYCZLIWI?
sprawca przemocy w rodzinie strategie pracy psychologicznej
Konstruowanie programów przeciwdziałania agresji i przemocy w szkole
Agresja i przemoc Na potrzeby spotkań z rodzicami dr Grażyna Maciak.
PUBLIC RELATIONS.
Psychologia w sprzedaży. Co wpływa na decyzje klienta? Załącznik do videocastu nr 2 Agata Matuszewska.
„Psychologia w sprzedaży. Jakie techniki stosują handlowcy?”
Druga debata szkolna W piątek 21 XI 2008 roku odbyła się w naszej szkole kolejna debata. Zgromadziliśmy się jak zwykle w sali nr 33.
przyczyny, przejawy, skutki, profilaktyka
Przyczyny, przejawy, skutki
Zdrowy tryb ż ycia. Jest bardzo ważny dla naszego organizmu. Daje nam zdrowie i lepsze samopoczucie. Zdrowy tryb życia to ewidentnie ćwiczenia, ruch,
Projekt Zespołu Szkół im. I. Łukasiewicza w Policach Konferencja Szczecin 2009.
Rzeszów r.. Liczba osób badanych 3 Odpowiedzi badanych na temat stosowania krzyku przez rodziców 4.
GABRIEL GARCÍA MÁRQUEZ
Największym bólem w życiu nie jest śmierć, lecz bycie ignorowanym.
SERCE SPORTOWCA Zespół objawów fizjologicznej, odwracalnej adaptacji u trenujących sporty wytrzymałościowe.
Zapis prezentacji:

Czy agresja i przemoc znacz ą to samo? Czy agresja i przemoc znaczą to samo?

W języku potocznym często zamiennie używa się pojęć przemoc i agresja. Mówi się np. o konieczności przeciwdziałania agresji w szkołach, gdzie indziej eksponuje się przemoc jako zagrożenie współczesnej młodzieży. Choć raczej wszyscy wiedzą, jakim zjawiskom chcemy przeciwdziałać, to jednak z naukowego punktu widzenia zrównywanie tych pojęć jest nieuprawnione. W języku potocznym często zamiennie używa się pojęć przemoc przemoc i agresja. agresja. Mówi się np. o konieczności przeciwdziałania agresji agresji w szkołach, gdzie indziej eksponuje się przemoc jako zagrożenie współczesnej młodzieży. Choć raczej wszyscy wiedzą, jakim zjawiskom chcemy przeciwdziałać, to jednak z naukowego punktu widzenia zrównywanie tych pojęć jest nieuprawnione.

Według dr Ireneusza Siudema AGRESJA – to cecha osobowości każdego człowieka niezbędna do prawidłowego funkcjonowania społecznego. Dzięki odpowiedniemu poziomowi agresji możemy : tworzyć tworzyć relacje z innymi ludźmi, ustalać ustalać swoje granice, pokazywać pokazywać co komu wolno, a czego nie wolno wobec nas. Agresja, Agresja, a dokładnie mówiąc jej nasilenie, jest konieczna do kształtowania zachowań asertywnych i obronnych.

Ludzie mający wyższy poziom agresji są: często bardziej przebojowi pewni siebie śmielsi w towarzystwie bardziej waleczni Człowiek o wysokim poziomie agresji musi najpierw podjąć decyzję, w jaki sposób ją wykorzystać, jak rozładować napięcie. Agresja nie tylko nie jest przemocą, ale również nie musi jej warunkować. Wystarczy wyobrazić sobie sytuację, w której uczeń agresję rozładowuje podczas rywalizacji sportowej, pisząc wiersz czy krzycząc i tańcząc na koncercie rokowym.

Można przyjąć, że jeżeli chcemy czemuś przeciwdziałać, to na pewno nie jest to agresja, lecz przemoc. Czym jest więc przemoc? To zjawisko typowe dla wszystkich społeczności ludzkich. Współczesne definicje tego pojęcia można podzielić na dwie grupy: Pierwszą grupę tworzą koncepcje, w których określa się przemoc w kategoriach działania jednostek, ich wzajemnych relacji i doznawanych wskutek przemocy krzywd. Druga grupa to koncepcje analizujące przemoc jako wynik specyficznej kultury społecznej oraz jej szeroko rozumianych wpływów – systemu norm, kultury, tradycji, a nawet architektury czy wystroju wnętrz. Można przyjąć, że jeżeli chcemy czemuś przeciwdziałać, to na pewno nie jest to agresja, lecz przemoc. Czym jest więc przemoc? To zjawisko typowe dla wszystkich społeczności ludzkich. Współczesne definicje tego pojęcia można podzielić na dwie grupy: Pierwszą grupę tworzą koncepcje, w których określa się przemoc w kategoriach działania jednostek, ich wzajemnych relacji i doznawanych wskutek przemocy krzywd. Druga grupa to koncepcje analizujące przemoc jako wynik specyficznej kultury społecznej oraz jej szeroko rozumianych wpływów – systemu norm, kultury, tradycji, a nawet architektury czy wystroju wnętrz.

My zdecydowanie zajmiemy się pierwsza grupą. Józef Górniewicz ( 1995 ) opisuje przemoc jako bezpośrednie oddziaływanie jednego człowieka na drugiego w celu zmuszenia go do zmiany zachowania, systemu wartości lub poglądu w jakiejś sprawie. Wymuszeniem nazywa stwarzanie sytuacji zagrożenia bezpieczeństwa psychicznego i fizycznego. Autor wyróżnia przemoc polityczną, militarną, ekonomiczną, kulturalną, naukową i artystyczną Joachim Kądziela ( 1974 ) określa przemoc jako wywieranie wpływu na ludzi, w wyniku którego ich aktualny poziom rozwoju somatycznego i duchowego jest niższy od potencjalnego. Rozróżnia przemoc fizyczną, psychiczną, jawną, ukrytą, personalną i strukturalną. W badaniach socjologicznych odnoszących się sytuacji szkolnych przyjęto robocza definicję, w której określa się przemoc ( prof. J. Szurzykiewicz 1997) jako całokształt aktów i działań wywołujących fizyczny i psychiczny ból, okaleczenie osób albo prowadzących do uszkodzenia przedmiotówna terenieszkoły. W badaniach socjologicznych odnoszących się sytuacji szkolnych przyjęto robocza definicję, w której określa się przemoc ( prof. J. Szurzykiewicz 1997) jako całokształt aktów i działań wywołujących fizyczny i psychiczny ból, okaleczenie osób albo prowadzących do uszkodzenia przedmiotów na terenie szkoły. My zdecydowanie zajmiemy się pierwsza grupą. Józef Górniewicz ( 1995 ) opisuje przemoc jako bezpośrednie oddziaływanie jednego człowieka na drugiego w celu zmuszenia go do zmiany zachowania, systemu wartości lub poglądu w jakiejś sprawie. Wymuszeniem nazywa stwarzanie sytuacji zagrożenia bezpieczeństwa psychicznego i fizycznego. Autor wyróżnia przemoc polityczną, militarną, ekonomiczną, kulturalną, naukową i artystyczną Joachim Kądziela ( 1974 ) określa przemoc jako wywieranie wpływu na ludzi, w wyniku którego ich aktualny poziom rozwoju somatycznego i duchowego jest niższy od potencjalnego. Rozróżnia przemoc fizyczną, psychiczną, jawną, ukrytą, personalną i strukturalną. W badaniach socjologicznych odnoszących się sytuacji szkolnych przyjęto robocza definicję, w której określa się przemoc ( prof. J. Szurzykiewicz 1997) jako całokształt aktów i działań wywołujących fizyczny i psychiczny ból, okaleczenie osób albo prowadzących do uszkodzenia przedmiotówna terenieszkoły. W badaniach socjologicznych odnoszących się sytuacji szkolnych przyjęto robocza definicję, w której określa się przemoc ( prof. J. Szurzykiewicz 1997) jako całokształt aktów i działań wywołujących fizyczny i psychiczny ból, okaleczenie osób albo prowadzących do uszkodzenia przedmiotów na terenie szkoły.

Cztery przyczyny agresji: 1.Agresja jako instynkt - powstała na drodze ewolucji, jest potrzebna do utrzymania gatunku – jako napęd działania. Człowiek rodzi się z gotowym instynktem matki, niezbędnym do życia, podobnie jak instynkt pragnienia. Jest to agresja naturalna – konieczna w walce o byt, również uwarunkowana hormonalnie. 2.Agresja jako reakcja na frustracje – czyli stan charakteryzujący się napięciem emocjonalnym, niepokojem, przygnębieniem, jest skutkiem niemożności zrealizowania nakreślonego sobie uprzednio celu oraz niezaspokojenia jakiś potrzeb. Może doprowadzić do zaburzeń nerwicowych, a w konsekwencji staje się niebezpieczna dla zdrowia człowieka. 3.Agresja jako nabyty popęd– przejawiający się w emocjonalnej reakcji gniewu. Stopnie przejawu gniewu są bardzo zróżnicowane: 3.Agresja jako nabyty popęd – przejawiający się w emocjonalnej reakcji gniewu. Stopnie przejawu gniewu są bardzo zróżnicowane: od niezadowolenia poprzez oburzenie aż do złości. 4.Agresja jako nawyk – rodzi się z częstości, intensywności doznawanych napaści, frustracji, przykrości. Duży wpływ na utrwalenie tego typu agresji ma wzajemne oddziaływanie np. członków grup nieformalnych, a także temperament człowieka oraz brak tolerancji. 1.Agresja jako instynkt - powstała na drodze ewolucji, jest potrzebna do utrzymania gatunku – jako napęd działania. Człowiek rodzi się z gotowym instynktem matki, niezbędnym do życia, podobnie jak instynkt pragnienia. Jest to agresja naturalna – konieczna w walce o byt, również uwarunkowana hormonalnie. 2.Agresja jako reakcja na frustracje – czyli stan charakteryzujący się napięciem emocjonalnym, niepokojem, przygnębieniem, jest skutkiem niemożności zrealizowania nakreślonego sobie uprzednio celu oraz niezaspokojenia jakiś potrzeb. Może doprowadzić do zaburzeń nerwicowych, a w konsekwencji staje się niebezpieczna dla zdrowia człowieka. 3.Agresja jako nabyty popęd– przejawiający się w emocjonalnej reakcji gniewu. Stopnie przejawu gniewu są bardzo zróżnicowane: 3.Agresja jako nabyty popęd – przejawiający się w emocjonalnej reakcji gniewu. Stopnie przejawu gniewu są bardzo zróżnicowane: od niezadowolenia poprzez oburzenie aż do złości. 4.Agresja jako nawyk – rodzi się z częstości, intensywności doznawanych napaści, frustracji, przykrości. Duży wpływ na utrwalenie tego typu agresji ma wzajemne oddziaływanie np. członków grup nieformalnych, a także temperament człowieka oraz brak tolerancji.

Szczegółowymi przyczynami agresji mogą być: niska samoocena ( cech bardzo powszechna wśród agresywnej młodzieży – 90% sprawców przemocy to ludzie z niska samooceną) przeżywanie różnego rodzaju niepowodzeń obwinianie innych za swój gniew, życie w przekonaniu, że smutek i gniew są czyś wstydliwym nuda, brak umiejętności wartościowego wypełniania wolnego czasu brak kontaktu z rodzicami, ciepła domowego wzorce zachowań agresywnych oglądane w telewizji i grach komputerowych ubogie słownictwo, nieumiejętność wypowiedzenia się, brak ogólnych wiadomości trudna sytuacja życiowa rozstanie, rozwód rodziców, śmierć osób bliskich dysleksja brak tolerancji dla samego siebie i ze strony innych niesatysfakcjonujący wygląd fizyczny błędna ocena nastawienia otoczenia do własnej osoby lęk przed kompromitacją, krytyką, wyśmianiem, posądzaniem o niezręczność, niezgrabność. niska samoocena ( cech bardzo powszechna wśród agresywnej młodzieży – 90% sprawców przemocy to ludzie z niska samooceną) przeżywanie różnego rodzaju niepowodzeń obwinianie innych za swój gniew, życie w przekonaniu, że smutek i gniew są czyś wstydliwym nuda, brak umiejętności wartościowego wypełniania wolnego czasu brak kontaktu z rodzicami, ciepła domowego wzorce zachowań agresywnych oglądane w telewizji i grach komputerowych ubogie słownictwo, nieumiejętność wypowiedzenia się, brak ogólnych wiadomości trudna sytuacja życiowa rozstanie, rozwód rodziców, śmierć osób bliskich dysleksja brak tolerancji dla samego siebie i ze strony innych niesatysfakcjonujący wygląd fizyczny błędna ocena nastawienia otoczenia do własnej osoby lęk przed kompromitacją, krytyką, wyśmianiem, posądzaniem o niezręczność, niezgrabność.

Jakie czynniki wpływają na rozwój agresji ? Najbardziej niezawodną metodą wywołania agresji jest prowokacja, zniewaga czy to słowna, czy w formie fizycznej. Prowokacja wywołuje agresję z trzech powodów: wzbudza gniew, cierpienie, którego sprowokowana osoba chce się pozbyć i reaguje agresywnie bądź ucieka wzbudza gniew, cierpienie, którego sprowokowana osoba chce się pozbyć i reaguje agresywnie bądź ucieka wzbudza pragnienie rewanżu, demonstracji siły wzbudza pragnienie rewanżu, demonstracji siły wzbudza chęć ukarania za niezgodne z normami zachowanie wzbudza chęć ukarania za niezgodne z normami zachowanie

Prowokacja nasila szansę zwrotnej agresji, przy czym agresor zwalnia się najczęściej z odpowiedzialności za swoje zachowania tłumacząc je poprzednią agresją.

Jakie czynniki wpływają na rozwój agresji: ludzie zachowują się agresywnie w wyniku swoich tłumionych emocji, czy nawet zmęczenia pogodą, przeciążenia fizycznego ludzie zachowują się agresywnie w wyniku swoich tłumionych emocji, czy nawet zmęczenia pogodą, przeciążenia fizycznego szczególne rodzaje przemocy, takie, gdzie zło zwycięża, mogą powodować występowanie zachowań agresywnych u widzów szczególne rodzaje przemocy, takie, gdzie zło zwycięża, mogą powodować występowanie zachowań agresywnych u widzów życie w trudnych warunkach powoduje frustrację i niepewność życie w trudnych warunkach powoduje frustrację i niepewność pomijając zaburzenia osobowości w przypadku: dezindywidualizacji, kiedy to obniżają się zahamowania normalnie zakazanych działań ( w tym i agresji) i poprzez naszą anonimowość, rozproszenie odpowiedzialności za skutki naszych działań na grupę w wyniku niecodzienności sytuacji, wysokiego pobudzenia emocjonalnego, czy zmienionego stanu świadomości ( alkohol, narkotyki) pomijając zaburzenia osobowości w przypadku: dezindywidualizacji, kiedy to obniżają się zahamowania normalnie zakazanych działań ( w tym i agresji) i poprzez naszą anonimowość, rozproszenie odpowiedzialności za skutki naszych działań na grupę w wyniku niecodzienności sytuacji, wysokiego pobudzenia emocjonalnego, czy zmienionego stanu świadomości ( alkohol, narkotyki) kłopoty i niepowodzenia w życiu osobistym ( szkoła, rodzina, praca) kłopoty i niepowodzenia w życiu osobistym ( szkoła, rodzina, praca) środki pomocnicze – alkohol, narkotyki środki pomocnicze – alkohol, narkotyki ludzie zachowują się agresywnie w wyniku swoich tłumionych emocji, czy nawet zmęczenia pogodą, przeciążenia fizycznego ludzie zachowują się agresywnie w wyniku swoich tłumionych emocji, czy nawet zmęczenia pogodą, przeciążenia fizycznego szczególne rodzaje przemocy, takie, gdzie zło zwycięża, mogą powodować występowanie zachowań agresywnych u widzów szczególne rodzaje przemocy, takie, gdzie zło zwycięża, mogą powodować występowanie zachowań agresywnych u widzów życie w trudnych warunkach powoduje frustrację i niepewność życie w trudnych warunkach powoduje frustrację i niepewność pomijając zaburzenia osobowości w przypadku: dezindywidualizacji, kiedy to obniżają się zahamowania normalnie zakazanych działań ( w tym i agresji) i poprzez naszą anonimowość, rozproszenie odpowiedzialności za skutki naszych działań na grupę w wyniku niecodzienności sytuacji, wysokiego pobudzenia emocjonalnego, czy zmienionego stanu świadomości ( alkohol, narkotyki) pomijając zaburzenia osobowości w przypadku: dezindywidualizacji, kiedy to obniżają się zahamowania normalnie zakazanych działań ( w tym i agresji) i poprzez naszą anonimowość, rozproszenie odpowiedzialności za skutki naszych działań na grupę w wyniku niecodzienności sytuacji, wysokiego pobudzenia emocjonalnego, czy zmienionego stanu świadomości ( alkohol, narkotyki) kłopoty i niepowodzenia w życiu osobistym ( szkoła, rodzina, praca) kłopoty i niepowodzenia w życiu osobistym ( szkoła, rodzina, praca) środki pomocnicze – alkohol, narkotyki środki pomocnicze – alkohol, narkotyki

Główne rodzaje agresji: agresja fizyczna agresja fizyczna agresja psychiczna ( w tym słowna) agresja psychiczna ( w tym słowna) agresja seksualna agresja seksualna agresja instrumentalna agresja instrumentalna agresja emocjonalna agresja emocjonalna mobbing mobbing inne: frustracja, symboliczna, naśladowcza, gniewna, zadaniowa inne: frustracja, symboliczna, naśladowcza, gniewna, zadaniowa

Motywy decydujące o agresji: agresja skierowana na innych i na samego siebie – autoagresja ( samookaleczenie – często występuje u dziewczynek – anoreksja – dążenie do zniszczenia siebie, agresja prospołeczna np. kurator) agresja skierowana na innych i na samego siebie – autoagresja ( samookaleczenie – często występuje u dziewczynek – anoreksja – dążenie do zniszczenia siebie, agresja prospołeczna np. kurator) agresja społeczna ( przeciw członkom społeczeństwa) i prospołeczna ( w obronie), gdy przesłanką jest troska o zdrowy rozwój osobowości. Przykładem może być kara stosowana przez wychowawców, która ma na celu dobro młodego człowieka) agresja społeczna ( przeciw członkom społeczeństwa) i prospołeczna ( w obronie), gdy przesłanką jest troska o zdrowy rozwój osobowości. Przykładem może być kara stosowana przez wychowawców, która ma na celu dobro młodego człowieka) afektywna ( z wewnętrznych pobudek ) i instrumentalna ( dla wyższych celów) afektywna ( z wewnętrznych pobudek ) i instrumentalna ( dla wyższych celów) atakująca i obronna atakująca i obronna wroga ( dla zniszczenia wroga ) i destruktywna ( dla samego zniszczenia) wroga ( dla zniszczenia wroga ) i destruktywna ( dla samego zniszczenia) bezpośrednia i pośrednia bezpośrednia i pośrednia reaktywna – impulsywna reaktywna – impulsywna - sadystyczna – dla przyjemności - sadystyczna – dla przyjemności agresja skierowana na innych i na samego siebie – autoagresja ( samookaleczenie – często występuje u dziewczynek – anoreksja – dążenie do zniszczenia siebie, agresja prospołeczna np. kurator) agresja skierowana na innych i na samego siebie – autoagresja ( samookaleczenie – często występuje u dziewczynek – anoreksja – dążenie do zniszczenia siebie, agresja prospołeczna np. kurator) agresja społeczna ( przeciw członkom społeczeństwa) i prospołeczna ( w obronie), gdy przesłanką jest troska o zdrowy rozwój osobowości. Przykładem może być kara stosowana przez wychowawców, która ma na celu dobro młodego człowieka) agresja społeczna ( przeciw członkom społeczeństwa) i prospołeczna ( w obronie), gdy przesłanką jest troska o zdrowy rozwój osobowości. Przykładem może być kara stosowana przez wychowawców, która ma na celu dobro młodego człowieka) afektywna ( z wewnętrznych pobudek ) i instrumentalna ( dla wyższych celów) afektywna ( z wewnętrznych pobudek ) i instrumentalna ( dla wyższych celów) atakująca i obronna atakująca i obronna wroga ( dla zniszczenia wroga ) i destruktywna ( dla samego zniszczenia) wroga ( dla zniszczenia wroga ) i destruktywna ( dla samego zniszczenia) bezpośrednia i pośrednia bezpośrednia i pośrednia reaktywna – impulsywna reaktywna – impulsywna - sadystyczna – dla przyjemności - sadystyczna – dla przyjemności

Wpływ procesu dorastania na zachowania patologiczne młodzieży: dojrzewanie fizjologiczne – dawniej wysuwało się na plan pierwszy i przysparzało najwięcej kłopotów, obecnie nie jest uważane za szczególnie trudny okres dojrzewanie fizjologiczne – dawniej wysuwało się na plan pierwszy i przysparzało najwięcej kłopotów, obecnie nie jest uważane za szczególnie trudny okres rozwój intelektualny – jest drugą dziedziną, w szczególny sposób dotkniętą przez przyspieszony rozwój. Stąd krytycyzm dorastających dziewcząt i chłopców obejmuje większość dziedzin życia i większość osób, z którymi maja okazję się spotykać. Jego obiektem są dorośli, a także ustalone przez nich prawa, stworzone instytucje, dotyczy jednak zwłaszcza rodziców. Młody człowiek odkrywa, że dorośli nie zawsze postępują zgodnie z zasadami. Krytyczna postawa młodzieży wobec otoczenia wypływa nie tylko z jej rozwoju intelektualnego ale też zainteresowania światem i ludźmi. Ponadto stwierdzenie, że ja sam, że rzeczywistość, że ludzie są niedoskonali również stanowi źródło frustracji i wielu doznań oraz negatywnych przeżyć. Dążenie do samodzielności stanowi kolejną przyczynę konfliktów młodzieży z dorosłymi. rozwój intelektualny – jest drugą dziedziną, w szczególny sposób dotkniętą przez przyspieszony rozwój. Stąd krytycyzm dorastających dziewcząt i chłopców obejmuje większość dziedzin życia i większość osób, z którymi maja okazję się spotykać. Jego obiektem są dorośli, a także ustalone przez nich prawa, stworzone instytucje, dotyczy jednak zwłaszcza rodziców. Młody człowiek odkrywa, że dorośli nie zawsze postępują zgodnie z zasadami. Krytyczna postawa młodzieży wobec otoczenia wypływa nie tylko z jej rozwoju intelektualnego ale też zainteresowania światem i ludźmi. Ponadto stwierdzenie, że ja sam, że rzeczywistość, że ludzie są niedoskonali również stanowi źródło frustracji i wielu doznań oraz negatywnych przeżyć. Dążenie do samodzielności stanowi kolejną przyczynę konfliktów młodzieży z dorosłymi. dojrzewanie fizjologiczne – dawniej wysuwało się na plan pierwszy i przysparzało najwięcej kłopotów, obecnie nie jest uważane za szczególnie trudny okres dojrzewanie fizjologiczne – dawniej wysuwało się na plan pierwszy i przysparzało najwięcej kłopotów, obecnie nie jest uważane za szczególnie trudny okres rozwój intelektualny – jest drugą dziedziną, w szczególny sposób dotkniętą przez przyspieszony rozwój. Stąd krytycyzm dorastających dziewcząt i chłopców obejmuje większość dziedzin życia i większość osób, z którymi maja okazję się spotykać. Jego obiektem są dorośli, a także ustalone przez nich prawa, stworzone instytucje, dotyczy jednak zwłaszcza rodziców. Młody człowiek odkrywa, że dorośli nie zawsze postępują zgodnie z zasadami. Krytyczna postawa młodzieży wobec otoczenia wypływa nie tylko z jej rozwoju intelektualnego ale też zainteresowania światem i ludźmi. Ponadto stwierdzenie, że ja sam, że rzeczywistość, że ludzie są niedoskonali również stanowi źródło frustracji i wielu doznań oraz negatywnych przeżyć. Dążenie do samodzielności stanowi kolejną przyczynę konfliktów młodzieży z dorosłymi. rozwój intelektualny – jest drugą dziedziną, w szczególny sposób dotkniętą przez przyspieszony rozwój. Stąd krytycyzm dorastających dziewcząt i chłopców obejmuje większość dziedzin życia i większość osób, z którymi maja okazję się spotykać. Jego obiektem są dorośli, a także ustalone przez nich prawa, stworzone instytucje, dotyczy jednak zwłaszcza rodziców. Młody człowiek odkrywa, że dorośli nie zawsze postępują zgodnie z zasadami. Krytyczna postawa młodzieży wobec otoczenia wypływa nie tylko z jej rozwoju intelektualnego ale też zainteresowania światem i ludźmi. Ponadto stwierdzenie, że ja sam, że rzeczywistość, że ludzie są niedoskonali również stanowi źródło frustracji i wielu doznań oraz negatywnych przeżyć. Dążenie do samodzielności stanowi kolejną przyczynę konfliktów młodzieży z dorosłymi.

Główne przyczyny agresji w wieku dorastania: brak umiejętności komunikowania się – młodzież nie umie rozmawiać, brak tematów do rozmów, nieumiejętność komunikowania potrzeb, uczuć brak umiejętności komunikowania się – młodzież nie umie rozmawiać, brak tematów do rozmów, nieumiejętność komunikowania potrzeb, uczuć trudności w radzeniu sobie w sposób dojrzały i racjonalny – reakcje występują od razu po wystąpieniu trudności – przekleństwa, użycie siły trudności w radzeniu sobie w sposób dojrzały i racjonalny – reakcje występują od razu po wystąpieniu trudności – przekleństwa, użycie siły niechęć do podporządkowania się dorosłym ( rozwojowa) – częste formy niekontrolowanej złości. Reakcja dorosłych może tę złość podsycić. niechęć do podporządkowania się dorosłym ( rozwojowa) – częste formy niekontrolowanej złości. Reakcja dorosłych może tę złość podsycić. samostymulacja do agresji – agresja dostarcza bodźców, zabija nudę, powoduje, że coś się dzieje samostymulacja do agresji – agresja dostarcza bodźców, zabija nudę, powoduje, że coś się dzieje potrzeba satysfakcji za krzywdę – pragnienie natychmiastowej interwencji jako ukaranie krzywdy, samosądy, agresja, pobicie potrzeba satysfakcji za krzywdę – pragnienie natychmiastowej interwencji jako ukaranie krzywdy, samosądy, agresja, pobicie rozbieżność pomiędzy realnym obrazem siebie a marzeniami o sobie – często pogłębienie następuje przez nieustanne uwagi w szkole, brak przeżycia sukcesu. rozbieżność pomiędzy realnym obrazem siebie a marzeniami o sobie – często pogłębienie następuje przez nieustanne uwagi w szkole, brak przeżycia sukcesu. brak umiejętności komunikowania się – młodzież nie umie rozmawiać, brak tematów do rozmów, nieumiejętność komunikowania potrzeb, uczuć brak umiejętności komunikowania się – młodzież nie umie rozmawiać, brak tematów do rozmów, nieumiejętność komunikowania potrzeb, uczuć trudności w radzeniu sobie w sposób dojrzały i racjonalny – reakcje występują od razu po wystąpieniu trudności – przekleństwa, użycie siły trudności w radzeniu sobie w sposób dojrzały i racjonalny – reakcje występują od razu po wystąpieniu trudności – przekleństwa, użycie siły niechęć do podporządkowania się dorosłym ( rozwojowa) – częste formy niekontrolowanej złości. Reakcja dorosłych może tę złość podsycić. niechęć do podporządkowania się dorosłym ( rozwojowa) – częste formy niekontrolowanej złości. Reakcja dorosłych może tę złość podsycić. samostymulacja do agresji – agresja dostarcza bodźców, zabija nudę, powoduje, że coś się dzieje samostymulacja do agresji – agresja dostarcza bodźców, zabija nudę, powoduje, że coś się dzieje potrzeba satysfakcji za krzywdę – pragnienie natychmiastowej interwencji jako ukaranie krzywdy, samosądy, agresja, pobicie potrzeba satysfakcji za krzywdę – pragnienie natychmiastowej interwencji jako ukaranie krzywdy, samosądy, agresja, pobicie rozbieżność pomiędzy realnym obrazem siebie a marzeniami o sobie – często pogłębienie następuje przez nieustanne uwagi w szkole, brak przeżycia sukcesu. rozbieżność pomiędzy realnym obrazem siebie a marzeniami o sobie – często pogłębienie następuje przez nieustanne uwagi w szkole, brak przeżycia sukcesu.

Przejawy agresywności w wieku dojrzewania: agresja fizyczna agresja fizyczna słowna słowna tłumienie agresji – często przed eskalacją tłumienie agresji – często przed eskalacją autoagresja autoagresja agresja adekwatna – w afekcie agresja adekwatna – w afekcie pośrednia – plotkowanie, złośliwość, obrażanie się pośrednia – plotkowanie, złośliwość, obrażanie się negatywizm negatywizm podejrzliwość podejrzliwość poczucie winy poczucie winy drażliwość drażliwość

Co kryje się za agresją adaptacyjno – obronną ? redukcja leku, pewność siebie – szpanowanie dla zapełnienia pustki emocjonalnej redukcja leku, pewność siebie – szpanowanie dla zapełnienia pustki emocjonalnej krzyk o pomoc – wymuszenie zainteresowania się, opieki krzyk o pomoc – wymuszenie zainteresowania się, opieki walka o zaspokojenie potrzeb – walka o dobra materialne, dominację, akceptację, przy braku umiejętności wyboru prawidłowych postaw walka o zaspokojenie potrzeb – walka o dobra materialne, dominację, akceptację, przy braku umiejętności wyboru prawidłowych postaw zapewnienie sobie bezpieczeństwa – możecie mnie nie kochać, ale musicie się mnie bać zapewnienie sobie bezpieczeństwa – możecie mnie nie kochać, ale musicie się mnie bać odgrywanie roli kozła ofiarnego w rodzinie – skierowanie agresji ojca z matki na siebie w celu ratowania matki odgrywanie roli kozła ofiarnego w rodzinie – skierowanie agresji ojca z matki na siebie w celu ratowania matki redukcja leku, pewność siebie – szpanowanie dla zapełnienia pustki emocjonalnej redukcja leku, pewność siebie – szpanowanie dla zapełnienia pustki emocjonalnej krzyk o pomoc – wymuszenie zainteresowania się, opieki krzyk o pomoc – wymuszenie zainteresowania się, opieki walka o zaspokojenie potrzeb – walka o dobra materialne, dominację, akceptację, przy braku umiejętności wyboru prawidłowych postaw walka o zaspokojenie potrzeb – walka o dobra materialne, dominację, akceptację, przy braku umiejętności wyboru prawidłowych postaw zapewnienie sobie bezpieczeństwa – możecie mnie nie kochać, ale musicie się mnie bać zapewnienie sobie bezpieczeństwa – możecie mnie nie kochać, ale musicie się mnie bać odgrywanie roli kozła ofiarnego w rodzinie – skierowanie agresji ojca z matki na siebie w celu ratowania matki odgrywanie roli kozła ofiarnego w rodzinie – skierowanie agresji ojca z matki na siebie w celu ratowania matki

Podstawowe uwarunkowania międzypokoleniowych reakcji agresywnych: brak zrozumienia i tolerancji dorosłych dla inności młodzieży, dla jaj reakcji na własne problemy i zastana rzeczywistość brak zrozumienia i tolerancji dorosłych dla inności młodzieży, dla jaj reakcji na własne problemy i zastana rzeczywistość osłabienie lub brak pozytywnych uczuć do młodzieży osłabienie lub brak pozytywnych uczuć do młodzieży krytyka młodzieży i agresywne traktowanie młodych krytyka młodzieży i agresywne traktowanie młodych brak zrozumienia i tolerancji dorosłych dla inności młodzieży, dla jaj reakcji na własne problemy i zastana rzeczywistość brak zrozumienia i tolerancji dorosłych dla inności młodzieży, dla jaj reakcji na własne problemy i zastana rzeczywistość osłabienie lub brak pozytywnych uczuć do młodzieży osłabienie lub brak pozytywnych uczuć do młodzieży krytyka młodzieży i agresywne traktowanie młodych krytyka młodzieży i agresywne traktowanie młodych

CZY ŻYCIE TWOJEGO DZIECKA JEST ŻYCIEM BEZ PRZEMOCY? Prelekcj ę przygotowa ł a: Ewa Durska Ewa Durska Opracowanie multimedialne: Alina Ł uczak Prelekcj ę przygotowa ł a: Ewa Durska Ewa Durska Opracowanie multimedialne: Alina Ł uczak