Zajęcia z wiedzy o społeczeństwie
Ustawa o systemie oświaty z 7 września 1991 roku
Przygotowanie do szkoły podstawowej Podstawówka (6 lat) od 6 roku życia Gimnazjum (3 lata) Liceum Ogólnokształcące 3 lata Technikum 4 lata Zasadnicza Szkoła zawodowa od 2 do 3 lat Zasadnicza Szkoła zawodowa od 2 do 3 lat Liceum dla Dorosłych Studia doktoranckie Studia I stopnia (licencjackie i inżynierskie Studia II stopnia uzupełniające magisterskie Liceum dla Dorosłych KURSYKWALIFIKACYJNEKURSYKWALIFIKACYJNE Studia magisterskie Np..prawo, psychologia Studia magisterskie Np..prawo, psychologia Szkoła Policealna Matura
Osoba po gimnazjum, chce zostać technikiem mechanikiem. Osoba po gimnazjum chce zostać weterynarzem. Osoba dorosła po zawodówce kosmetycznej chce zostać technikiem rachunkowości. Osoba w liceum chce zostać dziennikarzem. Osoba po 40 roku życia chce zdobyć zawód florysty.
Reformowanie systemu oświaty, Decydowanie o treści nauczania w szkołach, Określenie warunków wykonywania zawodu nauczyciela, Dopuszczenie podręczników do użytku szkolnego,
Kontrolują realizację założeń edukacyjnych w szkołach, Poszanowanie praw ucznia, Przestrzeganie przepisów nauczania języka mniejszości narodowych,
Prowadzenie szkół gmina przedszkolapodstawówkigimnazja powiat Szkoły ponadgmnazjalne
A. Umożliwienie zdobywania wiedzy i umiejętności B. Rozwój sprawności intelektualnej i zainteresowań, C. Nauka skutecznego porozumiewania się i efektywnego współdziałania w grupie, D. Rozwiązywanie problemów w sposób twórczy, E. Poszukiwanie, porządkowanie i wykorzystywanie informacji, F. Posługiwania się technologią informacyjną, G. Wykorzystywanie zdobytej wiedzy i doświadczeń w praktyce, H. Planowanie, organizowanie i ocenianie procesu samodzielnego uczenia się,
Rozwijanie świadomości przynależności do grupy, społeczności lokalnej i narodu, Uczenie samodzielności, dociekliwości i wytrwałości w osiąganiu życiowych celów, Kształcenie postaw patriotycznych, Uczenie szacunku dla wspólnego dobra, Przygotowanie do życia w rodzinie, Kształtowanie obowiązkowości i poczucia odpowiedzialności, Uczenie rozpoznawania wartości, dokonywania wyborów i tworzenia hierarchii wartości, Nauka wyrażania własnych poglądów i brania pod uwagę opinii innych ludzi.
.
Statut reguluje zadania, strukturę organizacyjną i sposób działania podmiotów prawa publicznego. Określa się: Nazwę i typ szkoły, Organ prowadzący szkołę, Organy szkoły i ich kompetencję, Organizację szkoły, Zakres i zadania nauczycieli i innych pracowników, Zasady rekrutacji do szkoły Prawa i obowiązki uczniów
Regulamin ucznia WSO Programy wychowawcze i profilaktyki Wymagania edukacyjne, Szkolny zestaw programów nauczania i podręczników, Inne dokumenty
Prawa ucznia
Do zapoznania się z programem nauczania, wymaganiami edukacyjnymi, wewnątrzszkolnym systemem oceniania i statutem szkoły, Do właściwego zorganizowania procesu kształcenia, Do życzliwego i podmiotowego traktowania, Do swobodnego wyrażania myśli i przekonań, Do sprawiedliwego, jawnego i umotywowanego oceniania Do rozwijania zainteresowań, Do odpoczynku, Do pomocy ze strony wychowawcy, Do indywidualnego toku lub programu nauczania Do dodatkowych zajęć edukacyjnych, dydaktyczno- wyrównawczych, Do korzystania z odpowiednio wyposażonych pomieszczeń szkolnych (bibliotek, świetlic, gabinetów profilaktyki zdrowotnych, urządzeń sportowych i rekreacyjnych) Zapewnienia opieki i poczucia bezpieczeństwa
Przestrzegania przepisów i zasad obowiązujących w szkole, Wykonywanie poleceń dyrektora, nauczyciela i innych pracowników szkoły, Dbania o honor szkoły, poszanowania jej tradycji, godne reprezentowanie szkoły, Praca nad wzbogacaniem swojej wiedzy, Punktualne i systematyczne przybywanie na zajęciach szkolnych, aktywne uczestnictwo w nich, Konieczne usprawiedliwianie nieobecności i nadrabianie zaległości, Aktywny udział w życiu szkoły, Godne zachowywanie wobec pracowników szkoły oraz innych uczniów, Poszanowanie mienia szkolnego, Dbałość o estetyczny wygląd, o kulturę słowa.
Przypadki oczywistego naruszania praw ucznia: stosowaniu drastycznych form przemocy rówieśniczej stosowanie przemocy i molestowanie uczennic przez nauczycieli wykorzystywanie dzieci do wykonywania ciężkich prac fizycznych nieprawidłowość przy ocenianiu i promowaniu skreślenie z listy uczniów odnowa nauczyciela uzasadnienia oceny nieuwzględnianie potrzeb dzieci chorych i niepełnosprawnych
Do wychowawcy Inny nauczyciel, Do dyrektora szkoły Do rady pedagogicznej Do kuratorium oświaty
Upomnienie wychowawcy klasy Nagana dyrektora szkoły Zatrzymanie ucznia w szkole po zajęciach w celu naprawienia szkody Rada pedagogiczna może też: Podjąć uchwałę o skreśleniu z listy ucznia
Źródła: A. Janicki, W centrum uwagi, Warszawa Statut CKU w Białymstoku