Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły: Zespół Szkół Ponadgimnazialnych im. Józefa Nojego w Czarnkowie ID grupy:97_13_P_G1 Opiekun: Anna Dolna Kompetencja: Przedsiębiorczość Temat projektowy: Etyczna firma Semestr/rok szkolny: 5/2011/2012
Grupa przedsiębiorczości 97_13_P_G1 Opiekun: Anna Dolna kursanci: Sonia Baczyńska Maria Borowiecka Milena Szyc Julita Słabolepsza Joanna Gumna Katarzyna Ceglarek Natalia Grośty Dominika Jarosz Angelika Stróżynska Malwina Radunz Marta Piątek Daria Nyklewicz
Nasza Grupa :
Naszą prezentację wykonaliśmy przy pomocy sprzętu otrzymany z projektu „As kompetencji”, który jest współfinansowany prze Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego.
Wybór Lidera Grupy : Liderem Grupy Została : - Julita Słabolepsza ;)
Podział Zadań : Grupa Organizacyjno - Zarządzająca – Marysia i Natalia. Grupa Badawcza ds. konsumentów i opinii publicznej – Milena i Daria Grupa ds. pracowników – Dominika i Angelika Grupa Badawcza ds. innych firm – Sonia i Joanna Grupa Badawcza ds. Władz Państwowych i Samorządowych – Malwina i Marta i Kasia .
Spis Treści : Cel Prezentacji Czym jest Etyka Wartości Etyczne Etyczne Przedsiębiorstwo Kodeks etyki Zachowania etyczne i nieetyczne Etyka w relacjach pracownik –pracodawca Prawa pracownika Obowiązki pracownika Obowiązki pracodawcy Przykłady nieetycznych zachowań Przykłady działań etycznych Nieetyczne zachowania w biznesie Ustawodawstwa regulującego stosunki pomiędzy firmą, a otoczeniem Podsumowanie Bibliografia
Cel Prezentacji : „ Warto być uczciwym, choć nie zawsze się to opłaca . Opłaca się być nieuczciwym, ale nie warto. „ W. Bartoszewski
Czym jest etyka ? Filozoficzna nauka o moralności, zajmująca się wyjaśnieniem i ustalaniem takich kategorii, jak dobro i zło, odpowiedzialność, sumienie, powinności oraz wytyczaniem zasad i norm moralnego postępowania. Dzieli się na aksjologię(teorię wartości) i deontologię (naukę o powinnościach).
Wartości Etyczne
Etyczne Przedsiębiorstwo : Obszary problemowe przedsiębiorstwa Właściciele Współpraca Reklama Bezpieczna Praca Relacje przełożone – podwładne Konkurencja Kontrahenci Przyroda
Kodeks etyki To dokument opisujący wartości oraz zachowania, jakie uważa się za właściwe, wraz z wykazem sankcji związanych z nieprzestrzeganiem określonych w nim reguł.
Celem każdego kodeksu etycznego jest poprawa sprawności funkcjonowania danego przedsiębiorstwa. W ostatnich 15 latach w biznesie coraz mocniej widoczne są tendencje zmierzające do rzetelnych i uczciwych zachowań. Aby działalność całego przedsiębiorstwa była etyczna, nienaganne musi być postępowanie osób w nim zatrudnionych.
"Etyka w biznesie pełni funkcję podobną do kodeksu drogowego "Etyka w biznesie pełni funkcję podobną do kodeksu drogowego. Nie wszyscy go przestrzegają, ale gdyby go nie było, na drogach zapanowałby chaos." Lech Jeziorny Etyka w biznesie zajmuje się oceną i tworzeniem standardów moralnych na potrzeby gospodarki. Koncentruje się na życiu zawodowym człowieka i nie dotyka bezpośrednio pozostałych sfer jego działalności. Zasadnicze kwestie, na których opiera się etyka biznesu, stanowią próbę odpowiedzi na trzy podstawowe pytania: „Czy podjęta decyzja jest słuszna?”, „Czy przyniesie ona korzyści, czy straty?” oraz „Czy postępowanie zgodnie z zasadami etyki jest opłacalne?”. Etyka w biznesie posługuje się następującymi pojęciami: sprawiedliwość, uczciwość, prawda oraz słuszność. Główne metody poznawcze w etyce to: obserwacje, testy, wywiady, ankiety i procesy lustracji. Ich zadaniem jest odkrywanie postaw i zachowań, jakimi ludzie kierują się w interesach i ich podejścia do kwestii etycznych, a następnie opisanie poczynionych obserwacji. Najważniejszą rolę w procesie badawczym odgrywa jednak analiza krytyczna. Sprawdza ona, czy ludzie, będący przedmiotem badań, wiedzą, które reguły są etyczne, a które nie i czy potrafią rozróżniać działania słuszne i niesłuszne
Zachowania Nieetyczne Zachowania Etyczne Zachowania Nieetyczne
Etyka w relacjach pracownik -pracodawca Każdy pracodawca zobowiązany jest do przestrzegania ogólnie przyjętego kanonu uniwersalnych norm i zasad, nazywanego zwyczajowo - etyką. Zgodnie z najważniejszymi wytycznymi wynikającymi z istniejących norm etycznych, pracodawca ma obowiązek bezwarunkowego przestrzegania praw człowieka. obywatela, jak również zmuszony jest do pielęgnowania godności określonego zawodu.
Prawa Pracownika Pracownik ma prawo do : Terminowego otrzymywania wynagrodzenia co Najmniej raz w miesiącu w stałym, ustalonym z góry terminie Wypoczynku w dni wolne od pracy Płatnego urlopu wypoczynkowego w wymiarze uzależnionym od stażu pracy Świadczeń socjalnych Równego traktowania w pracy z tytułu się wypełniania takich samych obowiązków Tworzenia organizacji mające na celu ochrony praw pracowników
Obowiązki Pracownika Sumienne i staranne wykonywanie pracy oraz stosowanie się do poleceń przełożonych które dotyczą pracy Przestrzeganie czasu pracy ustalonego w zakładzie pracy Przestrzeganie regulaminu pracy i ustalonego w zakładzie pracy porządku Przestrzeganie przepisów oraz zasad bezpieczeństwa i higieny pracy a także przepisów przeciwpożarowych Dbanie o dobro zakładu pracy , ochrona jego mienia oraz zachowanie w tajemnicy informacji, których ujawnienie mogło by narazić pracodawcę na szkodę Przestrzeganie w zakładzie pracy zasad współżycia społecznego Pracownik nie może prowadzić działalności konkurencyjnej wobec pracodawcy ani, też świadczyć pracy w ramach stosunku pracy na rzecz podmiotu prowadzacego taką działalność
Obowiązki pracodawcy Poinformowanie pracowników podejmujących pracę o zakresie ich obowiązków , sposobie wykonywania pracy na przeznaczonym stanowisku Organizowanie pracy w sposób zapewniający pełne wykorzystanie czasu pracy Osiąganie przez pracowników wysokiej wydajności i należytej jakości pracy Ułatwienie pracownikom podnoszenia kwalifikacji Przeciwdziałać w dyskryminacji w zatrudnianiu Terminowo i prawidłowo wypłacać wynagrodzenia Wydać świadectwo pracy Kształtowanie w zakładzie pracy współżycia społecznego Zapewnienie bezpiecznych i higienicznych warunków pracy oraz systematyczne prowadzenie szkoleń w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy
Przykłady nieetycznych zachowań w relacjach między pracownikiem a pracodawcą
Mobbing – systematycznie powtarzający się, długotrwałe wrogie zachowanie wobec jednej lub kilku osób, aby zniszczyć ich reputację i odporność psychiczną i wykluczyć z zespołu zawodowego lub grupy koleżeńskiej.
Mobbing Upokarzanie : -zniesławianie wyśmiewanie ignorowanie dyskryminacja Pomniejszenie Kompetencji: Plotki Izolacja Krótkie terminy Upokarzające zdania Zastraszanie : Groźby Obraźliwe telefony Agresja Przemoc fizyczna
Obrona przed Mobbingiem : Zawiadomienie przełożonych Uśmiech Szukanie pomocy i wsparcie Brak agresji Spokój Wykonywanie obowiązków bez zarzutów
Nieprzestrzeganie czasu pracy
Niewypłacanie wynagrodzeń
Nieudzielanie urlopów wypoczynkowych
Przykłady działań etycznych Interesariusze Przejawy etycznych działań Właściciele Akcjonariusze Formułowanie niefinansowanych celów przedsiębiorstwa Informowanie o swojej polityce, osiągnięciach i perspektywach rozwoju Raporty o etycznych działaniach podawane do publicznej wiadomości Pracownicy Zapewnienie bezpieczeństwa pracy Wypłacanie godziwych wynagrodzeń Umożliwienie pracownikom swobodnego wyrażania opinii Klienci konsumenci Monitorowanie jakości produktów i usług Rzetelne przekazywanie informacji o firmie lub produkcie Odpowiadanie na uwagi, skargi , zażalenia Dostawcy Regulowanie zobowiązań wobec kontrahentów Przestrzeganie warunków zapisanych w umowach Niepodejmowanie współpracy z nieetycznymi dostawcami Przedsiębiorstwa konkurencyjne Uczciwe konkurowanie Wspieranie działań zwiększających zaufanie do wszystkich podmiotów działających na rynku Pozyskiwanie informacji dotyczących konkurencji na drodze legalnej Społeczność lokalna zaangażowanie w działalność charytatywną Wrażliwość i przestrzeganie lokalnych zwyczajów Zapewnienie korzystnych możliwości zatrudnienia i dobrych warunków pracy Społeczeństwo Ochrona środowiska naturalnego Poszanowanie i przestrzeganie przepisów prawa
Nieetyczne zachowania w biznesie -nieuczciwa reklama -dumping – ustalanie cen towarów poniżej granicy opłacalności w celu wyeliminowania z rynku mniejszych firm -ukrywanie dochodów w celu niepłacenia podatków -„kreatywna księgowość” -oszukiwanie akcjonariuszy -oszukiwanie pracowników -dyskryminacja kobiet i mniejszości narodowych -zwalnianie pracowników bez wcześniejszego uprzedzenia -dbanie tylko o wyniki finansowe -lobbing (wpływanie przez przedsiębiorców na tworzenie prawa oraz decyzje władz centralnych i lokalnych) -sprzedawanie produktów o obniżonej jakości jako pełnowartościowych -fikcyjne obniżanie cen
Nie ma nieetycznego biznesu, są tylko nieetycznie prowadzone interesy Nie ma nieetycznego biznesu, są tylko nieetycznie prowadzone interesy. Począwszy od lat siedemdziesiątych w Europie i w Ameryce, na skutek narastającej krytyki postępowania nieuczciwych przedsiębiorców, etyka biznesu, marketingu i zarządzania stały się przedmiotem nauki i praktycznych uregulowań.
Ustawodawstwa regulującego stosunki pomiędzy firmą, a otoczeniem Ustawy: Ustawa z dnia 28 grudnia 1988 r. o działalności gospodarczej, Dz. U. nr 41, poz.324. Ustawa z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej, Dz. U. z 2010 nr 220, poz.1447. Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Ponadto stosunki pomiędzy firmą, a otoczeniem regulują: a) W spółkach cywilnych - Kodeks cywilny. b) W pozostałych spółkach – Kodeks spółek handlowych. c) W spółdzielniach – Ustawa o spółdzielniach. d) W indywidualnej działalności gospodarczej – Ustawa o działalności gospodarczej. e) W przedsiębiorstwach państwowych – Ustawa o przedsiębiorstwach państwowych.
Podsumowanie W naszej prezentacji chcieliśmy pokazać różne zachowania etyczne i nieetyczne, oraz jak bronić się przed mobbingiem. Mamy nadzieję, że nasza prezentacja spodobała się. W wyniku przygotowania prezentacji dostrzegliśmy zachowania dobre i złe, które praktykuje się w firmach. Temat ten spowodował, że staliśmy się mądrzejsi, a w przyszłości bardziej ostrożni na zagadnienia związane z etyką. Dziękujemy Państwu za uwagę .
Przedsiębiorczość na czasie Katarzyna Garbacik , Magdalena Żmiejko Bibliografia Przedsiębiorczość na czasie Katarzyna Garbacik , Magdalena Żmiejko Podstawy Przedsiębiorczości Barbara , Aleksandra Cichańska www.e-gify.com