Zespół Szkół Technicznych w Jastrowiu

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Komunikacja społeczna i media – mgr Katarzyna Paliwoda
Advertisements

PARTNERSTWO na rzecz rozwoju rynku pracy powiatu starogardzkiego Projekt 50+ doświadczenie.
Karol Jakubowicz Polityka w dziedzinie mediów elektronicznych w UE i Polsce: propozycje „Białej Księgi”
Zakaz prowadzenia reklamy ukryta problemy z produkt placement
Możliwości KRRiT w kształtowaniu jakości reklamy w rtv
1 Unia Europejska a edukacja medialna Albert Woźniak Departament Polityki Europejskiej i Współpracy z Zagranicą
badania rynku turystycznego
Dane INFORMACYJNE (do uzupełnienia)
Dla nas ważny jest TWÓJ potencjał…
Normy praktyki zawodowej
PROMOCJA, czyli KOMUNIKACJA MARKETINGOWA (1)
Maciej Bieńkiewicz, 15 marca 2012
Internet 2006: rozwój e-commerce
Katedra Marketingu Usług
ZACZYNAJĄ SIĘ OD PRAW DZIECKA
Promocja destynacji turystycznej za granicą
CSR jako narzędzie budowania pozytywnego wizerunku przedsiębiorstwa
Promowanie Strony, Marketing Szeptany & Wirusowy
Agata Blady, Komunikado PR,
Internet w procesie komunikacji przedsiębiorstwa z rynkiem
kobiet – „Kobieta pracująca…” OGÓLNOPOLSKA KONFERENCJA:
CSR jako narzędzie budowania pozytywnego wizerunku przedsiębiorstwa
Interactive Marketing Partner marketing
Promocja oferty przedsiębiorstwa turystycznego
Nazwa szkoły: Zespół Szkół Ogólnokształcących w Świebodzinie ID grupy:97/76_p_G1 Opiekun: Dariusz Wojtala Kompetencja: Przedsiębiorczość Temat projektowy:
Mass media, publikatory
Projekt ROZWÓJ PRZEZ KOMPETENCJE jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał
Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych w Kleczewie ID grupy: 97_75_p_G2
Projekt AS KOMPETENCJI jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki.
Zespół Szkół Ogólnokształcących im. Tadeusza Kościuszki w Świebodzinie
Wpływ reklamy na decyzje konsumentów na rynku.
Technik Organizacji Reklamy
Unijna kampania na rzecz zwiększenia świadomości praw konsumenta.
OCZEKIWANIA CO DO INFORMACJI. Istnieje społeczne przyzwolenie na wydawanie pieniędzy na „dobre i potrzebne” kampanie informacyjne. Mówi się, że nieznajomość.
1 Nowe przepisy unijne Dyrektywa z roku 2014 w sprawie ustawowych badań rocznych sprawozdań finansowych i skonsolidowanych sprawozdań finansowych Maria.
Instrumenty promocji (narzędzia promocji).
ORGANIZACJE POŻYTKU PUBLICZNEGO w mediach publicznych.
Rynek pracy i ja Oddziaływanie reklam. Rynek pracy i ja Oddziaływanie reklam Reklama to szczególny rodzaj komunikatu, zazwyczaj komercyjnego, mającego.
Młodzi Przedsiębiorczy – program nauczania Ekonomii w praktyce w szkole ponadgimnazjalnej Produkt i usługa Działania marketingowe Projekt jest współfinansowany.
Opracowanie: Piotr Dereszewski. „…uniwersalna funkcja kreowania i oferowania wartości (użyteczności) dla innych w celu osiągnięcia pożądanych przez organizację.
Humanistyczne aspekty zarządzania jakością
Europejskie i lokalne Wyzwania regulacyjne w mediach Tadeusz Kowalski, prof.UW Warszawa, 8 grudnia 2006.
Promocja europejskiego rolnictwa, nowe podejście Dyskusja panelowa Warszawa, Pol ska Priorytety wskazane przez AREPO w konsultacji Zielonej.
KULTURA I ETYKA W PRACY BIUROWEJ
Dobre praktyki deklaracji marketingowych w świetle raportu Komisji Europejskiej Katarzyna Łubińska Polskie Stowarzyszenie Producentów Kosmetyków i Środków.
Zmienia życie. Otwiera umysły. Struktura i możliwości programu ERASMUS+ Kształcenie i szkolenia zawodowe ZESPÓŁ SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH Nr 3 „Mechanik”
Materiały do zajęć o reklamie Materiał pomocniczy. Kurs internetowy „Włącz się. Młodzi i media”
Sprzedaż lokalnych produktów trystycznych WARSZAWA_27_10_2015.
Mgr Wiznerowicz PROMOCJA.
Zasady etyki prawniczej
1. Podstawa prawna: ustawa z dnia 29 grudnia 1992 r. o radiofonii i telewizji Publiczna radiofonia i telewizja jest odrębna od innych środków masowego.
Regulacje prawne w UE dotyczące promocji. źródła prawa promocja (reklama)
Skłonność do angażowania się w działania pro-konsumenckie i pro-społeczne wśród polskich przedsiębiorców Warszawa 6 czerwca 2006 Prezentacja wyników badań.
4. Reklama porównawcza związana z ofertą specjalną powinna, w zależności od jej warunków, jasno i jednoznacznie wskazywać datę wygaśnięcia tej oferty.
Sieci współpracy i samokształcenia. SIEĆ to statek, na którym nie ma pasażerów, wszyscy jesteśmy załogą.
1 Kampania edukacyjna „Moje konsumenckie ABC KUPUJESZ TO?” Prezentacja założeń Agnieszka Zawartko 2 marca 2006.
Społeczna odpowiedzialność organizacji Zmiany zachodzące w otoczeniu współczesnych organizacji powodują, że ulegają zmianie społeczne oczekiwania wobec.
Samoregulacja w reklamie
Dlaczego warto być w Polskim Stowarzyszeniu Sprzedaży Bezpośredniej
Konkurencja a polityka konkurencji
Wizerunek jako forma komunikacji publicznej
TRANSPORTOWY DOZÓR TECHNICZNY
Dominika Muś TiR, grupa 2b
EKONOMIA NA CO DZIEŃ czyli decyduj o sobie
REKLAMA INTERNETOWA Katarzyna Czepółkowska. Marketing internetowy ■ Marketing internetowy – forma marketingu, używająca jako medium Internetu i strony.
Reklama audiowizualna. Definicja reklamy Reklama jest najbardziej popularnym środkiem komunikowania się firm z odbiorcą. Jest istotnym elementem marketingu.
Publiczne prawo konkurencji
Materiał opracowano w ramach projektu "Szkoła praktycznej ekonomii - młodzieżowe miniprzedsiębiorstwo" realizowanego ze środków Unii Europejskiej w ramach.
Nauka administracji mgr Karina Pilarz.
MENTORING IN CCI SECTOR Unit 4: MENTOR IN MUSIC
Zapis prezentacji:

Zespół Szkół Technicznych w Jastrowiu ID grupy: 97_4_p/g1 Opiekun: Alfreda Osińska Kompetencja: Przedsiębiorczość Temat projektowy: Etyczna reklama Semestr/rok szkolny: semestr III, rok szkolny 2010/2011

Skład grupy Mateusz Augustyniak Piotr Gadomski Ewa Gołębiowska Giuseppe Felicetti Karolina Janczuk Mateusz Jóźwiak Marcin Rutkowski Patrycja Szkiłądź Natalia Tokarska Paulina Weltrowska Natalia Zamojdzik

O nas Jesteśmy uczniami Zespołu Szkół Technicznych w Jastrowiu. Wszyscy chodzimy do technikum. Kształcimy się w następujących zawodach: technik organizacji usług gastronomicznych technik ochrony środowiska technik informatyk technik pojazdów samochodowych

Spis treści Wstęp Podstawowe pojęcia związane z marketingiem i reklamą Etyka i moralność Etyka reklamy w prawie Instytucje i organizacje Przykłady nieetycznych reklam Wpływ reklam na dzieci Bibliografia

Wstęp Dlaczego zajęliśmy się „Etyką w reklamie”? Reklama jest wszechobecna w życiu każdego człowieka. Widzimy ją wszędzie – na ulicy, tramwaju, w telewizji, kinie, Internecie, gazetach i czasopismach, słyszymy ją w radiu. Dostajemy niezamawiane „reklamówki” do naszych domów i na nasze komórki. Jedne reklamy śmieszą i bawią, inne denerwują i szokują negatywnie. Chcieliśmy choć trochę zrozumieć dlaczego tak się dzieje, jaki jest mechanizm tworzenia reklam i jak wpływają na odbiorców, dlaczego mówi się, że reklama jest dźwignią handlu i dlaczego jedne z nich są etyczne, a inne nie.

Historia reklamy Reklama istnieje odkąd istnieje wymiana towarowa. Już w starożytności kupcy nawoływali na ulicach do kupna swoich produktów. Reklama rozwijała się w miarę postępu cywilizacyjnego i ekonomicznego. Wynalezienie druku spowodowało, że pojawiły się plakaty i ulotki. Największy rozkwit reklamy rozpoczął się w drugiej połowie dwudziestego wieku, wraz z rozwojem techniki telewizyjnej i komputerowej. Nowoczesne techniki projektowania spowodowały, że obecnie reklama ma niemal nieograniczone możliwości twórcze.

Podstawowe pojęcia Marketing - handel aktywny, wychodzący naprzeciw potrzeb klienta, próbujący odgadnąć skryte potrzeby klienta, usiłujący te potrzeby uświadamiać oraz pobudzać, a nawet kreować, i zaspokajać je.

Narzędzia Marketingu – mix (4P) Produkt Cena Dystrybucja Promocja Wyrób, usługa, idea Ustalanie cen Wybór kanału dystrybucji Reklama Marka Skonto Logistyka Promocja sprzedaży Opakowanie Upusty cenowe Public relations Gwarancje Sprzedaż osobista Marketing bezpośredni

Definicje reklamy Reklama – przekaz zawierający w szczególności informację lub wypowiedź, zwłaszcza odpłatny lub za wynagrodzeniem w innej formie, towarzyszący czyjejkolwiek działalności, mający na celu zwiększenie zbytu produktów, inną formę korzystania z nich lub osiągnięcie innego efektu, które są pożądane przez reklamodawcę. Do reklamy zalicza się również promocję sprzedaży, oferty kierowane do odbiorców za pomocą marketingu bezpośredniego lub sponsoring

Definicje reklamy Reklama - wszelka płatna forma nieosobowego przedstawiania i popierania produktów i usług oraz idei przez określonego nadawcę. Reklama - środek oddziaływania na emocje i zachowanie ludzi w masowej sprzedaży

Korzyści reklamy Powszechna informacja o produkcie. Finansowanie mediów działalności sportowej, kulturalnej. Kształtowanie postaw społecznych.

Zagrożenia płynące z reklamy Wprowadzenie w błąd reklamobiorcy. Wzbudzanie nadmiernych potrzeb konsumpcyjnych. Promocja zachowań społecznych i zwyczajów negatywnie wpływających na jednostkę. Wyrabianie obojętności na przekaz społeczny. Manipulacja odbiorcami przez użycie środków pozaracjonalnych, jak np. popęd seksualny, uzależnienie od papierosów i inne.

działaniach marketingowych Znaczenie reklamy w działaniach marketingowych Reklama jest głównym narzędziem promocji, czyli komunikowania się producenta z konsumentem i często jest utożsamiana z promocją. Ponadto reklama wspomaga działanie pozostałych narzędzi marketingowych, czyli produktu, ceny i dystrybucji. Dzięki reklamie konsument wie jakie produkty wytwarza dany producent, gdzie je można nabyć i po jakiej cenie oraz jakie korzyści będzie miał kupując produkt.

Funkcje reklamy edukacyjna – jeśli z reklamy konsument poszerza swoją wiedzę np. reklamując sprzęt do ćwiczeń omawia się sposoby kształtowania sylwetki. informacyjna – dzięki reklamie klient dowiaduje się o produkcie wspierania sprzedaży – przypominanie, nakłanianie konkurencyjna – porównywanie

Etapy projektowania reklamy Tworzenie świadomości produktu, firmy lub marki. Wzbudzanie zainteresowania produktem, firmą lub marką. Wzbudzanie pożądania oferty. Wywoływanie oczekiwanej akcji (np. zakupu).

Kryptoreklama - ukryta działalność reklamowa wiążąca się z uzyskaniem przez dziennikarza bądź redakcję korzyści majątkowej lub osobistej od osoby bądź przedsiębiorstwa dążących do zamieszczenia przekazu reklamy sprawiającego wrażenie obiektywnej, redakcyjnej informacji. Polega to na służącym celom reklamowym lub promocyjnym przedstawieniu w słowach lub obrazach towaru, usługi, nazwy firmy, działalności przedsiębiorców, prezentujących w sposób wprowadzający w błąd odbiorców przekazu, co do jej charakteru, celu i przeznaczenia. Logo pepsi na budynku w Toruniu

Przykłady kryptoreklamy Eksponowanie banerów reklamowych w przekazie telewizyjnym, podczas transmisji z wydarzeń sportowych, kulturalnych i innych Prezentowanie wyrobów konkretnej firmy w programach z uwidocznieniem ich etykiety, cech, rozpoznawalnego opakowania Wymienianie nazwy konkretnej firmy lub produktu w przekazie przy jednoczesnym pomijaniu firmy konkurencyjnej i jej produktów w tymże Eksponowanie logo firmy w przekazie wizualnym Materiały promocyjne emitowane jako reportaże w magazynach informacyjnych

Podział reklam ze względu na sposób oddziaływania na konsumenta Reklama informacyjna – stosowana głównie przy wprowadzaniu nowych produktów na rynek. Jej celem jest informowanie potencjalnych klientów nowych możliwościach zaspokajania potrzeb. W reklamie pojawiają się informacje o właściwościach, zastosowaniach i korzyściach proponowanego produktu

Reklama nakłaniająco – porównawcza – stosowana w przypadku istnienia konkurencyjnych produktów na rynku. Poprzez reklamę nakłania się konsumentów do zakupu konkretnego produktu, wykazując jego walory korzystniejsze (ale prawdziwe) niż w innych podobnych produktach, np. niższa cena, lepsza wydajność Reklamy porównawcze są dopuszczalne, jeżeli służą interesom ożywionej konkurencji oraz informacji publicznej. Nie mogą jednak wprowadzać w błąd odbiorców reklamy. (art.11. KER)

Reklama przypominająco – wzmacniająca – mająca na celu utwierdzanie klientów o istnieniu znanego im już produktu, który jest do ich dyspozycji (przypomnienie) oraz upewnienie klientów, że dokonali najlepszego wyboru (wzmocnienie) „ Zadzwoń wciągu 10 min. a otrzymasz dwie pary w cenie jednej”

ze względu na użyte media Rodzaje reklam ze względu na użyte media reklama radiowa reklama telewizyjna reklama internetowa reklama zewnętrzna mobilna - na przyczepach ambientowa - opakowanie budynków neony billboardy banery – wielkie tablice telebimy reklamy pneumatyczne - dmuchane

Marketing internetowy to forma marketingu, używająca jako medium Internetu i strony WWW (World Wide Web). Służy do przesłania informacji marketingowej i pozyskania klientów. Największą korzyścią reklamy internetowej jest możliwość natychmiastowego publikowania informacji i treści, które nie są ograniczone pod względem geograficznym i czasowym.

Przykłady marketingu internetowego różne formy reklamy, między innymi strony rezultatów wyszukiwarki, baner, reklamy multimedialne, reklamy serwisów społecznościowych, interstitial, ogłoszenia reklamowe w Internecie, sieci reklamowe e-mail marketing łącznie z e-mail spam.

Reklama telewizyjna Reklama telewizyjna jest nowoczesną formą komunikacji masowej posiadającą największą siłę oddziaływania, z uwagi na duży zasięg oddziaływania (codziennie miliony widzów), niemal nieograniczone możliwości techniczne spotów reklamowych oraz oddziaływanie jednocześnie na wzrok i słuch.

Marketing wirusowy (zw. reklamą wirusową; ang Marketing wirusowy (zw. reklamą wirusową; ang. viral marketing) jest specyficznym rodzajem działań marketingowych. Polega na zainicjowaniu sytuacji, w której potencjalni klienci będą sami między sobą rozpowszechniać informacje dotyczące firmy, usług czy produktów. Nie zawsze musi to być konkretna informacja, może to być tzw. budowanie świadomości marki oraz jej pozycjonowanie, czyli wywoływanie pożądanych skojarzeń z nazwą, logo firmy.

Techniki marketingu wirusowego zabawne lub intrygujące filmiki lub zdjęcia (często stylizowane na quasi-amatorskie) reklamowe, które użytkownicy Internetu rozsyłają między sobą. Wykorzystywana jest także plotka, tworzone są odpowiednie trendy czy legendy udostępnianie za darmo informacji użytecznych, które zawierają mniej lub bardziej subtelny przekaz reklamowy np. książeczka z przepisami kucharskimi z produktami wydawcy przepisów ukucie reklamowego sloganu, frazy lub powiedzenia w sposób prowokujący ich przeniknięcie do języka potocznego np. „prawie… robi wielką różnicę” zachęcaniu użytkowników do świadomego informowania znajomych o danym produkcie, usłudze

Marketing szeptany (ang Marketing szeptany (ang. whisper marketing, word of mouth marketing) – działania marketingowe mające za zadanie dotarcie z informacją marketingową do odbiorcy za pośrednictwem bezpośredniego "spontanicznego" przekazu ustnego. Kanałem przekazu informacji w marketingu szeptanym jest bezpośrednia dyskusja lub opowiadanie

Porównanie głównych nośników reklam Rodzaj reklamy Zalety Wady telewizyjna Duży zasięg oddziaływania Niemal nieograniczone możliwości techniczne Oddziaływanie na wzrok i słuch Duża siła perswazji Wysokie koszty produkcji i emisji reklamy Ograniczenia prawne Anonimowy odbiorca Przesyt spotami społeczeństwa radiowa Radia można słuchać wszędzie Można kierować reklamę do określonych grup, słuchających danych audycji Szybki czas realizacji Stosunkowo tania Możliwość dotarcia do rynków lokalnych i ogólnokrajowych Słuchacze nie zawsze słuchają reklam Oddziałuje tylko na słuch Ulotność reklamy

Rodzaj reklamy Zalety Wady internetowa prasowa Możliwość natychmiastowego redagowania informacji Nieograniczony zasięg geograficzny i czasowy Stosunkowo tania Masowy odbiorca Możliwość kierowania reklamy do konkretnych użytkowników Anonimowy odbiorca Natłok reklam zniechęca użytkowników Internetu prasowa Duży zasięg oddziaływania Szybkie dotarcie do konsumenta Trwałość informacji Relatywnie tanie Możliwość dotarcia do konkretnej grupy w przypadku prasy fachowej Anonimowy odbiorca w prasie codziennej Oddziaływanie tylko na wzrok Niska jakość papieru wielu gazet a w kolorowych czasopismach są drogie

Podział reklam z punktu widzenia podmiotu reklamy Reklama produktu – akcentuje te walory, które mogą zachęcać do zakupu. Ukazuje ona w szczególności cechy użytkowe produktu, jego przeznaczenie i zastosowanie, jakość, niezawodność, przewagę nad produktami konkurencyjnymi. Reklama firmy – lansuje ona nazwę, znak firmowy. Jej zadaniem jest umocnienie stopnia identyfikacji i znajomości firmy przez odbiorców reklamy. Osiągniętą reputację firmy wykorzystuje się w polityce komunikacji i strategii marketingowej. Reklama polityczna - jest jedną z podstawowych technik marketingu politycznego. To nieodzowny element każdej kampanii wyborczej. Stanowi ona formę komunikowania politycznego za pośrednictwem masmediów, a jej celem jest przekonanie wyborców, aby oddali swój głos na odpowiedniego kandydata lub partię.

Reklama społeczna – proces komunikacji perswazyjnej, którego głównym celem jest wywołanie społecznie pożądanych postaw lub zachowań, np. zbiórki pieniędzy na cele charytatywne

ETYKA Etyka - (z greckiego éthikós – zwyczajny; éthos – obyczaj, zwyczaj), 1. zespół norm i ocen moralnych charakterystycznych dla danej zbiorowości społecznej (np. grupy społecznej, klasy, warstwy, środowiska); 2. filozoficzna nauka o moralności, zajmująca się wyjaśnieniem i ustalaniem takich kategorii, jak dobro i zło, odpowiedzialność, sumienie, powinności oraz wytyczaniem zasad i norm moralnego postępowania.

Moralność – zbiór zasad (norm), które określają co jest dobre, a co złe. Etyka a moralność Celem etyki jest dochodzenie do źródeł powstawania moralności, badanie efektów, jakie moralność lub jej brak wywiera na ludzi oraz szukanie podstawowych przesłanek filozoficznych, na podstawie których dałoby się w racjonalny sposób tworzyć zbiory nakazów moralnych

Etyka zawodowa, deontologia - zbiór norm moralnych określających postępowanie przedstawicieli danego zawodu. Etyka zawodowa przybiera często formę kodeksu etycznego danego zawodu, opisującego akceptowany społecznie ideał. Etyka biznesu - zespół norm rzetelnego i odpowiedzialnego postępowania przedsiębiorców we wzajemnych relacjach z klientami, kontrahentami, pracownikami, wspólnikami oraz organami publicznymi. Postępowanie to powinno być zgodne z obowiązującym prawem i powszechnie przyjętymi normami społecznymi

Etyka reklamy w prawie

o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji Reklama w ustawie o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji Art. 16. 1. Czynem nieuczciwej konkurencji w zakresie reklamy jest w szczególności: 1) reklama sprzeczna z przepisami prawa, dobrymi obyczajami lub uchybiająca godności człowieka; 2) reklama wprowadzająca klienta w błąd i mogąca przez to wpłynąć na jego decyzję co do nabycia towaru lub usługi; 3) reklama odwołująca się do uczuć klientów przez wywoływanie lęku, wykorzystywanie przesądów lub łatwowierności dzieci; 4) wypowiedź, która, zachęcając do nabywania towarów lub usług, sprawia wrażenie neutralnej informacji; 5) reklama, która stanowi istotną ingerencję w sferę prywatności, w szczególności przez uciążliwe dla klientów nagabywanie w miejscach publicznych, przesyłanie na koszt klienta niezamówionych towarów lub nadużywanie technicznych środków przekazu informacji.

Standardy Europejskie Standard nr 1: Popularyzacja oraz nagłaśnianie zasad we wszystkich formach komunikacji marketingowej, czyli m.in. w reklamach Standard nr 2: Zapewnienie zgodności komunikacji marketingowej z duchem i literą kodeksu poprzez zaangażowanie szkoleniowe oraz doradztwo reklamowe. Standard nr 3: Rozpatrywanie skarg konsumentów dotyczących reklam przez bezstronne, niezależne gremium.

Standard nr 4: Szybkość decyzji: zapewnienie sprawnego procesu rozpatrywania skarg i skrócenie czasu od jej złożenia do decyzji gremium rozpatrującego Standard nr 5: Funkcjonowanie systemu sankcji, który minimalizuje ryzyko sięgnięcia po niezgodne z kodeksem formy komunikacji marketingowej. Standard nr 6: Poprawa stanu świadomości konsumentów – odbiorca powinien być świadomy możliwości złożenia skargi i odpowiedniej procedury w tym zakresie Standard nr 7: Własny, niezależny od systemu skarg konsumenckich monitoring komunikacji marketingowej.

Kodeks etyki Reklamy Kodeks Etyki Reklamy to podstawowy dokument Rady Reklamy i Komisji Etyki Reklamy. Dotyczy on całego przekazu reklamowego z wyjątkiem kampanii społecznych i politycznych. Kodeks Zbiór przepisów określających co jest dopuszczalne, a co nieetyczne w przekazie reklamowym. Reguluje wszystkie aspekty komunikacji reklamowej z uwzględnieniem specyfiki różnych mediów.

Promuje odpowiedzialne praktyki w dziedzinie reklamy Odpowiada na wyzwania stawiane przez dynamiczny rynek Jest regularnie przeglądany i aktualizowany

Założenia samoregulacji Dobrowolne zobowiązanie branży do przestrzegania zasad etycznych sformułowanych w kodeksach etycznych Eliminowanie nieetycznego przekazu reklamowego Kształtowanie świadomości etycznej wśród podmiotów działających w branży Szybka reakcja na nieetyczne działania Sprawne i szybkie reagowanie na zmieniające się realia rynku

Kodeks Etyki Reklamy zawiera szczegółowe przepisy zakazujące m.in.: dyskryminacji ze względu na płeć, wyznanie czy narodowość używania elementów zachęcających do aktów przemocy nadużywania zaufania odbiorcy, jego braku doświadczenia lub wiedzy Kodeks Etyki Reklamy kładzie nacisk na zapewnienie by reklama nie wprowadzała w błąd, chroni przed nieetycznym i nieuczciwym przekazem reklamowym.

Instytucje i organizacje związane z etyką reklamy Rada Etyki Reklamy Komisja Etyki Reklamy Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji Organizacje konsumentów

Rada reklamy Związek Stowarzyszeń Rada Reklamy jest organizacją odpowiadającą za samoregulację w dziedzinie reklamy w Polsce, działający na rzecz podnoszenia standardów komunikacji marketingowej poprzez promowanie dobrych wzorców oraz piętnowanie nieetycznych i nieuczciwych przekazów reklamowych. System samoregulacji opiera się na Kodeksie Etyki Reklamy, dokumencie opracowanym wspólnie przez przedstawicieli trzech grup tworzących rynek reklamowy w Polsce: reklamodawców, agencje reklamowe i media. Nad przestrzeganiem Kodeksu czuwa Komisja Etyki Reklamy składająca się z ekspertów w dziedzinie mediów i reklamy

Potrzeba samoregulacji w Polsce zmiany na rynku reklamowym w Polsce wymagają istnienia prężnej organizacji samoregulacyjnej, która będzie w stanie spełnić rosnące oczekiwania uczestników rynku reklamowego oraz konsumentów wykluczanie nieetycznego i nieuczciwego przekazu reklamowego leży w interesie wszystkich podmiotów związanych z reklamą Komisja Europejska wymaga, by system samoregulacji funkcjonował we wszystkich krajach członkowskich UE współpraca na arenie międzynarodowej oraz koordynacja działań w ramach UE

Korzyści samoregulacji Dla firm: zwalczanie nieuczciwego przekazu reklamowego budowanie pozytywnego wizerunku u konsumentów uproszczona procedura rozstrzygania sporów pomiędzy firmami wspólna reprezentacja całego rynku reklamowego jednakowe zasady dla wszystkich graczy rynkowych

Korzyści samoregulacji Dla konsumentów: ochrona prawa do uzyskiwania rzetelnej informacji o produktach możliwość wyrażania opinii i protestowania przeciwko nieuczciwej i nieetycznej reklamie uproszczona procedura składania skarg zwiększenie poczucia bezpieczeństwa

Certyfikaty „Reklamuję etycznie” Logo certyfikatu można umieszczać na materiałach informacyjnych Przyznanie certyfikatu jest możliwe po spełnieniu określonych warunków oraz wniesieniu opłaty Odebranie certyfikatu następuje w przypadku notorycznego naruszania Kodeksu Etyki Reklamy i jest jedną z sankcji KER Certyfikaty przyznawane są reklamodawcom, mediom oraz agencjom reklamowym zobowiązującym się do przestrzegania Kodeksu Etyki Reklamy

Związek Stowarzyszeń Rada Reklamy jest członkiem EASA Alliance – europejskiego zrzeszenia organizacji samoregulacyjnych z 26 krajów. Pozwala to na koordynację działań międzynarodowych, m.in. zwalczanie nieuczciwych reklam przesyłanych z terytorium innych krajów.

Związek Stowarzyszeń Rada Reklamy, wraz z EASA Alliance, jest partnerem Komisji Europejskiej, uczestniczy w kształtowaniu systemu samoregulacji w reklamie na forum Unii Europejskiej. Zdaniem Komisji Europejskiej samoregulacja jest szczególnie skuteczną metodą promocji i ochrony dobrych praktyk w szeroko rozumianej sferze reklamy i komunikacji marketingowej.

Komisja etyki reklamy Komisja Etyki Reklamy (KER) jest organem rozstrzygającym o zgodności przekazów reklamowych z Kodeksem Etyki Reklamy. W skład KER wchodzi 30 arbitrów powoływanych przez przedstawicieli trzech środowisk związanych z reklamą: reklamodawców, media oraz agencje reklamowe. Zarząd Rady Reklamy powołuje dodatkowo Arbitra-referenta, który odpowiada za badanie spełniania przez wpływające skargi wymogów formalnych, wspomaga również pracę zespołów orzekających. Osoby zasiadające w KER są ekspertami z wieloletnim doświadczeniem w dziedzinie reklamy, mediów oraz marketingu.

Uprawnienia komisji etyki reklamy Współpraca z UOKiK i KRRiTV Rozpatrywanie skarg składanych przez konsumentów, organizacje oraz firmy Nakładanie sankcji na firmy, które reklamują się nieetycznie Zawiadomienie reklamodawcy, agencji lub medium o stwierdzeniu naruszenia Kodeksu Etyki Reklamy Wezwanie do wstrzymania/ modyfikacji reklamy/kampanii, która narusza KER Publikacja orzeczenia KER na stronach internetowych Rady Reklamy oraz we wskazanych mediach Odebranie certyfikatu „Reklamuję Etycznie

Kto może składać skargi? Skargi mogą składać zarówno konsumenci, jak i firmy: skargi konsumenckie – bezpłatnie - formularz online lub pisemnie skargi B2B – na piśmie

Dyskryminacja kobiet w reklamie Ugruntowanie istniejących stereotypów, czyli wizerunku kobiety tradycyjnej pod postacią gospodyni domowej i tak zwanej Matki-Polki. Kobieta tradycyjna, przede wszystkim żona, matka i strażniczka domowego ogniska. "Sprzedaje" tańsze proszki do prania, środki czystości, żywność, a jej świat zamyka się w takich czynnościach jak gotowanie, sprzątanie i pranie. Kobieta staje się więźniarką domu: miejsca właściwe dla niej to kuchnia, łazienka, pokój dziecka. Nobilitacja kobiety następuje tylko przez prace domowe

Kreacja nowych stereotypów, w reakcji na emancypację społeczną kobiet Kreacja nowych stereotypów, w reakcji na emancypację społeczną kobiet. Tu wizerunkiem stereotypowym jest kobieta nowoczesna, wyemancypowana stająca się seksowną uwodzicielką Troską kobiety nowoczesnej, żyjącej intensywnie i pracującej zawodowo jest zachowanie i utrzymanie urody, by podobać się mężczyznom. Typ kobiety wyzywającej, będącej obiektem pożądania wykorzystywany jest jako wabik przy reklamie artykułów przeznaczonych dla mężczyzn: np. piły

Wpływ reklamy na dzieci Dzieci nie potrafią odróżnić fikcji od rzeczywistości, bezkrytycznie przyjmują przekazywane przez telewizję informacje, wielu rzeczy nie rozumieją, odzwyczajają się od potrzeby koncentracji uwagi, samodzielności myślenia i refleksji nad treścią. Dzieci przejmują wyrażenia i zwroty używane w reklamach i posługują się nimi w codziennej mowie Emitowane reklamy pokazują dziecku, że kupowanie coraz to nowych, lepszych, modnych rzeczy jest w życiu ważne, że posiadanie czegoś już od najmłodszych lat powinno stać się wartością.

Wywoływanie u dzieci dysonansu poznawczego, związanego z rozbieżnością pomiędzy reklamowanymi właściwościami produktu a jego właściwościami rzeczywistymi. Reklamy często przybierają charakter sugestywny i rozbudzają w dzieciach poczucie braku pewnych produktów. Wywołuje to poczucie niższości w grupie, klasie i chęć kupienia danej rzeczy. Według Kossowskiego, 80% dzieci (5-10 lat), pragnie posiadania reklamowanych produktów, odnosi się to zwłaszcza do słodyczy i zabawek. Z tego 25-30% na pewno otrzyma pożądane rzeczy. U reszty natomiast zrodzi się frustracja i stres.

Dużego procentu zakupów rodzice dokonują pod wpływem dzieci, których preferencje kształtowane są przez reklamy. Reklamy często są źródłem konfliktów między dzieckiem, które prosi o kupienie czegoś, a odmawiającymi mu rodzicami Reklamy rozbudzają w dziecku łakomstwo, agresję, wpływają na erotyzację wyobraźni Reklamy wpajają fałszywy model wychowania - dzieci w reklamach mają wszystko, czego pragną, a gdy są niegrzeczne, nikt na tę niegrzeczność nie zwraca uwagi

Karta zasad PRZYJMOWANIA DO EMISJI REKLAM ADRESOWANYCH DO DZIECI CANAL+ CYFROWY Sp. z o.o. („CANAL + CYFROWY”), nadawca programów telewizyjnych dla dzieci opracował w 2004 roku Kartę Zasad przyjmowania do emisji reklam adresowanych do dzieci w wieku poniżej siedmiu lat – Kanał MINIMINI.

Treść Karty Rzetelność i etyka reklamy 1) Wszystkie reklamy przyjęte do emisji powinny być rzetelne, uczciwe i przekazywać wyłącznie prawdziwe informacje o produkcie lub usłudze. Reklama nie może informować o takich cechach produktów lub usług, które w rzeczywistości nie istnieją, lub sugerować, że produkt może te cechy posiadać. 2) Reklamy nie mogą propagować treści sprzecznych z moralnością oraz dobrem społecznym. 3) Reklamy nie mogą dyskryminować ze względu na rasę, płeć, narodowość, przekonania religijne, status materialny czy pozycję społeczną

Edukacyjna funkcja reklamy Reklama jest integralną częścią rzeczywistości medialnej, w której porusza się współczesny człowiek. Poprzez kontakt z reklamą dzieci mają możliwość poznania fragmentu istniejącej rzeczywistości, a w szczególności funkcjonowania w realiach gospodarki rynkowej. Odrzuceniu powinny podlegać te reklamy, które wypaczają zasady uczciwego rynku i konkurencji.

Intencja reklamy 1) Reklama nie może bezpośrednio zachęcać dzieci do zakupu produktów lub usług oraz wykorzystywać ich niedoświadczenia lub łatwowierności. 2) Reklama nie może zachęcać dzieci bezpośrednio do tego, aby skłaniały swoich rodziców lub osoby trzecie do zakupu reklamowanych produktów lub usług.

Adekwatność wiekowa Język Niedopuszczalne są reklamy, które rozbudzają u dzieci potrzeby nieadekwatne do ich wieku lub chęć posiadania produktów nie przeznaczonych dla nich Język Język używany w reklamie powinien spełniać kryteria poprawności językowej, nie może zawierać sformułowań i określeń wulgarnych

Zdrowie fizyczne i psychiczne 1) Reklama nie może zachęcać dzieci do wykonywania przez nie czynności niebezpiecznych dla ich zdrowia fizycznego lub psychicznego. 2) Niedopuszczalne są reklamy sugerujące, że produkt umożliwia wykonanie czynności lub nabycie umiejętności, których dziecko nie jest w stanie osiągnąć.

Wartości ogólne 1) Niedopuszczalne są reklamy podważające szacunek do ludzi lub traktujące w sposób przedmiotowy zwierzęta. 2) Niedopuszczalne są reklamy sugerujące związek między posiadaniem produktu a pozycją społeczną lub uzyskaniem przewagi nad innymi.

Rodzice i opiekunowie. Wartości rodzinne. 1) Niedopuszczalne są reklamy podważające autorytet rodziców lub opiekunów. 2) Niedopuszczalne są reklamy godzące w wartości rodzinne.

Przemoc Wartość produktu Niedopuszczalne są reklamy prezentujące agresję lub zawierające jakąkolwiek zachętę do stosowania przemocy. Wyjątek stanowić może uzasadnione wykorzystanie takich treści w reklamie społecznej. Wartość produktu Reklama nie powinna wprowadzać w błąd w zakresie stosunku wartości produktu do jego ceny lub sugerować, że produkt jest cenowo dostępny dla każdego.

Techniki audiowizualne 1) Reklamowany produkt nie może być przedstawiony w sposób zacierający granicę między fikcją a rzeczywistością. 2) Niedopuszczalne jest wykorzystywanie w reklamach technik audiowizualnych do przedstawienia sposobów użycia produktu niemożliwych do zrealizowania w rzeczywistości

Reklama produktów przeznaczonych dla osób dorosłych Czas nadawania reklam Niedopuszczalne jest przerywanie reklamami audycji przeznaczonych dla dzieci. Reklama produktów przeznaczonych dla osób dorosłych Niedopuszczalne jest przyjęcie do emisji w sąsiedztwie audycji przeznaczonych dla dzieci reklam produktów lub usług przeznaczonych wyłącznie dla dorosłych, takich jak piwo, środki antykoncepcyjne i higieny intymnej, leki, militaria itp.

Przykłady nieetycznych reklam

Reklama propagująca przemoc domową

Reklama obrażająca uczucia religijne

Reklama obrażająca uczucia religijne

Reklama seksistowska

Reklama wprowadzająca w błąd

Reklama brutalna sprzeczna z dobrymi obyczajami

Reklama ukazująca osoby Starsze jako mniej sprawne umysłowo

Nieetyczne reklamy dla dzieci Spółce Ambra, producentowi Piccolo - a także napojów alkoholowych, takich jak Cin & Cin i Dorato postawiono zarzuty zawierania treści grożących zdrowiu lub bezpieczeństwu dzieci i młodzieży, a także wprowadzania ich w błąd poprzez wykorzystywanie naturalnej ufności i braku doświadczenia najmłodszych. Nadawcę reklamy oskarżono także o utrwalanie najmłodszym, że posiadanie lub używanie reklamowanego produktu zapewni im przewagę społeczną lub psychologiczną nad innymi. Komisja Etyki Reklamy uznała, że reklama w szczególności nie powinna być emitowana przy kreskówkach. Uznała ją za sprzeczną z dobrymi obyczajami

Dlaczego istnieją nieetyczne reklamy? Agencje reklamowe przygotowują kampanie agresywne i budzące pejoratywne emocje, po to, aby zapaść w pamięć. Szokują dla samego szokowania, by wyróżnić się z pośród innych, tracąc często poczucie dobrego smaku czy dobrych obyczajów.

Agencja reklamowa Agencja reklamowa – firma zajmująca się tworzeniem na zlecenie reklam np. radiowych, telewizyjnych, prasowych, internetowych i innych. Pierwsza tego typu agencja została otwarta w Filadelfii w 1843r.

Kodeks agencji reklamowej Reklama jest tworzona zgodnie z zasadami etyki Agencja uzgadnia wszystkie pomysły ze zleceniodawcą Agencja ponosi odpowiedzialność za treść reklamy Agencja wykorzystuje własne, oryginalne pomysły dla danego zleceniodawcy Agencja nie powiela własnych pomysłów dla innych zleceniodawców

7. Agencja nie plagiatuje pomysłów innych agencji reklamowych 8 7. Agencja nie plagiatuje pomysłów innych agencji reklamowych 8. Agencja nie naraża zleceniodawcy na straty finansowe lub moralne 9. Agencja zachowuje w tajemnicy wszystkie informacje, których ujawnienie może zaszkodzić zleceniodawcy 10. Agencja nie zawyża kosztów przygotowania i emisji reklamy

Zakaz reklamowania produktów w prawie Nazwa produktu Podstawa prawna alkohol ustawa z 26.10.1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (Dz.U. z 1984 r. Nr 34, poz. 184 ze zm.) papierosy Ustawa z dnia 5 listopada 1999r. o zmianie ustawy o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych. Dyrektywa 2003/33/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 26 maja 2003 r. w sprawie zbliżenia przepisów ustawowych, wykonawczych i administracyjnych Państw Członkowskich, odnoszących się do reklamy i sponsorowania wyrobów tytoniowych

Leki wydawane na receptę ustawa z 10.10.1991 r. o środkach farmaceutycznych, materiałach medycznych, aptekach, hurtowniach i Inspekcji Farmaceutycznej (Dz.U. Nr 105, poz. 452 ze zm.) Gry hazardowe ustawa z dnia 29 lipca 1992r. o grach losowych i zakładach wzajemnych z późniejszymi zmianami

Bibliografia http://www.radareklamy.org/samoregulacja.htm ustawą z 26.10.1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (Dz.U. z 1984 r. Nr 34, poz. 184 ze zm. ustawa z 10.10.1991 r. o środkach farmaceutycznych, materiałach medycznych, aptekach, hurtowniach i Inspekcji Farmaceutycznej (Dz.U. Nr 105, poz. 452 ze zm.) http://www.sceno.edu.pl

http://prawo. vagla. pl/node/5215 Ustawa z dnia 5 listopada 1999r http://prawo.vagla.pl/node/5215 Ustawa z dnia 5 listopada 1999r. o zmianie ustawy o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych. Dyrektywa 2003/33/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 26 maja 2003 r. w sprawie zbliżenia przepisów ustawowych, wykonawczych i administracyjnych Państw Członkowskich, odnoszących się do reklamy i sponsorowania wyrobów tytoniowych http://www.cyfraplus.pl/upload/karta-zasad- 20040616.pdf

Ustawa z dnia 29 lipca 1992r. o grach losowych i zakładach wzajemnych Ustawa z dnia 16 kwietnia 1993 r. o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji (Dz. U. 2003 r. Nr 153, poz. 1503 ze zm.) http://www.bbedukacja.pl/ http://www.rodzaje-reklam.mass-media.net.pl/ Jerzy Altkorn, „Podstawy marketingu”, Instytut Marketingu, Kraków1996,

Dziękujemy za uwagę