Cielesność transcendencji?

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
czyli Wprowadzenie do filozofii
Advertisements

WIELOŚCIANY FOREMNE CZYLI BRYŁY PLATOŃSKIE
Przestrzeń zamknięta wymagająca i nie wymagająca pozwolenia na wejście
Jak mówić o Bogu?.
Bóg bliski - Bóg Objawienia - Bóg Miłości
Przygotował: Jan Płoszczyca Czas prezentacji: 30 min.
Twórca słynnego dzieła filozoficznego pt. Myśli
JAK PRACOWAĆ Z TEKSTEM LITERACKIM ?
Podstawowe prawa i wolności człowieka
Wartości i wartościowanie w nowej podstawie programowej
DIALOG MIĘDZYKULTUROWY W KSZTAŁTOWANIU POSTAW UCZNIÓW
JEDNOŚĆ.
Pytania problemowe do wykładów 1-7
RACJONALNOŚĆ W EKONOMII
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły: ZESPÓŁ SZKÓŁ w BACZYNIE ID grupy:
Dynamika punktu materialnego
Symbolika Watry Wędrowniczej
Święta Księga: Księga Wedy
Świat stworzony jest darem
Poezja metafizyczna.
O bezużyteczności filozofii?
Somatognozja.
Biomechanika przepływów
Fundamenty kultury europejskiej
Bóg stworzył człowieka
A dwent czas zatrzymania i zadumania Zastanówcie się nad tym, od jak dawna jesteście gwałtowni i agresywni… tak jakby ludzka egzystencja była strumieniem.
Wyzwania przedsiębiorczości
Duże dzieci – wielkie sprawy
„Człowiek jest otwarty na Boga”
Klasa II LŚ Dziś jest Do wakacji pozostało 270 dni
Filozofia Andrzej Łukasik Instytut Filozofii UMCS
Małgorzata Trzcielińska
KIM JESTEŚ CZŁOWIEKU?.
Autorzy:Ania Szczubełek Kasia Sul
FILOZOFIA NOWOŻYTNA XVII-XVIII WIEK
Weekend Majowy 2013.
OCHRONA DANYCH OSOBOWYCH Dr hab. Mariusz Jagielski
Pojęcie poznania bezpośredniego i doświadczenia
Plan debaty i zasady. Debata przewidziana jest na ok. 50 minut.
Klasa II LŚ; dziś jest ; do wakacji pozostało 104 dni Fot. Tła. Fotolia.com.
Zasady i przesłanki ograniczeń wolności i praw jednostki
Filozofia sposobem poszukiwania mądrości.
8. Człowiek jednością ciała i duszy – „dwa w jednym”
Edward Lazear Imperializm ekonomiczny
Baruch Spinoza ( ) „Najszlachetniejszy i najbardziej godny miłości z wielkich filozofów” (B. Russell). Narzucił całej filozofii metodę matematyczną.
Gotfried Wilhelm Leibniz ( ) – ostatni, który wiedział wszystko.
ADMINISTRACJA Mgr Piotr Schmidt Prawo administracyjne 2013/2014.
BENEDYKT XVI KATECHEZA W CZASIE AUDIENCJI GENERALNEJ 11 MAJA 2011 R. O MODLITWIE.
Dynamika punktu materialnego Dotychczas ruch był opisywany za pomocą wektorów r, v, oraz a - rozważania geometryczne. Uwzględnienie przyczyn ruchu - dynamika.
Wstęp do filozofii Wykład nr 3 (JW) Światopogląd, ideologia, sztuka.
Dokumenty jako dowód w postępowaniu administracyjnym
V rok NSPZ Teoria i Filozofia Prawa
Metody Komunikacji.
DZIAŁY FILOZOFII Antropologia filozoficzna. Co to takiego w ogóle jest antropologia ?
Marek Wichrowski Zakład Historii Medycyny i Filozofii Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego.
Część 2: Symbol Ciało bowiem, i tylko ono zdolne jest uczynić widzialnym to, co niewidzialne, duchowe i Boże. Jan Paweł II, Teologia ciała, 20 lutego 1980,
SŁOWNIK POJĘĆ LOGO POJĘCIA ZWIĄZANE Z ANTYDYSKRYMINACJĄ  Tolerancja -p ojęcie wywodzące się z języka łacińskiego i oznaczające.
FILOZOFIA NAUKI „Przypadkowe odkrycia zdarzają się tylko umysłowo przygotowanym” Magdalena Lem kl. I d.
DEBATA TRANSPORTOWA CYFRYZACJA LĄDOWYCH TERMINALI KONTENEROWYCH
Reprezentacje umysłowe
Zasada lojalności.
Obrazy raju w głównych tradycjach religijnych
Tensor naprężeń Cauchyego
Zasada lojalności.
"JASKINIA PLATONA". PLATON Platon, (ur. 427 p.n.e., zm. 347 p.n.e.) – grecki filozof. Twórca systemu filozoficznego zwanego obecnie idealizmem platońskim.
Mgr agnieszka kwiecień-madej
Tensor naprężeń Cauchyego
agnieszka kwiecień-madej
Podstawy teorii spinu ½
Zapis prezentacji:

Cielesność transcendencji? Beata Anna Polak, Tomasz Polak Cielesność transcendencji?

Najważniejsze kwestie: Stosunek pytania o „ciało” do prób tworzenia obrazu / obrazów świata – częściowych i całościowych (systemowych) zwanych reprezentacjami – wobec przeniesienia przez Platona uwagi filozofii z bezpośredniości / „wydarzeniowości” ciała na porządek reprezentacji.

Najważniejsze kwestie: Stosunek pytania o „ciało” do prób tworzenia obrazu / obrazów świata – częściowych i całościowych (systemowych) zwanych reprezentacjami – wobec przeniesienia przez Platona uwagi filozofii z bezpośredniości / „wydarzeniowości” ciała na porządek reprezentacji. Cielesność czy też nie-cielesność (bezcielesność? poza-cielesność?) podmiotu, w którym obraz taki istnieje.

Najważniejsze kwestie: Stosunek pytania o „ciało” do prób tworzenia obrazu / obrazów świata – częściowych i całościowych (systemowych) zwanych reprezentacjami – wobec przeniesienia przez Platona uwagi filozofii z bezpośredniości / „wydarzeniowości” ciała na porządek reprezentacji. Cielesność czy też nie-cielesność (bezcielesność? poza-cielesność?) podmiotu, w którym obraz taki istnieje. Możliwe jest zupełnie inne niż platońskie odczytanie sensu „ciała” w dynamice ludzkiej egzystencji. Odczytaniem takim muszą zostać objęte wszystkie pojęcia, których filozoficzny „common sense” wywodzi się z siły obecności tradycji platońskiej w naszej kulturze – w tym pojęcie transcendencji.

Najważniejsze kwestie: Stosunek pytania o „ciało” do prób tworzenia obrazu / obrazów świata – częściowych i całościowych (systemowych) zwanych reprezentacjami – wobec przeniesienia przez Platona uwagi filozofii z bezpośredniości / „wydarzeniowości” ciała na porządek reprezentacji. Cielesność czy też nie-cielesność (bezcielesność? poza-cielesność?) podmiotu, w którym obraz taki istnieje. Możliwe jest zupełnie inne niż platońskie odczytanie sensu „ciała” w dynamice ludzkiej egzystencji. Odczytaniem takim muszą zostać objęte wszystkie pojęcia, których filozoficzny „common sense” wywodzi się z siły obecności tradycji platońskiej w naszej kulturze – w tym pojęcie transcendencji. Pytamy o (możliwą / konieczną) cielesność transcendencji: czym jest dla ludzkiej egzystencji potencjał przekraczania / wzrostu zawarty w ciele i jak to się ma do tradycyjnie pojmowanej / ukontekstowianej transcendencji (jako przekraczania ciała ku czemuś spoza ciała).

Rozumienie klasyczne: Rozumienie w perspektywie ludzkiej kreacji: Ciało umiejscowione i ograniczone jest przej-ściową reprezentacją „ostatecznego” istnie-nia. Realność istnienia jest poza ciałem (zamknię-tym). Ciało jest sednem egzystencji. Cała realność istnienia jest w ciele (otwar-tym). „Transcendentne” jest pozacielesne i poza-światowe – na zewnątrz życia. Immanentne jest wewnątrzcielesne i we-wnątrzświatowe – mimetyczna „samoobsłu-ga”. „Transcendencja” oznacza zdolność prze-kroczenia siebie bez opuszczania siebie – otwarcie wnętrza życia dla siebie i dla innych. „Immanencja” oznacza dynamizm przestrzeni tego otwarcia prowadzący do Nowego (kre-acja). Ryzyko ostatecznej odpowiedzialności za własną egzystencję jest wykluczane w imię realności czegoś poza ciałem. Ryzyko ostatecznej odpowiedzialności za własną egzystencję jest przyjęte aż po moż-liwość zwrócenia się przeciw sobie. Możliwość władania ciałem własnym i cu-dzym w imię tej transcendentnej realności – wraz z nią możliwość manipulacji. Możliwość władania ciałem własnym i cu-dzym w imię kreacji – wraz z nią ryzyko ma-nipulacji. Wolność jest w wyjściu poza ciało. Wolność jest cielesna.

Rozumienie klasyczne: Rozumienie w perspektywie ludzkiej kreacji: Ciało umiejscowione i ograniczone jest przej-ściową reprezentacją „ostatecznego” istnie-nia. Realność istnienia jest poza ciałem (zamknię-tym). Ciało jest sednem egzystencji. Cała realność istnienia jest w ciele (otwar-tym). „Transcendentne” jest pozacielesne i poza-światowe – na zewnątrz życia. Immanentne jest wewnątrzcielesne i we-wnątrzświatowe – mimetyczna „samoobsłu-ga”. „Transcendencja” oznacza zdolność prze-kroczenia siebie bez opuszczania siebie – otwarcie wnętrza życia dla siebie i dla innych. „Immanencja” oznacza dynamizm przestrzeni tego otwarcia prowadzący do Nowego (kre-acja). Ryzyko ostatecznej odpowiedzialności za własną egzystencję jest wykluczane w imię realności czegoś poza ciałem. Ryzyko ostatecznej odpowiedzialności za własną egzystencję jest przyjęte aż po moż-liwość zwrócenia się przeciw sobie. Możliwość władania ciałem własnym i cu-dzym w imię tej transcendentnej realności – wraz z nią możliwość manipulacji. Możliwość władania ciałem własnym i cu-dzym w imię kreacji – wraz z nią ryzyko ma-nipulacji. Wolność jest w wyjściu poza ciało. Wolność jest cielesna.

Rozumienie klasyczne: Rozumienie w perspektywie ludzkiej kreacji: Ciało umiejscowione i ograniczone jest przej-ściową reprezentacją „ostatecznego” istnie-nia. Realność istnienia jest poza ciałem (zamknię-tym). Ciało jest sednem egzystencji. Cała realność istnienia jest w ciele (otwar-tym). „Transcendentne” jest pozacielesne i poza-światowe – na zewnątrz życia. Immanentne jest wewnątrzcielesne i we-wnątrzświatowe – mimetyczna „samoobsłu-ga”. „Transcendencja” oznacza zdolność prze-kroczenia siebie bez opuszczania siebie – otwarcie wnętrza życia dla siebie i dla innych. „Immanencja” oznacza dynamizm przestrzeni tego otwarcia prowadzący do Nowego (kre-acja). Ryzyko ostatecznej odpowiedzialności za własną egzystencję jest wykluczane w imię realności czegoś poza ciałem. Ryzyko ostatecznej odpowiedzialności za własną egzystencję jest przyjęte aż po moż-liwość zwrócenia się przeciw sobie. Możliwość władania ciałem własnym i cu-dzym w imię tej transcendentnej realności – wraz z nią możliwość manipulacji. Możliwość władania ciałem własnym i cu-dzym w imię kreacji – wraz z nią ryzyko ma-nipulacji. Wolność jest w wyjściu poza ciało. Wolność jest cielesna.

Rozumienie klasyczne: Rozumienie w perspektywie ludzkiej kreacji: Ciało umiejscowione i ograniczone jest przej-ściową reprezentacją „ostatecznego” istnie-nia. Realność istnienia jest poza ciałem (zamknię-tym). Ciało jest sednem egzystencji. Cała realność istnienia jest w ciele (otwar-tym). „Transcendentne” jest pozacielesne i poza-światowe – na zewnątrz życia. Immanentne jest wewnątrzcielesne i we-wnątrzświatowe – mimetyczna „samoobsłu-ga”. „Transcendencja” oznacza zdolność prze-kroczenia siebie bez opuszczania siebie – otwarcie wnętrza życia dla siebie i dla innych. „Immanencja” oznacza dynamizm przestrzeni tego otwarcia prowadzący do Nowego (kre-acja). Ryzyko ostatecznej odpowiedzialności za własną egzystencję jest wykluczane w imię realności czegoś poza ciałem. Ryzyko ostatecznej odpowiedzialności za własną egzystencję jest przyjęte aż po moż-liwość zwrócenia się przeciw sobie. Możliwość władania ciałem własnym i cu-dzym w imię tej transcendentnej realności – wraz z nią możliwość manipulacji. Możliwość władania ciałem własnym i cu-dzym w imię kreacji – wraz z nią ryzyko ma-nipulacji. Wolność jest w wyjściu poza ciało. Wolność jest cielesna.

Rozumienie klasyczne: Rozumienie w perspektywie ludzkiej kreacji: Ciało umiejscowione i ograniczone jest przej-ściową reprezentacją „ostatecznego” istnie-nia. Realność istnienia jest poza ciałem (zamknię-tym). Ciało jest sednem egzystencji. Cała realność istnienia jest w ciele (otwar-tym). „Transcendentne” jest pozacielesne i poza-światowe – na zewnątrz życia. Immanentne jest wewnątrzcielesne i we-wnątrzświatowe – mimetyczna „samoobsłu-ga”. „Transcendencja” oznacza zdolność prze-kroczenia siebie bez opuszczania siebie – otwarcie wnętrza życia dla siebie i dla innych. „Immanencja” oznacza dynamizm przestrzeni tego otwarcia prowadzący do Nowego (kre-acja). Ryzyko ostatecznej odpowiedzialności za własną egzystencję jest wykluczane w imię realności czegoś poza ciałem. Ryzyko ostatecznej odpowiedzialności za własną egzystencję jest przyjęte aż po moż-liwość zwrócenia się przeciw sobie. Możliwość władania ciałem własnym i cu-dzym w imię tej transcendentnej realności – wraz z nią możliwość manipulacji. Możliwość władania ciałem własnym i cu-dzym w imię kreacji – wraz z nią ryzyko ma-nipulacji. Wolność jest w wyjściu poza ciało. Wolność jest cielesna.

Rozumienie klasyczne: Rozumienie w perspektywie ludzkiej kreacji: Ciało umiejscowione i ograniczone jest przej-ściową reprezentacją „ostatecznego” istnie-nia. Realność istnienia jest poza ciałem (zamknię-tym). Ciało jest sednem egzystencji. Cała realność istnienia jest w ciele (otwar-tym). „Transcendentne” jest pozacielesne i poza-światowe – na zewnątrz życia. Immanentne jest wewnątrzcielesne i we-wnątrzświatowe – mimetyczna „samoobsłu-ga”. „Transcendencja” oznacza zdolność prze-kroczenia siebie bez opuszczania siebie – otwarcie wnętrza życia dla siebie i dla innych. „Immanencja” oznacza dynamizm przestrzeni tego otwarcia prowadzący do Nowego (kre-acja). Ryzyko ostatecznej odpowiedzialności za własną egzystencję jest wykluczane w imię realności czegoś poza ciałem. Ryzyko ostatecznej odpowiedzialności za własną egzystencję jest przyjęte aż po moż-liwość zwrócenia się przeciw sobie. Możliwość władania ciałem własnym i cu-dzym w imię tej transcendentnej realności – wraz z nią możliwość manipulacji. Możliwość władania ciałem własnym i cu-dzym w imię kreacji – wraz z nią ryzyko ma-nipulacji. Wolność jest w wyjściu poza ciało. Wolność jest cielesna.

Rozumienie klasyczne: Rozumienie w perspektywie ludzkiej kreacji: Ciało umiejscowione i ograniczone jest przej-ściową reprezentacją „ostatecznego” istnie-nia. Realność istnienia jest poza ciałem (zamknię-tym). Ciało jest sednem egzystencji. Cała realność istnienia jest w ciele (otwar-tym). „Transcendentne” jest pozacielesne i poza-światowe – na zewnątrz życia. Immanentne jest wewnątrzcielesne i we-wnątrzświatowe – mimetyczna „samoobsłu-ga”. „Transcendencja” oznacza zdolność prze-kroczenia siebie bez opuszczania siebie – otwarcie wnętrza życia dla siebie i dla innych. „Immanencja” oznacza dynamizm przestrzeni tego otwarcia prowadzący do Nowego (kre-acja). Ryzyko ostatecznej odpowiedzialności za własną egzystencję jest wykluczane w imię realności czegoś poza ciałem. Ryzyko ostatecznej odpowiedzialności za własną egzystencję jest przyjęte aż po moż-liwość zwrócenia się przeciw sobie. Możliwość władania ciałem własnym i cu-dzym w imię tej transcendentnej realności – wraz z nią możliwość manipulacji. Możliwość władania ciałem własnym i cu-dzym w imię kreacji – wraz z nią ryzyko ma-nipulacji. Wolność jest w wyjściu poza ciało. Wolność jest cielesna.

Rozumienie klasyczne: Rozumienie w perspektywie ludzkiej kreacji: Ciało umiejscowione i ograniczone jest przej-ściową reprezentacją „ostatecznego” istnie-nia. Realność istnienia jest poza ciałem (zamknię-tym). Ciało jest sednem egzystencji. Cała realność istnienia jest w ciele (otwar-tym). „Transcendentne” jest pozacielesne i poza-światowe – na zewnątrz życia. Immanentne jest wewnątrzcielesne i we-wnątrzświatowe – mimetyczna „samoobsłu-ga”. „Transcendencja” oznacza zdolność prze-kroczenia siebie bez opuszczania siebie – otwarcie wnętrza życia dla siebie i dla innych. „Immanencja” oznacza dynamizm przestrzeni tego otwarcia prowadzący do Nowego (kre-acja). Ryzyko ostatecznej odpowiedzialności za własną egzystencję jest wykluczane w imię realności czegoś poza ciałem. Ryzyko ostatecznej odpowiedzialności za własną egzystencję jest przyjęte aż po moż-liwość zwrócenia się przeciw sobie. Możliwość władania ciałem własnym i cu-dzym w imię tej transcendentnej realności – wraz z nią możliwość manipulacji. Możliwość władania ciałem własnym i cu-dzym w imię kreacji – wraz z nią ryzyko ma-nipulacji. Wolność jest w wyjściu poza ciało. Wolność jest cielesna.