Język czy żargon?
na tak postawione pytanie każdy odpowie – Język czy żargon? na tak postawione pytanie każdy odpowie – oczywiście język ! Ale dlaczego? bo tak wypada bo tak jest ładniej bo mamy obowiązek dbać o mowę ojczystą wszystko prawda, ale ...
bardziej racjonalny powód Żargon ogranicza rozpowszechnianie wiedzy Dlaczego nie żargon? bardziej racjonalny powód żargon tworzy się na obszarach nowości żargon jest zrozumiały tylko dla nielicznych dlatego żargon ogranicza zakres społecznego oddziaływania nowości Żargon ogranicza rozpowszechnianie wiedzy i spowalnia rozwój
Druga strona medalu Neologizmy nowość wymaga nowych pojęć nowe pojęcia wymagają nowych terminów konieczny jest zatem stały rozwój języka – wzbogacanie o nowe terminy niezbędne do wyrażania nowości Neologizmy
Neologizmy jak tworzyć neologizmy? kalka z obcego języka (angielskiego) spolszczenie obcego terminu tłumaczenie semantyczne specyficzny termin @ - at @ - et dawniej takie terminy wymyślali naukowcy, dzisiaj młodzież @ - w @ - małpa
jak tworzyć neologizmy? e-kształcenie, e-edukacja, e-nauczanie! kalka z obcego języka (angielskiego) e-learning – niedopuszczalne spolszczenie obcego terminu e-lerning – zbyteczne brzydactwo tłumaczenie semantyczne e-kształcenie, e-edukacja, e-nauczanie!
Przykłady – lepsze i gorsze thread – wątek concurrency – współbieżność data mining – eksploracja danych interface – interfejs computer – komputer Otwarty problem mail – czytać mail, czy pisać mejl?
Problem gramatyki kupiłem kogo? co? namiot; co kupiłem? – namiot kupiłem kogo? co? rower; co kupiłem? – rower wysłałem kogo? co? mail; co wysłałem ? – mail odebrałem kogo? co? mail; co odebrałem ? – mail wysłałem kogo? co? SMS; co wysłałem ? – SMS wysłałem kogo? co? faks; co wysłałem ? – faks
Warsztaty Celem tych warsztatów jest wspólne poszukiwanie najlepszych terminów i wyjaśnień pojęć używanych w e-kształceniu
Forma warsztatów Podstawą jest Leksykon e-Nauczania pod redakcją R. Tadeusiewicza, R.S. Chorasia i R. Rudowskiego Materiał do „obróbki warsztatowej” jest podzielony na 8 zestawów pojęć:
Zestawy pojęć Zestaw 1. Nauczanie Zestaw 2. Treść Zestaw 3. Obiekty Zestaw 4. Wirtualność Zestaw 5. Komunikacja Zestaw 6. Osoby Zestaw 7. Działania Zestaw 8. Materiały
Praca warsztatowa Dwie fazy Faza własnej refleksji nad terminami i pojęciami Faza wspólnej dyskusji nad kontrowersyjnymi terminami i pojęciami
Zapraszam do pracy