STOP – przemocy i agresji

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
rodzaje przyczyny rozpoznanie
Advertisements

Agresja i przemoc przygotowały i opracowały: mgr Barbara Więckowska
AGRESJA WŚRÓD MŁODZIEŻY
Elżbieta Powichrowska MOTiR Etap
BEZPIECZNA i PRZYJAZNA SZKOŁA
PRZEMOC I AGRESJA Jak zapobiegać?
informacje i wskazówki dla rodziców
Agresja i przemoc wśród uczniów
Hasło promujące życie bez agresji.
Aktywność fizyczna jako przeciwdziałanie problemom wychowawczym
ZAGROŻENIA MŁODZIEŻY.
Agresja i przemoc rówieśnicza
prowadzenie: Dorota Maciejewska
Dr Grażyna Poraj Instytut Psychologii Uniwersytet Łódzki
Cele spotkania: Uświadomienie rodzicom problemu jakim staje się nasilające się wśród dzieci i młodzieży zjawisko agresji. Zapoznanie rodziców z pojęciem.
Rozwój emocjonalny dziecka w okresie późnego dzieciństwa
PRZEMOC I AGRESJA.
13. Kontrolowanie agresji
Podstawy prowadzenia działań profilaktycznych- najważniejsze obszary i strategie Opr. w MOTiR ETAP w Białymstoku w ramach projektu „Szkoła dobrego wyboru”
Cel programu Celem Programu jest przeciwdziałanie przemocy w polskich szkołach przez zwiększenie świadomości problemu, zmianę postaw wobec przemocy, a.
„Mam wybór - po której jestem stronie?”
Broszura opisuje zjawisko przemocy i agresji oraz jego formy
„Bezpieczeństwo nie jest wszystkim, lecz bez
Uzależnienia a rozwój dziecka
Agresja „Człowiek stosujący przemoc jest większym niewolnikiem od tego, który cierpi z jej powodu” Lew Tołstoj.
EWALUACJA 2012/2013 BEZPIECZEŃSTWO W SZKOLE
Z JAKIM PROBLEMEM MOŻE SPOTKAĆ SIĘ MÓJ RÓWIEŚNIK ?
Przyczyny agresji i przemocy wśród dzieci i młodzieży
Z jakim problemem może spotkać się mój rówieśnik
KOALICJA PRZECIWKO PRZEMOCY „SZANSA”
Projekt European „START“ walczy z przemocą i ogłasza luty-marzec miesiącami prewencji zachowań agresywnych w Gimnazjium K. Parczewskiego.
PRZEMOC WOBEC DZIECKA WYBRANE ZAGADNIENIA Monika Zielona-Jenek Pracownia Seksuologii Społecznej i Klinicznej IP UAM POZNAŃ 2011.
Z JAKIM PROBLEMEM MOŻE SPOTKAĆ SIĘ MÓJ RÓWIEŚNIK
rodzaje przyczyny rozpoznanie
Przemoc w szkole jako współczesny problem systemu edukacujnego
ZERO TOLERANCJI DLA PRZEMOCY W SZKOLE
PEDAGOGIZACJA RODZICÓW
Przemoc w szkole ZJAWISKO PRZEMOCY I ZACHOWAŃ AGRESYWNYCH
Przemoc i agresja wśród dzieci
Czyli jak sobie z nią radzić ?
Bezpieczeństwo w szkole
Jakie zachowanie jest zachowaniem agresywnym?
Lekcja 1 Temat:.
w praktyce pedagogicznej
Przesłanie SZKOŁY BEZ PRZEMOCY na rok 2010/11
Postawa wychowawcza rodzica wobec przypadków przemocy i agresji
Problemy współczesnej młodzieży
O czym musimy pamiętać ? Listopad 2014r.
AGRESJA WŚRÓD DZIECI – SKĄD SIĘ BIERZE I JAK JEJ ZAPOBIEGAĆ ?
Opracowała: Kinga Szymanek nauczyciel ZSS nr 101 w Poznaniu
Mówimy przemocy.
„ S ą warto ś ci, których nikomu nie mo ż emy przekaza ć, bo ka ż dy musi dojrze ć do nich sam, i to nieraz bardzo ż mudn ą prac ą „ ( ks. JanTwardowski)
PRZEMOC I AGRESJA.
Agresji i przemocy mówię
W ankiecie dotyczącej realizacji Szkolnego Programu Wychowawczego wzięło udział 59 rodziców uczniów Punktu Przedszkolnego, Oddziału Przedszkolnego oraz.
Czy uczniowie czują się w szkole bezpieczni?
PRACA KOREKCYJNO – EDUKACYJNA Z OSOBAMI STOSUJĄCYMI PRZEMOC REFLEKSJE, UWAGI Z PRAKTYKI JERZY SZCZEPANIEC TARNOWSKI OŚRODEK INTERWENCJI KRYZYSOWEJ I WSPARCIA.
Pracownia Terapii i Psychoedukacji
AGRESJA- przez agresję rozumie się każde zamierzone działanie, mające na celu wyrządzenie komuś lub czemuś szkody, krzywdy, straty, bólu fizycznego czy.
Jak rozwiązywać problemy kryzysu dojrzewania dr Genowefa Janczewska-Korczagin.
ZJAWISKO PRZEMOCY I ZACHOWAŃ AGRESYWNYCH. Pojęcie agresji – przez agresję rozumie się każde zamierzone działanie, mające na celu wyrządzenie komuś lub.
Czym jest agresja i przemoc?
FUNDACJA NA RZECZ BEZPIECZEŃSTWA I WSPÓŁPRACY W SZKOLE
RAZEM PRZECIWKO PRZEMOCY
STOP PRZEMOCY I AGRESJI !!!
CYBERPRZEMOC I PRZEMOC RÓWIEŚNICZA
Wykonały: Dominika Radziewińska Kinga Stelmaszczuk
Stop Przemocy - nie tylko w szkole….
KONCEPCJA PRACY SZKOŁY PODSTAWOWEJ W UCIECHOWIE
RAZEM DLA BEZPIECZEŃSTWA
Zapis prezentacji:

STOP – przemocy i agresji Pedagogizacja rodziców Opracowanie: mgr Anna Herbut

Przemoc i agresja- uwagi wstępne nie są domeną pospolitej przestępczości subkultur młodzieżowych i więziennych. Przeniknęły nasze życie codzienne. Niepokojący jest fakt, że zjawisko agresji nie wiąże się wyłącznie ze światem dorosłych ludzi, lecz dotyczy także młodzieży.

Przemoc i agresja- uwagi wstępne Zjawisko przemocy nasila się każdego roku i jest obecne zarówno w domach, szkole oraz na ulicy. Przejawiana w różnym nasileniu i formach staje się niewątpliwie problemem społecznym.

Definicje agresji i przemocy Przemoc, agresja, jakie są wzajemne relacje między tymi pojęciami ? W potocznym znaczeniu termin agresja oznacza wrogie ruchy i zachowania mające na celu wyrządzenie komuś szkody, straty czy bólu. Agresja ( z łac. agressio – napaść) w psychologii oznacza działanie skierowane przeciwko ludziom lub przedmiotom wywołującym u jednostki niezadowolenie lub gniew. Celem agresji jest wyrządzeni szkody przedmiotowi agresji, określonym osobom lub grupom. Agresja to trwała motywacja do zachowania w sposób intencjonalnie przynoszący szkodę i cierpienie innym osobom, występująca na podłożu emocji ( irytacji, gniewu) rozwijająca się wraz z rozwojem psychicznym jednostki.

Definicje agresji i przemocy Przemoc jest zachowaniem agresywnym i jednocześnie destruktywnym w stosunku do innej osoby lub grupy osób. Przemoc to każdy zamach na swobody jednostki. Przemoc to takie zachowania jednostki lub grupy, w wyniku których inne osoby ponoszą uszczerbek na ciele lub w zakresie funkcji psychicznych. Przemoc może mieć charakter instrumentalny ( środek do realizacji określonych celów) lub bezinteresowny ( poszukiwanie zadowolenie w znęcaniu się nad innymi ) oraz indywidualny i zbiorowy.

Agresja i przemoc – ich wzajemne relacje AGRESJA Rdzeń „ gress” oznacza ruch , przedrostek „ag” kierunek= aktywność, ruch Agresja konstruktywna = rozwój, ruch do przodu, sięganie po coś, ruch akceptowany społecznie, w celu zaspokojenia swoich potrzeb lub potrzeb grup ludzi, czasami łamiąca normy społeczne. Rzadko ma charakter przestępczy Agresja destruktywna = przemoc, zachowania godzące w swobody jednostki nie zawsze mające charakter przestępczy, np.. Przemoc emocjonalna, instytucjonalna. Powinna być zaliczana do zachowań przestępczych

Formy agresji: BEZPOŚREDNIA: ma postać agresji fizycznej, werbalnej i ekspresywnej POŚREDNIA: to najczęściej agresja werbalna, jawna i ukryta np.agresywne marzenia

Formy przemocy Fizyczna: bicie, popychanie, dręczenie fizyczne ( tortury) Emocjonalna: wywieranie presji psychicznej, poniżanie, szantaż emocjonalny ( będę Cię kochać, jeśli ...) Społeczna: presja kolegów grupy, przymus grupowy, presja społeczna.

Przyczyny agresji i przemocy Gwałtowne zmiany społeczne Dostępność podkultur przestępczych Materializm i konsumpcjonizm Bezrobocie i poszerzanie się sfery ubóstwa Temperament dziecka Niepowodzenia w osiąganiu ważnych celów życiowych Eksponowanie przemocy i okrucieństwa w mass-mediach Gwałtowny rozwój elektronicznych środków przekazu, np. gry komputerowe, Internet Kryzys rodzinny Błędy wychowawcze rodziców

Co robić, żeby przeciwdziałać agresji i przemocy wśród młodzieży? Częściej, więcej i aktywnie rozmawiać z rodzicami i ich dziećmi na temat agresji i przemocy oraz sposobach radzenia sobie Analizować dostępną literaturę Uczyć młodzież współpracy Doskonalić nauczycieli, rodziców, uczniów Współpracować z fachowcami, np. psycholog, pedagog Nagradzać za „dobre”- karać za „złe” – KONSEKWENTNIE Zaangażować młodzież w działalność charytatywną, kluby zainteresowań Większa kontrola np. podczas przerw w szkole