Możliwości związane z wykorzystaniem modelu partnerstwa publiczno-prywatnego w inicjatywach logistycznych Wielkopolski.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Spotkanie prasowe, Warszawa, 24 kwietnia 2012r.
Advertisements

OPOLSKIE CENTRUM ROZWOJU GOSPODARKI ,,Możliwości wsparcia działalności klastrów w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego dla Województwa Opolskiego”
„Kluczowa rola gminy w aktywizacji zawodowej osób niepełnosprawnych”
Wprowadzenie do tematyki PPP
- dokapitalizowanie funduszu szkoleniowego w MMSP
ORGANIZACJA KOLEJOWYCH PRZEWOZÓW OSÓB
Współpraca międzysektorowa na rzecz CSR: formy, korzyści
Finansowanie podmiotów prowadzących działalność leczniczą
Finansowanie rozwoju. Partnerstwo Publiczno-Prywatne dr Irena Herbst.
1 Jacek Szlachta Jak najlepiej wykorzystać środki z Unii Europejskiej w latach – problemy strategiczne Warszawa 6 kwietnia 2006.
1 Lokalny program rewitalizacji – Możliwości finansowania Paweł Dryl; MIELEC, 17 lutego 2006 r. 1.
I FORUM FUNDUSZY EUROPEJSKICH Fundusze Europejskie – efekty, możliwości i perspektywy Program Bloku Finansowego PIENIĄDZ ROBI PIENIĄDZ… Czyli rola i wsparcie.
PARTNERSTWO PUBLICZNO-PRYWATNE aspekty prawne i finansowe
Radosław Krawczykowski
Ministerstwo Polityki Społecznej DEPARTAMENT POŻYTKU PUBLICZNEGO październik – listopad 2005 r.
Partnerstwo publiczno - prywatne
Koncepcje programów operacyjnych na nowy okres programowania
Fundusze strukturalne w latach w Polsce
GENERATOR WNIOSKÓW I STUDIUM WYKONALNOŚCI WYBRANE INFORMACJE Wrocław, 22 listopada 2005 r. WOJCIECH WICZKOWSKI Dział Wdrażania Europejskiego Funduszu Rozwoju.
1 Ministerstwo Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej Poznań Małgorzata Świderska Warszawa Sektorowy Program Operacyjny WZROST KONKURENCYJNOŚCI.
Projekt Regionalny Program Operacyjny Województwa Kujawsko-Pomorskiego na lata Urząd Marszałkowski Województwa Kujawsko-Pomorskiego, Biuro.
Czysty transport miejski
Partnerstwo Publiczno – Prywatne na przykładzie Wielkopolskiej Sieci Szerokopasmowej S.A. PPP w praktyce 7 października 2013.
Stan i perspektywy rozwoju partnerstwa publiczno-prywatnego w Polsce
Dokument sporządzony przez Siwek Gaczyński & Partners Kancelarię Prawniczą 1 FORMY WSPÓŁDZIAŁANIA PODMIOTU PUBLICZNEGO I PODMIOTU PRYWATNEGO W RAMACH ZAMÓWIENIA.
Konferencja: Gospodarka gruntami rolnymi w Wielkopolsce w świetle znowelizowanej ustawy o gospodarowaniu nieruchomościami rolnymi Skarbu Państwa Poznań
Finansowanie w projektach PPP Marcin Bejm Adwokat 25 listopada 2010.
Regionalny Program Operacyjny (RPO)
Partnerstwo Publiczno-Prywatne w ochronie zdrowia
POMORSKI PARK NAUKOWO-TECHNOLOGICZNY W GDYNI Stan wdrażania Kierunki rozwoju II Forum Innowacyjne – Gdańsk, r.
Małgorzata Starczewska-Krzysztoszek Konferencja BUDOWA GOSPODARKI OPARTEJ NA WIEDZY Konsultacje społeczne w ramach prac nad NPR.
SEKTOR BANKOWY WOBEC FINANSOWANIA INWESTYCJI INFRASTRUKTURALNYCH
"Usługi publiczne jako istotny czynnik rozwoju lokalnego w gminach Aglomeracji Wałbrzyskiej Usługi publiczne w ramach partnerstwa publiczno- prywatnego.
Górnośląska Agencja Przekształceń Przedsiębiorstw S.A.
Banki a wspieranie inwestycji jednostek samorządu terytorialnego
Finansowanie dla przedsiębiorstw - alternatywne źródła pozyskiwania finansowania
KATOWICE 5 KWIETNIA 2004 R. 1. Partnerstwo publiczno – prywatne w Polsce próba uregulowania.
PARTNERSTWO PUBLICZNO PRYWATNE Wojewódzki Urząd Pracy w Warszawie
Kapitał dla innowacyjnych i ryzykownych Czego oczekują inwestorzy od innowacyjnych przedsiębiorców? Barbara Nowakowska Polskie Stowarzyszenie Inwestorów.
Formuły cenowe.
Polityka transportowa
Zespół Badawczy Centrum Badań i Edukacji Statystycznej w Jachrance
Partnerstwo Publiczno-Prywatne Europejski Kongres Gospodarczy 2009 Katowice, kwietnia 2009 r. dr Irena Herbst Prezes Centrum PPP.
Urząd Marszałkowski Województwa Wielkopolskiego INNOWACYJNY REGION Omar Saoudi Dyrektor Departamentu Gospodarki Poznań, 14 stycznia 2008.
Partnerstwo publiczno- prywatne (PPP) jako skuteczny sposób podnoszenia jakości i dostępności usług publicznych "U SŁUGI PUBLICZNE JAKO ISTOTNY CZYNNIK.
Rozwój regionów – rola biznesu Marek Kłoczko Sekretarz Generalny Warszawa, 22 maja 2009 r.
Inicjatywa JESSICA – pierwsze doświadczenia z perspektywy regionalnej
Gliwice Miasto sukcesu inwestycyjnego
Program „Bezpieczna Chemia” jako element służący poprawie bezpieczeństwa w polskim przemyśle chemicznym 1.
Finansowanie projektów sektora publicznego Barbara Cendrowska, Dyrektor Biura Analiz i Finansowania Sektora Publicznego Kraków, 3 pażdziernika 2011.
Narodowe Centrum Badań i Rozwoju 1 Droga urynkowienia wynalazków – stan prawny, zasady finansowania Leszek Grabarczyk Warszawa, 19 października 2015.
Program Wiedza Edukacja Rozwój Wysokiej jakości usługi administracyjne
II Kongres Polski Cyfrowej, Warszawa, 3 listopada 2015 r. Możliwości finansowania projektów w zakresie rozwoju kompetencji cyfrowych w Programie Operacyjnym.
Punkt Informacyjny Funduszy Europejskich, styczeń 2014 r.
ZASOBY PARTNERSKIE I WSPÓŁDZIAŁANIE ORGANIZACJI
Konsulting Fundusze UE Szkolenia Finansowanie transakcji PPP.
„Infrastruktura zakładu opieki zdrowotnej i aparatura medyczna – jak efektywnie dokonywać pożądanych zakupów” KIELCE 20 WRZEŚNIA 2012 WITOLD PONIKŁO.
Kluczowe aspekty realizacji projektów PPP Listopad 2011.
Partnerstwo Publiczno-Prywatne – o co chodzi? I dlaczego ustawa o PPP lub jej brak nie jest tak istotna. Poznań 25 czerwca 2008 r.
INSTRUMENTY WSPIERANIA PROJEKTÓW INNOWACYJNYCH ARP S.A.
Współpraca Miasta Poznania z organizacjami pozarządowymi Oddział koordynacji współpracy z organizacjami pozarządowymi.
Perspektywy funkcjonowania regionalnych przewozów kolejowych w Polsce dr Marcin Wołek Katedra Rynku Transportowego Uniwersytet Gdański Zakopane,
PPP UMOWA S TOPCZYK & M IKULSKI. WPROWADZENIE przedmiotem PPP jest wspólna realizacja przedsięwzięcia oparta na podziale zadań i ryzyk pomiędzy podmiotem.
Gdańsk, 27 czerwca 2016 r. Centralna koordynacja interwencji EFSI w sektorze zdrowia na lata Regionalny Program Operacyjny dla Województwa Pomorskiego.
Gospodarcze efekty EURO 2012 dla Gdańska i regionu pomorskiego dr Bohdan Wyżnikiewicz Gdańsk, 9 stycznia 2008 r.
ZASOBY PARTNERSKIE I WSPÓŁDZIAŁANIE ORGANIZACJI
Ogólnopolska Konferencja Młodych Naukowców:
z-ca dyrektora Dep. Partnerstwa Publiczno-Prywatnego
Polskie uwarunkowania instytucjonalno-prawne dla realizacji projektów PPP 22 czerwca 2015.
Zrealizujemy Twoje inwestycje
Zapis prezentacji:

Możliwości związane z wykorzystaniem modelu partnerstwa publiczno-prywatnego w inicjatywach logistycznych Wielkopolski

Formuła Partnerstwa Publiczno - Prywatnego Partnerstwo Publiczno – Prywatne w rozumieniu ustawy to, oparta oparta na umowie, współpraca podmiotu publicznego i partnera prywatnego, służąca realizacji zadania publicznego, w ramach której partner prywatny w całości albo w części poniesie nakłady na wykonanie przedsięwzięcia będącego przedmiotem współpracy lub zapewni ich poniesienie przez osoby trzecie. Źródło: Ar.1 Projekt ustawy o partnerstwie publiczno – prywatnym 5 lipca 2004.

Formuła Partnerstwa Publiczno - Prywatnego Partnerstwo Publiczno – Prywatne (PPP) jest formą długoterminowej współpracy sektorów publicznego i prywatnego przy realizacji inwestycji. Celem współpracy według formuły PPP jest osiągnięcie wspólnych korzyści w wymiarze komercyjnym i społecznym. Rezultatem współpracy jest uzyskanie większej wartości oraz wyższej jakości za niższą cenę niż w przypadku finansowania inwestycji w tradycyjny sposób. Źródło: Borek M. – Ernst & Young „Koncepcja partnerstwa publiczno-prywatnego”. Forum partnerów publiczno-prywatnych. Partnerstwo Publiczno – Prywatne, a absorpcja funduszy europejskich. Poznań, 19 listopada 2003.

Zalety formuły PPP Możliwość realizacji długoterminowych inwestycji o wymiarze komercyjnym i społecznym, obarczonych dużymi kosztami realizacji i znacznym ryzykiem inwestycyjnym. Biznesowe połączenie fazy inwestycyjnej i eksploatacyjnej poprawiające efektywność zwrotu nakładów. Lepsze wykorzystanie doświadczeń w zarządzanie projektem inwestycyjnym. Lepsze zarządzanie ryzykami. Zmniejszenie kosztów realizacji projektu dzięki możliwości pozyskania niekomercyjnych środków finansowych.

Różne priorytety, ten sam cel Sektor publiczny Sektor prywatny

Różne priorytety, ten sam cel Priorytety sektora publicznego: Zrealizowanie zadania o szerszym wymiarze społecznym w krótszym czasie. Osiągnięcie korzyści pośrednich w postaci napływu nowych inwestycji, nowych miejsc pracy, pobudzenie wzrostu gospodarczego. Obniżenie kosztów realizacji inwestycji i zmniejszenie zaangażowania środków własnych. Zapewnienie optymalnego finansowania inwestycji w dłuższym horyzoncie czasowym.

Różne priorytety, ten sam cel Priorytety sektora prywatnego: Osiągnięcie wymiernych korzyści z realizacji inwestycji w postaci zwrotu z zaangażowanego kapitału. Obniżenie kosztów inwestycji oraz kosztów eksploatacyjnych. Możliwość generowania dodatkowych przychodów z działalności operacyjnej. Ograniczenie ryzyka poprzez przeniesienie na sektor publiczny tych ryzyk, którymi ten sektor lepiej zarządza.

Przykładowa alokacja ryzyk występujących przy budowie centrum logistycznego Ryzyko Sektor publiczny Sektor prywatny Wspólne Nieuregulowanie spraw własności gruntów x Nieuregulowanie przeznaczenia gruntów w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego Nieterminowa realizacja inwestycji Przekroczenie budżetu inwestycji Brak zainteresowania wykupem gruntów Brak najemców infrastruktury Brak dobrego skomunikowania centrum logistycznego z otaczającą je infrastrukturą transportową Brak popytu na usługi firm zasiedlających centrum logistyczne Źródło: Opracowanie własne

Przykład skuteczności formuły PPP - centrum logistyczne w Grazu Źródło: www.cargo-center-graz.at

Przykład skuteczności formuły PPP - centrum logistyczne w Grazu Sektor publiczny poziom regionalny Kraj związkowy Styria Sektor publiczny poziom centralny Rząd federalny Sektor prywatny 1 Pierwsza inicjatywa 2 Druga inicjatywa 3 Zmiana MPZP Utworzenie spółki prawa handlowego 100% udziałów – federalny skarb państwa 4 5 Zakup gruntów 6 Uzbrojenie gruntów Utworzenie spółki zarządzającej - 49% udziałów Utworzenie spółki zarządzającej – 51% udziałów 7 Przekazanie gruntów do spółki zarządzającej - leasing 8 Zmiana w ustawie o transporcie kolejowym 9 Budowa wiaduktu nad autostradą i linią kolejową 10

Przykład skuteczności formuły PPP - centrum logistyczne w Grazu Plany rozbudowy CCG: Źródło: www.cargo-center-graz.at

Problem Oddziału Celnego w Koninie - stan poprzedni Możliwości związane z wykorzystaniem modelu partnerstwa publiczno-prywatnego w inicjatywach logistycznych Wielkopolski Problem Oddziału Celnego w Koninie - stan poprzedni Brak powierzchni parkingowej Utrudniony dojazd Źródło: Wielkopolskie Centrum Logistyczne Konin – Stare Miasto S.A.

Wielkopolskie Centrum Logistyczne Konin - Stare Miasto S.A. Możliwości związane z wykorzystaniem modelu partnerstwa publiczno-prywatnego w inicjatywach logistycznych Wielkopolski Wielkopolskie Centrum Logistyczne Konin - Stare Miasto S.A. Źródło: Wielkopolskie Centrum Logistyczne Konin – Stare Miasto S.A.

Wielkopolskie Centrum Logistyczne Konin - Stare Miasto S.A. Możliwości związane z wykorzystaniem modelu partnerstwa publiczno-prywatnego w inicjatywach logistycznych Wielkopolski Problem Oddziału Celnego w Koninie - stan aktualny Wielkopolskie Centrum Logistyczne Konin - Stare Miasto S.A. Fot. I. Fechner

Możliwości związane z wykorzystaniem modelu partnerstwa publiczno-prywatnego w inicjatywach logistycznych Wielkopolski clip Swarzędz A2 A2 Centrum Logistyczne Poznań-Franowo Fundacja Zakłady Kórnickie Gądki Źródło: Opracowanie własne

Zagrożenia dla praktycznej realizacji inwestycji według formuły PPP: Obawy związane z współpracą obu sektorów. Ograniczenia wynikające z ustaw: o partnerstwie publiczno-prywatnym, zamówieniach publicznych i finansach publicznych.