Możliwości związane z wykorzystaniem modelu partnerstwa publiczno-prywatnego w inicjatywach logistycznych Wielkopolski
Formuła Partnerstwa Publiczno - Prywatnego Partnerstwo Publiczno – Prywatne w rozumieniu ustawy to, oparta oparta na umowie, współpraca podmiotu publicznego i partnera prywatnego, służąca realizacji zadania publicznego, w ramach której partner prywatny w całości albo w części poniesie nakłady na wykonanie przedsięwzięcia będącego przedmiotem współpracy lub zapewni ich poniesienie przez osoby trzecie. Źródło: Ar.1 Projekt ustawy o partnerstwie publiczno – prywatnym 5 lipca 2004.
Formuła Partnerstwa Publiczno - Prywatnego Partnerstwo Publiczno – Prywatne (PPP) jest formą długoterminowej współpracy sektorów publicznego i prywatnego przy realizacji inwestycji. Celem współpracy według formuły PPP jest osiągnięcie wspólnych korzyści w wymiarze komercyjnym i społecznym. Rezultatem współpracy jest uzyskanie większej wartości oraz wyższej jakości za niższą cenę niż w przypadku finansowania inwestycji w tradycyjny sposób. Źródło: Borek M. – Ernst & Young „Koncepcja partnerstwa publiczno-prywatnego”. Forum partnerów publiczno-prywatnych. Partnerstwo Publiczno – Prywatne, a absorpcja funduszy europejskich. Poznań, 19 listopada 2003.
Zalety formuły PPP Możliwość realizacji długoterminowych inwestycji o wymiarze komercyjnym i społecznym, obarczonych dużymi kosztami realizacji i znacznym ryzykiem inwestycyjnym. Biznesowe połączenie fazy inwestycyjnej i eksploatacyjnej poprawiające efektywność zwrotu nakładów. Lepsze wykorzystanie doświadczeń w zarządzanie projektem inwestycyjnym. Lepsze zarządzanie ryzykami. Zmniejszenie kosztów realizacji projektu dzięki możliwości pozyskania niekomercyjnych środków finansowych.
Różne priorytety, ten sam cel Sektor publiczny Sektor prywatny
Różne priorytety, ten sam cel Priorytety sektora publicznego: Zrealizowanie zadania o szerszym wymiarze społecznym w krótszym czasie. Osiągnięcie korzyści pośrednich w postaci napływu nowych inwestycji, nowych miejsc pracy, pobudzenie wzrostu gospodarczego. Obniżenie kosztów realizacji inwestycji i zmniejszenie zaangażowania środków własnych. Zapewnienie optymalnego finansowania inwestycji w dłuższym horyzoncie czasowym.
Różne priorytety, ten sam cel Priorytety sektora prywatnego: Osiągnięcie wymiernych korzyści z realizacji inwestycji w postaci zwrotu z zaangażowanego kapitału. Obniżenie kosztów inwestycji oraz kosztów eksploatacyjnych. Możliwość generowania dodatkowych przychodów z działalności operacyjnej. Ograniczenie ryzyka poprzez przeniesienie na sektor publiczny tych ryzyk, którymi ten sektor lepiej zarządza.
Przykładowa alokacja ryzyk występujących przy budowie centrum logistycznego Ryzyko Sektor publiczny Sektor prywatny Wspólne Nieuregulowanie spraw własności gruntów x Nieuregulowanie przeznaczenia gruntów w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego Nieterminowa realizacja inwestycji Przekroczenie budżetu inwestycji Brak zainteresowania wykupem gruntów Brak najemców infrastruktury Brak dobrego skomunikowania centrum logistycznego z otaczającą je infrastrukturą transportową Brak popytu na usługi firm zasiedlających centrum logistyczne Źródło: Opracowanie własne
Przykład skuteczności formuły PPP - centrum logistyczne w Grazu Źródło: www.cargo-center-graz.at
Przykład skuteczności formuły PPP - centrum logistyczne w Grazu Sektor publiczny poziom regionalny Kraj związkowy Styria Sektor publiczny poziom centralny Rząd federalny Sektor prywatny 1 Pierwsza inicjatywa 2 Druga inicjatywa 3 Zmiana MPZP Utworzenie spółki prawa handlowego 100% udziałów – federalny skarb państwa 4 5 Zakup gruntów 6 Uzbrojenie gruntów Utworzenie spółki zarządzającej - 49% udziałów Utworzenie spółki zarządzającej – 51% udziałów 7 Przekazanie gruntów do spółki zarządzającej - leasing 8 Zmiana w ustawie o transporcie kolejowym 9 Budowa wiaduktu nad autostradą i linią kolejową 10
Przykład skuteczności formuły PPP - centrum logistyczne w Grazu Plany rozbudowy CCG: Źródło: www.cargo-center-graz.at
Problem Oddziału Celnego w Koninie - stan poprzedni Możliwości związane z wykorzystaniem modelu partnerstwa publiczno-prywatnego w inicjatywach logistycznych Wielkopolski Problem Oddziału Celnego w Koninie - stan poprzedni Brak powierzchni parkingowej Utrudniony dojazd Źródło: Wielkopolskie Centrum Logistyczne Konin – Stare Miasto S.A.
Wielkopolskie Centrum Logistyczne Konin - Stare Miasto S.A. Możliwości związane z wykorzystaniem modelu partnerstwa publiczno-prywatnego w inicjatywach logistycznych Wielkopolski Wielkopolskie Centrum Logistyczne Konin - Stare Miasto S.A. Źródło: Wielkopolskie Centrum Logistyczne Konin – Stare Miasto S.A.
Wielkopolskie Centrum Logistyczne Konin - Stare Miasto S.A. Możliwości związane z wykorzystaniem modelu partnerstwa publiczno-prywatnego w inicjatywach logistycznych Wielkopolski Problem Oddziału Celnego w Koninie - stan aktualny Wielkopolskie Centrum Logistyczne Konin - Stare Miasto S.A. Fot. I. Fechner
Możliwości związane z wykorzystaniem modelu partnerstwa publiczno-prywatnego w inicjatywach logistycznych Wielkopolski clip Swarzędz A2 A2 Centrum Logistyczne Poznań-Franowo Fundacja Zakłady Kórnickie Gądki Źródło: Opracowanie własne
Zagrożenia dla praktycznej realizacji inwestycji według formuły PPP: Obawy związane z współpracą obu sektorów. Ograniczenia wynikające z ustaw: o partnerstwie publiczno-prywatnym, zamówieniach publicznych i finansach publicznych.