Różnorodność, polityka równych szans, zarządzanie różnorodnością ALDONA WIKTORSKA-ŚWIĘCKA PHD MBA UNIwERSytet WROCŁAWski ABILITY TRIGGER STRIVING FOR EXCELLENCE
AREAS OF EXCELLENCE
Różnorodność: co i dlaczego? I w jaki sposób? Nowe konteksty prowadzenia biznesu Od polityki równych szans do zarządzania różnorodnością
Wyzwania współczesnego rynku pracy: Niepewność co do przyszłości zatrudnienia Rosnące ryzyko związane z modyfikacją zapotrzebowania na kwalifikacje i osobiste kompetencje Konieczność odejścia od wąskiej specjalności w kształceniu; Ewolucja zawodów i specjalności Praca o charakterze poznawczym Elastyczność, pluralizm, różnorodność pracy Orientacja personalna
Co nas czeka na lokalnych /regionalnych rynkach pracy? Mniej pracowników etatowych Więcej pracowników powyżej 55 roku życia Więcej kobiet w sferze zawodowej Więcej młodzieży wykluczonej z rynku pracy Większa mobilność zawodowa i przestrzenna Więcej pracowników o różnorodnych korzeniach kulturowych Zmiana w strukturze zarządzania firmą i kultury funkcjonowania na lokalnym rynku (konkurencyjność poprzez współpracę) Funkcjonowanie w partnerstwach i klastrach
Sustainable development Silver economy Sustainable development Job sharing CSR Diversity Flexicurity Ethics values Gender Governance
równość wolność solidarność sprawiedliwość braterstwo odpowiedzialność aktywność uczciwość subsydiarność
uczenie przez całe życie lokalność / globalność integracja spójność wielokulturowość odwaga cywilna tolerancja kompetencje włączanie uczenie przez całe życie lokalność / globalność kretywność
kapitał intelektualny kapitał społeczny kapitał ludzki kapitał intelektualny kapitał kulturowy zaufanie współpraca dialog partnerstwo współpraca
Rynek Obywatel in actu Sektor publiczny Sektor obywatelski
Rynek Sektor publiczny Sektor obywatelski Zrównoważony rozwój Rynek Corporate governance Społeczna odpowiedzialność biznesu Corporate citizenship think-tank Metropolie i aglomeracje Sektor publiczny Sektor obywatelski Zarządzanie wiedzą
CAUX Round Table Principles for Business Section 2: General principles The Responsibilities of business: Beyond Shareholders Towards Stakeholders The Economic and Social Impact of Business: Towards Innovation, Justice and World Community Business Behaviour: Beyond the Letter of Law Towards a Spirit of Trust
CAUX Round Table Principles for Business Section 3: Stakeholder principles Customers Employees Owners/Investors Suppliers Competitors Communities
Czym jest ZR? to prowadzenie biznesu w sposób maksymalizujący pozytywny wpływ na rozwój firmy przy jednoczesnej minimalizacji negatywnego wpływu na ludzi i otoczenie odnosi się do codziennej praktyki interakcji pomiędzy przedsiębiorstwem a jego bezpośrednimi interesariuszami, czyli pracownikami odnosi się do wartości, w oparciu o które firma pragnie funkcjonować.
Narodowość Wykształcenie Kultura Różnorodność Wyznanie Wiek Rasa Płeć
Podstawowym zadaniem związanym z wdrażaniem strategii ZR jest zwiększanie wartości firmy: stanowi część zarządzania ryzykiem jest częścią budowania marki spełnia wymagania rynku wspiera zatrudnianie najlepszych odpowiada na oczekiwania interesariuszy
Inne korzyści płynące z wdrażania ZR: szerszy dostęp do nowych talentów i zasobów ludzkich • lepsza reputacja firmy i jej prestiż • kultura firmy wzbogacona o istotne wartości • wyższa efektywność i motywacja pracowników • większa satysfakcja klientów • redukcje kosztów związanych z rekrutacją, absencją i utrzymaniem wykwalifikowanego personelu
Jak wdrażać ZR w firmie?
Diversity Index
Aldona Wiktorska-Święcka Dziękuję Aldona Wiktorska-Święcka aldona.wiktorska@uni.wroc.pl