Komunikacja międzykulturowa

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
DYSKRYMINACJA W MIEJSCU PRACY W POLSCE
Advertisements

Interpersonal Communication
AAC MONIKA BROSZKIEWICZ KOCHAM ROZMAWIAĆ 1.
Psychologia Zarządzania
Opracowali: Łukasz Wasiak Mateusz Frydrycki
NEGOCJACJE MIĘDZYNARODOWE
NEGOCJACJE jako proces komunikowania się
Rozwijanie kompetencji komunikacyjnych między lekarzem a pacjentem
KOMUNIKACJA MIĘDZYKULTUROWA
KOMUNIKACJA NIEWERBALNA
W JAKI SPOSÓB ZMIENIĆ NIEPRAWIDŁOWY ODBIÓR KOMUNIKATÓW WERBALNYCH I NIEWERBALNYCH W RELACJACH UCZEŃ – NAUCZYCIEL – RODZIC.
Anna Paszkowska-Rogacz
Życiorys mgr inż. Mirosław Stawniak Katedra Technologii Informacyjnych
Życiorys mgr inż. Julian Szymański Katedra Architektury Systemów Komputerowych WETI PG Urodzony: r. Wykształcenie: studia na wydziale.
KULTURA ORGANIZACYJNA
KULTURA ORGANIZACYJNA
Wpływ kultury na komunikację w projektach eTwinning
MODEL KOMPETENCJI KOMUNIKACYJNEJ
Dwa sposoby komunikowania się: sposób werbalny 35% – słowa,
KOMUNIKACJA MIĘDZYKULTUROWA
KOMUNIKACJA INTERPERSONALNA
Psychologia społeczna kurs 024 – rok akad. 2002/2003
Skuteczny savoir – vivre w biznesie,
Internet w procesie komunikacji przedsiębiorstwa z rynkiem
Animacja kultury.
KOMUNIKACJA NIEWERBALNA
KOMUNIKACJA INTERPERSONALNA
Jak porozumiewać się miedzy sobą by być rozumianym?
Pedagogika szkoły wyższej
Urząd Miejski w Zabrzu – Badanie wg IRIC
Kierownik Zakładu Problemów Społecznych WSIE
Komunikacja niewerbalna mowa ciała i nie tylko
KONFERENCJA „Społecznie odpowiedzialny biznes na Warmii i Mazurach” Olsztyn - 26 listopada 2013r. Komunikacja jako czynnik budowania i utrzymywania.
Kapitał społeczny wsi pomorskiej: wyniki badań
Umiejętność komunikowania się i pracy zespołowej
Kultura organizacyjna MSP
PROCESY KOMUNIKACJI INTERPERSONALNEJ – MODELE ORAZ FORMY KOMUNIKACJI
Umiejętność obserwacji.
Izba Celna w Toruniu Efektywne i skuteczne komunikowanie się z audytorami jako element wsparcia procesu osiągania celów kierownika jednostki. ul. Mazowiecka.
S CHEMATY DLA JĘZYKA Aleksandra Zabiełło kognitywistyka, III rok.
BARIERY W KOMUNIKACJI I SPOSOBY ICH PRZEZWYCIĘŻANIA
Kulturowe uwarunkowania zarządzania jakością
Wrocławska Koncepcja Edukacyjna
Biblioteka ucząca się Roman Tomaszewski Mariusz Polarczyk
KOMUNIKACJA MIĘDZYLUDZKA
Komunikacja i jej formy :
Komunikacja i jej formy :
METODY KOMUNIKACJI.
Komunikacja międzyludzka
Bariery komunikacyjne
Metody komunikowania się
Metody komunikowania się.
Komunikowanie siĘ.
Metody komunikacji ludzi
Komunikacja interpersonalna to wymiana informacji między jej uczestnikami. Mogą to być słowa (komunikacja werbalna), gesty, teksty, obrazy, dźwięki czy.
Praca w zespole.
Aleksandra Kiełbania I G
Metody Komunikacji.
Komunikacja i zarządzanie międzykulturowe cz.III
Uwarunkowania inwestycji międzynarodowych Kulturowe Regulacyjne Gospodarcze.
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Mówiący jest zawsze swoim słuchaczem, co pozwala na: śledzenie własnych wypowiedzi (self- monitoring) i na sprawdzanie, jakoś coś zostało powiedziane i.
KOMUNIKACJA CZYLI POROZUMIEWANIE SIĘ Z LUDŹMI
Otoczenie przedsiębiorstwa w marketingu międzynarodowym
Wizerunek jako forma komunikacji publicznej
Eksperyment w ekonomii i psychologii
Zarządzanie ekspansją zagraniczną i rozwojem
JAK WSPIERAĆ ROZWÓJ KOMUNIKACJI DZIECKA Z ZABURZENIAMI MOWY W GRUPIE RÓWIEŚNICZEJ Z WYKORZYSTANIEM AAC.
PODSTAWY PRZEDSIĘBIORCZOŚCI
Zapis prezentacji:

Komunikacja międzykulturowa dr Anna Zajenkowska 2011

Komunikacja międzykulturowa Barnga – gra symulacyjna Proces komunikacyjny Filtry w procesie komunikacji międzykulturowej Kultury wysokiego kontekstu versus kultury niskiego kontekstu Zależność od pola versus niezależnośc od pola „Ja niezależne” versus „Ja zależne” Wymiary kulturowe według: Hofstede Schwartza Hampdena-Turnera i Trompenarsa

Barnga – gra symulacyjna Barnga pozwala na stworzenie sytuacji, w której uczestnicy doświadczają mini szoku kulturowego wynikającego z nowego sposobu komunikacji. →Thiagarajan, S., Thiagarajan, R. (2006). Barnga: A Simulation Game on Cultural Clashes. London and Boston: Intercultural Press Brak informacji – różne zasady w każdej grupie Konflikt – gracze przechodzą do innej grupy Międzykulturowe doświadczenie – ludzie myślą/wierzą, że mają takie same normy Mini szok kulturowy – odkrycie, że normy są różne Zrozumienie i pogodzenie się z różnicami = efektywna gra

ALBO Proces komunikacyjny ZROZUMIEĆ komunikat FILTRY Osoba A FILTRY W procesie komunikacji międzykulturowej istnieje szereg filtrów, które wpływają na znaczenie wypowiadanych słów i na ich rozumienie. komunikat ALBO ZROZUMIEĆ Osoba A FILTRY FILTRY Osoba B sprzężenie zwrotne

Filtry w procesie komunikacji międzykulturowej Kultury wysokiego kontekstu versus kultury niskiego kontekstu Kultury wysokiego kontekstu, np.: Japonia, Chiny czy kraje muzułmańskie – ścisłe kontakty międzyludzkie, wiele znaczeń komunikowane jest w sposób niedosłowny. Słowa stanowią tylko niewielką cześć komunikatu, bardzo istotny jest także sposób przekazu. Kultury niskiego kontekstu, np.: kraje Europy Zachodniej, czy Ameryki Północnej - kontakty bezpośrednie są rzadsze i zazwyczaj mają jakiś konkretny powód, informacja jest przekazywana wprost. Znaczenie ma głównie komunikat werbalny, brak podtekstów, mowa ciała i kontekst wypowiedzi nie wpływają istotnie na treść komunikatu, a także go nie zmieniają. → Hall, E. T. (1976). Beyond Culture. New York: Doubleday

Filtry w procesie komunikacji międzykulturowej Zależność od pola versus niezależność od pola Styl poznawczy – np.: lepsze zapamiętywania i kojarzenie przedmiotów czy zdarzeń w konkretnym kontekście. → Masuda, T. i Nisbett, R. E. (2001). Attending holistically vs. analytically: Comparing the context Sensitivity of Japanese and Americans. Journal of Personality and Social Psychology, 81, 922-934. → Matsumoto, D., Juang, L. (2007). Psychologia międzykulturowa. Gdansk: GWP

Filtry w procesie komunikacji międzykulturowej „Ja niezależne” Przedstawiciele kultur Zachodnich w przeważającej mierze prezentują „ja niezależne” - jednostki skupiają się na swoich indywidualnych zdolnościach, cechach, celach, preferencjach i nie mają oporów przed mówieniem o nich publicznie przed innymi ludźmi. „Ja zależne” W przypadku większości mieszkańców Azji, „ja” jest połączone i „zależne” od innych oraz od kontekstu. W przypadku „ja zależnego” - głównym celem będzie dopasowanie się do innych i zachowanie współzależności. → Markus, H., & Kitayama, S. (1991). Culture and the self: Implications for cognition, emotion, and motivation. Psychological Review, 98, 224-253. → Markus, H. R., & Kitayama, S. (1991a). Cultural variation in the self-concept. In G. R. Goethals & J. Strauss (Eds.), Multidisciplinary perspectives on the self. (pp. 18-48). New York: Springer-Verlag. Independent versus intradepended construal of self

Proksemika (dystans społeczny) Filtry w procesie komunikacji międzykulturowej Mowa Ciała Kontakt wzrokowy Proksemika (dystans społeczny) Dotyk Zachowania ludzi w danej kulturze związane są z obowiązującymi w nich normami i zasadami. W celu ich lepszego zrozumienia można odwołać się do wymiarów kulturowych, np. według: Hofstede Schwartza Hampdena-Turnera i Trompenarsa

Wymiary kultury Hofstede Dystans Władzy - Power Distance (PDI) Indywidualizm/Kolektywizm - Individualism (IDV) Męskość/Kobiecość - Masculinity (MAS) Unikanie Niepewności - Uncertainty Avoidance (UAI) Orientacja Czasowa Odległa - Long-Term Orientation (LTO) → Hofstede, G. (1996). Cultures and Organizations: Software of the Mind. New York: McGraw-Hill

Wymiary kultury Schwartz Zakorzenienie - Embeddedness Chierarchia - Hierarchy Mistrzostwo - Mastery Autonomia intelektualna - Intelecuall Autonomy Autonomia Afektywna - Affective Autonomy Egalitaryzm - Egalitarianism Harmonia - Harmony → Schwartz, S. H. (2006). As transnational education programmes continue to proliferate, A Theory of Cultural Value Orientations: Explication and Applications. Comparative Sociology, 5/ 2-3, 138-180

Wymiary kultury Hampden-Turner i Trompenars Uniwersalizm a Partykularyzm (Universalism versus Particularism) Indywidualizm a Kolektywizm (Communitarianism versus Individualism) Powściągliwość a Emocjonalność (Neutral versus Emotional) Wycinkowość a Całościowość (Defuse versus Specific Cultures) Osiąganie a Przypisywanie statusu (Achievement versus Ascription) Stosunek do czasu (Human-Time relationship) Stosunek do natury (Human-Nature relationship) → Hampden-Turner, Ch., Trompenaars, F. (1997). Riding the Waves of Culture. New York: McGraw-Hill

감사합니다 Dziękuję